I have a problem with the network drive, how do I solve it?
How do I restore a lost file from the network drive?
Follow the instructions on the Restore files from a network drive page.
How do I make the Z-home directory appear as a network drive on my computer?
Applies to personal computer
This response applies only to computers not maintained by Metropolia.
Follow the instructions on the Webdisk Service Quick Instructions page.
Network drives don't work when working remotely outside the campus, what should I do?
Applies to staff
This response is for Metropolia staff, not students.
Webdisk service
Use Webdisk service as a temporary solution if you can't see the network drive in Windows File Explorer. Instructions:
- If you have recently changed your password, and it hasn't updated on your work laptop (you still have to log in to the laptop with your old password):
- Open VPN connection using the StaffManaged profile.
- Paina shift-näppäin pohjassa jonkun ohjelman, esim. Google Chromen, kuvaketta työpöydältä oikealla hiirennapilla.
- Valitse Run as different user / Suorita eri käyttäjänä.
- Kirjaudu tähän tunnuksellasi ja uudella salasanalla.
- Käynnistä tietokone uudelleen.
- Varmista, että VPN-yhteys on päällä ja yhteysprofiilina StaffManaged.
- Käynnistä työpöydältä löytyvä ReMapNetworkDrives-niminen ohjelma.
Jos ongelma ei ratkennut, tee helpdeskille hyvän käytännön mukainen palvelupyyntö. Liitä pyyntöön myös:
- IP-osoitteesi. Näet sen menemällä selaimella osoitteeseen https://ip.metropolia.fi.
- Tuloste komentokehotteesta.
- Paina Windows + R.
- Kirjoita avautuvaan ohjelmaan Open/Avaa-kenttään cmd.
- Paina enter-näppäintä tai klikkaa OK.
- Kirjoita net use /del u:
- Paina enter-näppäintä.
- Kirjoita net use u:\\share-u.metropolia.fi\u
- Paina enter-näppäintä.
- Kopioi komentokehotteen tulosteet leikepöydälle.
- Paina Ctrl + A.
- Paina Ctrl + C.
- Liitä tulosteet palvelupyyntöön oikean hiirennapin kautta Paste/Liitä-komennolla tai painamalla palvelupyynnön viestikentässä Ctrl + V.
Miten saan lisää tilaa verkkolevylleni?
- Ensisijaisesti, poista tarpeettomia tiedostoja Z-levyltä.
- Toissijaisesti, siirrä arkistoitavaa materiaalia esim. ulkoiselle kovalevylle. Henkilökunnan on mahdollista hankkia ulkoisia kovalevyjä oman kustannuspaikan laskuun sopimalla hankinnasta esihenkilön kanssa ja tekemällä hankintapyyntö osoitteessa https://hankintalomake.metropolia.fi/ (Muut IT-hankinnat).
- Viime kädessä tee helpdeskiin palvelupyyntö, jossa perustelet lisätilan tarpeen. Tilaa voidaan myöntää pieniä määriä välittömään tarpeeseen.
- Mikäli sinulle on myönnetty lisätilaa:
- Odota 15 minuuttia.
- Käynnistä tietokoneesi uudelleen. Tieto lisätilasta päivittyy, kun kone kirjautuuu ulos Z-levyltä ja takaisin sisälle.
Miten saan käyttöoikeudet johonkin yhteisellä verkkolevyllä sijaitsevaan kansioon?
Koskee henkilökuntaa
Tämä vastaus koskee Metropolian henkilökuntaa, ei opiskelijoita.
- Pyydä kansion omistajaa tekemään helpdeskille palvelupyyntö, jossa hän pyytää sinulle käyttöoikeudet kansioon. Palvelupyynnössä tulee olla
- kansion tarkka kansiopolku
- henkilön nimi, jolle oikeuksia pitää lisätä.
- Mikäli sinulla pitäisi jo olla käyttöoikeudet, mutta et pysty muokkaamaan kansiossa olevaa tiedostoa, tee helpdeskille itse palvelupyyntö ja liitä mukaan:
- kansion tarkka kansiopolku
- kuvaus siitä millä tavalla oikeuksien puuttuminen ilmenee
- mahdollinen virheilmoitus.
Jos kyseessä on yhteiskäyttöinen tiedosto, kyse voi olla myös siitä, että sama tiedosto on auki samaan aikaan jollakin toisella henkilöllä. Verkkolevyillä olevia tiedostoja ei voi muokata samaan aikaan. Yhteismuokkaus on mahdollista vain pilvipalveluissa.
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Jos käytät työkoneella verkkolevyä, varmista, että VPN-yhteys on päällä ollessasi etätöissä ja pois päältä ollessasi kampuksella.
Jos et pysty tallentamaan tiedostoa Webdiskiä käyttäessäsi verkkolevylle jollain tietyllä ohjelmalla, kokeile kiertää ongelma tallentamalla tiedosto ensin kovalevylle ja siirrä se sitten verkkolevylle tiedostonhallinnan kautta.
- Created by Atte Peltonen on 19.7.2023
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
Version 1 Next »
- No labels