Metropolian Digiuutisissa ovat marraskuussa 2022 aiheina mm.:

  • solunjako Google Docsin taulukkoon
  • Whiteboard-taulun pystyy upottamaan Teams-sessioon
  • Twitter Muskin kourissa
  • kriitikoiden suitsuttama tablettitietokone
  • tietoturvan arviointiväline
  • digitrendejä vuodelle 2023


Ks. luettelo OMAsta (sisäverkko). 


Katkos johtuu äskeiseen versiopäivitykseen liittyvästä asennuksesta. 

OMAn työpöydät on avattu ja käytettävissä versiopäivityksen jälkeen.

Lyhyitä katkoja voi vielä esiintyä.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Requeste-palvelupyyntöjärjestelmä ei ole käytettävissä päivityksen aikana ke 9.11.2022 klo 14-15. Sen seurauksena:

  • Palvelupyyntöjä ei voi tehdä osoitteessa https://hd.metropolia.fi
    • Digipedagoginen tuki
    • Halli-projektinhallinta
    • Tietosuoja- tai tietoturvapoikkeamailmoitus (GDPR)
    • Turvallisuusilmoitus
    • Helpdesk
    • IT-hankinta
    • Toimitilapalvelu
    • Kirjastopalvelu
  • Jos lähetät sähköpostia Requestea käyttävien yksiköiden yhteisiin sähköpostiosoitteisiin päivityksen aikana, viestisi menee perille vasta  päivityksen päätyttyä:
  • Helpdeskin puhelinpalvelu ei kirjaa tietoja päivän aikana saapuvien puheluiden tietoja. Soitathan päivityksen aikana Helpdeskin puhelinpalveluun vain kiireellisissä asioissa.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian sisäisen verkkopalvelun OMAn taustajärjestelmä päivitetään marraskuussa.

Versiopäivitys aiheuttaa päivitysviikoilla useita käyttökatkoksia OMAn eri työpöydillä.

Katkoksiin kannattaa varautua 14.11. ja 21.11. alkavilla viikoilla.  Asiasta tiedotetaan tarkemmin lokakuun loppupuolella. 

Päivityksessä OMA saa uusia ja paranneltuja ominaisuuksia, muun muassa: 

  • opiskelijan työpöydän saavutettavuuteen
  • erillisiin opintokokonaisuuksien ja OPSien käsittelyyn
  • raporttipalveluun
  • toteutussuunnitteluun
  • HOPS-ohjaukseen 
  • eAHOT-hyväksilukujen käsittelyyn
  • resurssien suunnittelu- ja varausvälineen näkymiin
  • valmius ristiinopiskelupalvelun myöhemmälle käyttöönotolle

Opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta vanhat toiminnallisuudet säilyvät lähes ennallaan. OMAn yleisen työpöydän toiminnot säilyvät ennallaan vaikka taustajärjestelmä muuttuu.

Kaikista muutoksista tiedotetaan myöhemmin tarkemmin OMAssa sekä tietohallinnon sivustossa.

 Metropolian Digiuutisissa ovat syyskuussa 2022 aiheina mm.:

  • Google Docsiin to-do-listat
  • Microsoft Formsiin kykenee nyt syöttämään kyselyjä suoraan PDF- ja Word-formaatista. 
  • iPhone 14 -älypuhelinsarja julkaistiin. 
  • Tietoturvapommi Tiktok.
  • Digitaalinen informaatiolukutaito -opas julkaistu.

Metropolian Digiuutiset täyttää tänään 10 vuotta, sillä ensimmäisen kerran uutiset ilmestyivät 28. syyskuuta 2012. 

OMAn työtilojen avautumisessa oli ongelmia etenkin opiskelijan työpöydällä 4.9. alkaneella viikolla.

Vika on korjattu. 

Pahoittelemme mahdollisesti aiheutunutta häiriötä.


