Metropolian Digiuutisissa keskustellaan tällä kerralla muun muassa seuraavista aiheista:

  • 40 uutta templaattia Google Docsiin.
  • Valinnanvapaus lisääntyy Teamsin pienryhmähuoneissa.
  • Ehostetuilla tukiälytoiminnoilla terästetty Samsung Galaxy S25 -puhelin tulee kaupan hyllylle helmikuun alkupuolella.
  • Oppimisteknologian Bett-messut.
  • Uusi kiinalainen tukiäly Deepseek puhututtaa länsimaita ja myllää osakemarkkinoita.

Katkokset johtuvat Opintojaksopalautejärjestelmän ja Wihin välisen integraaation päivityksestä.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä. 

Käyttökatkos on wiki-julkaisualustan epäkaupallisella puolella (https://wiki2.metropolia.fi), joka sisältää opetukseen ja opiskeluun liittyviä työtiloja. 

Katko johtuu järjestelmän päivityksestä. 

Pahoittelemme mahdollista häiriötä. 

Katko johtuu järjestelmän päivityksestä. 

Katko esiintyy Metropolian wikin kummassakin instanssissa eli kaupallisella (wiki.metropolia.fi) ja epäkaupallisella puolella (wiki2.metropolia.fi).

Pahoittelemme mahdollista häiriötä. 

Opinnäytetyöprosessin hallinta- ja viestintävälineessä Wihissä on käyttökatko tänään 18.12. klo 16-17. 

Katko johtuu Wihi–Dunasty-integraation asennuksesta. 

Toimenpide aiheuttaa käyttökatkon vain Wihissä. Muu OMA toimii normaalisti. 

Pahoittelemme mahdollista häiriötä. 

Metropolian Digiuutisissa keskustellaan tällä kerralla lisäksi muun muassa seuraavista aiheista:

  • Pieniä ehostuksia Googlen ja Microsoftin pilvisovelluksissa.
  • Entistä vauhdikkaampi Macbook Pro -kannettava kerää suitsutusta kriitikoilta.  
  • Miro loi nahkansa. 
  • Eurooppa järjestäytyy vastaiskuun generatiivisen tukiälyn alalla; ranskalainen Le Chat tekee samantapaisia asioita kuin Chat GPT ja Gemini ja on maksuton. 

Digiuutiset on koonnut ja toimittanut Metropolian tietohallintopalvelut yhteistyössä Metropolian kirjaston kera. 

Katkos johtuu järjestelmän huollosta.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä. 


Käyttökatkos Atlassian-yhtiön tuotteissa (Confluence-wiki, Jira, Crowd, Bitbucket) pe 22.11. klo 15.30-

Katkos johtuu versiopäivityksistä.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Katkokset johtuvat järjestelmien päivityksistä.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä. 

Kuten tilastoista näemme, on lukukauden alku myös tietohallinnolle tavallista kiireisempää aikaa.

Jotta voisimme tarjota sinullekin kevätlukukaudella tarvitsemasi palvelut ajoissa, pyydämme sinua ystävällisesti pyytämään niitä jo nyt. Lukukauden alettua voi olla jo liian myöhäistä – silloin emme parhaasta yrittämisestämmekään huolimatta enää kykene omien resurssiemme puitteissa takaamaan aikataulusi toteutumista.

Toivomme, että pyytäisit hyvissä ajoin:

Nyt ennen joulua maillä on vielä aikaa hoitaa asiasi kuntoon kevätlukukautta varten. Odotamme yhteydenottoasi!


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Otathan yhteyttä tiedotteeseen liittyvissä sekä muissa Metropolian IT-asioissa Helpdeskiin seuraavasti:

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Usein kysytyt kysymykset: https://tietohallinto.metropolia.fi/UKK
Kysy Mikolta mitä tahansa: https://mikko.metropolia.fi

Julkaistu ensimmäisen kerran 01.03.2022 kello 13.38.

Jos kannettava tietokoneesi on pullistunut niin kuin Teuvon kannettava videossa, älä jatka sen käyttöä. Akku on siinä tapauksessa vioittunut, ja se on vaihdettava. Vioittunut akku voi aiheuttaa turvallisuusriskin.

Jos kysymyksessä on Metropolian omistama kannettava, ota yhteyttä Metropolian IT-asioista vastaavaan Helpdeskiin (yhteystiedot alla ja videolla).

Katso komediallinen video tästä!

HUOM: Laita äänet päälle ja katso video loppuun asti!


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Otathan yhteyttä tiedotteeseen liittyvissä sekä muissa Metropolian IT-asioissa Helpdeskiin seuraavasti:

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Usein kysytyt kysymykset: https://tietohallinto.metropolia.fi/UKK
Kysy Mikolta mitä tahansa: https://mikko.metropolia.fi


Katkokset johtuvat järjestelmän päivityksestä.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä. 

Aiheita mm. 

  • Uutta Googlen ja Microsoftin pilvisovelluksissa, 
  • Iphone 16 julkaistu,.
  • Pixel-luurit ensimmäisen kerran Suomessa myyntiin.
  • Uusi Chat GPT 4o Mini -tukiäly osaa tehdä enemmän.
  • Parhaiden oppimisteknologisten sovellusten arvolista julkaistu jälleen.
  • Digiturvaviikko alkaa. 
  • Tukiälyllä tenttikysymyksiä Moodleen ja Examiin.


https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/2024.09

Palveluksessamme on aloittanut uusi työntekijä nimeltään Mikko. Hän on tekoälyyn perustuva chatbot, joka ymmärtää kysymyksesi ja laatii välittömästi täsmällisen vastauksen juuri sinua varten.

