Metropoliassa käytetään projektinhallintaan ja yhteistoimintaan muun muassa seuraavia julkaisualustoja:


Confluence-wiki. Tehokas joskin askeettinen yhteistoiminta-alusta, joka tallentaa tiedot Metropolian palvelimelle.
Google Sites. Helppokäyttöinen mutta toiminnoiltaan vielä rajallinen WWW-sivuston rakentaja, joka säilöö tiedot vieraalle palvelimelle eli niin sanottuun pilveen. Käyttäjien on noudatettava Metropolian pilviehtoja.
Microsoft Office 365 Sharepoint, joka yhdessä yhtiön muiden sovellusten Teamsin, Tasksin ja Onenoten kanssa muodostaa projektin työtilan. Sharepoint tallentaa pilveen, joten Metropolian pilviehtoja on noudatettava. 
Wordpress.org. Suosittu ja toiminnoiltaan runsas julkaisualusta, joka varastoi datan Metropolian konesaliin. 


Lue myös

Tiivistettynä

- Tiedostot kannattaa tallentaa Shared Drivesiin (suom. Jaetut drivet), koska siellä olevaa aineistoa pystyy Metropolia hallinnoimaan myös siinä tapauksessa, että tiedoston alkuperäinen luoja esimerkiksi poistuu Metropolian palkkalistoilta. Metropolia ei kuitenkaan omista Team Drivesiin ladattuja tiedostoja vaan ne omistaa niiden alkuperäinen luoja ja ne, joiden kanssa hän on tiedostot mahdollisesti jakanut.

- Tiedostot kannattaa ladata Shared Drivesiin myös siksi, että tietohallinto pystyy siellä palauttamaan vahingossa hävitetyn aineiston 25 päivän kuluessa poistosta.

 

Laajemmin

Google Drive -pilvitallennuspalvelun tiedostonhallintaan liittyvien kysymysten vastaukset selviävät Vastauksia yleisiin kysymyksiin -koosteesta. 

 

Googlen ja Microsoftin pilvisovelluksia on helppo ryhtyä käyttämään Metropoliassa. 

Ennen ensimmäistä käyttökertaa on hyväksyttävä Metropolian pilviehdot ja kirjauduttava käyttäjäksi.

Se tapahtuu näin:

1. Lue ja hyväksy käyttöehdot
2. Odota tunnuksen aktivoitumista (Microsoft 2 tuntia, Google 2-4 tuntia).
3. Kirjaudu Metropolia-tunnuksella:

Pilvipalvelujen kattosivulta

  • pääsee eteenpäin itse sovelluksiin sekä niiden infosivuille, jotka tarjoavat opaskirjallisuutta ja -videoita.

Pilvisovellusten uusista ominaisuuksista ja muista muutoksista tiedotetaan muun muassa

Mahdolliset kysymykset

OMA ja oppaat

OMA (https://oma.metropolia.fi) on Metropolian sisäinen verkkosivusto, johon on keskitetty opiskelijoiden ja henkilökunnan tarvitsemia sähköisiä palveluja.

OMAn infosivulta pääset etenemään lisätietoihin ja käyttöoppaisiin.

Digiuutiset 9/2020

Metropolian Digiuutisissa ovat syyskuussa aiheina muun muassa

  • Google Driveen pystyvät ulkopuoliset liittymään PIN-koodilla
  • Teamsiin tulossa jako alaryhmiin lokakuussa
  • parhaat oppimisteknologiset sovellukset valittu
  • Android- ja iOS-mobiilikäyttöjärjestelmien uudet versiot

https://wiki.metropolia.fi/display/socialmedia/2020.09



Metropolian palvelinjärjestelmään suoritetaan huoltotyö, arvioitu kesto perjantaista 2.10. klo 16:00 alkaen sunnuntaihin 4.10. klo 23:59 asti, mistä seuraa käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin mm. talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät, Skype For Business, virtuaalipalvelimet, O365-kirjautumiset,  OMA, shell, edunix, webdisk, opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, vhost, mysql, mysqlproj, projects-palvelimet, työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop).

Metropolian levyjärjestelmään suoritetaan kriittinen huoltotyö, jonka arvioitu kesto on perjantaista 18.9. klo 16:00 alkaen lauantaihin 19.9. klo 23:00 asti. Tästä aiheutuu käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin, mm. OMA, shell, edunix, webdisk, opetuksen ja projektien www-palvelut, mm. users, vhost, mysql, mysqlproj, projects-palvelimet, verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P).

Kampusten läppärilainaamot ovat pois käytöstä toistaiseksi koronatilanteen vuoksi. Myöskään iPad-kärryt eivät ole käytettävissä.