OJP:n käyttöönotto vaatii  OMAn

  • yleisen,
  • opettajan,
  • suunnittelijan ja
  • opiskelijan

työpöytien uudelleenkäynnistyksen. Huoltokatko Omassa ti 6.9. kello 16.00 noin 30 minuuttia.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Henkilökunta ja Metropolian tietokoneet

Adoben tietokoneohjelmien käyttäjät ovat saaneet ilmoituksia lisenssin päättymisestä, mutta vanha lisenssi toimii edelleen. Ilmoitukset johtuvat siitä, että Metropolian ja Adoben välinen lisenssisopimus päättyy, ja sitä ollaan uusimassa. Lisenssejä koskevat ilmoitukset poistuvat viikon kuluessa, kun uudet lisenssit tulevat käyttöön. Siihen saakka Adoben ohjelmat toimii vanhalla lisenssillään.

Opiskelijoiden omat tietokoneet

Adoben opiskelijalisenssin omaa tietokonettaan varten ostaneille opiskelijoille on tullut Adoben jälleenmyyjältä (IlonaIT) sähköpostiviestejä, joissa lukee: "Adobe CC Student lisenssin tilauksesi päättyy 31.8.2022, Tilaa nyt uusi lisenssi". Jos olet käyttänyt ennenkin Adobe Creative Cloudin opiskelijalisenssiä omalla tietokoneellasi, voit uusia lisenssin suoraan IlonaIT:n verkkokaupasta seuraavaksi kolmeksi vuodeksi (uuden lisenssin voimassaolo päättyy 31.8.2025).

Huomaathan, että Adoben opiskelijalisenssiä ei voi käyttää enää opiskelun päättymisen jälkeen. Jos valmistut 12 kuukauden kuluessa, saattaa sinulle tätä Metropolian opiskelijoille tarjottavaa lisenssiä edullisempi vaihtoehto olla suoraan Adoben verkkosivuilta hankittava lisenssi. Valintaa tehdessäsi sinun kannattaa myös huomoida, että Metropolian kautta hankittuna tuote on Creative Cloud Pro, joka sisältää myös Stock-kirjaston rajattoman käytön.

Adobe Creative Cloud -ohjelmistot ovat edelleen käytössä useissa Metropolian tietokoneluokkien tietokoneissa. Niitä on kaikilla opiskelijoilla mahdollisuus käyttää ilmaiseksi, joten niitä varten opiskelijalisenssiä ei tarvitse ostaa.

Haluatko Adobe Creative Cloudin käyttöösi? Lue ohjeet tästä:


Helpdesk tiedottaa -työtila OMAssa

Työtilan jäsenenä

  • Saat OMAn etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Kielet

  • Palvelumme on aina saatavissa suomeksi ja englanniksi.
  • Valikoimassamme voi olla muitakin kieliä kulloisenkin henkilökuntamme kielitaidosta riippuen. Ilmoitamme vaihtoehdoista erikseen.
  • 20.6.2022 - 31.9.2022 kysy palvelua saksaksi (vain Saksan saksa).
  • 18.8.2022 - 23.10.2022 kysy palvelua arabiaksi.
  • 18.8.2022 - 2.10.2022 kysy palvelua persiaksi (Iran).

Tiistaina 23.8.2022 tapahtuu jotain, jota monet Requesten käyttäjät ovat pitkään ja hartaasti odottaneet: Järjestelmä päivitetään uuteen versioon.

Tiistaina 23.8.2022 Requeste ei ole käytettävissä. Sen seurauksena:

  • Palvelupyyntöjä ei voi tehdä osoitteessa https://hd.metropolia.fi
    • Digipedagoginen tuki
    • Halli-projektinhallinta
    • Tietosuoja- tai tietoturvapoikkeamailmoitus (GDPR)
    • Turvallisuusilmoitus
    • Helpdesk
    • IT-hankinta
    • Toimitilapalvelu
    • Kirjastopalvelu
  • Jos lähetät sähköpostia Requestea käyttävien yksiköiden yhteisiin sähköpostiosoitteisiin 23.8.2022, viestisi menee perille vasta seuraavana päivänä päivityksen päätyttyä:
  • Helpdeskin puhelinpalvelu ei kirjaa tietoja päivän aikana saapuvien puheluiden tietoja. Soitathan Helpdeskin puhelinpalveluun 23.8.2022 vain kiireellisissä tapauksissa, jos asiasi vaatii toimenpiteitä saman päivän aikana.

Tiistaina 23.8.2022 edellä mainitut Metropolian palvelut eivät kykene vastaanottamaan yhteydenottoja osoitteessa https://hd.metropolia.fi eivätkä em. sähköpostiosoitteisiin. Tietohallintopalveluiden Helpdeskin puhelinpalvelu ottaa kyseisenä päivänä vastaan vain kiireellisiä yhteydenottoja. Ajoitathan kiireettömät yhteydenottosi toiselle päivälle.

