Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents

Yhteydenotot Helpdeskiin

Asiakkaalle annetaan Helpdeskin "käyntikortti" ja pyydetään ottamaan suoraan Helpdeskiin yhteyttä kortissa mainituin yhteystiedoin.

Jos kortit ovat loppuneet, ilmoita asiasta tekemällä palvelupyyntö (https

Helpdesk yleisesti

http://tietohallintohd.metropolia.fi /pages/viewpage.action?pageId=6587335

Palvelupyynnöt

Jos asiakkaalla on ongelmia tietotekniikkaan liittyvissä asioissa, hänelle pitää antaa Helpdeskin yhteystiedot, mutta ei tehdä palvelupyyntöä hänen puolestaan.

Vahtimestareille on annettu Helpdeskin käyntikortteja jaettavaksi tällaisia tilanteita varten. Kortteja saa lisää tekemällä palvelupyynnön Helpdeskiin.

tai helpdesk@metropolia.fi)

Image Added


Tarkemmat ohjeet löytyvät työohjeistuksesta.

Linkkilista

Helpdeskille saapunut tavara

Helpdeskille saapuvasta tavarasta tehdään palvelupyyntö helpdeskiin (Kiireellisissä tapauksissa voi soittaa puhelinpalveluun 6969 09 7424 6777). Helpdeskille osoitettuja paketteja ei tule lähettää edelleen muihin toimipisteisiin.

Monitoimilaitteet, tulostus ja skannaus

  • Monitoimilaitteiden paperitäyttö, pienet huollot kuten paperitukokset ja väritäytöt, huoltoilmoitusten tekeminen.
    HUOM: Paperi säilytetään lukkojen takana, ei laitteiden vieressä. Paperi ei saa olla julkisessa tilassa kaikkien saatavilla.
  • Monitoimilaitteet lähettävät automaattisesti ilmoituksen sähköpostitse kiinteistökohtaisiin vahtimestarijakeluihin. Näihin ilmoituksiin tulee reagoida riittävän nopeasti.
  • Monitoimilaitteita ei saa sammuttaa yöksi/viikonlopuksi. Laitteet menevät automaattisesti lepotilaan.
  • Toshiban ongelmien ratkaisuun: 

Väriainekasetit

  • Vahtimestarit vastaavat monitoimilaitteiden väriainekasettien vaihdosta

Muut tarvikkeet

  • Monitoimilaitteille tulevat muut tarvikkeet kuten niitit, hihnayksilöt, hukkavärisäiliöt ja kuvarummut (värikasettien alla) tulee tilalta erikseen Toshiban huoltopalvelusta.
  • Tarvikkeiden vaihto:

Monitoimilaitteiden tyhjien värikasettien kierrätys

  • Toshiba toimittaa jokaiseen kiinteistöön kierrätyslaatikon tyhjiä värikasetteja varten. Laatikon sisällä on valkoinen kierrätyslaatikko ja muovipussi.
  • Tyhjät värikasetit laitetaan laatikkoon ilman kuljetuspahveja.
  • Täydet laatikot lähetetään sisäpostilla alla olevan taulukon mukaisesti kierrätyspisteisiin vahtimestareille.
  • Täysinäisten laatikoiden nouto tilataan Toshiban huoltopalvelun kautta
  • Uusi kierrätyslaatikko tulee myös tilata Toshiban huoltopalvelun kautta vanhan tilalle.
Advanced Tables - Table Plus
sortDescendingtrue
ToimipisteKierrätyspiste
Agricolankatu ja LummetieLeiritie 1 | Vahtimestarit, PL 4071
Albertin-, Kalevan- ja RuoholahdenkatuBulevardi 31 | Vahtimestarit, PL 4000
Arabiankatu, Electria sekä Hämeentie ja OnnentieTukholmankatu 10 | Vahtimestarit, PL 4030
Mannerheimintie, Sofianlehdonkatu ja Vanha ViertotieVanha maantie 6 | Vahtimestarit, PL 4070

Tulostuspaperi

  • Monitoimilaitteille tilattava tulostuspaperi ei saa olla Future-merkkistä, keltaiseen kääreisiin pakattua paperia. Käytäntö on osoittanut, että paperista irtoaa pienhiukkasia, jotka tukkivat monitoimilaitteita.

