• Skip to main content
  • assistive.skiplink.to.breadcrumbs
  • assistive.skiplink.to.header.menu
  • assistive.skiplink.to.action.menu
  • assistive.skiplink.to.quick.search
  • Metropolia.fi
  • Curricula
  • Wiki
  • Moodle
Metropolia
Menu
    • Page History
    • Page Information
    • Resolved comments
    • View in Hierarchy
    • View Source
    • Export to PDF
  • Browse
    • Pages
    • Blog
    • Labels
    • Space Operations
  • Login
    • Metropolia Login
    • Haka Login
    • Visitor Login

Tietohallinto

  1. Dashboard
  2. Tietohallinto
  3. …
  4. Etusivu
  5. Ohjelmistot ja järjestelmät
  6. Sähköposti, viestintä ja videoneuvottelu
  7. Funet Miitti (Zoom)
Print

Webinaarin luonti ja asetukset

Tutustu aluksi zoomin ohjeisiin

  • Meetingin ja webinaarin erot
  • Webinaarin luonti ja perustoiminnot selitettynä


Webinaarioikeudet:

  • Pyydä webinaarioikeuksia tekemällä palvelupyyntö osoitteeseen hd.metropolia.fi.
  • Ilmoita tietoihin tapahtuma, jota varten tarvitset oikeudet sekä ajankohta. Ilmoita myös, mikäli tarvitset reilusti aikaisemmin webinaarioikeudet esimerkiksi linkin luontiin ja markkinointia varten.


Webinaarin luonti ja asetusten määrittäminen selaimessa etukäteen:

  1. Kirjaudu Zoomin selainversioon osoitteessa metropolia.zoom.us valitsemalla sign in.
  2. Valitse vasemmasta sivuvalikosta webinar-välilehti.
  3. Valitse schedule a webinar


  • Title, yleensä tapahtuman nimi
  • Description (valinnainen), tähän voit kirjoittaa tarvittaessa lisätietoja, jotka näkyvät odotustilassa ennen webinaarin alkua.
  • Laita recurring täppä päälle ja valitse recurrence: no fixed time.
    • Kun et rajoita webinaaria tiettyyn ajankohtaan, voit rauhassa testata webinaaria ja kaikkia sen toimintoja rajattomasti.
    • Webinaariin pyrkiville odotustilaan ilmestyy ilmoitus odottaa, että webinaari alkaa.
  • Authentication:
    • Jos tapahtuma on Metropolian sisäinen: valitse require attendees authenticate to join.
    • Sisäisessä tapahtumassa muista lisätä mahdolliset ulkopuoliset panelistit etukäteen. Kun webinaari on alkanut, ei ulkopuolisia saa millään keinoin sisälle.
  • Passcode:
    • Jos webinaariin ei vaadita Metropolian tunnuksia, on webinaari hyvä suojata suojakoodilla, jotta vähennetään tapahtumaan kuulumattomien henkilöiden pääsyä.
  • Video:
    • Tämä kohta tarkoittaa, onko hostien ja panelistien videokuvat automaattisesti heti päällä, kun webinaari alkaa. Asetus ei tarkoita, saavatko he ollenkaan pitää videota päällä.
    • Valitse tämä oman harkinnan mukaan, yleensä off.
  • Options:
    • Q&A, valitse tarvitsetteko käyttöön, tähän liittyvät asetukset tulevat myöhemmin. Yleensä kysymykset on mukavampi ohjata pois chatista muun keskustelun lomasta erilliseen Q&A toimintoon. Q&A toiminnon kautta myös kaikkia kysymyksiä ei tarvitse julkaista osallistujien näkyville.
    • Enable practise session: valitse tämä aina käyttöön, jotta webinaaria voi harjoitella ja asetukset laittaa rauhassa ennen aloitusta.
    • Enable HD video: valitse oman harkinnan mukaan, huomio että HD-laatuinen video kuormittaa enemmän verkkoa.
    • Automatically record webinar in the local: valitse oman harkinnan mukaan, yleensä tallennuksen teko riittää manuaalisesti.
    • Include email address attendee report: valitse oman harkinnan mukaan, yleensä ei käytössä. Hyödyllinen toiminto, jos osallistujien tietoja tarvitaan jälkikäteen esimerkiksi yhteydenottoja tai arvontoja varten.
  • Alternative hosts: Voit lisätä heti tai myöhemmässä vaiheessa haluamasi muut hostit.


