• Skip to main content
  • assistive.skiplink.to.breadcrumbs
  • assistive.skiplink.to.header.menu
  • assistive.skiplink.to.action.menu
  • assistive.skiplink.to.quick.search
  • Metropolia.fi
  • Curricula
  • Wiki
  • Moodle
Metropolia
Menu
    • Attachments (6)
    • Page History
    • Page Information
    • Resolved comments
    • View in Hierarchy
    • View Source
    • Export to PDF
    • Export to Word
  • Browse
    • Pages
    • Blog
    • Labels
    • Space Operations
  • Login
    • Metropolia Login
    • Haka Login
    • Visitor Login

Tietohallinto

  1. Dashboard
  2. Tietohallinto
  3. …
  4. Etusivu
  5. Laitteet
  6. Tietokoneet ja työasemat
  7. Etätyöpöytien käyttö
Print
Main navigation

Etätyöpöytäistunnon aloittaminen selaimella

Tämä ohje on osittain vanhentunut. 23.1.2024 käytettävät yhteyspalvelimet ovat

  • vdi.metropolia.fi (vain henkilökunnalle, monivaiheinen tunnistautuminen)
  • campusvdi.metropolia.fi (henkilökunnalle ja opiskelijoille Metropolian sisäverkoista)

Ks. myös etusivun kirjautumisohje.

Tätä ohjetta päivitetään lähiaikoina.

Ongelma etätyöpöytiin kirjautumisessa selaimella

Etätyöpöytiin ei pääse tällä hetkellä kirjautumaan selaimella. Käytä selaimen sijaan VMware Horizon Client -asiakasohjelmaa. Tarkemmat ohjeet löydät täältä.

Henkilökunnan peruskäyttöön tarkoitettua Staff-etätyöpöytää voi käyttää myös selaimella.

Etätyöpöytään pääsee selaimella menemällä osoitteeseen https://securedesktop.metropolia.fi. Osoite toimii vain Metropolian ulkopuolelta ja se edellyttää VPN-yhteyden päälle kytkemistä. Metropolian sisäverkosta ota yhteys etätyöpöytään VMware Horizon Clientilla palvelimen desktop.metropolia.fi kautta.

Seuraa sitten ohjetta:

  1. Klikkaa VMware Horizon HTML Access.


  2. Kirjaudu sisään antamalla Metropolian käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ja klikkaamalla sitten Login.


  3. Sisäänkirjautumisen jälkeen näet selainkäyttöön saatavilla olevat etätyöpöydät. Valitse etätyöpöytä napauttamalla sen nimeä.



  4. Etätyöpöytä avautuu nyt selaimessasi. Muistathan kirjautua ulos (Log off/Sign out), kun lopetat istunnon.

Miten toimin ongelmatilanteessa?

  1. Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
  2. Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
  3. Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
    1. sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
    2. wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
    3. yleinen hakukone, kuten Google Search
    4. aakkosellinen avainsanaluettelo
    5. UKK - Usein kysytyt kysymykset

Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.


Ohjeet yhteydenottoonYhteystieto
Kysy Mikko-tekoälybotilta 24/7https://mikko.metropolia.fi
Lomakkeellahttps://hd.metropolia.fi
Sähköpostitsehelpdesk@metropolia.fi
Puhelimitse09 7424 6777 (arkisin klo 8–16)



Remote Desktop Session in Browser

  • Created by Niko Wallentin, last modified by Janne Teräslahti on 11.9.2024
  • securedesktop
  • etätyöpöytä
  • desktop
  • updated2022
Overview
Content Tools
Apps
Pages
Blog
Labels
Space Operations
  • Powered by Atlassian Confluence 8.5.26
  • Printed by Atlassian Confluence 8.5.26
  • Report a bug
  • Atlassian News
Atlassian