Miten teen hyvän palvelupyynnön, johon saan varmiten nopean ja oikean vastauksen?
Yhteydenotto Helpdeskiin on helppoa
Olemme täällä sinua varten, lyhyen yhteydenoton päässä. Meihin helpparilaisiin saat ottaa yhteyttä omana itsenäsi, omaan tyyliisi ja omaan aikaasi lomakkeella, puhelimitse tai sähköpostitse. Älä siis pelästy näitä ohjeita. Ne on suunniteltu minimoimaan oma ajankäyttösi ja vaivasi.
Palvelupyynnön lähettämishetken ja ratkaisun saamisen välillä pisin aika kuluu usein lisätietopyyntöihin. Mitä huolellisemmin täytät palvelupyynnön alla olevien ohjeiden mukaan, sitä varmemmin saat asiaasi oikean ja nopean vastauksen. Jokainen vaihe on tärkeä, ja ohje on suunniteltu säästämään itseäsi turhalta ajankäytöltä ja vaivalta.
Puhelinpalvelu palvelee sinua mielellään sekä kiireettömissä että kiireellisissä asioissa. Kun asiasi täytyy selvittää kolmen arkipäivän kuluessa, paras tapa ottaa yhteyttä helpdeskiin on soittaa puhelinpalveluun.
Miten luon kirjallisen palvelupyynnön?
Miten luon palvelupyynnön osoitteessa hd.metropolia.fi?
Ennen palvelupyynnön tekemistä:
- Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu verkkoselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.
Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä:
Ota valmiiksi koko ruudun kuvaruutukaappaus ongelmatilanteesta.
- Siirry osoitteeseen https://hd.metropolia.fi.
- Voit halutessasi vaihtaa sivuston kielen sivun oikeasta yläkulmasta.
- Kirjaudu palveluun Metropolian käyttäjätunnuksellasi (pelkkä lyhyt käyttäjätunnus ilman @metropolia.fi-päätettä).
Täytä lomakkeelle kaikki tiedot. Tarkka kuvaus ongelmasta nopeuttaa palvelua.
Kenttä Tieto Selite Sijainti Sijainti Kampuksen osoite. Huonenumero Huonenumero Jos ongelma ilmenee tietyn tilan laitetta käytettäessä (esim. pöytäkone, projektori). Työaseman nimi Työaseman nimi Tietokoneesi nimi, jos käytät Metropolian omistamaa tietokonetta. Otsikko Palvelun tai ohjelmiston nimi Käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi.
Kuvaava lause EI NÄIN: "Ongelma tietokoneen kanssa".
VAAN NÄIN: "Office 365:n selainversio antaa virheilmoituksen, kun kirjaudun sisään osoitteessa www.office.com".
Kuvaus Toimet ennen palvelupyyntöä Kerro myös, oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito- eli private-ikkunassa.
Mitä? Kerro, mitä ongelmaa yrität ratkaista tai mitä apua tarvitset. Milloin? Kerro, milloin ongelma ilmeni ja onko sitä ilmennyt aikaisemmin.
Millä laitteella? Kerro, jos ongelma esiintyy myös muilla kuin omalla koneellasi.
Selain- vai työpöytäsovellus? Kerro, ilmenikö ongelma ohjelman selain- vai työpöytäversiolla vaiko molemmilla.
Virheilmoitus Kirjaa mahdollinen virheilmoitus virhekoodeineen.
Liitetiedostot Kuvaruutukaappaus
Ohjeet
Liitä mukaan liitetiedostona aina koko ruudun kuvaruutukaappaus ongelmatilanteesta. Koko ruudun saaminen näkymään on tärkeää: Selaimen osoiterivillä, työkalurivin kuvakkeissa ynnä muissa yksityiskohdissa on usein tärkeää tietoa, joka auttaa ongelman selvittämisessä.
Jos ongelmatilanne liittyy saamiisi ohjeisiin, joita yrität noudattaa, liitä ne palvelupyyntöön liitetiedostona.
- Lähetä pyyntö oikean alareunan Lähetä-painikkeella. Muutaman minuutin kuluessa saat sähköpostitse automaattisen vahvistuksen palvelupyyntösi saapumisesta.
- Kirjaudu ulos painamalla nimeäsi sivun yläreunasta.
Miten luon palvelupyynnön sähköpostitse?
