En pysty kirjautumaan kannettavaani vaihdettuani salasanani, miten toimin?
Koskee Metropolian tietokoneita
Tämä vastaus koskee vain Metropolian hallinnoimia kannettavia tietokoneita.
Salasanan päivittyminen
Kun olet vaihtanut Metropolian salasanasi amme.metropolia.fi- tai salasana.metropolia.fi-palvelun kautta, päivittyy salasana pienellä viiveellä muihin Metropolian järjestelmiin. Tieto salasanan vaihdosta päivittyy kannettavallesi verkkoyhteyden välityksellä. Jos verkkoyhteyttä ei ole, tietokoneen salasana ei päivity.
- Yritä kirjautua tietokoneelle sekä vanhalla että uudella salasanalla. Jos kirjautuminen ei onnistu:
- Käy vaihtamassa salasanasi uudestaan osoitteessa https://salasana.metropolia.fi.
- Liitä tietokone kampuksella telakka-asemaan, mikäli mahdollista.
- Odota muutama minuutti.
- Yritä kirjautua tietokoneelle uudella salasanalla.
- Jos et pääse kirjautumaan kannettavallesi, yritä vielä kirjautua jollekin toiselle Metropolian tietokoneelle, esimerkiksi kampuksen työpisteen pöytäkoneelle.
- Tee palvelupyyntö helpdeskille. Kerro palvelupyynnössä, pääsitkö kirjautumaan toiselle Metropolian tietokoneelle uudella salasanallasi.
- Kytke laite Metropolian verkkoon ja odota.
- Varmista, että verkkoyhteys toimii, jos olet kampuksella.
- Jos et ole kampuksella, avaa VPN-yhteys.
- Päivitä kirjautumistiedot koneellesi käsin.
- Avaa VPN-yhteys, jos et ole kampuksella.
- Paina shift-näppäin pohjassa jonkun ohjelman, esim. Google Chromen, kuvaketta työpöydältä oikealla hiirennapilla.
- Valitse Run as different user / Suorita eri käyttäjänä.
- Kirjaudu avautuvaan ikkunaan lyhyellä Metropolia-käyttäjätunnuksellasi (ei sähköpostiosoitteella) ja uudella salasanalla.
- Käynnistä tietokone uudelleen.
- Avaa VPN-yhteys, jos et ole kampuksella.
Miten toimin ongelmatilanteessa?
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- yleinen hakukone, kuten Google Search
- aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon | Yhteystieto |
---|---|
Kysy Mikko-tekoälybotilta 24/7 | https://mikko.metropolia.fi |
Lomakkeella | https://hd.metropolia.fi |
Sähköpostitse | helpdesk@metropolia.fi |
Puhelimitse | 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16) |
I can't log in to my laptop after changing my password, what should I do?
- Created by Samuli Tani, last modified on 19.6.2024