Metropolian Tietohallintopalvelut parantaa ylläpitämiensä Windows-tietokoneiden tietoturvaa huomattavasti toteuttamalla seuraavat toimenpiteet:

  • Kiintolevyt salataan Bitlocker-ohjelman avulla.
  • Tietokoneiden käyttöoikeuksia ryhdytään hallinnoimaan BeyondTrust Privilege Management -ohjelmalla.

Em. muutokset tapahtuvat tietokoneilla automaattisesti eivätkä ne edellytä sinulta toimenpiteitä. Näin voit tarkistaa, ovatko tietoturvaparannukset jo ehtineet vaikuttaa tietokoneeseesi:

  1. Jos näyttöruutusi oikeaan alakulmaan ilmestynyt BeyondTrust Privilege Management -pikakuvake, on BeyondTrust Privilege Management asennettu tietokoneellesi.



  2. Tuplaklikkaa tietokoneesi nimen mukaan nimettyä pikakuvaketta työpöydältäsi.



  3. Jos C:-levyn pikakuvakkeeseen on ilmestynyt lukon kuva, on tietokoneesi kiintolevy salattu.

Nämä toimenpiteet eivät edellytä erillisiä salasanoja, kirjautumista eivätkä muita toimenpiteitä sinulta. Muutokset parantavat merkittävästi tietokoneesi ja siihen tallennettujen tiedostojen tietoturvaa.

BeyondTrust Privilege Management voi estää myös jonkin tarvitsemasi ohjelman käynnistymisen. Siinä tapauksessa otathan yhteyttä Helpdeskiin ao. yhteystiedoin, niin myönnämme käyttöluvan tarkoituksenmukaista käyttöä varten.

Muutokset tapahtuvat tietokoneille vaiheittain ensi viikosta alkaen.


Huomioitavaa

BitLocker saattaa joissakin tapauksissa aiheuttaa ao. kuvan kaltaisen ilmoituksen tietokoneesi ruudulle. Pääset eteenpäin toimimalla seuraavasti:

  1. Jos kannettava on kytkettynä HP-merkkiseen USB-C-telakkaan, irrota se telakasta.
  2. Kiinnitä kannettavan laturi tietokoneeseen ja sähköverkkoon.
  3. Klikkaa virheilmoituksessa näkyvää Continue to next step -painiketta.

Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian palvelin- ja verkkolevyjärjestelmää päivitetään tiistaina 9.2.2021 klo 16.00 alkaen.

Päivitys saattaa aiheuttaa seuraaviin, levyjärjestelmää käyttäviin palveluihin satunnaista hidastumista:

  • Verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P)
  • Virtuaalipalvelimet

OMAn päivitys tiistaina 2.2.2021 klo 16 alkaen.

Tietohallinto

Metropolian käyttämä Adobe Connect (Funet Tiimi) päivitetään uuteen versioon lauantaina 6.2.2021. Palvelu ei ole käytettävissä päivityksen aikana.

Suosittelemme järjestämään etäluennot ja -kokoukset Adobe Connectin sijasta Teamsissa tai Zoomissa päivityksen aikana.

Tarvittaessa voit käyttää myös väliaikaista Adobe Connect -palvelinta: Siirry osoitteeseen https://connect-beta.sunet.se/login.html, kirjaudu HAKA-tunnuksellasi ja luo uusi kokous.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian palvelin- ja verkkolevyjärjestelmää päivitetään tiistaina 2.2.2021 klo 16.00 alkaen.

Päivitys saattaa aiheuttaa seuraaviin, levyjärjestelmää käyttäviin palveluihin hidastumisia:

  • Verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P)
  • Virtuaalipalvelimet

Metropolian Digiuutiset kertoo tammikuussa 2021 muun muassa seuraavista asioista:

  • Google Docsiin leveät sivut
  • Teamsiin kokouskooste
  • Samsung pudotti luksusluuriensa hintoja
  • laajennettua todellisuutta

Metropolian idp-palvelimen päivitys aiheuttaa käyttökatkoja 26.1.2021 klo 19-22 välisenä aikana.

Klo 19 on pidempi, noin 20 minuutin käyttökatko, jonka jälkeen palvelun kuntoa seurataan ja tehdään mahdollisia lyhyitä palvelun uudelleenkäynnistyksiä klo 22 asti.


Vaikutukset: Metropolia-tunnuksella ei pääse käyttökatkon aikana kirjautumaan web-palveluihin, esim. oma.metropolia.fi, wiki.metropolia.fi, google.com, moodle.metropolia.fi yms.


Pahoittelemme päivityksestä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.


Metropolian tietohallinto

https://tietohallinto.metropolia.fi


Metropolian Confluence-wikissä ja Jirassa on käyttökatkos torstaina 21. tammikuuta 2021 klo 16-17. 

Katkos johtuu Crowd-käyttäjähallintasovelluksen päivityksestä. 

Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Googlen ja Microsoftin pilvisovelluksia on helppo ryhtyä käyttämään Metropoliassa. 

Ennen ensimmäistä käyttökertaa on hyväksyttävä Metropolian pilviehdot ja kirjauduttava käyttäjäksi.

