Helpdeskin puhelinpäivystys palvelee torstaina 15.09.2016 klo 8-12

Helpdeskin puhelinpäivystys palvelee torstaina 15.09.2016 poikkeuksellisesti vain klo 8-12.

Työtilojen tiedotteiden sähköpostitoiminnon korjaus  

Tuubiin tehdään nykyään vain välttämättömiä korjauksia. Muun muassa Tuubin palvelut korvautuvat vähitellen OMAlla. Käy tutustumassa!

Tietohallinto

OMA-kokonaisuuteen tehdään korjauksia ja päivityksiä tiistaina 13.9 klo 19-21. Silloin OMAssa saattaa esiintyä lyhyitä käyttökatkoksia. Toimet eivät estä pääsyä järjestelmään tai sen käyttämistä.

Korjauskohteita:

  • Siirtymättä jääneet varaukset siirretään Outlook-kalentereihin
  • Lukkarikoneen Outlook-siirtoon tehdään korjaus, jonka jälkeen se toimii jälleen
  • Toteutuksen Opiskelijat csv-tiedostoon tulostaminen -toiminto
  • Muita huomattuja puutteita.

Pahoittelemme mahdollisia häiriöitä. 

 

Projektipäälliköt

Jaakko Rannila (sähköiset työpöydät)
Mika Lavikainen (Perusrekisteri)
Tapio Ekholm (eHOPS/Pakki)

Käyttäjähallinnossa ollut vika on saatu korjattua.

Salasanan vaihto osoitteessa http://amme.metropolia.fi ja käyttäjätunnuksen aktivointi pankkitunnusten avulla osoitteessa http://salasana.metropolia.fi toimivat jälleen.

Salasanan vaihto ja käyttäjätunnuksen aktivointi eivät toimi tällä hetkellä.

Salasanaa ei voi vaihtaa osoitteessa http://amme.metropolia.fi.

Uutta käyttäjätunnusta ei voi aktivoida pankkitunnusten avulla osoitteessa http://salasana.metropolia.fi eikä aktivointisalasan avulla osoitteessa http://activation.metropolia.fi.

 

Vikaa korjataan parhaillaan.

Pahoittelemme häiriötä.

 

 

AHOT-järjestelmässä ilmennyt vika on korjattu.

 

Tietohallinto

Opiskelijan työpöytä liitetään OMA-kokonaisuuteen (oma.metropolia.fi) jo 12.9. alkavalla viikolla. OMAssa toimivasta opiskelijan työpöydästä löydät silloin mm. seuraavia palveluja, joita pääset kokeilemaan:

  • Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS). Näet tutkintoon kuuluvat opinnot ja niiden tilanteen. Opiskelijan työpöydän kautta teet jatkossa opinnoille ilmoittautumiset sekä viestit ohjaajien kanssa. Lisäksi voit testata, miten suunnittelet ja ajoitat omia opintojasi.
  • Suoritusote (suoritukset otettu Winhasta 12.9 tilanteen mukaan)

Lokakuun 2016 loppuun mennessä opiskelijan työpöytä korvaa WinhaWillen ja Pakki-palvelun kokonaan.

Pakki-järjestelmässä saattaa esiintyä 12.9 alkavalla viikolla käyttökatkoja osassa palveluista. Opinnoille ilmoittautuminen ja reaaliaikaiset suoritukset löytyvät edelleen WinhaWillestä lokakuun loppuun saakka.

Projektipäälliköt

Tapio Ekholm
Jaakko Rannila
Mika Lavikainen

Peppi päivittyi ja muutti OMAan

Henkilökunnan sähköinen suunnittelujärjestelmä Peppi päivitettiin perjantaina 9.9.2016. Sen palvelut siirrettiin OMA-kokonaisuuteen, joka toimii osoitteessa  https://oma.metropolia.fi. Opettajan palvelut näkyvät Opettajan työpöydällä, suunnittelijan Suunnittelijan työpöydällä.

Peppiin vaihdettiin myös uusi 1.4-versio. Sen tuomia uutuuksia ovat muun muassa:

  • Toteutus-näkymä selkiytyi: ei enää pomppimista välilehdeltä toiselle, vaan opettajan näkymässä opettajan tarvitsemat toiminnot  ja suunnittelijan näkymässä suunnittelijan tarvitsemat toiminnot on koottu omaksi toimintovalikoksi.
  • Tehtäviin tehtyjen muutosten seuranta helpottui: esimies voi seurata, kuka on käynyt lisäämässä, poistamassa tai päivittämässä henkilön tehtäviä ja milloin.
  • Pienempiä parannuksia tehtiin resurssien suunnittelu ja varaus -palveluihin sekä vuosisuunnittelun ja opetussuunnittelun toiminnallisuuksiin.