Vaihtoehtoisia tapoja lainata laitteita ei valitettavasti ole tarjolla. Kaikki lainalaitteet ovat pois käytöstä tartuntariskin välttämiseksi.

Helpdeskin puhelinpalvelun (puh. 09 7424 6777) tavoittaa poikkeuksellisesti 7.9.–1.10.:

  • ma-to klo 8.00 – 19.00
  • pe klo 8.00 – 16.00


Kokeilun päätyttyä palaamme toistaiseksi normaaleihin aukioloaikoihin:

  • ma-pe klo 8.00 – 16.00


Tarkoituksena on tutkia, paljonko tarvetta iltapäivystykselle on Metropoliassa.

Testin tuloksia käytetään apuna selvitettäessä mahdollisen iltapäivystyksen kustannus-hyötysuhdetta ja suunniteltaessa puhelinpalvelun aukioloaikoja tulevaisuudessa.


Ystävällisin terveisin
Käyttäjätuki

Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi
Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Ohjeita ja tietoa: https://tietohallinto.metropolia.fi

Tulostusjärjestelmä on päivitetty, ja vaihdamme samalla nykyiset Toshiba-monitoimilaitteet uusiin Canon-monitoimilaitteisiin.


Laitteiden käyttö

Laitteiden peruskäyttö tapahtuu pääosin samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Ohjeet tulostukseen, skannaukseen ja kopiointiin löytyvät Tietohallintopalveluiden internetsivuilta. Tulostusjonojen nimet kuitenkin vaihtuvat.


Tulostusjonojen nimet vaihtuvat

Jos omalla kampuksellasi on vielä käytössä vanhoja Toshiba-monitoimilaitteita, tapahtuu niihin tulostaminen vanhojen tulostusjonojen (esim. Toshiba Print A4) kautta.

Jos Canon-monitoimilaitteet ovat jo toiminnassa kampuksellasi, valitse uusi tulostusjono (esim. Canon Print A4). Jos Canon-tulostusjonot eivät näy tietokoneellasi, kokeile käynnistää tietokoneesi uudelleen.


Uusia ominaisuuksia

Uusilla laitteilla on käytettävissä OCR-tekstiskannaus sekä muita uusia ominaisuuksia. Niihin liittyviä käyttöohjeita julkaisemme myöhemmin.


Käyttökatkokset ja aikataulu

Laitteiden vaihdon aikana monitoimilaitteiden käytössä esiintyy vaihtelevan pituisia katkoksia, jotka pyrimme pitämään mahdollisimman lyhyinä. Jokaisessa toimipisteessä on käytössä vähintään yksi monitoimilaite käytettävissä myös vaihdon aikana miltei jatkuvasti. Merkitsemme poistuvat laitteet, jotka eivät ole käytössä.

Vaihto tapahtuu toimipiste/kampus kerrallaan alla olevan aikataulun mukaan.

28.8.2020Karaportti 2, Espoo
31.8.2020Hämeentie 161, Helsinki
31.8.2020Arabiankatu 2, Helsinki
1.9.2020Kaupintie 3, Helsinki
1.9.2020Koskelontie 20, Espoo
2.9.2020Hämeentie 135, Helsinki
3.-4.9.2020Leiritie 1, Vantaa
7.-9.9.2020Myllypurontie 1, Helsinki
10.9.2020Ruoholahdentori 6, Helsinki

Metropolian Tietohallintopalveluiden ylläpitämissä levypalveluissa ilmeni tänään äkillinen vikatilanne.

Vian johdosta osalla käyttäjistä Z-levy oli poissa käytöstä. Vika saattoi vaikuttaa myös yleisesti eri palveluiden toimivuuteen.

Tietohallintopalvelut on nyt korjannut vian. Jos ongelmia Z-levyn tai muiden palvelujen käytössä kuitenkin ilmenee, pyydämme ottamaan yhteyttä Helpdeskiin (yhteystiedot alla).

Metropolian palvelinjärjestelmiä huolletaan perjantaista 28.8. klo 16:00 alkaen sunnuntaihin 30.8. klo 23:00 asti, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin mm. talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät, sähköposti, Skype For Business, verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P), O365-kirjautumiset, työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop), opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, vhost, mysql, mysqlproj, projects-palvelimet, wiki.metropolia.fiwww.metropolia.fimoodle.metropolia.fi ja moodle2.metropolia.fi.

Myös Metropolian tietoliikennejärjestelmiä huolletaan perjantaista 28.8. klo 16:00 alkaen sunnuntaihin 30.8. asti, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja koko Metropolian tietoliikenneympäristöön. Huoltotöiden kohteena ovat Metropolian infrastruktuurin verkkolaitteet, josta johtuen käyttökatkoja esiintyy niin kampusverkossa, kuin myös konesalista tarjottavissa palveluissa.