Monitoimilaitteiden huoltokutsut

Tavaroiden vastaanotto

  • Tarkasta rahtikirja ja saapunut tavara
  • Merkitse rahtikirjaan mahdolliset puutteet kollien lukumäärässä, reiät tai repeämät pakkauksissa, kosteusvauriot pahveissa tai rullakon kaatuminen purettaessa
  • Allekirjoita rahtikirja vasta, kun olet tarkastanut yllämainitut asiat

Vierailijatunnukset

http://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Vierailijatunnukset

Vierailijatunnuksia tarvitaan tapahtumia varten. Metropolian henkilökuntaan kuuluva tapahtuman järjestäjä luo, tulostaa ja luovuttaa tunnukset vierailijoille. Jos tunnuksia  ei ole kuitenkaan luotu tai tapahtuman järjestäjä ei pääse paikalle, vahtimestari voi omaa harkintaansa käyttäen luoda ne. Tapahtuman järjestämistä varten on myös ohjesivu, johon on hyvä tutustua.

Hankinnat

Jos vahtimestarin työpisteeseen tarvitaan tietoteknisiä laitteita, asiasta tulee olla yhteydessä Metropolian kiinteistöpalveluihin.

Tulostus

Tulostusongelmia - vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin

Tulostinongelmat - FAQ

Monitoimilaitteiden proaktiivinen seuranta ja raportointi

  • 8.1.2018 alkaen käynnistyy monitoimilaitteiden aktiivinen seuranta- ja raportointijärjestelmä. 
  • Järjestelmällä pyritään parantamaan monitoimilaitteiden palvelutasoa ja käyttäjäkokemusta, tarjoamalla kaikille käyttäjille laadukkaampi tulostusjälki ja vähentämällä käyttäjien kohtaamia ongelmatilanteita, jotka johtuvat värien tai papereiden loppumisesta.
  • Järjestelmä lähettää kiinteistökohtaisesti sähköpostia, kun 
    • väri on vähissä, 1% tai vähemmän
    • väri on loppu
    • paperien määrästä lähetetään ilmoitus jos mallin Canon C5740 viidestä lokerosta ulkoinen iso lokero on tyhjä. Canon C475 mallista lähtee hälytys kun kolme lokeroa neljästä ovat tyhjiä. Puolityhjistä lokeroista ei hälytetä
  • Sähköposti lähetetään 24 tunnin kuluttua uudelleen, mikäli ko. tilannetta ei ole korjattu.


Monitoimilaitteiden huoltokutsut

  • Laitteet tekevät automaattisia väritilauksia Canonille.
  • Laitteissa huollon puhelinnumero, josta huolto tilataan. Huollon voi tilata myös sähköpostilla. Canonin huoltopalvelun tavoittaa alla olevasta puhelinumerosta ja sähköpostista.
    • puhelimella 010 544 470, palveluaika arkisin klo 8 - 18
    • sähköpostillla huoltokutsut@canon.fi , palveluaika arkisin klo 8 - 18
    • Self-Service -portaalin kautta http://www.canon.fi/selfservice , portaali käytettävissä 24/7
    • Kerro palvelupyynnön yhteydessä
      • Yrityksen nimi, yhteyshenkilön nimi, sähköpostiosoite ja puhelinumero
      • Laitteen tai ohjelmiston sarjanumero, laitteen sijainti (osoite, kerros/osasto)
      • Palvelupyynnön tarkempi kuvaus: virheilmoitus, laajuus ja järjestelmä
    Laitteissa huollon puhelinnumero, josta huolto tilataan.
  • Huollon tilaaja laittaa monitoimilaitteen päälle lapun, jossa kerrotaan, että huolto on tilattu. Huollon vasteaika on 4h+8h ilmoituksesta.
    • 4h+8h ("toimistotyöaika") vasteaika tarkoittaa aikaa huoltokutsusta korjauksen valmistumiseen. Eli mitä nopeammin joku pystyy ilmoittamaan monitoimilaitetoimittajan huoltoon että laite on rikki niin sitä nopeammin se laite tulee kuntoon.
  • Laitteissa on myös etähuoltopalvelu, jonka mukaan huollot tapahtuvat automatisoidusti. Kohtaa tarkennetaan vielä, tulee käyttöön kevään 2014 aikana.