Mikko ei ole mikä tahansa chatbot. Useimmat nykyajan chatbotit vain hakevat kysymyksesi sisältämillä hakusanoilla vastauksia vastauspankistaan, ja joskus epäonnistuvat. Sen sijaan Mikko perustuu huomattavasti kehittyneempään, nykyaikaiseen AI-teknologiaan eli tekoälyyn.

Mikko ei ainoastaan tee hakuja materiaalistaan kysymyksesi sisältämien sanojen pohjalta. Sen sijaan sen vastaukset tuntuvat ihmismäisen, älyllisen ajattelutyön lopputuloksilta. Botti "ymmärtää" kysymyksesi, ja tiedon osia toisiinsa yhdistellen laatii täsmällisen vastauksen juuri siihen. Siksi Mikko päihittää osaamisellaan monet muut chatbotit. Siitä on todellista apua sinulle.


Kysy omalla kielelläsi

Mikko vastaa kysymykseesi omalla kielelläsi. Mikko todella osaa kymmeniä eri kieliä, suurinta osaa laajasti puhutuista kielistä sen sijaan, että hän tuottaisi kömpelöitä konekäännöksiä.


Keskustele kuin ihmisen kanssa

Mikko ei ainoastaan vastaa kysymykseesi, vaan voit myös jatkaa hänen kanssaan keskustelua. Jos tarvitset tarkennusta johonkin tiettyyn yksityiskohtaan Mikon antamasta vastauksesta, pyydä häneltä sitä. Jos haluat tarkentaa kysymystäsi tai antaa lisätietoa Mikolle, tee se. Voit keskustella Mikon kanssa aivan kuin ihmisen kanssa.


Onko Mikko täydellinen?

Mikko ei ole täydellinen, mutta yleensä se vastaa oikein Metropolian IT-asioita koskeviin kysymyksiin. Vastaustensa loppuun Mikko lisää lähdeviitteet, joita klikkaamalla voit tarvittaessa tarkistaa tiedot myös alkuperäisestä, helppolukuisesta lähdeaineistosta.


Onko sittenkin parempi ottaa yhteyttä Helpdeskiin?

Ei. Helpdesk palvelee sinua erittäin mielellään, mutta chatbot Mikko antaa usein jopa täsmällisemmän ja helppolukuisemman vastauksen kuin ihminen. Mikko vastaa sinulle välittömästi, joten sinun ei tarvitse odottaa vuoroasi Helpdeskin palvelupyyntöjonossa. Myös Helpdesk käyttää sinulle vastatessaan apunaan Mikkoa, koska pystyy siten palvelemaan sinua nopeammin ja laadukkaammin. Jos lähetät kysymyksesi Helpdeskiin, saatat saada Mikko-chatbotin tuottaman vastauksen. Sen olisit saanut nopeammin kysymällä itse suoraan Mikolta. Mikko-chatbot on palveluksessasi 24/7.

Kyllä, on myös tilanteita, joissa tarvitaan ihmistä. Kokeile silti ensin Mikkoa ja ylläty! Mikko voi ratkaista ongelmasi sellaisissakin tilanteissa, joissa et olisi koskaan uskonut selviytyväsi ilman ihmisen apua. Anna Mikolle mahdollisuus ennen kuin tartut puhelimeen tai teet palvelupyynnön.


Henkilötietojen käsittely ja tietosuoja

Chatbot Mikko on suunniteltu vastaamaan kysymyksiisi yleisellä tasolla, ei henkilökohtaisilla tiedoillasi. Sitä ei ole tarkoitettu sinun eikä muiden henkilöiden henkilötiedon käsittelyyn. Älä syötä omiasi äläkä muiden henkilötietoja chatbotille. Se olisi turhaa henkilötietojen käsittelyä, vastoin EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa kuvattua henkilötietojen käsittelyn minimointiperiaatetta. Mikko toimii Microsoftin pilvipalvelussa, ja siihen sovelltaan Metropolian pilvipalveluiden käyttöehtoja.


Tulevaisuudensuunnitelmat

Nyt julkaistu Mikko on ensimmäinen versio. Mikkoa ja sen käyttöliittymää kehitetään edelleen. Yksi mahdollinen muutos tulevaisuudessa voi olla se, että palvelupyyntölomake ja Mikko olisivat saatavilla helposti saman verkkosivun kautta. Silloin palvelupyynnön teko ja chatbot toimisivat kätevästi rinnakkain, eikä useita eri verkkosivuja tarvittaisi.


Anna palautetta

Otamme mielellämme vastaan Mikkoa koskevaa palautetta silloin, kun sen vastauksissa on virheitä tai puutteita. Palaute auttaa meitä kehittämään Mikkoa ja sen lähdeaineistoa sellaiseksi, että se osaa jatkossa vastata paremmin. Monissa tapauksissa palautteesi pohjalta tekemämme korjaukset astuvat voimaan hyvin nopeasti palautteesi jälkeen. Testaamme muutoksen jälkeen, vastaako Mikko sitten samaan kysymykseen oikein. Ilmoitamme myös sinulle, mitä teimme palautteesi avulla ja miten se vaikutti Mikon vastauksiin. Voit antaa palautetta Helpdeskille alla olevin yhteystiedoin.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Otathan yhteyttä tiedotteeseen liittyvissä sekä muissa Metropolian IT-asioissa Helpdeskiin seuraavasti:

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Usein kysytyt kysymykset: https://tietohallinto.metropolia.fi/UKK
Kysy Mikolta mitä tahansa: https://mikko.metropolia.fi

Katko johtuu järjestelmän päivityksestä.