 

Teknistä tukea saatavana: Skype for Business -sessio 12.9.

Uudistuneiden Peppi-palveluiden mahdollisia teknisiä pulmatilanteita pystyy selvittämään käyttäjäklinikalla. Se pidetään Skype for Business -ohjelmassa maanantaina 12.9. klo 9.00-17.30. Asiantuntijat vastaavat silloin kysymyksiisi äänen ja kuvan kera.

Skype for Business -huoneeseen pääsee seuraavasti:

  1. Mene osoitteeseen https://meet.metropolia.fi/petri.silmala/WD8C3FCR (käytä mieluummin Chromen, IE:n tai Edgen selaimia).
  2. Paina "Launch application" tai "Join Using Skype for Business Web App instead"

Tässä yksityiskohtainen Skype for Business -opas.

Pepin uudistuneista palveluista saa teknistä tukea myös sähköpostitse. Lähetä viesti osoitteeseen oma@metropolia.fi.

Tällä hetkellä Pepin ja OMAn käyttöön saa apua ensisijaisesti Skype for Businessissa ja oma-sähköpostilaatikon kautta. Jos törmäät järjestelmävirheeseen tai jokin asia ei toimi, tulee siitä ilmoittaa käyttäjätuelle (helpdesk@metropolia.fi tai hd.metropolia.fi).

Peppi-palveluiden päivitetty käyttöopas ilmestyy 12.9. alkavalla viikolla. Seuraa tiedotteita muun muassa Tuubissa ja tietohallinnon sivustossa.
 

OMA: yhdessä paikassa lähes kaikki mitä tarvitset 

Uuden OMA-kokonaisuuden myötä surffailu eri tietojärjestelmien välillä päättyy. Tuubi, Peppi, Pakki ja Winhan korvaava Perusrekisteri yhdistyvät OMAksi. Se toimii yhdellä kirjautumisella yhdenmukaisen käyttöliittymän ja yhden osoitteen alla. OMA-palveluja avataan vähitellen syksyn 2016 aikana. Seuraa tiedotteita muun muassa OMAssaja Tuubissa.

 

Projektipäälliköt

Jaakko Rannila (sähköiset työpöydät)
Mika Lavikainen (Perusrekisteri)
Tapio Ekholm (eHOPS/Pakki)

Lisätietoa

Sähköiset työpöydät
Perusrekisteri
Pakki/eHOPS

oma.metropolia.fi

Surffailu eri tietojärjestelmien välillä päättyy! Tuubi, Peppi, Pakki ja Winhan korvaava Perusrekisteri yhdistyvät OMAksi! Se toimii yhdellä kirjautumisella yhdenmukaisen käyttöliittymän ja yhden osoitteen alla.  OMA sisältää lähes kaiken, mitä tarvitset työssäsi.

Käyttökatkos 9.9.

Peppiin tehdään versiopäivitys, ja se liitetään OMA-kokonaisuuteen 9. syyskuuta. Sen jälkeen Peppi-palvelut toimivat osoitteessa oma.metropolia.fi.

Operaatioiden vuoksi Peppi on poissa käytöstä perjantaina 9. syyskuuta klo 12-16.

Häiriöitä on samaan aikaan myös

  • lukkarikoneessa
  • opinto-oppaassa
  • opintojaksopalautteessa
  • Tuubissa
  • Pakissa
  • Ihana-sovelluksessa
  • Koulutushaussa
  • Exchangen synkronoinnissa (kalenterit)

OMA on suljettuna torstaina 8.9. ja perjantaina 9.9. klo 16 saakka. 

Reaaliaikaista teknistä tukea 12.9.

Uudistuvasta Pepistä ja OMAsta saa tuoreeltaan teknistä tukea. Ongelmatilanteiden selvittelyä varten avataan klinikka Skype for Business -videokonferenssiohjelmassa. Vastaanotto on  maanantaina 12. syyskuuta klo 9-16 osoitteessa https://meet.metropolia.fi/petri.silmala/WD8C3FCR.

Tässä Skype for Business -opas.