Kaikki mahdolliset katkot pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä ja vähän palveluiden käyttöä häiritsevänä.

Helpdesk muuttaa ja selkiyttää toimintatapojaan. Tarkoituksenamme on käyttää aikamme, osaamisemme ja voimavaramme entistäkin tehokkaammin kyetäksemme tarjoamaan entistä sujuvampaa palvelua. Tämän tavoitteen saavuttaaksemme keskitämme jatkossa kaikki yhteydenotot uuteen puhelinpalveluun 09 7424 6777, palvelupyynnöiksi osoitteeseen https://hd.metropolia.fi sekä sähköpostiosoitteeseen helpdesk@metropolia.fi.

Lisää tehoa ja etätyön tukemista

Yhteydenottojen määrä Helpdeskiin on huomattava Metropolian kokoisessa organisaatiossa. Kun yhteydenotot keskitetään ensivasteen tarjoavalle puhelinpalvelutiimille, niin yhteydenottojen vastaanottaminen ei kuormita asiantuntijatehtävissä toimivaa henkilökuntaamme. Tällöin sisällöllinen IT-alan osaaminen tulee tehokkaampaan käyttöön, ja olemme aiempaa kyvykkäämpiä tarjoamaan toimivat IT-puitteet työskentelyä ja opiskelua varten.

Olemme varmoja siitä, että asiakkaillemme on kaikkein tärkeintä ympäristömme hyvä toimivuus sekä se, että heidän ilmoittamansa ongelmat ratkaistaan nopeasti. Me olemme samaa mieltä asiasta, ja siksi haluamme puhelinpalvelun avulla ja yhteydenotot keskittämällä vapauttaa asiantuntijamme työskentelemään tehokkaammin konkreettisten toimenpiteiden parissa sen sijaan, että heidän aikaansa kuluisi työpyyntöjen vastaanottoon ja käyttöopastukseen.

Puhelinpalvelun käytössä on myös ohjelmisto, jonka avulla meillä on mahdollisuus ottaa sujuvasti ja helposti internetin kautta etäyhteys tietokoneeseen. Tietokone voi silloin sijaita yhtä hyvin kampuksella, kotonasi tai vaikka ulkomailla. Sitä ei tarvitse kuljettaa mihinkään korjattavaksi tai neuvontaa varten — puhelinsoitto Helpdeskiin riittää.

Uudet toimintatavat, joiden ansiosta meillä on mahdollisuus keskittyä työtehtäviimme entistä paremmin

  • Uusi puhelinpalvelu aloittaa toimintansa 17.8.2020 numerossa 09 7424 6777 arkisin klo 8-16.
  • Tarjolla on kolme tapaa ottaa yhteyttä Helpdeskiin
    1. Palvelupyynnöllä (https://hd.metropolia.fi tai helpdesk@metropolia.fi)
    2. Puhelinpalveluun 09 7424 6777
    3. Palvelupisteeseen (ainoastaan aukioloaikoina!)
  • Emme vastaanota työpyyntöjä ”hihasta vetämällä”.
  • Emme vastaanota työpyyntöjä työtiloihin, joissa työskentelemme.
  • Emme vastaanota työpyyntöjä pikaviestimiin (Teams, Skype, jne.) emmekä henkilökohtaisiin sähköpostiosoitteisiimme tai puhelinnumeroihimme.
  • Kampusten Helpdesk-palvelupisteet ovat avoinna vain 1-2 kertaa viikossa muutaman tunnin, ja niiden aukioloajoista pidetään kiinni. Palvelupiste ei ole avoinna aukioloaikojen ulkopuolella, vaikka palvelupisteenä toimivassa huoneessa työskentelisi henkilökuntaa.
  • Aukioloaikojen ulkopuolella pyydämme rauhoittamaan kaikki käyttämämme työtilat. Tavoitteemme on tarjota sujuvaa ja tehokasta palvelua. Se onnistuu parhaiten, kun meillä on mahdollisuus keskittyä kulloiseenkin työtehtäväämme keskeytyksettä.
  • Palvelupiste ei ole ensisijainen tapa ottaa yhteyttä Helpdeskiin. Palvelupisteet ovat auki vain rajoitetun ajan, mutta puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 8-16. Palvelupyyntöjä voi tehdä 24/7.
  • Tehostamme palvelupyyntöjen käsittelyä, ja pyrimme entistä paremmin varmistamaan kohtuulliset käsittelyajat.
  • Kohdistamme aikaisempaa enemmän resursseja ohjeita sisältävän internetsivustomme (https://tietohallinto.metropolia.fi) kehittämiseen.
  • Puhelinpalvelusta otamme usein etäyhteyden tietokoneellesi ratkaistaksemme ongelmat välittömästi puhelun aikana. Jos asiasi ei ratkea välittömästi, otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian puhelun jälkeen ratkaisun merkeissä.
  • Jos kyse on paikan päällä käyntiä vaativasta työtehtävästä, ei Helpdeskiä tule noutaa paikalle. Puhelinsoitto Helpdeskiin riittää. Tällöin ohjaamme paikalle vapaana olevan henkilökuntamme jäsenen.


Yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa

Metropolian Käyttäjätuki aloittaa yhteistyön pääkaupunkiseudun ammatillisten oppilaitosten kanssa. Yhteistyön tavoitteena on kehittää Käyttäjätuen palveluita ja tarjota samalla mielekäs, oppimista tukeva työssäoppimispaikka ammattikoululaisille.

Ammattikouluopiskelijat suorittavat opintoihinsa liittyvän työssäoppimisjakson Helpdeskin puhelinpalvelussa. Heidän muodostamansa puhelinpalvelutiimin vetäjäksi ja puhelinpalvelutoiminnan organisoijaksi on valittu Käyttäjätuesta vastuuhenkilö, joka toimii samalla puhelinpalvelutiimin jäsenten työpaikkaohjaajana.

Työssään oppiva puhelinpalvelutiimi on perehdytetty tehtäväänsä. He tarjoavat ensivasteen puhelimitse sekä palvelupyyntöinä saapuviin yhteydenottoihin, ratkaisevat mahdollisimman monta tukipyyntöä välittömästi puhelun aikana ja delegoivat loput työtehtävät eteenpäin kustakin tehtävästä vastaavalle, tekniselle asiantuntijalle.

Koska ammattikouluopiskelijat eivät aina, erityisesti työssäoppimisjaksonsa alkuvaiheessa, pysty välittömästi vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, pyydämme sinulta ymmärrystä ja kärsivällisyyttä. Yhteydenottosi kirjataan aina puhelun aikana palvelupyynnöksi. Kyseessä olevaan aiheeseen perehtynyt asiantuntija ottaa hoitaakseen ilmoittamasi asian ja ottaa sinuun yhteyttä.

Kiitos palautteestasi

Näiden muutosten myötä tavoitteemme on tarjota entistä sujuvampaa ja asiantuntevampaa palvelua. Siksi haluamme kuulla, miten hyvin tai huonosti onnistumme tavoitteemme saavuttamisessa myös sinun näkökulmastasi.

Voit antaa palautetta palvelupyynnöllä osoitteessa https://hd.metropolia.fi, sähköpostitse helpdesk@metropolia.fi tai vastaamalla Helpdeskin sinulle lähettämään, palvelupyyntöäsi koskevaan viestiin.

Olemme erittäin kiitollisia palautteestasi. Palaute auttaa meitä löytämään kehittämiskohteet toiminnastamme. Näin meillä on paremmat mahdollisuudet toteuttaa konkreettisia kehittämistoimenpiteitä tarjotaksemme kaikille Helpdeskin asiakkaille heidän tarvitsemansa palvelu sujuvan opiskelun ja työskentelyn mahdollistamiseksi.

Toimi näin, kun tarvitset apua IT-asioissa

  1. Käynnistä laitteesi uudelleen ja kokeile, onko ongelma poistunut.
  2. Etsi tietoa osoitteesta https://tietohallinto.metropolia.fi
  3. Ota yhteyttä Helpdeskiin

a. palvelupyynnöllä osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai sähköpostitse helpdesk@metropolia.fi
b. puhelinpalveluun 09 7424 6777 tai
c. vierailemalla kampuksesi palvelupisteessä (HUOM: Vain, jos se on avoinna! Aukioloajat: https://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Palvelupisteet+ja+aukioloajat) Aukioloaikojen ulkopuolella annathan työrauhan huoneessa työskentelevälle henkilökunnalle.


Kiitos, että tätä yhteydenotto-ohjetta noudattamalla autat meitä käyttämään työaikamme tehokkaasti ja siten tarjoamaan sinullekin laadukkaan ja toimivan IT-toimintaympäristön.

Ystävällisin terveisin
Helpdesk


Opiskelijoilla on mahdollisuus hankkia omiin tietokoneisiinsa Adobe Creative Cloud edullisesti IlonaIt:n verkkokaupan kautta.

Ohjeet ohjelmiston hankintaan: Adobe Creative Cloud edullisesti opiskelijoille

OMAn päivitys torstaina 9.7.2020 klo 20.00 alkaen. Kesto noin puoli tuntia.


Tietohallinto