What should I do if I can't log in to a service?
Login instructions
In all cases, first make sure that you are using the correct format of your username to log into the service and that you have activated your account.
En pääse kirjautumaan mihinkään Metropolian palveluun, mitä teen?
You need to activate your account before you can log in to the services. If you haven't activated your account yet, please follow the instructions on How do I activate my username?.
Username activation
The username can be activated no later than the start date of your studies.
- Retry using a browser's incognito or private window mode.
- Make sure you are using the correct format of your username to log in.
- Carefully enter your password without relying on browser autofill. Double-check for any typing errors.
- Reset your password.
Try again.
If the problem persists, please refer to "Did You Encounter a Problem?" for further instructions.
En pääse kirjautumaan pilvipalveluihin (Google, Microsoft), mitä teen?
Viive käyttöönotossa
Huomioi, että pilvipalveluiden käyttöehtojen hyväksymisen ja palvelujen aktivoitumisen välillä on viive. Microsoftin pilvipalveluissa viive on n. 2 tuntia, Googlen pilvipalveluissa n. 2–4 tuntia.
- Varmista, että olet hyväksynyt pilvipalveluiden käyttöehdot. Ohjeet: Pilvipalvelut.
- Yritä uudestaan selaimen incognito- eli private-ikkunassa ja toisella selaimella.
- Varmista, että kirjaudut oikealla käyttäjätunnuksen muodolla palveluun (tunnus@metropolia.fi, esim. matmeik@metropolia.fi, ei sähköpostiosoite).
- Syötä salasana huolellisesti ilman selaimen automaattitäydennystä. Varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan salasanallasi https://oma.metropolia.fi-palveluun. Jos et, vaihda salasanasi ja yritä uudelleen.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
En pääse kirjautumaan Microsoft Teamsiin, mitä teen?
Jos en pääse kirjautumaan Microsoft Teamsin työpöytäsovellukseen
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan selaimen kautta Teamsiin osoitteessa https://office.com.
- Jos pääsit, siirry ohjeisiin Microsoft Teams -työpöytäsovellus ei toimi, mitä teen?.
- Varmista, että olet hyväksynyt pilvipalveluiden käyttöehdot. Ohjeet: Pilvipalvelut.
- Varmista, että kirjaudut oikealla käyttäjätunnuksen muodolla sovellukseen (tunnus@metropolia.fi, esim. matmeik@metropolia.fi, ei sähköpostiosoite).
- Syötä salasana huolellisesti ilman automaattitäydennystä. Varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan salasanallasi https://oma.metropolia.fi-palveluun. Jos et, vaihda salasanasi ja yritä uudelleen.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
Jos en pääse kirjautumaan Microsoft Teamsiin selaimella
- Varmista, että olet hyväksynyt pilvipalveluiden käyttöehdot. Ohjeet: Pilvipalvelut.
- Varmista, että kirjaudut oikeassa osoitteessa https://office.com.
- Varmista, että kirjaudut oikealla käyttäjätunnuksen muodolla palveluun (tunnus@metropolia.fi, esim. matmeik@metropolia.fi, ei sähköpostiosoite).
- Yritä uudestaan selaimen incognito- eli private-ikkunassa ja toisella selaimella.
- Syötä salasana huolellisesti ilman selaimen automaattitäydennystä. Varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan salasanallasi https://oma.metropolia.fi-palveluun. Jos et, vaihda salasanasi ja yritä uudelleen.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
En pääse kirjautumaan selaimella Metropolia-sähköpostiini, mitä teen?
Jos olen ulkomailla
Ulkomailta pääsee kirjautumaan Metropolian sähköpostiin toistaiseksi vain VPN-etäyhteyden kautta. Katso tiedote OMAsta ja lue ohjeet VPN-etäyhteyden käytöstä.
- Yritä uudestaan selaimen incognito- eli private-ikkunassa ja toisella selaimella.
- Varmista, että kirjaudut oikeassa osoitteessa https://mail.metropolia.fi. Metropolian sähköpostia voi selaimella käyttää ainoastaan tämän osoitteen kautta.
