Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan on vuoden 2023 alusta lähtien hyväksyttävä Metropolian pilvipalveluehdot ja niihin liittyvät käyttösäännöt, kun uusi käyttäjätunnus otetaan käyttöön. Muut voimassa olevat verkkotunnukset muutetaan viimeistään keväällä 2023 uusien ehtojen piiriin. Tästä tulee lisätietoa myöhemmin.

Mitä minun pitää tehdä?

Muutokset tulivat voimaan 1.1.2023. Jos olit hyväksynyt Metropolian pilvipalveluehdot aikaisemmin, ei sinun tarvitse hyväksyä niitä uudestaan. 

Päivitetyt pilvipalveluehdot:
https://amme.metropolia.fi/cloud/index.php

Googlen ja Microsoftin pilvisovellusten infosivut (osoitteet ja käyttöohjeita): 
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Pilvipalvelut

Skannaa pilveen ja tunnista teksti

Olemme ottaneet käyttöön Canon-monitoimilaitteisiin uuden ominaisuuden, jonka avulla voit tallentaa skannaamasi asiakirjat suoraan Microsoft OneDriveen tai Google Driveen. Tiedoston voi tallentaa PDF-muotoon, johon skannaus ei ole tallentunut pelkkänä kuvana vaan tekstinä. Siksi voit esimerkiksi tietokoneen copy- ja paste- toiminnoilla liittää tekstin toiseen asiakirjaan.

Lue ohjeet tietohallinnon internetsivuilta.


Kielet

  • Palvelumme on aina saatavissa suomeksi ja englanniksi.
  • Valikoimassamme voi olla muitakin kieliä kulloisenkin henkilökuntamme kielitaidosta riippuen. Ilmoitamme vaihtoehdoista erikseen.
  • 19.12.2022 - 5.2.2023 kysy palvelua arabiaksi (Pohjois-Afrikka).


Helpdeskin palvelu ja joulu

  • Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu 23.12.2022 – 1.1.2023.
  • Helpdeskille voi lähettää palvelupyyntöjä selainliittymän kautta tai sähköpostitse milloin tahansa puhelinpalvelun aukioloajoista riippumatta.
  • Joululomien aikana meillä on vähemmän henkilökuntaa töissä, mutta myös yhteydenottoja meille tulee silloin vähemmän. Käsittelemme palvelupyyntöjä tavalliseen tapaan, mutta joissain yksittäisissä asioissa palvelu voi hieman viivästyä lomien takia.


Kiitämme kaikkia metropolialaisia ja yhteistyökumppaneitamme (Helsingin konservatoriota. PopJazz-konservatoriota ja aulapalveluita unohtamatta!) kuluneen vuoden miellyttävästä ja vivahteikkaasta yhteistyöstä sekä myös kaikesta saamastamme, rohkaisevasta sekä hyödyllisen rakentavasta palautteesta. Toivotamme teille rentouttavaa ja rauhallista joulua sekä menestyksekästä uutta vuotta 2023!

Kuva joulupukista skannaamassa pilveen
Tämän taideteoksen on "maalannut" DALL-E-2-tekoäly, jolle annettiin komennoksi: "There is two separate locations in the picture: The first location is down on the floor, where Santa Claus is standing next to a copy-machine and throwing his letters high to up. The second location is up in the sky, where there's a separate typewriter floating on a cloud. Oil painting.". Lisäksi kuvaa piti jälkeen päin muokata vielä antamalla tekoälylle muutama komento lisää.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan on vuoden 2023 alusta lähtien hyväksyttävä Metropolian pilvipalveluehdot ja niihin liittyvät käyttösäännöt, kun uusi käyttäjätunnus otetaan käyttöön. 

Prosessi suoraviivaisemmaksi

Metropolian käyttäjien on pitänyt tähän mennessä hyväksyä erikseen pilvipalveluehdot päästäkseen käyttämään Google Workspace for Education- ja Microsoft 365 -pilvipalveluita Metropolian käyttäjätunnuksellaan. Siitä on aiheutunut käyttäjätunnuksen aktivoinnin lisäksi ylimääräinen työvaihe, joka on joskus hankaloittanut pilvipalveluiden käyttöönottoa. 

Olemme Metropolian Laki- ja arkistointipalveluiden avulla saaneet nyt muutettua prosessin käyttäjien kannalta helpommaksi: 1.1. alkaen pilvipalveluehdot on hyväksyttävä samalla, kun uusi käyttäjätunnus otetaan käyttöön. 

Pilvipalveluista (1) on maailmanlaajuisesti tullut kiinteä ja hyödyllinen osa arkea sekä myös Metropoliassa tapahtuvaa opiskelua ja työskentelyä, joten muutos oli perusteltua tehdä. Esimerkiksi Teamsissa järjestettäviin luentoihin osallistuminen ja yhteismuokattavien ryhmätöiden teko edellyttävät pilvipalveluiden käyttöä.

Mikä muuttuu jatkossa?

Jatkossa uusien opiskelijoiden ja työntekijöiden on hyväksyttävä pilvipalveluehdot ja niihin liittyvät käyttösäännöt, jotta hän saa käyttöönsä Metropolian verkkotunnuksen. Muut voimassa olevat verkkotunnukset muutetaan viimeistään keväällä 2023 uusien ehtojen piiriin. Tästä tulee lisätietoa myöhemmin.

Mitä minun pitää tehdä?

Muutokset tulevat voimaan 1.1.2023. Jos olet hyväksynyt Metropolian nykyiset pilvipalveluehdot, ei sinun tarvitse hyväksyä niitä uudestaan. 