Apua Pepin ja OMAn käyttöön saa ensisijaisesti Skype for Businessissa. Jos törmäät järjestelmävirheeseen tai jokin asia ei toimi, tulee siitä ilmoittaa käyttäjätuelle (helpdesk@metropolia.fi tai hd.metropolia.fi).

Pahoittelemme päivityksestä mahdollisesti koituvaa haittaa.

Projektipäälliköt

Jaakko Rannila (sähköiset työpöydät)
Mika Lavikainen (Perusrekisteri)
Tapio Ekholm (eHOPS/Pakki)

Lisätietoa

Sähköiset työpöydät
Perusrekisteri
Pakki/eHOPS

oma.metropolia.fi

 

Surffailu eri tietojärjestelmien välillä päättyy! Tuubi, Peppi, Pakki ja Winhan korvaava Perusrekisteri yhdistyvät OMAksi! Se toimii yhdellä kirjautumisella yhdenmukaisen käyttöliittymän ja yhden osoitteen alla.  OMA sisältää lähes kaiken, mitä tarvitset työssäsi.

Peppiin tehdään versiopäivitys, ja se liitetään OMA-kokonaisuuteen 9. syyskuuta.  Tässä vastauksia operaation herättämiin kysymyksiin.


1. Milloin tarkkaan ottaen Peppi päivitetään ja siirretään?

Perjantaina 9. syyskuuta klo 12-16.


2. Aiheuttaako operaatio katkoksia Metropolian tietojärjestelmiin?

Peppi ja OMA ovat poissa käytöstä perjantaina 9. syyskuuta klo 12-16. Häiriöitä voi olla samaan aikaan myös

  • lukkarikoneessa
  • opinto-oppaassa
  • opintojaksopalautteessa
  • Tuubin työtiloissa
  • Ihana-sovelluksessa
  • Koulutushaussa
  • Exchangen synkronoinnissa (kalenterit)


3. Missä osoitteessa Pepin palvelut toimivat päivityksen ja siirron jälkeen?

https://oma.metropolia.fi ->

  • Opettajan palvelut Opettajan työpöydällä
  • Suunnittelijan palvelut Suunnittelijan työpöydällä


4. Mitä uutta Peppiin tulee päivityksen ja siirron jälkeen?

Toteutus-näkymä selkiytyy: ei enää pomppimista välilehdeltä toiselle, vaan opettajan näkymässä opettajan tarvitsemat toiminnot  ja suunnittelijan näkymässä suunnittelijan tarvitsemat toiminnot on koottu omaksi toimintovalikoksi.

Tehtäviin tehtyjen muutosten seuranta: esimies voi seurata, kuka ja milloin on käynyt lisäämässä, poistamassa tai päivittämässä henkilön tehtäviä.

Pienempiä parannuksia tulossa resurssien suunnittelu ja varaus -palveluihin sekä vuosisuunnittelun ja opetussuunnittelun toiminnallisuuksiin.


5. Muuttuuko Pepin käyttöliittymä radikaalisti?

Pepin käyttöliittymän ulkoasusta tulee yhdenmukainen OMAn työpöytien kanssa.


6. Onko jotain siirtymäaikaa, jolloin vanha Peppi ja OMAan siirretty Peppi toimivat rinnakkain?

Ei ole. Vanha Peppi osoitteessa peppi.metropolia.fi lakkaa olemasta 9. syyskuuta klo 16.00. Sen jälkeen työskennellään vain OMAssa olevilla Pepin palveluilla, joihin tehtävät muutokset päivittyvät suoraan järjestelmään.


7. Onko uudistuneista Pepin palveluista tulossa käyttöopasta?

Se ilmestyy 12. syyskuuta alkavalla viikolla. Seuraa tiedotteita muun muassa OMAssa jaTuubissa.


8. Saako uudistuneista Peppi-palveluista ja OMAsta käyttäjätukea?

Pepin palveluista ja OMAsta saa tuoreeltaan teknistä tukea. Ongelmatilanteiden selvittelyä varten avataan klinikka Skype for Business -ohjelmassa.


9. Milloin Skype for Business -klinikka on auki?

Vastaanotto on  maanantaina 12. syyskuuta klo 9.00 - 17.30.


10. Miten Skype for Business -sessioon pääsee?

1. Mene osoitteeseen https://meet.metropolia.fi/petri.silmala/WD8C3FCR (käytä mielellään Chromen, Edgen tai IE:n selaimia)
2. Paina "Launch application".

Tässä tarkempi Skype for Business -opas.


