Opiskelijoiden käytössä olevilla tietokoneilla muutetaan automaattiseen lukitukseen ja uloskirjautumiseen liittyviä toimintatapoja loka- ja marraskuun aikana. Muutoksia on testattu Vanhan viertotien toimipisteessä keväästä lähtien ja niitä laajennetaan nyt kaikkiin toimipisteisiin. 

Automaattinen lukitus suojaa kirjautunutta käyttäjää tietojen väärinkäytöltä.      

Automaattinen uloskirjautuminen ja lukitun työaseman avaaminen vapauttavat varattuja koneita käyttöön.

Lisätietoa toimintatapamuutoksista

Tuubin päivityskatkos tiistaina 20.10.2015 klo 16.00–16.15

Tuubissa on huoltokatkos tiistaina 20.10.2015 klo 16.00-16.15. Katkoksen kestoksi on arvioitu 15 minuuttia.

Päivityksessä korjataan epäluotettavasti toiminut

  • työtilan "Viimeisimmät muutokset tässä työtilassaja
  • työtilalistuksen "Viimeisimmät muutokset työtiloissa".

Korjausajo tehdään tänään klo 14 -14.45. Korjausajon vuoksi seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä:

Lukkarikone

Tuubin Yhteystiedot henkilöhaku

Koulutushaku (http://opendata.metropolia.fi/koulutushaku/)

 

Vaihtoehtoisia palveluja lukkarille löytyy esim.

Opiskelijat https://pakki.metropolia.fi/group/opiskelijan-tyopoyta/kalenteri

Henkilökunta http://peppi.metropolia.fi (resurssien suunnittelu ja varaus)

Kaikki http://ihana.metropolia.fi (hae ryhmän lukkaria)

Myös Outlookin kalenterista löytyvät kaikki opetuksen varaukset normaalisti.

 

Tietohallinto

Euroopan ja Yhdysvaltain välinen tietoturvallisuuspolittiikka ajautui viime viikolla sopimuksettomaan tilaan. EU-tuomioistuin päätti mitätöidä niin sanotun Safe Harbor -periaatteen.

Luotto hupeni Snowden-paljastusten jälkeen
Safe Harbor määritti EU-alueen ja yhdysvaltalaisten mediayhtiöiden välisen tiedonsiirron pelisäännöt. Periaatteen mukaisesti amerikkalaisyhtiöt kuten Google tai Facebook sitoutuivat takaamaan "riittävän" tietosuojan tiedolle, jota siirrettiin Euroopan datakeskuksista USA:han. Viimeistään tietovuotaja Edward Snowdenin paljastusten jälkeen vuonna 2013 kävi kuitenkin ilmi, että sopimus ei takaa riittävää tietoturvaa, koska Yhdysvaltain turvallisuusviranomaiset pääsevät dataan käsiksi.

Ei vaikuta Metropoliaan
EU-tuomioistuimen päätös ei vaikuta Metropolian pilvipalvelupolitiikkaan. Google Apps for Educationin ja Microsoft Office 365 Educationin Metropoliassa aktivoitujen sovellusten käyttösäännöt on lakiasiantuntijoiden konsultoimana alun alkaen laadittu sellaisiksi, että niissä otetaan huomioon Safe Harbor -periaatteen riittämättömyys. Hyväksyessään pilvipalveluehdot käyttäjä suostuu omien henkilötietojensa siirtämiseen EU/ETA-alueen ulkopuolelle. Tämä on ehtona sille, että henkilötietoja voidaan käsitellä henkilötietolain mukaisesti.

Pilvipalveluehdot on luettava huolellisesti
Tietohallinto korostaa tässä yhteydessä pilvipalveluehtojen tärkeyttä. Lukekaa huolellisesti, mitä tietoja pilvipalveluissa voi käsitellä ennen kuin hyväksytte Metropolian pilvipalveluehdot. Niissä on lueteltu muun muassa arkaluontoisia henkilötietoja, joiden tallentaminen ja käsittely pilvipalveluissa on ehdottomasti kielletty.

Tietohallinto avustaa käyttöehtojen tulkitsemisessa
Metropolian pilvipalveluehdot koskevat vain edellä mainittuja Microsoftin ja Googlen pilvipalveluita. Niiden piiriin eivät kuulu mahdolliset muut työ- tai opetuskäyttöön otetut pilvipalvelut. Harkittaessa uusien pilvipalveluiden käyttöönottoa, on syytä ottaa yhteyttäTietohallintoon, joka tarvittaessa auttaa ehtojen tulkitsemisessa.

Metropolia kierrättää käytöstä poistetut tietokoneet myymällä
niitä halukkaille. Myynnissä on käytettyjä tietokoneita, näyttöjä
ja muutama tulostin.
Hinta määräytyy merkin, mallin ja toimivuuden mukaan.