Päivitetyt pilvipalveluehdot julkaistaan tammikuussa. Asiasta tiedotetaan myöhemmin OMA:ssa ja tietohallinnon sivustossa. Julkaisun jälkeen suosittelemme kaikkia käyttäjiä lukemaan uudet ehdot lävitse huolellisesti.

Googlen ja Microsoftin pilvisovelluspakettien infosivut:
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Pilvipalvelut


(1)  Pilvipalveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä Metropolian verkon ulkopuolella sijaitsevaa sovellusta, järjestelmää tai tallennuspaikkaa, kuten esimerkiksi Zoom, Sharepoint, Teams, OneDrive, Google Meet ja Google Drive.

OMAan ja sen liitännäisjärjestelmiin  tehtiin erilliskorjauksia keskiviikkona 7.12.2022:

  • Yleisen työpöydän yläpalkkiin asennettiin haku-laatikko näkyviin.
  • Toteutusten massamuokkauksessa ollut virhe korjattu: massamuokkaus toimii myös suuremmilla toteutusmäärillä (yli ~50 toteutusta muokattavana).
  • Maksullisen koulutuksen palveluun liittyviä korjauksia: 
    • oikeuksiin
    • maksun tilan muutoksiin
    • kurssin lukkarimerkintöjen näkyvyyteen
    • opiskeluoikeuksien VIRTA-siirtoon liittyviä
  • Valmistumisjärjestelmän URN-osoitteen lisäämiseen liittyvä ongelma korjattu.

Metropolian Digiuutisissa ovat marraskuussa 2022 aiheina mm.:

  • solunjako Google Docsin taulukkoon
  • Whiteboard-taulun pystyy upottamaan Teams-sessioon
  • Twitter Muskin kourissa
  • kriitikoiden suitsuttama tablettitietokone
  • tietoturvan arviointiväline
  • digitrendejä vuodelle 2023



Katkos johtuu äskeiseen versiopäivitykseen liittyvästä asennuksesta. 

Ks. luettelo OMAsta (sisäverkko). 

OMAn työpöydät on avattu ja käytettävissä versiopäivityksen jälkeen.

Lyhyitä katkoja voi vielä esiintyä.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Requeste-palvelupyyntöjärjestelmä ei ole käytettävissä päivityksen aikana ke 9.11.2022 klo 14-15. Sen seurauksena:

  • Palvelupyyntöjä ei voi tehdä osoitteessa https://hd.metropolia.fi
    • Digipedagoginen tuki
    • Halli-projektinhallinta
    • Tietosuoja- tai tietoturvapoikkeamailmoitus (GDPR)
    • Turvallisuusilmoitus
    • Helpdesk
    • IT-hankinta
    • Toimitilapalvelu
    • Kirjastopalvelu
  • Jos lähetät sähköpostia Requestea käyttävien yksiköiden yhteisiin sähköpostiosoitteisiin päivityksen aikana, viestisi menee perille vasta  päivityksen päätyttyä:
  • Helpdeskin puhelinpalvelu ei kirjaa tietoja päivän aikana saapuvien puheluiden tietoja. Soitathan päivityksen aikana Helpdeskin puhelinpalveluun vain kiireellisissä asioissa.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian sisäisen verkkopalvelun OMAn taustajärjestelmä päivitetään marraskuussa.

Versiopäivitys aiheuttaa päivitysviikoilla useita käyttökatkoksia OMAn eri työpöydillä.

Katkoksiin kannattaa varautua 14.11. ja 21.11. alkavilla viikoilla.  Asiasta tiedotetaan tarkemmin lokakuun loppupuolella. 

Päivityksessä OMA saa uusia ja paranneltuja ominaisuuksia, muun muassa: 

  • opiskelijan työpöydän saavutettavuuteen
  • erillisiin opintokokonaisuuksien ja OPSien käsittelyyn
  • raporttipalveluun
  • toteutussuunnitteluun
  • HOPS-ohjaukseen 
  • eAHOT-hyväksilukujen käsittelyyn
  • resurssien suunnittelu- ja varausvälineen näkymiin
  • valmius ristiinopiskelupalvelun myöhemmälle käyttöönotolle

Opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta vanhat toiminnallisuudet säilyvät lähes ennallaan. OMAn yleisen työpöydän toiminnot säilyvät ennallaan vaikka taustajärjestelmä muuttuu.

Kaikista muutoksista tiedotetaan myöhemmin tarkemmin OMAssa sekä tietohallinnon sivustossa.

 Metropolian Digiuutisissa ovat syyskuussa 2022 aiheina mm.:

  • Google Docsiin to-do-listat
  • Microsoft Formsiin kykenee nyt syöttämään kyselyjä suoraan PDF- ja Word-formaatista. 
  • iPhone 14 -älypuhelinsarja julkaistiin. 
  • Tietoturvapommi Tiktok.
  • Digitaalinen informaatiolukutaito -opas julkaistu.

Metropolian Digiuutiset täyttää tänään 10 vuotta, sillä ensimmäisen kerran uutiset ilmestyivät 28. syyskuuta 2012. 

OMAn työtilojen avautumisessa oli ongelmia etenkin opiskelijan työpöydällä 4.9. alkaneella viikolla.

Vika on korjattu. 

Pahoittelemme mahdollisesti aiheutunutta häiriötä.


OJP:n käyttöönotto vaatii  OMAn

  • yleisen,
  • opettajan,
  • suunnittelijan ja
  • opiskelijan

työpöytien uudelleenkäynnistyksen. Huoltokatko Omassa ti 6.9. kello 16.00 noin 30 minuuttia.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä.