Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Helpdesk-palvelupyynnön tekeminen

Ohjeet löydät täältä.

Palvelupyyntöjärjestelmä Requeste

Image AddedMetropoliassa opiskelee noin 14 000 opiskelijaa ja henkilökuntaa on noin 1 500. Tietokoneita on 6 500 ja niissä on lähes tuhat erilaista ohjelmistoa. Näiden käyttö aiheuttaa ongelmien ja kysymysten kirjon, joiden selvittäminen edellyttää järjestelmällistä toimintatapaa.


Asiakkaiden (opiskelijat, henkilökunta ja henkilökuntasidosryhmät) lähettämät ongelmakuvaukset ja kysymykset käsitellään palvelupyyntöinä, jotka rekisteröidään Requeste-palvelupyyntöjärjestelmään nimeltään Requeste.  Sama järjestelmä kirjaa muidenkin Metropolian palveluorganisaatioiden kuten kiinteistöpalveluiden ja kirjaston toimeksiantoja. Järjestelmään liitetään lähitulevaisuudessa myös muita Metropolian toimintoja.

Vaikka palvelupyyntö voidaan jättää myös sähköpostitse, puhelimitse ja kasvokkainkin , on sen nopean käsittelyn takeena on suoraan järjestelmään asiakaspalveluliittymästä tehty yksityiskohtainen ongelman kuvaus. Katso kohta: Miten tehdään hyvä palvelupyyntö

Asiakaspalveluliittymässä voit voidaan myös kommunikoida käyttäjätuen kanssa palvelupyyntöön liittyvissä asioissa ja seurata palvelupyynnön vaiheita, mikäli ongelman selvittäminen vaatii useita henkilöitä. Tiedot palvelupyynnön käsittelyn tapahtumista saat saadaan automaattisesti sähköpostilla.

Hyvä palvelupyyntö

...

Tehdessäsi palvelupyyntöä Requesteen, täytä Palvelupyyntöä Requesteen tehdessä täytetään kaikki mahdolliset kentät tarkasti. Ongelman tai kysymyksen otsikossa on hyvä näkyä palvelun tai ohjelmiston nimi (ei siis "APUA" tai "Kiire!!!!").

Kuvaus-kentässä on itse ongelman lisäksi tärkeää kertoa

  • esiintyykö ongelma muilla kuin omalla koneellasi,
  • esiintyykö ongelma koneen uudelleen käynnistämisen jälkeen,
  • onko se ajoittainen vai pysyvä,
  • koska se on alkanut jne.

Palvelupyyntöön voi liittää myös

...

dokumentteja

...

  • ruudunkaappaus (käynnistä Word, klikkaa virheilmoituksen tai ongelman sisältävää ikkunaa, paina ALT+PrtSc, klikkaa Wordiä ja  liitä kaappaus dokumenttiin (CTRL V))
  • Snipping Tool ohjelman avulla saat rajatun kuvan ongelmasta.
  • digikameran kuva saatta auttaa jossain ongelmassa. Kun lähetätte kuvia, ÄLKÄÄ lähettäkö niitä BMP-muotoisina (bittikartta) vaan JPG:nä.

...

  • Kuva tulee lähettää jossakin tunnetussa tiedostomuodossa, kuten JPG tai PNG.


Service Requests