Maksutapa:

  •     Ainoastaan käteinen
  •     Pyri ottamaan mukaan tasaraha, sillä emme voi taata vaihtorahaa.


Myynti järjestetään:

Paikka: Leppävaaran toimipiste, Vanha maantie 6, päärakennus, A-puoli 2. kerros
(ETYA2132 vieressä)

Aika:

15.10.2015 Klo 14-17

Tietokonemyyntien info-sivu

HUOMIOITAVAA:

  •         konepaketeissa ei tule käyttöjärjestelmää mukana
  •         koneita myydään vain ilmoitettuna aikana
  •         laitteita ei voi varata etukäteen
  •         mikäli ongelmia ilmenee, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä HelpDeskiin viikon kuluessa    myyntitapahtumasta

Funetin Adobe Connect -palvelimeen tehdään tietoturvapäivitys sunnuntaina 04.10.2015 klo 9-11 ja versiopäivitys v. 9.4.2 perjantaina 09.10.2015 klo 7-8.

Päivitys versioon 9.5 tehdään loka-marraskuun aikana myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Järjestelmää ei ole suositeltavaa käyttää perjantaina 09.10 klo 6-11 välisenä aikana.

Apple on 30.9.2015 julkistanut uuden OS X 10.11 (El Capitan)-käyttöjärjestelmän Apple Macintosh-tietokoneille.

Metropolian ylläpitämiin tietokoneisiin ei ole suositeltavaa eikä mahdollista asentaa tätä päivitystä itse. Näitä ovat sekä yhteisessä ja henkilökunnan omassa käytössä olevat Applen tietokoneet.

Rajoituksen tarkoituksena on varmistaa, että opetuksessa käytettävät laitteet ja ohjelmistot toimivat odotetulla tavalla.

Kun OS X 10.11 (El Capitan) on todettu toimintavarmaksi ja yhteensopivaksi Metropolian ohjelmistojen kanssa, niin Tietohallinto ilmoittaa siitä.

Tutustu mahdollisiin ohjelmien yhteensopivuusongelmiin osoitteessa: https://roaringapps.com/apps

Sen jälkeen päivitys on ladattavissa Metropolian ylläpitämille henkilökunnan Mac-koneille Managed Software Center (MSC)-ohjelman kautta.

Päivityksen vaikutukset Tuubin toimintoihin:

  • Työtilan tiedotetta tehdessä valitaan tiedote lähetettäväksi useisiin työtiloihin ja valitaan lähettäminen sähköpostina työtilojen jäsenille

  • sähköpostin otsikoissa näkyy työtila, jossa vastaanottaja on jäsenenä
  • sähköpostin tiedotelinkki ohjaa työtilaan, jossa vastaanottaja on jäsenenä
  • Tiedotteiden ja sisältösivujen kommentoinnin rivitys ei katkaise sanoja, vaan rivin katkaisu tapahtuu sanojen välillä

  • Julkaisemattomat tehtävät eivät vaikuta näytettävien tehtävien näkyvyyteen työtilan tehtävälistalla

  • Opintojaksototeutuksen nimen muuttaminen Pepissä muuttaa myös Tuubin työtilan nimen

  • Opintojaksototeutuksen kuvauksen englanninkielistä otsikointia korjattu 

  • Työtilojen Osasuoritukset -välilehden Arvioijan kommentti -sarakkeen levennys

  • Yhteystietojen hakuun korjaus

  • Ylläpitäjän lisääminen uudelleen jäseneksi Tuubin työtilaan Käyttäjät ja ryhmät -välilehdellä, ei tiputa ylläpito-oikeuksia.

Tietohallinto

Muun muassa näitä aiheita käsitellään teknologiauutisissa, jotka niputtavat yhteen syyskuun kiinnostavimmat tapahtumat 

  • verkon uusien välineiden,
  • oppimisteknologian,
  • sosiaalisen median ja 
  • mobiilipalvelujen

alalta. 

 

Applelta nyt korjauspäivitys iOS 9.0.1

Apple iPhone- ja iPad-käyttäjät:

Apple julkaisi eilen korjauspäivityksen iOS 9.0.1

Lisätietoa

Tietohallinto myy käytettyjä tietokoneita ja oheislaitteita

Metropolia kierrättää käytöstä poistetut tietokoneet myymällä
niitä halukkaille. Myynnissä on käytettyjä tietokoneita, näyttöjä
ja muutama tulostin.
Hinta määräytyy merkin, mallin ja toimivuuden mukaan.

Maksutapa:

    Ainoastaan käteinen
    Pyri ottamaan mukaan tasaraha, sillä emme voi taata vaihtorahaa.