- Varmista, että kirjaudut oikealla käyttäjätunnuksen muodolla palveluun (pelkkä lyhyt tunnus, ei sähköpostiosoite).
- Syötä salasana huolellisesti ilman selaimen automaattitäydennystä. Varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan salasanallasi https://oma.metropolia.fi-palveluun. Jos et, vaihda salasanasi ja yritä uudelleen.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
En pääse kirjautumaan Microsoft Outlook -työpöytäsovelluksella sähköpostiini, mitä teen?
Jos olen ulkomailla
Ulkomailta pääsee kirjautumaan Metropolian sähköpostiin toistaiseksi vain VPN-etäyhteyden kautta. Katso tiedote OMAsta ja lue ohjeet VPN-etäyhteyden käytöstä.
- Yritä kirjautua selaimen kautta sähköpostiisi osoitteessa https://mail.metropolia.fi.
- Varmista, että kirjaudut oikealla käyttäjätunnuksen muodolla palveluun (pelkkä lyhyt tunnus, ei sähköpostiosoite).
- Syötä salasana huolellisesti ilman selaimen automaattitäydennystä. Varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
Jos pääsit kirjautumaan, on vika Outlook-sovelluksen asetuksissa.
Kokeile sähköpostitilin korjaamista ja sähköpostitilin uudelleenasettelua Outlook-työpöytäsovelluksessa. Ohjeet alla.
Miten korjaan sähköpostitilin asetukset Outlook-työpöytäsovelluksessa?
- Avaa Tiedosto/File-valikko.
- Avaa Tiliasetukset/Account settings.
- Valitse Metropolia-sähköpostitilisi.
- Klikkaa Korjaa.../Repair..., jos toiminto on käytettävissä.
- Seuraa ohjeita.
- Käynnistä Outlook uudelleen.
Miten uudelleenasettelen sähköpostitilini Outlook-työpöytäsovelluksessa?
- Avaa Tiedosto/File-valikko.
- Avaa Tiliasetukset/Account settings.
- Valitse Metropolia-sähköpostitilisi.
- Klikkaa Poista/Remove.
- Jos Outlook pyytää luomaan tiedoillesi uuden sijainnin, luo se Datatiedostot/Data files -valikon kautta klikkaamalla Lisää.../New...
- Outlook pyytää varmistusta poistamiselle, vastaa Kyllä/Yes.
- Asettele sähköpostitilisi Outlookiin uudestaan huolellisesti ohjeiden mukaan: Sähköpostin käyttöönotto Outlook-työpöytäsovelluksessa.
- Poista kohdassa 4a luomasi ylimääräinen datatiedosto saman valikon kautta, josta loit sen.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
En pääse kirjautumaan Adobe Creative Cloud -palveluihin, mitä teen?
Keitä tämä koskee
Tämä ohje koskee vain henkilökunnan jäseniä, joilla on käyttöoikeus Creative Cloud -palveluihin ja opiskelijoita, jotka ovat ostaneet itselleen Creative Cloud -lisenssin.
- Varmista, että kirjaudut oikealla käyttäjätunnuksen muodolla palveluun (sähköpostiosoite (etunimi.sukunimi@metropolia.fi).
- Syötä salasana huolellisesti ilman automaattitäydennystä. Varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Varmista, että olet hyväksynyt tietojen lähetyksen Adobe Creative Cloud -pilvipalveluun.
Kirjaudu sivulle https://amme.metropolia.fi/
Valitse Omat tiedot.
Hyväksy tietojen lähetys Adobelle ja klikkaa Tallenna muutokset.
Voi tulla ilmoitus, että muutosten tallennus epäonnistui. Siitä ei tarvitse välittää.
Saat 30 minuutin kuluessa sähköpostiviestin käyttöoikeuden myöntämisestä.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
En pääse kirjautumaan Metropolian sisäiseen palveluun, mitä teen?
Metropolian sisäisiä palveluja ovat esimerkiksi oma.metropolia.fi, tietohallinto.metropolia.fi, elomake.metropolia.fi, moodle.metropolia.fi ja työasemiin kirjautuminen.
- Yritä uudestaan selaimen incognito- eli private-ikkunassa ja toisella selaimella.