Tavaroiden vastaanotto

  • Tarkasta rahtikirja ja saapunut tavara
  • Merkitse rahtikirjaan mahdolliset puutteet kollien lukumäärässä, reiät tai repeämät pakkauksissa, kosteusvauriot pahveissa tai rullakon kaatuminen purettaessa
  • Allekirjoita rahtikirja vasta, kun olet tarkastanut yllämainitut asiat

Tulostusongelmia - vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin

Tulostinongelmat - FAQ

Vierailijatunnukset

http://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Vierailijatunnukset

Yleensä vierailijatunnuksia tarvitaan jonkun tapahtuman vuoksi ja vierailijan pitää saada ne Metropolian henkilökuntaan kuuluvalta tapahtuman järjestäjältä. Joissain tapauksissa sellaisia ei kuitenkaan ole luotu tai tapahtuman järjestäjä ei pääse paikalle. Silloin myös vahtimestari voi omaa harkintaansa käyttäen luoda ne. Tapahtuman järjestämistä varten on myös oma ohjesivu, johon on hyvä tutustua.

Hankinnat

Jos vahtimestarin työpisteeseen tarvitaan tietoteknisiä laitteita, asiasta tulee olla yhteydessä Metropolian kiinteistöpalveluihin.

  • Monitoimilaitteille tulevat muut tarvikkeet kuten niitit, hihnayksilöt, hukkavärisäiliöt ja kuvarummut (värikasettien alla) tilataan Canonin huoltopalvelusta,.
  • Laitteiden tilaa voi seurata täältä:


Monitoimilaitteiden ilmoitukset

  • Monitoimilaitteet lähettävät sähköpostiviestin tarvittaessa papereiden, värien ja muiden tarvikkeiden loppumisesta, aulapalveluille ja vahtimestareille kiinteistökohtaisesti.
    • Vikailmoitukset pitää huomioida ja laitteille tulee tehdä tarvittavat toimenpiteet vian selvittämiseksi ja korjaamiseksi.
  • Paperin, värien ja niittien täyttö, paperitukoksien selvittäminen sekä huoltokutsujen tekeminen Canonille ovat kiinteistön vahtimestareiden vastuulla
  • Monitoimilaitteita ei saa sammuttaa yöksi/viikonlopuksi. Laitteet menevät automaattisesti lepotilaan.
  • Canon ongelmien ratkaisuun: 
  • Kiinteistökohtaiset tiedot laitteista löytyy täältä: https://metrodvd.edu.metropolia.fi/printers/

Monitoimilaitteiden tyhjien värikasettien kierrätys


Tulostuspaperi

  • Monitoimilaitteille tilattava tulostuspaperi ei saa olla Future-merkkistä, keltaiseen kääreisiin pakattua paperia. Käytäntö on osoittanut, että paperista irtoaa pienhiukkasia, jotka tukkivat monitoimilaitteita.
  • Paperipino kannattaa ilmata ennen lokeroon laittamista. Kuvallinen ohje.
    • Taivuta ensin paperipino kaarelle
    • Purista pinon molemmista päistä tiukasti ja avaa pino. HUOM! Pidä puristusote avauksen yhteydessä, jolloin paperit ilmaantuvat
    • Aseta paperi taipuisa puoli alaspäin paperikasettiin. Näin vältyt paperin taipumiselta laitteen ulostulossa.

Paperikokojen järjestys lokeroittain


LokeroC5740C475Opintotoimisto
Tray 1A4A4A4 Certificate
Tray 2A3A4A3 Certificate
Tray 3A4RA4A4
Tray 4A4A4A4
Tray 5 PaperisäiliöA4-A4
Ohisyöttö, tuetut kootSRA3 (320*450mm) saakkaA4, A5, A5R, A6

HUOM! Tarkistathan kaikki lokerot ja täytät ne!

Lokerot mallissa C475

Image Added

Lokerot mallissa C5740

Image Added

Muut tarvikkeet

Niitit ovat tilattava itse väreistä poiketen jotka tulevat automaattisesti.

Canon tukipalvelusta tarviketilaukset, puh. 010 544 470

Muistakaa pyytää Canonilta tilausviite: Metropolia / helpdesk