Myynti järjestetään:

Paikka: Leppävaaran toimipiste, Vanha maantie 6, päärakennus, A-puoli 2. kerros
(tulee olemaan hissistä ulos tultaessa vasemmalla, käytävän päässä)

Aika:

28.9.2015 Klo 14-17

Tietokonemyyntien info-sivu

HUOMIOITAVAA:

  •     konepaketeissa ei tule käyttöjärjestelmää mukana
  •     koneita myydään vain ilmoitettuna aikana
  •     laitteita ei voi varata etukäteen
  •     mikäli ongelmia ilmenee, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä HelpDeskiin viikon kuluessa  myyntitapahtumasta
Apple iPhone- ja iPad-käyttäjät, iOS 9 päivitysongelmat

Apple on julkistanut uuden iOS 9-käyttöjärjestelmäpäivityksen iPhone- ja iPad-laitteille.

Tämä käyttöjärjestelmäpäivitys on aiheuttanut paljon toimimattomuusongelmia aivan perustason ohjelmissa ja itse käyttöjärjestelmän peruspalveluissa.

Metropolian tietohallinto suosittelee vahvasti että kukaan ei vielä päivitä iOS 9:ään tärkeässä käytössä olevia iPhone- tai iPad-laitteitaan.

Ilmaantuneet ongelmat ovat vakavasti peruskäyttöä haittaavia eikä Metropolian Helpdeskillä ole niihin ratkaisuja koska ongelmat johtuvat laitevalmistajan tekemistä virheistä.

Oletettavasti Apple julkaisee pikapuoliin korjauspäivityksen jolla suurin osa ongelmista toivottavasti poistuu.

Tietohallinto tiedottaa myöhemmin kun päivittäminen iOS 9:ään on riskittömämpää.

 

 

Tietohallinnolle annettu palaute

Tietohallintopalvelujen henkilökunta kiittää saamastaan palautteesta ja odottaa myös jatkossa lisää palautetta. Saamamme palautteet auttavat meitä kehittämään toimintaamme. Linkin palautteen antoon löydät palvelupyyntöjen ratkaisuviestin yhteydestä.

Keräämme tietoa palvelumme tasosta (asteikolla 1=erittäin tyytymätön, 5=erittäin tyytyväinen) ja esimerkkinä tästä ote tyytyväisyydestä:

Kysytty asia? 5 eli erittäin tyytyväisiä %

Saitko tarvitsemasi palvelun? 90,38%
Saitko palvelun riittävän nopeasti? 83,84%
Olitko tyytyväinen ratkaisuun? 87,64%
Olitko tyytyväinen ratkaisijan asiakaspalvelutaitoihin? 90,91%
Olitko tyytyväinen ratkaisijan osaamiseen? 91,31%

Kaikkien kerättyjen palautteiden tyytyväisyyden suhteelliset jakaumat nähtävillä Tietohallinnon sivustolla

Yhteystietonsa jättäneiden kesken arvoimme leffalippuja. Voittajia on neljä kappaletta ja kukin saa 2 kpl lippuja. Liput toimitetaan sähköpostitse voittajille.

Vapaa palaute

Saimme jälleen iloksemme todeta, että käyttäjät ovat pääosin olleet tyytyväisiä toimintaamme. Erityisesti kiitosta tuli ystävällisyydestä sekä ongelman nopeasta ja asiantuntevasta ratkaisemisesta. Mukana oli useita henkilöille osoitettuja kiitoksia, jotka toimitamme kaikille kiitoksia saaneille henkilökohtaisesti.

Poimimme palautteista asioita, jotka ovat herättäneet käyttäjissä tyytymättömyyttä. Näitä ovat:

Vasteajan pituus

  • Pyynnön ratkaiseminen vie liian kauan ja käyttäjät eivät ole saaneet riittävästi väliaikatietoja työn etenemisestä.

Joissakin tapauksissa työn loppuun saattamista on viivyttänyt osan, korjauksen tai muuan asian odottaminen toimittajalta.
Kiireisinä aikoina joudumme myös priorisoimaan töitä. Välillä esim. opetuksen ja muiden Metropolian perustehtäviin liittyvien tärkeiden toimintojen tarpeet ohittavat kaikki muut palvelupyynnöt prioriteetillaan.

Vastaisuudessa pyrimme lähettämään väkiaikatietoja enemmän ja tarkentamaan sitä, miksi pyynnön ratkaisu vie ennalta odotettua kauemmin aikaa.

Puhelinpalvelu

  • Käyttäjä on yrittänyt soittaa puhelinpalveluun aukioloaikana, mutta puheluun ei ole vastattu.

