VPN-yhteys GlobalProtect-palvelun kautta
Palo Alto GlobalProtect VPN -palvelu on käytössä tällä hetkellä Metropolian henkilökunnalla. Palvelu otetaan käyttöön myös opiskelijoille lähiaikoina, mihin saakka opiskelijat voivat käyttää Cisco AnyConnect VPN -palvelua samaan tarkoitukseen.
Etäyhteyttä tarvitaan, kun käytetään Metropolian sisäisiä palveluita Metropolian toimipisteiden ulkopuolelta. Sisäisistä palveluista esimerkkejä ovat mm. talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut, Koulutuskalenteri, projektipalvelimet, educloud ja laboratorioiden järjestelmät. VPN-etäyhteydellä saatava pääsy sisäverkon eri palveluihin määräytyy käyttäjän roolin ja päätelaitteen perusteella.
VPN-apuohjelman käyttö Windows- ja Macintosh-tietokoneissa
VAIHE 1 / vaihtoehto A: Työkannettavat ja muut Metropolian ylläpitämät tietokoneet
Tämä ohje koskee Metropolian ylläpitämiä Windows- ja Macintosh-tietokoneita, kuten työkannettavia.
1. Koska kyseessä on Metropolian ylläpitämä tietokone, on GlobalProtect-apuohjelma asennettu siihen valmiiksi. Kuvakkeen ulkonäkö poikkeaa huomattavasti ennen käytetyn Cisco AnyConnectin kuvakkeesta, kuten alla olevasta kuvasta ilmenee. Jos et löydä kuvaketta, ota yhteyttä Helpdeskiin alla olevin yhteystiedoin.
2. Jatka tämän ohjeen noudattamista alla olevasta kohdasta "VAIHE 2 (koskee kaikkia tietokoneita)"
VAIHE 1 / vaihtoehto B: Omat tietokoneet, joita Metropolia ei ylläpidä
Tämä ohje koskee tällä hetkellä vain Metropolian henkilökuntaa. Kun GlobalProtect otetaan muille käyttäjäryhmille käyttöön, lisätään asiasta maininta tähän.
1. Siirry selaimellasi osoitteeseen https://vpngp.metropolia.fi
2. Lataa omaan käyttöjärjestelmääsi sopiva versio GlobalProtectista.
3. Käynnistä asennus lataamastasi asennustiedostosta.
4. GlobalProtect. Asennusohjelma neuvoo sinua eteenpäin askel askeleelta, kunnes asennus on suoritetettu loppuun.
5. Jatka tämän ohjeen noudattamista alla olevasta kohdasta "VAIHE 2 (koskee kaikkia tietokoneita)"
VAIHE 2 (koskee kaikkia tietokoneita)
1. Klikkaa Windows-tietokoneesi ruudun alareunasta löytyvää, pienen, harmaan maapallon näköistä GlobalProtect-kuvaketta. Mac-koneessa GlobalProtect-kuvake löytyy näytön yläreunasta.
2. Kirjoita avautuvan GlobalProtect-ikkunan Portal-tekstikenttään osoite vpngp.metropolia.fi (jos tekstiä ei näy siinä jo valmiiksi).
Näkymä Windows-koneella | Näkymä macOS-koneella |
|
---|
3. Palvelu kysyy selainikkunassa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Kirjaudu samalla tavalla kuin pilvipalveluihin: tunnuksesi@metropolia.fi (ei sähköpostiosoite vaan tunnuksesi lyhyessä muodossa, ja sen loppuun @metropolia.fi).
4. Klikkaa Next.
5. Jos monivaiheinen tunnistautuminen on otettu käyttöön, vaaditaan kirjautumisen yhteydessä monivaiheista tunnistautumista. Kirjoita tietokoneesi ruudulla näkyvä tunnistautumisnumero matkapuhelimesi Authenticator-sovellukseen, valitse Kyllä ja hyväksy kirjautuminen syöttämällä PIN-koodisi. Jos tunnistautuminen ei onnistu, tutustu ohjeeseen: Monivaiheinen tunnistautuminen estää kirjautumisen. Mitä teen?
6. Vastaa kysymykseen "Stay signed in?" / "Pysy kirjautuneena" Yes / Kyllä.
7. Kilikkaa Open GlobalProtect -painiketta.
8. Odota hetki, kun GlobalProtect muodostaa VPN-yhteyden. Kun GlobalProtect-ikkunassa on teksti "Connected", on VPN-yhteys muodostettu.
Näkymä Windows-koneella | Näkymä macOS-koneella |
9. Kun haluat katkaista VPN-yhteyden, klikkaa GlobalProtect-ikkunassa Disconnect-painiketta.
VPN-apuohjelman käyttö Android-mobiililaitteissa
Tämä ohje koskee sekä Metrpolian ylläpitämiä että omia Android-puhelimia ja -tablettitietokoneita.
VAIHE 1: Asenna GlobalProtect laitteesi sovelluskaupasta
Ohita tämä vaihe, jos käytät Metropolian ylläpitämää työpuhelinta. Metropolian työpuhelimiin GlobalProtect on asennettu valmiiksi. Siirry suoraan vaiheeseen 2.
1. Avaa Play Store -sovelluskauppa.
2. Etsi hakusanalla "GlobalProtect".
3. Valitse GlobalProtect-niminen sovellus. Varmista, että sen valmistajan nimi on "Palo Alto Networks".
VAIHE 2: Ota käyttöön VPN-yhteys
1. Käynnistä GlobalProtect-sovellus.
VPN-apuohjelman käyttö Apple iOS -mobiililaitteissa
Apple iOS -mobiililaitteita koskeva ohje julkaistaan myöhemmin.
Miten toimin ongelmatilanteessa?
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- yleinen hakukone, kuten Google Search
- aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon | Yhteystieto |
---|---|
Lomakkeella | https://hd.metropolia.fi |
Sähköpostitse | helpdesk@metropolia.fi |
Puhelimitse | 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16) |
VPN Connection via GlobalProtect Service
- Created by Janne Teräslahti, last modified on 21.3.2024
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 33 Next »
- No labels