- Varmista, että kirjaudut oikealla käyttäjätunnuksen muodolla palveluun (pelkkä lyhyt tunnus, esim. matmeik, ei sähköpostiosoite).
- Syötä salasana huolellisesti ilman selaimen automaattitäydennystä. Varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Yritä uudestaan.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
En pääse kirjautumaan Zoom-videoneuvotteluohjelmaan, mitä teen?
Mitä teen, jos en pääse kirjautumaan Zoom-videoneuvotteluohjelman työpöytäversioon?
- Noudata huolellisesti kirjautumisohjeita.
- Syötä salasana huolellisesti ja varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan salasanallasi https://oma.metropolia.fi-palveluun. Jos et, vaihda salasanasi.
Mitä teen, jos en pääse kirjautumaan Zoom-videoneuvotteluohjelman selainversioon?
- Noudata huolellisesti kirjautumisohjeita.
- Yritä uudestaan selaimen incognito- eli private-ikkunassa ja toisella selaimella.
- Syötä salasana huolellisesti ilman selaimen automaattitäydennystä. Varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan salasanallasi https://oma.metropolia.fi-palveluun. Jos et, vaihda salasanasi.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
En pääse kirjautumaan langattomaan eduroam-verkkoon, mitä teen?
Eduroamin toiminta
Eduroamin toiminta on laitekohtaista ja on mahdollista, että verkko ei toimi yksittäisellä laitteella vaikka olisit noudattanut ohjeita.
- Varmista, että noudatit ohjeita huolellisesti: WLAN-verkko eduroam.
- Varmista, että kirjauduit verkkoon oikealla käyttäjätunnuksen muodolla (tunnus@metropolia.fi).
- Syötä salasana huolellisesti ja varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan salasanallasi https://oma.metropolia.fi-palveluun. Jos et, vaihda salasanasi.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
En pääse kirjautumaan langattomaan metropolia-guest-verkkoon, mitä teen?
- Varmista, että noudatit ohjeita huolellisesti: WLAN-verkko metropolia-guest.
- Varmista, että kirjauduit verkkoon oikealla käyttäjätunnuksen muodolla (pelkkä lyhyt tunnus, ei sähköpostiosoite).
- Syötä salasana huolellisesti ja varmista, ettet tehnyt kirjoitusvirhettä.
- Kokeile pääsetkö kirjautumaan salasanallasi https://oma.metropolia.fi-palveluun. Jos et, vaihda salasanasi.
Jos ongelma jatkuu, siirry kohtaan Miten toimin ongelmatilanteessa?
Did You Encounter a Problem?
Käyttäjätunnuksen aktivointi
Olethan aktivoinut käyttäjätilisi? Tili pitää aktivoida ennen kuin pääset kirjautumaan palveluihin. Jos et ole vielä aktivoinut tiliäsi, tee se ohjeiden Miten aktivoin käyttäjätunnukseni? mukaan. Käyttäjätunnus on mahdollista aktivoida viimeistään opintojen alkamispäivänä.
|
Jos en ole Metropolian tutkinto-opiskelija
Jos olet ilmoittautunut yksittäiselle Metropolian kurssille ja sinulla on ongelmia tilisi aktivoinnissa tai et pääse kirjautumaan Metropolian palveluun, liitä palvelupyyntöön kopio sähköpostista, jossa sait ohjeet tunnuksen aktivoimiseen tai kirjautumiseen.
- Restart your computer and the device where the issue is occurring. Try the function again.
- If the function you are attempting is happening in a web browser, try the function again in an incognito or private window and in a different browser.
- Try searching for a solution on the site of the IT Services by using the following search methods:
- navigation menu of the site (on the left)
- search machine of the wiki (right upper corner)
- a general search engine, for instance Google Search
- alphabetical index
- FAQ
If the problem is not resolved, please contact the helpdesk according to best practices. Always include a full screen screenshot of the issue in your service request.
Contact method | Contact information |
---|---|
Form | |
Phone service | +358 9 7424 6777 (weekdays from 8 am to 4 pm) |
- Created by Atte Peltonen on 10.7.2023
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
Version 1 Next »
- No labels