Etäkokouksen järjestäminen, ohjeistaminen ja osallistuminen
Tämän sivun muokaus on kesken. Tälle sivulle on tulossa myöhemmin ohjeet koskien myös Teams-kokouksiin osallistumista.
Ohjeistaminen
Suosittelemme kaikkia etäluentojen, webinaarien ja etäkokousten käyttäjiä kopioimaan tältä sivulta löytyvä, kutakin järjestelmää koskeva ohje
- kokouskutsuun,
- OMAan lukujärjestyksen lisätiedot-kenttään,
- työtilaan tai tiedotteeseen (OMA / Moodle), jossa mahdollisesti luennosta tai kokouksesta ilmoitetaan sekä
- muihin mahdollisiin paikkoihin, joissa kokouksesta tai luennosta kerrotaan.
Näin liittymistä koskevat ohjeet ovat helposti osallistujien saatavilla.
Zoom Metropolian opiskelijoille ja henkilökunnalle
Näin liityt webimaariin omalta tietokoneeltasi.
HUOM: Valmistaudu hyvissä ajoin ennen kokouksen alkua: Asenna Zoom ja testaa!
Zoomin asentaminen
Jos kyseessä on Metropolian kannettava tietokone, niin siinä on Zoom valmiiksi. Jos et löydä Zoomia, asenna muodosta VPN-yhteys ja asenna Zoom Software Centeristä. Tarvittaessa ota yhteyttä Helpdeskiin.
Asennus henkilökohtaiselle tietokoneellesi (ei Metropolian ylläpitämille tietokoneille):
1. Jos tietokoneellasi ei ole Zoomia, asenna Zoom osoitteesta https://zoom.us/download
Kirjaudu Zoomiin Sign in with SSO -painikkeella
1. Käynnistä Zoom.
2. Klikkaa "Sign in" -painiketta
3. Klikkaa "Sign in with SSO"
5. Kirjoita osoitteeksi metropolia.zoom.us
6. Kirjaudu Metropolian käyttäjätunnuksellasi (käyttäjätunnus on lyhyt kirjainyhdistelmä, jonka sait käyttäjätunnusta aktivoidessasi osoitteessa https://salasana.metropolia.fi tai tunnuslapulla osoitteessa https://activation.metropolia.fi. Tunnus ei sisällä @-merkkiä tai metropolia.fi-päätettä eikä se ole sähköpostiosoitteesi)
Kirjautumisohje videomuodossa:
https://tietohallinto.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=176471830&preview=/176471830/200463350/Zoom%20sis%C3%A4%C3%A4nkirjautuminen.mp4
Uuden Zoom-kokous luominen
1. Luo Zoom-kokous a) Zoomista: Home -> Schedule tai b) Outlookin kalenterista: Schedule a meeting (Zoom).
2. Muista tarkistaa kokousta luodessasi tai sen jälkeen kokouksen asetukset, esim. ketkä pääsevät kokoukseen, ja onko käytössä odotushuone tai salasana.
Zoom-kokouksen nauhoittaminen Zoom-työpöytäsovelluksella (Zoom Client)
1. Aloitettuasi kokouksen klikkaa kokousnäkymän alareunassa sijaitsevaa Record-painiketta (ympyrä).
2. Kun haluat lopettaa nauhoituksen, klikkaa Stop.
3. Kun kokous on päättynyt, valitse End -> End Meeting for all.
4. Tietokoneesi kysyy sinulta, mihin haluat tallentaa nauhoituksesi.
Muista tallentaa!
Nauhoitetut kokoukset löytyvät Zoomista näin: Meetings -> Recorded. Nauhoitukset eivät kuitenkaan ole Zoomin palvelussa vaan oman tietokoneesi kovalevyllä. Sen vuoksi on erittäin tärkeää, että tallennat tärkeät nauhoituksesi Z-levylle tai johonkin muuhun luotettavaan sijaintiin. Tiedostojen pysyvyys tietokoneesi kovalevyllä on aina epävarmaa. Lue lisää tiedostojen tallentamisesta.
Liity Zoom-kokoukseen
1. Kun Zoom on käynnissä, klikkaa "Join" -painiketta.
2. Kopioi saamasi kokouslinkki (copy -> paste) kenttään "Enter meeting ID", tai vaihtoehtoisesti kirjoita kokouksen ID.
Liittymisohje videomuodossa: https://tietohallinto.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=176471830&preview=/176471830/200463349/Zoom%20kokoukseen%20liityminen.mp4
Ääniasetukset
Tarvittaessa säädä ääniasetuksiasi. Katso ohjevideo: https://tietohallinto.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=176471830&preview=/176471830/200463364/Zoom%20%C3%A4%C3%A4niasetuksien%20s%C3%A4%C3%A4t%C3%A4minen.mp4
- Created by Janne Teräslahti, last modified on 1.11.2022
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 3 Next »
- No labels