11. Entä jos Pepin palveluista tai OMAsta löytyy järjestelmävirheitä?

Apua Pepin ja OMAn käyttöön saa ensisijaisesti Skype for Businessissa. Jos törmäät järjestelmävirheeseen tai jokin asia ei toimi, tulee siitä ilmoittaa käyttäjätuelle (helpdesk@metropolia.fi tai hd.metropolia.fi).


Kysymyksiin vastasivat projektipäälliköt

Jaakko Rannila (sähköiset työpöydät)
Mika Lavikainen (Perusrekisteri)
Tapio Ekholm (eHOPS/Pakki)

Lisätietoa

Sähköiset työpöydät
Perusrekisteri
Pakki/eHOPS

oma.metropolia.fi

Verkkolevyjä huolletaan perjantaina 02.09.2106 klo 16-18 välillä. Huoltotyö aiheuttaa lyhyen, arviolta n. 5 min katkon levyjen toimintaan.

Z:- ja S:-levyasemien vapaa tila näkyy väärin Windows-työasemilla.

Levyn käyttö toimii normaalisti siihen asti, kunnes levytila on oikeasti käytetty loppuun.

Windowsin levykirjain näyttää kooksi "0 bytes free" ja käytetty levytila näkyy noin 9-kertaisena.

Vikaa selvitettän parhaillaan.

Muun muassa näitä aiheita käsitellään Digiuutisissa, jotka niputtavat yhteen viime viikkojen kiinnostavimmat tapahtumat verkon uusien välineiden, oppimisteknologian, sosiaalisen median ja mobiilipalvelujen alalta. 

 

Käyttökatkoja IT-palveluissa 26-28.08.2016

Metropolian levyjärjestelmä uusitaan ja järjestelmiä päivitetään viikonloppuna 26-28.08.2016 alkaen perjantaina klo 16.00 jatkuen sunnuntaihin saakka.

Levyjärjestelmän uusimisen vuoksi verkkolevyt ja Tuubi eivät ole käytössä seuraavasti:

  • Kotihakemistot (Z-asema, Linux-kotihakemisto) suljetaan perjantaina klo 16.00. Hakemistot palautuvat käyttöön vaiheittain lauantain ja sunnuntain aikana.
  • Tuubi suljetaan lauantaina klo 8.00 ja avataan lauantai-iltana
  • Henkilökunnan U-asema suljetaan perjantaina klo 16.00 ja se palautuu käyttöön viikonlopun aikana

Langattomassa verkossa on lyhyitä katkoja sunnuntain aikana

Sähköpostissa ja Skypessä on lyhyitä katkoja sunnuntain aikana

Muissa palveluissa on päivitysten vuoksi lyhyitä katkoja lauantain ja sunnuntain aikana:

  • Opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, mysqlproj, vhost, projects-palvelimet
  • Yhteiset www-palvelut mm. Peppi, Moodle, ezproxy

Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esiintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja, kuten henkilö- tai tilitietoja, esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona.
Metropolian käyttäjille yleisimmin saapuneet phishing-viestit ovat olleet olevinaan Metropolian tietohallinnolta sähköpostitse tuleva salasanakysely liittyen jonkun järjestelmän vaihtumiseen tai postilaatikon täyttymiseen.


Metropolian Tietohallinto (Järjestelmänylläpito, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut, Käyttäjätuki) tai webmaster ei koskaan tiedustele käyttäjiltään sähköpostitse salasanoja tai muita vastaavia tietoja.

Esimerkki uusimmasta tiedossa olevasta salasanakyselystä, joka tulee poistaa välittömästi:

From: Metropolia Ammattikorkeakoulu [mailto:loundary@metropolia.fi]
Sent: 16. elokuuta 2016 16:36
To: Etunimi Sukunimi <etunimi.sukunimi@metropolia.fi>
Subject: Important Notice From Admin!


Dear Student,

    We implore you all to verify your mailbox through our server in other to check all ssl we are having issues with ,in the next 24hours.

Please do verify yours before your mailbox will be suspeneded:- VERIFY_MAILBOX<linkki poistettu>

METROPOLIA AMMATTIKORKEAKOULU MANAGEMENT


Jos ehdit jo antaa tietojasi ko. linkin kautta, vaihda salasanasi välittömästä Ammeessa https://amme.metropolia.fi
 
 Uutiset ja tiedotteet sekä muita vinkkejä ja oppaita tietohallinnon wikissä https://tietohallinto.metropolia.fi
Tietohallinto