Se tapahtuu näin:

1. Lue ja hyväksy käyttöehdot
2. Odota tunnuksen aktivoitumista (Microsoft 2 tuntia, Google 2-4 tuntia).
3. Kirjaudu Metropolia-tunnuksella:

Googlen ja Microsoftin pilvisovelluksiin sekä niiden käyttöoppaita tarjoaville infosivuille pääsee etenemään

Pilvisovellusten uusista ominaisuuksista ja muista muutoksista tiedotetaan muun muassa

Mahdolliset kysymykset

Jos tuttu tai tuntematon henkilö pyytää sinulta WhatsApin kautta jotakin koodia, olet todennäköisesti joutunut tietoturvahyökkäyksen kohteeksi. Viestin lähettäjä esittäytyy yleensä ystävänäsi. Viesti voi myös tulla jonkin tuntemasi henkilön puhelinnumerosta, ja tällöin myös hän on joutunut tietoturvahyökkäyksen kohteeksi.


Suojaudu hyökkäyksiltä jo etukäteen toimimalla näin:

1. Älä koskaan kerro WhatsApin käyttöönottokoodia kenellekään, edes tutulle henkilölle.

2. Ota käyttöön kaksivaiheinen vahvistus WhatsApp-sovelluksessa: WhatsApp > Asetukset > Tili > Kaksivaiheinen vahvistus.

3. Älä koskaan asenna sovelluksia äläkä kerro henkilötietojasi kenenkään pyynnöstä.

4. Suhtaudu varauksella kaikkiin odottamattomiin puheluihin ja muihin yhteydenottoihin.


Jos olet saanut WhatsApp-viestin, jossa pyydetään koodia, toimi näin:

1. Tarkista, mistä numerosta viesti on tullut. Viesti voi olla tullut tuntemattomasta puhelinnumerosta tai joltakin sellaiselta henkilöltä, jolla on puhelinnumerosi oman matkapuhelimensa yhteystiedoissa.

2. Jos viesti on tullut sinulle entuudestaan täysin tuntemattomasta numerosta, jätä viesti kokonaan huomioimatta ja estä kyseinen puhelinnumero WhatsApissa. Voit myös tarkistaa, löytyykö lähettäjän numerolle omistajaa puhelinluettelosta (esim. Fonecta Finder).

4. Henkilö, jonka puhelinnumerosta viesti on lähetetty, on joutunut tietoturvahyökkäyksen kohteeksi. Hakkerit ovat kaapanneet hänen WhatsApp-tilinsä käyttöönsä. Jos tunnet kyseisen henkilön, voit oman harkintasi mukaan ilmoittaa hänelle asiasta. Älä kuitenkaan missään tapauksessa lähetä hänelle viestiä tai soita puhelua WhatsApin kautta.

Lisää tietoja ja kuvat vastaavan tyyppisestä hyökkäyksestä löydät Kyberturvallisuuskeskuksen internetsivuilta.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

OMA ja oppaita

OMA (https://oma.metropolia.fi) on Metropolian sisäinen verkkosivusto, johon on keskitetty opiskelijoiden ja henkilökunnan tarvitsemia sähköisiä palveluja.

OMAn infosivulta pääset etenemään lisätietoihin ja käyttöoppaisiin.

Tietohallinnon tiedotteet ilmestyvät OMAssa ja nyt lukemassasi tietohallinnon sivustossa.

E-lomakkeen versiopäivitys keskiviikkona 27.1. klo 8.00 - 9.00

  • Päivityksessä siirrytään versiosta 4.2  versioon 4.3
  • Lomakkeiden ylläpitäjille ilmoitetaan tulevasta katkoksesta E-lomakkeen etusivulla, kunnes päivitys alkaa
  • Päivityksen aikana huoltokatkosikkunasta näkee keston ja lomakkeisiin voidaan vastata välittömästi päivityksen jälkeen.

Tietohallinto

Metropolian Confluence-wikissä ja Jirassa on käyttökatkos maanantaina 18. tammikuuta 2021 klo 16-17. 

Katkos johtuu Crowd-käyttäjähallintasovelluksen päivityksestä. 

Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.


Metropolian tietoliikenne- ja palvelinjärjestelmiä huolletaan maanantaista 4.1.2021 klo 08.00 alkaen tiistaihin 5.1.2021 klo 18.00 asti, mistä seuraa käyttökatkoja koko Metropolian tietoliikenne- ja palvelinympäristöön. Huollosta seuraa käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin mm. kampusverkot, talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät, sähköposti, Skype For Business, verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P), O365-kirjautumiset, työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop), opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, vhost, mysql, mysqlproj, projects-palvelimet, wiki.metropolia.fi, www.metropolia.fi, moodle.

Erikseen jo tiedossa olevat pitemmät katkot seuraaville palveluille:

  • Kampusverkot 4.1.2021 klo 8.00-18.00, mahdollisesti pitempiä katkoja myös ti 5.1.2021, eritoten Arabia ja PopJazz, Honkanummi, Ruoholahti ja Karaportti.
  • Moodle.metropolia.fi 5.1.2021 klo 9.00-17.00
  • O365-kirjautumiset, Active Directory -palvelut (koneille kirjautumiset kampuksilla) 4.1.2021 klo 9.00-15.00
  • Sähköpostijärjestelmä Exchange 4.-5.1.2021 klo 9.00-17.00

Suoritamme tiistaina 8.12. klo 20 alkaen huoltotöitä koskien Metropolian VPN-verkkopalvelua. Tämän johdosta Metropolian VPN-yhteyksiin kohdistuu käyttökatkoja. Huolto on arvion mukaan valmis viimeistään 8.12. klo 22.

Mikäli et huoltokatkon jälkeen pääse normaalisti Metropolian palveluihin, teethän palvelupyynnön osoitteessa https://hd.metropolia.fi.