• Skip to main content
  • assistive.skiplink.to.breadcrumbs
  • assistive.skiplink.to.header.menu
  • assistive.skiplink.to.action.menu
  • assistive.skiplink.to.quick.search
  • Metropolia.fi
  • Curricula
  • Wiki
  • Moodle
Metropolia
Menu
    • Page History
    • Page Information
    • Resolved comments
    • View in Hierarchy
    • View Source
    • Export to PDF
  • Browse
    • Pages
    • Blog
    • Labels
    • Space Operations
  • Login
    • Metropolia Login
    • Haka Login
    • Visitor Login

Tietohallinto

  1. Dashboard
  2. Tietohallinto
  3. …
  4. Etusivu
  5. Laitteet
  6. Puhelimet ja tabletit
  7. Usein kysyttyä
Print

Toimiiko matkapuhelinliittymä ulkomailla?

Koskee henkilökuntaa

Tämä vastaus koskee Metropolian henkilökuntaa, ei opiskelijoita.

Se riippuu liittymätyypistäsi. Jos et tiedä, onko sinulla EU-liittymä, tiedustele asiaa Helpdeskiltä (yhteystiedot alla). Jos sinulla ei ole EU-liittymää, niin esihenkilösi on palvelupyynnöllä pyydettävä liittymätyypin vaihtoa työmatkasi ajaksi tai pysyvästi. Yksikkönne vastaa itse puhelinlaskusta.

Jos matkasi kohdistuu EU:n ulkopuolelle, tulee puhelinlasku helposti todella kalliiksi. Suosittelemme, että hankit paikallisen prepaid-liittymän. Niiden saatavuus kannattaa selvittää jo ennen matkaa, ja usein niitä on mahdollista tilata etukäteen postitse. Prepaid-liittymiä voi ostaa usein paikan päältä. Voit myös ennen matkaasi tutkia, löytyykö kohdemaahasi etukäteen ostettavia prepaid-liittymiä postitse lähetettävinä, fyysisinä SIM-kortteina tai eSIM-kortteina (näitä myy esim. https://www.airalo.com/fi/).

Myös esimerkiksi hotellien tai isäntäorganisaatioiden langattomia verkkoja voi käyttää puhelimessa harkinnan mukaan, mutta niiden kanssa on aina käytettävä VPN-yhteyttä tietoturvan varmistamiseksi.

Lähtiessäsi ulkomaille, toimi Ulkomaanmatkan IT-ohjeistus -sivun ohjeiden mukaan.

Miten toimin ongelmatilanteessa?

  1. Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
  2. Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
  3. Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
    1. sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
    2. wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
    3. yleinen hakukone, kuten Google Search
    4. aakkosellinen avainsanaluettelo
    5. UKK - Usein kysytyt kysymykset

Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.


Ohjeet yhteydenottoonYhteystieto
Kysy Mikko-tekoälybotilta 24/7https://mikko.metropolia.fi
Lomakkeellahttps://hd.metropolia.fi
Sähköpostitsehelpdesk@metropolia.fi
Puhelimitse09 7424 6777 (arkisin klo 8–16)



Does the mobile phone subscription work abroad?

  • Created by Samuli Tani, last modified by Atte Peltonen on 4.7.2024

You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 8 Current »

  • No labels
Overview
Content Tools
Apps
Pages
Blog
Labels
Space Operations
  • Powered by Atlassian Confluence 8.5.22
  • Printed by Atlassian Confluence 8.5.22
  • Report a bug
  • Atlassian News
Atlassian