• Skip to content
  • Skip to breadcrumbs
  • Skip to header menu
  • Skip to action menu
  • Skip to quick search
  • Metropolia.fi
  • Curricula
  • Wiki
  • Moodle
Metropolia
Menu
  • Create
    • Attachments (20)
    • Page History
    • Page Information
    • Resolved comments
    • View in Hierarchy
    • View Source
    • Export to PDF
    • Export to Word
    • Copy
  • Browse
    • Pages
    • Blog
    • Labels
    • Space Operations
  • Login
    • Metropolia Login
    • Haka Login
    • Visitor Login

Tietohallinto

  1. Dashboard
  2. Tietohallinto
  3. …
  4. Etusivu
  5. Ohjelmistot ja järjestelmät
  6. Työpöytäohjelmistot
  7. Muut ohjelmat
  8. TeamViewer-etätuki
Print
Main navigation

TeamViewer etäkäyttö Apple macOS-koneella


TeamViewer-käyttöluvat macOS-järjestelmässä


Ennenkuin Helpdesk voi auttaa sinua etäyhteydellä sinun on varmistettava että TeamViewerin käyttöluvat ovat kunnossa.
Lisätietoja tämän ohjeen kohdassa 3.



1. TeamViewer-ohjelman haku koneelta tai asennus

Jos koneesi on Metropolian ylläpidossa niin TeamViewer QuickSupport-ohjelma saattaa jo olla /Applications-kansiossa.

Voit etsiä ohjelman käyttämällä macOS:n Spotlight-hakua. Sen saat esille otsikkopalkin oikeasta yläreunasta suurennuslasin kuvakkeesta.







Jos ohjelmaa ei löydy koneeltasi niin lataa se allaolevasta linkistä:

TeamViewerQS.zip

Ladattu tiedosto tallentuu käyttämäsi selaimen asetusten mukaiseen kansioon, useimmiten se on Downloads (Lataukset)-kansio.



Kun TeamViewerQS.zip-paketti on ladattu se pitää avata tuplaklikkaamalla sitä.
Paketti puretaan ja esiin tulee TeamViewer QuickSupport-ohjelma.



Ohjelma kannattaa siirtää koneen /Applications-kansioon mahdollista jatkokäyttöä varten.




2. TeamViewer-ohjelman käynnistäminen

Jos ohjelmaa ei ole käynnistetty koneella koskaan niin macOS saattaa kysyä lupaasi ohjelman käyttöön.
Valitse Open.



Kun TeamViewer-ohjelma on avoinna niin esiin tulee valmiusikkuna.
Voit halutessasi kirjoittaa lyhyesti Description-kenttään millaista tukea tarvitset ja painaa Save.



3. Etäyhteyden luvat

TeamViewer-ohjelmalle pitää antaa muutamia oikeuksia etätuen onnistumiseksi.

Näihin asetuksiin pääset TeamViewer QuickSupport-ohjelman Help-valikosta valitsemalla Check system access.



TÄRKEÄÄ! Accessibility (etähallinta)- ja Full Disk Access (tiedostojen kopiointi)-asetukset vaativat että käyttäjällä on koneeseen admin-oikeudet!

Oletusarvoisesti etäkatselu (Screen Recording) ja etähallinta (Accessibility) on TeamViewer-ohjelmalta kielletty.

Jos koneesi käyttöjärjestelmä on macOS Catalina 10.15 (tai uudempi) joudut antamaan Screen Recording-luvan että tukihenkilö näkee koneesi näytön.

Screen Recording-luvan voit antaa painamalla Open Screen Recording Preferences-painiketta.



Esiin tulee ilmoitus, valitse tässä Open System Preferences.



Esiin tulee Security & Privacy-säätimen Privacy-välilehti jossa pitää vasemmalta listalta valita Screen Recording-osio.


Valitse oikealla olevien ohjelmien joukosta TeamViewer QuickSupport ja laita sen kohdalla valinta päälle.


Jos tulee ilmoitus että TeamViewer QuickSupport pitää sammuttaa niin ohita se painamalla Later.


Jos tukihenkilö tarvitsee koneesi etähallintaa niin siihen tarvitaan Accessibility-lupa.

Accessibility-luvan voit antaa painamalla Request Access-painiketta.

Esiin tulee Security & Privacy-säätimen Privacy-välilehti jossa pitää vasemmalta listalta valita Accessibility-osio.


Sitten paneelin vasemmassa alareunassa oleva lukko on avattava käyttäjätunnuksesi salasanalla.


Valitse oikealla olevien ohjelmien joukosta TeamViewer QuickSupport ja laita sen kohdalla valinta päälle.


Kun etäkatselun ja etäohjauksen luvat ovat voimassa niin Review System Access-paneeli näyttää tältä:


TIEDOKSI: Näytön etäkatselun ja etäohjauksen luvat ovat voimassa VAIN kun Team Viewer on käynnissä ja olet antanut etätukiyhteyden alussa siihen tukihenkilölle luvan.
Etätukiyhteystapahtuman jälkeen voit halutessasi poistaa nämä oikeudet ottamalla ruksit pois edellämainituissa asetuspaneeleissa mutta se ei ole tarpeellista koska etäohjauslupa kysytään aina erikseen jokaisessa TeamViewer-yhteydessä.


4. Etätukiyhteyden avaaminen

Kun tukihenkilö yrittää avata etätukiyhteyden koneeseesi valitse Allow.

Etätukiyhteys avautuu ja tukihenkilö pääsee auttamaan sinua antamiesi etäyhteyslupien puitteissa.

Koneesi oikeaan reunaan tulee paneeli josta voi käyttää useita eri työkaluja kuten mm. chat, tiedostojen siirto tietokoneiden välillä.

. 


5. TeamViewer-etätukiyhteyden lopetus

Kun haluat sulkea etätukiyhteyden voit tehdä sen seuraavilla tavoilla:

  • Sulje TeamViewer QuickSupport-ohjelma valitsemalla TeamViewer QuickSupport-valikon Quit-painiketta
  • Sulje TeamViewer QuickSupport-ohjelma painamalla Etätuki-valmiusikkunan Quit-painiketta
  • Paina koneesi oikeassa reunassa olevan TeamViewer-paneelin oikean yläkulman X-painiketta.






Skip to end of metadata
  • Created by Mika Viikki, last modified on 20.11.2020
Go to start of metadata
  • No labels
You must log in to comment.
Overview
Content Tools
Apps
Pages
Blog
Labels
Space Operations
  • Powered by Atlassian Confluence 6.15.9
  • Printed by Atlassian Confluence 6.15.9
  • Report a bug
  • Atlassian News
Atlassian