Julkaistu ensimmäisen kerran OMAssa 17.3.2021


Uusi Microsoft Office on vihdoin saatavilla Windows-tietokoneisiin.

Ennen kuin asennat, tutustu huolellisesti vaihtoehtoihin (2019 tai 365) ja lue asennusohjeet välttyäksesi ylimääräiseltä vaivalta.

Tee ensin päätös haluamastasi vaihtoehdosta:


Office 2019

  • Microsoftin pilveen tallentaminen mahdollista.
  • Perustoiminnot samanlaiset kuin Office 365:ssä.


Office 365 (ns. pilvioffice)

  • Pilvipalveluehdot hyväksyttävä ennen käyttöä: https://amme.metrpolia.fi/cloud
  • Asiakirjojen reaaliaikainen yhteismuokkaus mahdollista.
  • Microsoftin pilveen tallentaminen mahdollista.
  • Perustoiminnot samanlaiset kuin Office 2019:ssä.
  • Vain Metropolian henkilökunnalle, ei kumppaniorganisaatioille (esim. Helsingin konservatorio ja PopJazz-konservatorio).
  • Office 365 voi olla samalla käyttäjällä vain viidessä eri tietokoneessa yhtä aikaa mukaan luettuna Metropolian ylläpitämät tietokoneet sekä omat tietokoneesi.


Molempia vaihtoehtoja ei voi asentaa samalle tietokoneelle.

Ennen asennuksen aloittamista lue ohjeet Tietohallintopalveluiden internetsivuilta:


Muista varmuuskopioida tiedostosi säännöllisesti. Erityisen tärkeää se on ennen tietokoneellesi tehtäviä muutoksia, kuten nyt ennen uuden Microsoft Officen asennusta. Lisää tietoa varmuuskopioinnista löydät Tietohallintopalveluiden internetsivuilta.

Käynnistä asennus silloin, kun et tarvitse tietokonettasi. Toivomme sinun aloittavan asennuksen mieluiten jonakin iltana, jos mahdollista.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian henkilökunta sekä joidenkin Metropolian yhteistyökumppanien henkilökunta voivat luoda Microsoft Teamsiin usean tyyppisiä tiimejä. Katso ohjeet Tietohallintopalveluiden nettisivuilta.

Olemme huomanneet, että jotkut edellä mainittuihin ryhmiin kuuluvat henkilöt eivät ole tiimiä luodessaan voineet valita tiimityyppiä, vaan voivat luoda vain yhden tyyppisiä tiimejä. Jos sinulta puuttuu em. ohjeessa mainittu Select team type -ikkuna, ilmoitathan asiasta meille alla olevin yhteystiedoin. Vaihdamme käyttöösi lisenssin, jonka ominaisuuksiin sisältyy tiimityypin valinta.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi


OMAn päivitys tiistaina 20.4.2021 klo 16.30 alkaen. Kesto noin 30 min.


Tietohallinto

Etäkokouksia rikastavia uusia suuntauksia, valikoituja eväitä verkkotapaamisten tehostamiseen sekä nippu alan hyviä käytänteitä.

Tuoreutettu, vuoden 2021 versio artikkelista

Oletko kuitannut Metropolian tietohallinnon esiasentaman Mac-kannettavan vastaanotetuksi tai odottelet uutta Mac-työläppäriä saapuvaksi?

Askelmerkit käyttöönotolle:

  • perustoimet
  • MS Office -ohjelmapaketin asennus
  • Adoben sovelluspaketin asennus

Puhelin on aina mukana, ja sitä käytetään niin henkilökohtaisten tietojen kuin työasioiden käsittelyssä. Sen vuoksi sitä kohtaan tuntevat mielenkiintoa myös epämääräisemmät tahot. 

Neljä helppoa vinkkiä, joita noudattamalla tietovarkaiden ja -huijareiden tunkeutuminen puhelimen sisään vaikeutuu. 

Kirjallisten töiden alkuperäisyyden tarkastava Turnitin-ohjelma on liitetty Metropolian tunnuksillä käytettävään tekstinkäsittelyohjelma Google Docsiin.

Sen saa päälle Docsin käyttöliittymässä alkiosta Laajennukset/Add-ons.

Turnitinin infosivu tarjoaa muun muassa tuoreutetut käyttöohjeet.

Pilvipalvelujen kattosivulta pääsee Metropoliassa käytettävien Googlen ja Microsoftin pilvisovellusten tarpeellisiin tietoihin:

  • käyttäjäksi rekisteröityminen
  • suorat linkit Metropoliassa aktivoituihin sovelluksiin
  • ohjelmien infosivut, jotka tarjoavat muun muassa opaskirjallisuutta ja -videoita

Metropolian Digiuutiset kertoo maaliskuussa 2021 muun muassa seuraavista asioista:

  • Metropoliassa käytettävä Googlen sovelluspaketti vaihtoi nimensä Google Workspace for Educationiksi, tiedostojen siirto pilvivarasto Driven My Drive -osiosta Shared Drivesiin helpottui.
  • Microsoft Teamsin pienryhmähuoneisiin ajastin, sähköinen fläppitaulu Whiteboard integroitiin Teamsiin
  • Samsungin ja Oneplusin uudet puhelimet
  • Uusi, pelkästään äänen varassa toimiva yhteisöpalvelu

OMAn päivitys tiistaina 23.3.2021 klo 16 alkaen. Kesto noin 30 min.

