Miten käytän turvasähköpostia?
Vain ulkopuolelle viestittäessä
Kun lähetät sähköpostia Metropolia-sähköpostiosoitteesta toiseen Metropolia-sähköpostiosoitteeseen, on sähköposti jo valmiiksi suojattu. Pystyt käyttämään turvasähköpostitoimintoa vain lähettäessäsi sähköpostia Metropolian ulkopuolisiin sähköpostiosoitteisiin.
Tämä ohje koskee sähköpostin lähettämistä Metropolian sähköpostiosoitteista. Erillinen ohje siihen, miten Metropolian ulkopuolelta lähetetään turvapostia Metropoliaan, löytyy Metropolian julkisilta verkkosivuilta.
Miten käytän turvasähköpostia mail.metropolia.fi-sivuston tai Outlook-työpöytäsovelluksen kautta?
- Luo uusi sähköposti.
- Kirjoita vastaanottajan sähköpostiosoite osoitekenttään.
- Lisää heti sähköpostiosoitteen perään merkkiyhdistelmä .s
- Täytä aihe- ja viestikentät normaalisti.
- Lähetä viesti.
Milloin turvasähköpostia tulee käyttää?
Turvasähköpostia tulee käyttää sellaisen joko henkilötietoa, arkaluonteista tietoa tai muutoin luottamuksellista tietoa sisältävän sähköpostin lähettämiseen, kun sähköpostia lähetetään Metropolian ulkopuoliseen sähköpostiosoitteeseen. Metropolian ulkopuolisella sähköpostiosoitteella tarkoitetaan kaikkia niitä sähköpostiosoitteita, jotka eivät pääty @metropolia.fi –loppupäätteeseen, esimerkiksi:
- Toisen korkeakoulun sähköpostiosoitteet
- Hankekumppaneiden tai yrityksen yhteyshenkilöiden sähköpostiosoitteet
- Henkilökohtaiset sähköpostiosoitteet, kuten @hotmail.com - ja @gmail.com -päätteiset sähköpostiosoitteet
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Lisätietoa turvapostin käytöstä
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- yleinen hakukone, kuten Google Search
- aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon | Yhteystieto |
---|---|
Lomakkeella | https://hd.metropolia.fi |
Sähköpostitse | helpdesk@metropolia.fi |
Puhelimitse | 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16) |
- Created by Samuli Tani, last modified on 29.8.2023
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 3 Next »
- No labels