  1. Paina schedule ja webinaari ilmestyy upcoming-välilehdelle.
  2. Odota hetki ja sivu uudelleen latautuu, nyt saat lisäasetuksia käyttöösi.
  3. Scrollaa webinaarisi sivun alas:
  • Invitations
    • Invite panelists: Lisää tähän kohtaan mahdolliset etäosallistujat, joilla on esitettävää tai sanottavaa. Lisää myös muut tapahtumaan vaikuttavat ulkopuoliset henkilöt (joille et halua kuitenkaan host-oikeuksia), mikäli aiemmin otit Metropolia tunnuksilla tehtävän autentikoinnin (kirjautumisen) käyttöön.
    • Kaikki panelisti-roolilla olevat henkilöt saavat oman liittymiskutsun sähköpostiin, joka on henkilökohtainen.
    • Panelistien tulee liittyä webinaariin omalla kutsullaan, jotta he voivat välttää Metropolia-tunnuksilla kirjautumisen ja saavat panelisti-roolin.
    • Registration settings: voit ottaa etukäteisrekisteröinnin halutessasi käyttöön, yleensä ei ole tarpeellinen jos rekisteröinti tapahtuu jotenkin muutoin.
  • Email settings: yleensä ei tarvetta muokata mitään, tutustu ja muokkaa tarvittaessa oman harkinnan mukaan.
  • Branding: täältä voit halutessasi brändätä webinaaria esimerkiksi virtuaalisella taustalla. Tutustu ominaisuuksiin, testaa ja käytä tarvittaessa oman harkinnan mukaan.
  • Polls/Quizzes & Survey: täältä voit luoda etukäteen kyselyitä tai visoja.
  • Q&A: valitse haluamasi asetukset kysymys-vastaus toiminnolle. Voit muokata näitä myös webinaarin aikana.


 Ennen webinaaria ja webinaarin aikana:

  • Kertaa:
    • Webinaarin roolit
  • Webinaaria ennen on hyvä tarkistaa seuraavat kolme tärkeää valikkoa, sillä kaikkien näiden asetuksia ei voi määritellä etukäteen:


Participants-osio:

Valitse more:

  • Attendee view: speaker. Valitsemalla speaker-valinnan, katsojien näkymä ei muutu, vaikka host haluaisi muokata omaa näkymäänsä.
  • Valitse muut asetukset oman harkinnan mukaan.


Q&A-osio:

Valitse hammasratas yläkulmasta:

  • Nämä olet saattanut jo määritellä etukäteen webinaaria luodessa.
  • Muokkaa asetuksia oman harkinnan mukaan. Suositeltavaa on ainakin, että osallistujat näkevät vain vastatut kysymykset, jolloin voit tarvittaessa jättää esimerkiksi epäasialliset kysymykset julkaisematta.

 

Chat-osio:

Valitse kolme pistettä.

  • Yleensä käytössä, valitse oman harkinnan mukaan: Panelists can chat with: everyone
  • Yleensä käytössä, valitse oman harkinnan mukaan: Attendees can chat with: everyone

 


Muita tärkeitä asioita muistaa:

  • Kokousta ei voi muuttaa webinaariksi.
  • Kun webinaari on käynnissä, selaimessa etukäteen määriteltyjä perusasetuksia (poislukien Q&A) ei voi enää muokata.
  • Chat tulee tallentaa manuaalisesti ennen webinaarin sulkemista. Jälkikäteen chattia ei saa enää talteen mistään.
  • Created by Saija Temisevä, last modified on 11.3.2024

You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Next »

  • No labels
Overview
Content Tools
Apps
Pages
Blog
Labels
Space Operations
  • Powered by Atlassian Confluence 8.5.22
  • Printed by Atlassian Confluence 8.5.22
  • Report a bug
  • Atlassian News
Atlassian