Tyhjennä selaimen välimuisti (CTRL+Shift+Del), mikäli huoltokatkosilmoitus ei poistu selaimesta katkosen aikaikkunan jälkeen.

Tietohallinto


Metropolian palvelinjärjestelmiä huolletaan perjantaista 26.3. klo 16.00 alkaen sunnuntaihin 28.3. klo 23:00 asti.

Huolto aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin, muun muassa

  • OMA
  • talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät
  • sähköposti
  • Skype For Business
  • verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P)
  • O365-kirjautumiset
  • työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop)
  • opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, vhost, mysql, mysqlproj, projects-palvelimet, wiki.metropolia.fi, www.metropolia.fi
  • Moodle

Myös metropolian tietoliikennejärjestelmiä huolletaan perjantaista 26.3. klo 16.00 alkaen sunnuntaihin 28.3. asti, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja koko Metropolian tietoliikenneympäristöön. Huoltotöiden kohteena ovat Metropolian infrastruktuurin verkkolaitteet, mistä johtuen käyttökatkoja esiintyy niin kampusverkossa kuin myös muissa Metropolian tarjoamissa IT-palveluissa.

Muidenkin kuin edellä mainittujen palveluiden katkoksiin huollon aikana on syytä varautua.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Pääsy Metropolian sähköpostiin ulkomailta on toistaiseksi estetty tietoturvan varmistamiseksi.

Pääset kuitenkin ulkomailta sähköpostiisi VPN-yhteyden kautta. Katso ohjeet Tietohallintopalveluiden internetsivuilta.

Sähköpostit kuitenkin tulevat perille sähköpostilaatikkoosi normaalisti mistä tahansa päin maailmaa, ja sähköpostia on mahdollista lähettää mihin maahan tahansa.

Suomesta sähköpostin käyttö onnistuu tavalliseen tapaan.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian kuormantasaajalaitteiden kiireellinen ohjelmistopäivitys tehdään 12.3.2021 klo 16:30 - 20 välisenä aikana. Päivityksen tarkoituksena on korjata eilisen tietoturvapäivityksen tuomia ongelmia.

Päivitystyö aiheuttaa lyhyitä katkoksia alla oleviin palveluihin:

  • Sähköpostien lähetys tietokoneen tai mobiililaitteen sähköpostisovelluksella (esim. Outlook)
  • Yhteys oma.metropolia.fi-sivustoon voi katketa lyhyeksi ajaksi.
  • Kirjautuminen Metropolian web-palveluihin voi katkeilla päivitysajankohtana.

Metropolian web-palveluilla tarkoitetaan tässä tapauksessa niitä sivustoja ja sovelluksia, joihin kirjaudutaan Metropolian käyttäjätunnuksilla, kuten Zoom, Oma, Exam, Moodle yms.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian sähköposti toimii Microsoft Exchange -järjestelmällä. Traficom on ilmoittanut 3.3. Exchangen versioita 2010, 2013, 2016 sekä 2019 koskevasta tietoturvahaavoittuvuudesta 3.3. Lue tiedote Kyberturvallisuuskeskuksen internetsivuilta.

Haavoittuvuus on raportoitu kriittisenä.

Traficom on 8.3. päivittänyt tiedotetta täydentäen jälkitarkastustarpeen.

Metropolian Exchange-sähköpostijärjestelmä on päivitetty 4.3.2021 haavoittuvuudeen osalta.

Järjestelmän tilanne on tällä hetkellä stabiili eikä havaittuja tietoturvaloukkauksia ole syntynyt. Tilannetta seurataan jatkuvasti ja tiedotamme tarvittaessa lisää.

Noudatamme Kyberturvallisuuskeskuksen ohjeistusta, ja järjestelmään tullaan teettämään vielä ulkopuolinen tietoturva-analyysi.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian kuormantasaajalaitteiden kiireellinen tietoturvapäivitys tehdään to 11.3.2021 klo 16-20 välisenä aikana.

Päivitystyö aiheuttaa lyhyitä katkoksia alla oleviin palveluihin:

- Sähköpostien lähetys päätelaitteilta

- Yhteys oma.metropolia.fi -sivustoon voi katketa lyhyeksi ajaksi

- Kirjautuminen Metropolian web-palveluihin voi katkeilla päivitysajankohtana.

OMAn päivitys tiistaina 9.3.2021 klo 16 alkaen. Kesto noin 30 min.


Tyhjennä selaimen välimuisti (CTRL+Shift+Del), mikäli huoltokatkosilmoitus ei poistu selaimesta katkosen aikaikkunan jälkeen.

Tietohallinto