Kirjallinen palvelupyyntö kannattaa luoda hd.metropolia.fi-sivuston kautta aina kun mahdollista. Mikäli et jostain syystä pysty kirjautumaan järjestelmään, voit luoda kirjallisen palvelupyynnön sähköpostitse.
Ennen palvelupyynnön tekemistä:
- Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.
Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä:
Ota valmiiksi koko ruudun kuvaruutukaappaus ongelmatilanteesta.
- Avaa uusi viesti sähköpostiohjelmallasi.
- Kirjoita osoite-kenttään helpdesk@metropolia.fi.
- Kirjoita otsikko-kenttään lyhyt lause, joka kuvaa ongelmaasi tarkasti.
- Aina käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi.
- EI NÄIN: "Ongelma tietokoneen kanssa".
- VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen, kun kirjaudun sisään osoitteessa www.office.com".
Kirjoita viesti-kenttään kaikki seuraavista:
Aihe Tieto Selite Yhteystiedot Nimi Puhelinnumero Kampus
Kampuksen nimi. Huonenumero Jos ongelma ilmenee tiettyn tilan laitetta käytettäessä (esim. pöytäkone, projektori). Otsikko Palvelun tai ohjelmiston nimi Käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi.
Kuvaava lause EI NÄIN: "Ongelma tietokoneen kanssa".
VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen, kun kirjaudun sisään osoitteessa www.office.com"
Kuvaus Toimet ennen palvelupyyntöä Kerro myös, oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito- eli private-ikkunassa.
Mitä? Kerro, mitä ongelmaa yrität ratkaista tai mitä apua tarvitset. Milloin? Kerro, milloin ongelma ilmeni ja onko sitä ilmennyt aikaisemmin.
Millä laitteella? Kerro, jos ongelma esiintyy myös muilla kuin omalla koneellasi.
Selain- vai työpöytäsovellus? Kerro, ilmenikö ongelma ohjelman selain- vai työpöytäversiolla vaiko molemmilla.
Virheilmoitus Kirjaa mahdollinen virheilmoitus virhekoodeineen.
Liitetiedostot Kuvakaappaus
Ohjeet
Liitä mukaan liitetiedostona aina koko ruudun kuvaruutukaappaus ongelmatilanteesta. Koko ruudun saaminen näkymään on tärkeää: Selaimen osoiterivillä, työkalurivin kuvakkeissa ynnä muissa yksityiskohdissa on usein tärkeää tietoa, joka auttaa ongelman selvittämisessä.
Jos ongelmatilanne liittyy saamiisi ohjeisiin, joita yrität noudattaa, liitä ne palvelupyyntöön liitetiedostona.
- Lähetä sähköposti. Muutaman minuutin kuluessa saat sähköpostitse automaattisen vahvistuksen palvelupyyntösi saapumisesta.
Miten teen palvelupyynnön soittamalla helpdeskin puhelinpalveluun?
Miten edesautan asiani nopeaa ratkaisemista?
Ennen kuin soitat puhelinpalveluun:
- Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.
Jos ongelma ei selvinnyt, soita puhelinpalveluun.
- Soita Helpdeskin puhelinpalveluun: puh. +358 9 7424 6777 (arkisin klo 8–16).
- Anna perustiedot selkeästi puhelun alussa.
- Kerro nimesi ja sähköpostiosoitteesi.
- Kerro millä kampuksella olet.
- Kerro, oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan, ja selainpohjaisen ohjelman ollessa kyseessä, kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito- eli private-ikkunassa.
- Kuvaile ongelma lyhyesti.
- Vastaa helpdeskin kysymyksiin ja noudata helpdeskin ohjeita.
Miten toimin, kun tarvitsen apua välittömästi?
Mikäli tarvitset välitöntä apua, esimerkiksi, kun laitteisto ei toimi luokassa ja luento on alkamassa:
- Soita Helpdeskin puhelinpalveluun: puh. +358 9 7424 6777 (arkisin klo 8–16).
- Anna perustiedot selkeästi puhelun alussa.
- Kerro nimesi ja sähköpostiosoitteesi.
- Kerro millä kampuksella olet.
- Kerro luokan/tilan nimi.
- Kuvaile ongelma lyhyesti.
- Vastaa helpdeskin kysymyksiin ja noudata helpdeskin ohjeita.
- Mikäli ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan puhelimitse, järjestämme apua paikan päälle mahdollisimman pian.
How to create an optimized service request for a quick and precise response?
- Created by Samuli Tani, last modified on 24.7.2023