Tietoliikenneyhteyksissä on katkoja tiistaina 3.4.2018 klo 16-22

Kaikkien toimipisteiden tietoliikenneyhteyksissä esiintyy käyttökatkoja tiistaina 3.4.2018 klo 16-22 runkoverkon ohjelmistopäivityksistä johtuen. Huoltotyön aikana sekä Metropolian tarjoamat IT-palvelut että internet-yhteydet ovat ajoittain pois käytöstä.

Googlen ja Microsoftin pilvipalveluja on helppo ryhtyä käyttämään Metropoliassa. 

Ennen ensimmäistä käyttökertaa on hyväksyttävä Metropolian pilviehdot ja kirjauduttava käyttäjäksi.

Se tapahtuu näin:

1. Lue ja hyväksy käyttöehdot
2. Odota tunnuksen aktivoitumista (Microsoft 2 tuntia, Google 15 minuuttia).
3. Kirjaudu Metropolia-tunnuksella:

Pilvipalvelujen kattosivulta

  • pääsee eteenpäin itse sovelluksiin sekä niiden infosivuille, jotka tarjoavat opaskirjallisuutta ja -videoita.

Pilvipalvelujen uusista ominaisuuksista ja muista muutoksista tiedotetaan muun muassa

Mahdolliset kysymykset

Metropolian IT-palveluissa tehdään huoltotöitä viikonloppuna 17-18.3.2018, mistä johtuen Metropolian tarjoamissa IT-palveluissa on käyttökatkoja oheisen aikataulun mukaan. Katkojen lisäksi palvelut toimivat viikonlopun aikana normaalia hitaammin.

 

Lauantai 17.3.2018

Langaton verkko

Sähköposti

Skype For Business

Talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät

Kirjautumispalvelut työasemille

 

Sunnuntai 18.3.2018

Langaton verkko

Sähköposti

Opetuksen Windows-palvelimet

Pilvipalvelut

Selainkäyttöiset kirjautumispalvelut kuten oma.metropolia.fi

OMA järjestelmään tehdään päivitys 13.3. klo 16.00 - 17.00.

 

Uudessa versiossa on kehitetty nykyisiä palveluita käyttäjien toiveiden mukaisesti sekä korjattu järjestelmässä esiintyneitä virheitä. Lista em. kohdista julkaistaan päivityksen jälkeen OMA:ssa.

Korjaus aiheuttaa lyhyitä katkoja palveluiden käytössä (n. 1-5 min) klo. 16-17 välisenä aikana.

 

Tietohallinto

Muun muassa näitä aiheita käsitellään tuoreessa Tiedonhallintaa Metropoliassa -verkkojulkaisussa, joka tarjoaa ajankohtaisen katsauksen talossa käytettäviin sähköisiin työ- ja opiskeluvälineisiin.

Verkkojulkaisun toimittaa Metropolian tietohallinnon tiedonhallinta- ja järjestelmäpalveluiden tiimi.

https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/2018.02+-+Tiedonhallintaa+Metropoliassa

 

Metropolian etätyöpöytäpalvelua Desktop.metropolia.fi / Securedesktop.metropolia.fi huolletaan tiistaina 20.2 klo 14:00 - 21.2.2018 klo 16:00 välisenä aikana.

Huolto aiheuttaa katkoksia palvelun toimivuuteen ja saattaa aiheuttaa virtuaalikoneiden uudelleenkäynnistyksiä kesken käytön. Etätyöpöytäpalvelua käytettäessä tänä aikana työt kannattaa tallentaa usein, koska uudelleenkäynnistymisistä ja katkoista ei pystytä lähettämään varoituksia.

Metropolian verkkolevyjä huolletaan tiistaina 20.2.2018 klo 10:00-16:00.

Huolto aiheuttaa useita lyhyehköjä käyttökatkoksia kotihakemistojen ja yhteisten verkkolevyjen toimintaan.

Luo Metropolian töihin liittyvä projektisivu tai työtila Google Drive -pilvitallennuspalvelun Team Drivesissa (“Team Drives”/”Tiimin Drivet” Google Driven etusivulla), ei omassa drivessa (“My Drive”/”Oma Drive”).

Mikäli omistat tiedoston, voit myös siirtää My Drivesta dokumentteja Team Drivesiin.

Google Team Drivesissa työtila säilyy Metropolian hallinnassa, vaikka työtilan perustaja poistuisi Metropolian henkilökunta- tai opiskelijaluetteloista. Tällöin järjestelmäylläpitäjä  pystyy antamaan oikeuksia Team Drivesiin muille käyttäjille. My Driven puolella taas kansio lähtee muuttajan mukana.

Google Driven infosivu

Googlen ja Microsoftin pilvipalvelut Metropoliassa

Metropolian sisäisiin puheluihin tarkoitettu lyhytnumeropalvelu (Privatel) lopetetaan 12.2.2018 alkaen.

Jatkossa kaikki puhelut soitetaan normaaleilla puhelinnumeroilla.

Lyhytnumeropalvelun irtisanomisen perusteena ovat kustannussäästöt sekä palvelun vähentynyt käyttö.

 

Muun muassa näitä aiheita käsitellään tammikuun digiuutisissa, jotka niputtavat yhteen viime viikkojen kiinnostavimmat tapahtumat verkon uuden toimintaympäristön ja digitalisaation alalta. 

Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu tiistaina 23.1.2018

Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu tiistaina 23.1.2018 koulutuksen takia.

Tietoteknisissä ongelmatilanteissa voi tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella helpdesk@metropolia.fi.

 

Pitäisikö kokeilla jotain erilaista ohjelmaa välillä, vaikkapa Padlettia, Canvaa tai Kahoottia? Tutustu kategorisoituun listaan verkon uusista välineistä Metropolian sivulla! Osasta ohjelmia on myös lyhyt esittely.
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=19497061

Tuoreeltaan digimaailman myrskyistä voit lukea Digiuutisista (https://wiki.metropolia.fi/display/socialmedia/Digiuutiset+-+Digi+News) tai Faceblogista (https://www.facebook.com/faceblognow/), valitse kumpaa on helpompi seurata, tai ota kummatkin!

Vuoden kohokohdat löytyvät myös koottuna kansien väliin mikrokirjan muodossa. Digi 2017:n voit lukea näppärästi verkossa.
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/TK/Julkaisut/pdf/2017_merisalo_silmala_Digi2017_MIKRO.pdf

Ilmainen Office-paketti, OMA, sähköposti, opintotoimisto, lukujärjestykset, käyttäjätunnukset, pilvipalvelut...

Lue tiivis kooste opiskelijan tarvitsemista sähköisistä palveluista.


Ohjelmia kotikoneelle...

Lukujärjestykset...

Pilvipalvelut...

OMA...

Tiivis kokoelma henkilökunnan keskeisiä IT-palveluja Metropoliassa:
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=26050862


OMA tarjoaa verkkotukikohdan opettajan työssään tarvitsemille sähköisille palveluille. 

Opiskelijan työpöydällä OMAssa pystyt muun muassa suunnittelemaan opintoja ja ilmoittautumaan niille.

OMAn infosivulta pääset etenemään tarkempiin tietoihin ja käyttöoppaisiin:
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/OMA