Pahoittelemme tapahtunutta ja pyrimme vastaamaan aukioloaikoina. Puhelinpalvelu on auki ma-to klo 17.30 saakka. Perjantaisin palvelemme klo 8-15. Aika ajoin puhelinpalvelussa on ainoastaan yksi henkilö päivystämässä. Yksin ollessaan puhelinpäivystäjä saattaa joutua poistumaan hetkeksi puhelimen äärestä. Pääsääntöisesti pyrimme olemaan tavoitettavissa numerosta 09 7424 6969 ilmoitettujen palveluaikojen puitteissa.

Ohjeviesti tai -linkki

  • Asiakas oli tyytymätön saamansa vastaukseen, joka sisälsi ohjelinkin asian omatoimiseen ratkaisuun.

Usein linkki ohjeisiin riittää asian ratkaisemiseksi. Jos asia on asiakkaan mielestä liian vaikea ratkaista saamiensa ohjeiden perusteella, niin pyynnön voi avata uudestaan. Sen jälkeen voi saada lisäohjeistusta tai paikallinen tuki ottaa yhteyttä asian ratkaisemiseksi.

Otamme mielellämme palautetta ohjeiden parantamiseksi. Ohjeita löytyy Tietohallinnon sivuilta osoitteessa http://tietohallinto.metropolia.fi

Palvelupyynnön ratkaisuun tehtävät lisäykset

  • Asiakas on palautteessaan ollut tyytymätön ratkaisuun ja kertonut lisää ongelmastaan palautesivulla.

Palautesivu ei ole oikea paikka jättää lisäpyyntöä tai lisätietoa palvelupyynnöstä.

Käymme palautteet läpi kaksi kertaa vuodessa, joten palautteisiin jätetty tieto ei ohjaudu palvelupyyntöön. Kaikki lisäykset palvelupyyntöihin kannatta aina tehdä vastaamalla helpdesk@metropolia.fi -osoitteesta tulleeseen viestiin tai sitä voi kommentoida osoitteessa hd.metropolia.fi.

Ohjeet kommenttien lisäämiseen:

Avaa palvelupyyntöjärjestelmä hd.metropolia.fi ja kirjaudu sisään. Kohdassa Selaa tapauksia -> Helpdesk -> Avaa ko. pyyntö ja valitse alalaidasta kohta Kommentoi.

Peppi-järjestelmä päivittyy versioon 1.3.0.2

Peppi järjestelmään tehdään päivitys tiistaina 15.9.2015 klo. 15.00 - 16.00 välisenä aikana. Päivityksen aikana järjestelmässä saattaa esiintyä käyttökatkoja. Järjestelmä päivittyy versioon 1.3.0.2. Päivitys sisältää seuraavia lisäyksiä, muutoksia ja korjauksia:

Versio 1.3.0.2

Korjaukset

  • Pdf-tulosteiden ylätunnisteen korjaus.
  • Toteutusten kopiointi-toiminnolla tehtyjen toteutusten tehtävät eivät näkyneet työaikasuunnitelmassa.

Työsuunnitelman tehtävien näkyvyys opettajalle

  • Toteutuksen tilan vaihtaminen vaihtaa myös tehtävien tilaa
  • Opettajalle näytetään luonnos-tilassa olevat muu työ ja projektitehtävät mikäli hänellä on hyväksytty työaikasuunnitelma ajanjaksolle, johon muu työ/projektitehtävä sijoittuu

Versio 1.3.0.1

Korjaukset

  • Tarjontakoriin ei pysty lisäämään uutta opintojaksoa. Opintojakson kopiointitoiminto aiheutti tarjontakorin puolelle virheen, jonka vuoksi "Lisää uusi opintojakso" -painikkeen klikkaamisesta ei tapahtunut mitään.
  • Opintojakson kuvaukset aiheuttivat virheilmoituksen opettajan työpöydällä.
  • Työaikasuunnitelman pdf-tulostus ei toimi. Virhe tuli silloin kun käyttäjällä ei ollut yhtään toteutuksen tehtävää.
  • Toteutuksen vastuuhenkilöltä puuttui tallennuspainike.
  • Työaikasuunnitelman Kustannustunnisteet-välilehden asemmoinnin korjaus. Kustannuspaikat venyivät pois näkyvistä näytön oikeaan laitaan
  • Poistettu kommentti-popup muu työ ja projekti-tehtävistä.

Exchange-synkronointi

  • Exchange 2010 ja O365 yhtäaikainen tukeminen

-------
Peppi pääkäyttäjät & Tietohallinto

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu ti 15.9. klo 8-13

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu ti 15.9. klo 8-13  Käyttäjätuen kokouksen vuoksi.

Tarvittaessa tee palvelupyyntö: http://hd.metropolia.fi/

tai lähetä sähköpostia: helpdesk@metropolia.fi