Table of Contents
Salasanan vaihto pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla
Metropolian henkilökunta, opiskelijat ja kumppanitunnukset
Aktivointi ja salasanan vaihto pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla
Koulutustunnus Moodlessa
Jos osallistut Metropolian tuottamaan koulutukseen työnantajasi kautta Moodlessa ja olet luonut käyttäjätunnuksesi osoitteessa https://koulutustunnus.metropolia.fi, voit uusia salasanasi osoitteessa https://koulutustunnus.metropolia.fi/password
Salasanan vaihto tunnus- eli aktivointilapun avulla
Salasanan vaihtoa varten tarvitset tunnus- eli aktivointilapun, jonka avulla voit vaihtaa salasanasi osoitteessa https://activation.metropolia.fi
Jos noudat aktivointilapun, muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaasi.
Henkilökunta
Ota yhteys Henkilöstöpalveluihin. Helpdeskin henkilökunnalla ei ole oikeuksia tulostaa Henkilökunnan tunnuslappuja.
Opiskelija, kumppani ja ns. ulkopuolinen tunnus
Opiskelijapalveluiden lähipalvelupisteestä
Nouto mistä tahansa Metropolian opiskelijapalveluiden lähipalvelupisteestä niiden aukioloaikoina. Opiskelijapalveluiden aukioloajat
Helpdesk toimittaa salasanan vahtimestarille
Palvelupyyntö sähköpostilla osoitteeseen helpdesk (at) metropolia.fi, jolloin aktivointilappu toimitetaan minkä tahansa Metropolian toimipisteen vahtimestarille. Metropolian toimipisteiden aukioloajat näet Metropolian www-sivuilta löytyvistä yhteystiedoista.
Helpdesk lähettää salasanan kirjattuna tietoturvapostina
Palvelupyynnön sähköpostilla osoitteeseen helpdesk (at) metropolia.fi, jolloin salasana lähetetään sinulle kirjattuna tietoturvapostina.
Jotta kirjatun tietoturvapostin lähetys onnistuu, lisää palvelupyyntöön muu kuin Metropolian sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voidaan lähettää viestin avauskoodi tekstiviestinä
Neljä erilaista tapaa uusia salasana
Joskus salasana unohtuu tai se joudutaan jostain muusta syystä vaihtamaan Metropolian toimesta. Silloin voit valita neljästä tietoturvallisesta vaihtoehdosta sinulle parhaiten sopivan.
1. Nouto helpdeskin palvelupisteestä
Voit noutaa uuden salasanan minkä tahansa Metropolian toimipisteen helpdesk-palvelupisteestä aukioloaikana. Palvelupisteet ja aukioloajat voit tarkistaa tietohallinnon sivustolta osoitteesta: http://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Palvelupisteet+ja+aukioloajat
2. Nouto opintotoimistosta
Voit noutaa uuden salasanan mistä tahansa opintotoimistosta niiden aukioloaikoina. Opintotoimistojen aukioloajat löytyvät Metropolian opinto-oppaasta osoitteesta http://opinto-opas.metropolia.fi/fi/kaytannon-tietoa-opiskelijoille/opintotoimisto/
3. Helpdesk-toimittaa salasanan vahtimestarille (pyydettävä etukäteen palvelupyynnöllä)
Voit tehdä palvelupyyntöjärjestelmään palvelupyynnön ja pyytää, että salasana toimitetaan minkä tahansa Metropolian toimipisteen vahtimestarille. Jos olet jo tehnyt palvelupyynnön, voit vastata sieltä sinulle saapuneeseen vastausviestiin ja ilmoittaa, minkä toimipisteen vahtimestarille haluaisit salasanasi toimitettavan. Vahtimestarilta voit hakea salasanasi kyseisen toimipisteen aukioloaikana. Pääsääntöisesti Metropolian toimipisteet ovat avoinna ma-to klo 8-20 ja pe klo 8-18. Metropolian toimipisteiden aukioloajat näet Metropolian Internet-sivuilta osoitteesta http://www.metropolia.fi/yhteystiedot/ valitsemalla oikeassa laidassa sijaitsevasta pudotusvalikosta haluamasi toimipisteen.
4. Helpdesk lähettää salasanan kirjattuna kirjeenä (pyydettävä palvelupyynnöllä)
Voit myös tehdä palvelupyynnön palvelupyyntöjärjestelmään ja pyytää, että salasana lähetetään sinulle kirjattuna kirjeenä postitse. Jos olet jo tehnyt helpdeskiin palvelupyynnön asiasta, voit vastata sieltä sinulle saapuneeseen vastausviestiin ja ilmoittaa pyytää kirjattuna kirjeenä lähetystä.
Muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaasi noutaessasi salasanaa mistä tahansa yllämainituista paikasta.
Uutta salasanaa ei lähetetä sähköpostitse tai tekstiviestinä!
Haluamme tarjota tietoturvallisen toimintaympäristön kaikille Metropolialaisille. Salasanan lähettäminen sähköpostitse eikä tekstiviestillä ei valitettavasti ole nykytekniikalla riittävän turvallista. Haluamme tästä huolimatta palvella sinua niin hyvin kuin mahdollista ja siksi Metropolia tarjoaakin yllämainitut neljä erilaista palveluvaihtoehtoa uuden salasanan toimittamiseksi.
Lisätiedot
Lisätietoja kaikista salasanaongelmista on saatavilla helpdeskistä tekemällä palvelupyynnön osoitteeseen http://helpdesk.metropolia.fi. Katso myös muut helpdeskin yhteystiedot.
...