Requeste on jälleen käytettävissä aamusta 24.8.2022 alkaen uutena versiona. Aluksi käyttäjien näkökulmasta Requestessa muuttuu vain ulkonäkö, mutta sisältö pysyy samana. Projekti jatkuu myöhemmin toiminnallisuuksien ja lomakkeiden uudelleenmäärittelyllä.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Helpdeskin puhelinpalvelun (puh. 09 7424 6777) kesäaukioloajat päättyvät, ja syyslukukauden pidennetty aukioloaika alkaa maanantaina 22.8.2022.

  • 22.8.2022 - 23.9.2022  avoinna arkisin klo 8-18.
  • Maanantaina 26.9.2022 palaamme tavallisiin aukioloaikoihimme: arkisin klo 8-16.


Asiastasi riippumatta pyydämme ilmoittamaan kaikista Metropolian IT-asioista näin:


Kielet

  • Palvelumme on aina saatavissa suomeksi ja englanniksi.
  • Valikoimassamme voi olla muitakin kieliä kulloisenkin henkilökuntamme kielitaidosta riippuen. Ilmoitamme vaihtoehdoista erikseen.
  • 20.6.2022 - 31.9.2022 kysy palvelua saksaksi (vain Saksan saksa).
  • 18.8.2022 - 23.10.2022 kysy palvelua arabiaksi.
  • 18.8.2022 - 2.10.2022 kysy palvelua persiaksi (Iran).


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Helpdesk myy käytöstä poistettuja tietokonepaketteja ja projektoreja Myllypuron kampuksella D-tornin 1. kerroksen aulassa 22.-24.8.2022.

Katso tuotteet ja lisätiedot Tietohallintopalveluiden nettisivuilta.

Tietoja saatavilla olevista tuotteista päivitetään myyntipäivien alkuun asti. Tarkista uusimmat tiedot myyntipäivien alkaessa.

HUOM!

  • Kahtena ensimmäisenä päivänä tuotteita myydään vain Metropolian opiskelijoille ja henkilökunnalle.
  • Tuotteita ei voi varata etukäteen. Ne myydään paikan päällä ensin ehtiville.
  • Jokaiselle ostajalle vain yksi tietokonepaketti tai projektori.
  • Myyntipisteen luo voi syntyä jono. Pyydämme kärsivällisyyttä oman vuoron odottamiseen.


Helpdesk tiedottaa -työtila OMAssa

Työtilan jäsenenä

  • Saat OMAn etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian palvelinjärjestelmiä huolletaan maanantaista 4.7. klo 8.00 alkaen perjantaihin 8.7. klo 16.00 asti, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin mm. talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät, sähköposti, Skype For Business, verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P), kirjautumispalvelut (Office365 ja Metropolia SSO), työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop), opetuksen ja projektien www-palvelut (mm. users, vhost, mysql, mysqlproj, projects-palvelimet), wiki.metropolia.fiwww.metropolia.fi ja Moodle.

4.7. klo 8.00-16.00 Sähköpostiliikenteessä lyhyitä katkoja ulospäin lähtevien viestien osalta

5.7. klo 8.00-10.00 Moodle.metropolia.fi huoltotyön aiheuttama katko

5.7. klo 11.00-12.00 www.valmentavakoulutus.fi huoltotyön aiheuttama katko


Metropolian tietoliikennejärjestelmiä huolletaan maanantaista 4.7. klo 8.00 alkaen perjantaihin 8.7. klo 16.00 asti, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja koko Metropolian tietoliikenneympäristöön. Huoltotöiden kohteena ovat Metropolian infrastruktuurin verkkolaitteet, josta johtuen käyttökatkoja esiintyy niin kampusverkossa, kuin myös konesalista tarjottavissa palveluissa.

Seuraavat suuremmat käyttökatkot ovat suunniteltu

6.7. klo 8.00-16.00 Palomuurit, katkoja verkkoliikenteessä

7.7. klo 8.00-18.00 Kampusverkot, katkoja langattomissa ja langallisissa verkkoyhteyksissä kampuksilla