Mikä tahansa selainpohjainen verkkopalvelu näkyy väärällä kielellä, mitä teen?
Vaihda selaimen ja tietokoneen asetuksia
- Etsi sivustolta valintaa, josta kielen voi vaihtaa toiseksi. Useilla sivustoilla tällainen valikko on ylä- tai alareunassa.
- Kokeile vaihtaa selaimesi ja tietokoneesi oletuskieli, jos nettisivut näkyvät kyseisellä kiellä. Esimerkki Windows-käyttöjärjestelmästä ja Chrome-selaimesta:
- Tarkista ensin selaimesi asetuksista oletuskieli. Vaihda tarvittaessa oletuskieli sille kielelle, jolla haluat verkkosivujen näkyvän.
- Avaa Chrome Windows-tietokoneella.
- Valitse oikeasta yläreunasta Lisää Asetukset.
- Valitse vasemmalta Kielet.
- Valitse kohdasta "Ensisijaiset kielet" haluamasi kielen vierestä Lisää . Jos haluamaasi kieltä ei näy, valitse Lisää kieliä.
- Valitse Näytä Google Chrome tällä kielellä. Tämä vaihtoehto on käytettävissä vain Windows-tietokoneilla.
- Käynnistä Chrome uudelleen, niin muutokset astuvat voimaan.
- Jos tämä ei auta, tarkista Windowsin kieliasetukset.
- Avaa Windowsin Käynnistä-valikosta löytyvä Settings / Asetukset.
- Valitse Time and language / Aika ja kieli.
- Siirry kohtaan Language / Kieli.
- Vaihda haluamaasi oletuskieliin kohdissa Windows display language / Windowsin näyttökieli ja Preferred languages / Ensisijaiset kielet. Näitä vaihtamalla voi vaihtua myös Office 365:n verkkosivuston kieli.
- Tarkista ensin selaimesi asetuksista oletuskieli. Vaihda tarvittaessa oletuskieli sille kielelle, jolla haluat verkkosivujen näkyvän.
Kokeile vaihtaa laitetta ja selainta
- Kokeile vertailun vuoksi sivustoa jollakin toisella selaimella (esim. Chromen sijasta Firefoxia tai Edgeä, tai päin vastoin).
- Kokeile incognito/private-ikkunassa, näkyykö sivusto suomeksi tai englanniksi.
- Kokeile, millä kielellä sivusto avautuu, jos menet sinne toisella laitteella. Valitse kokeiltavaksi laitteeksi sellainen, jossa kieliasetuksia ei ole missään kohdassa määritelty väärälle kielelle.
Miten toimin ongelmatilanteessa?
Liitä näistä tieto palvelupyyntöön
Asiat, joita kokeilit ongelman ratkaisemiseksi.
Näkyykö ongelmallinen verkkosivu väärällä kielellä toisella selaimella ja toisella laitteella.
- Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
- sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
- wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
- yleinen hakukone, kuten Google Search
- aakkosellinen avainsanaluettelo
- UKK - Usein kysytyt kysymykset
Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
Ohjeet yhteydenottoon | Yhteystieto |
---|---|
Lomakkeella | https://hd.metropolia.fi |
Sähköpostitse | helpdesk@metropolia.fi |
Puhelimitse | 09 7424 6777 (arkisin klo 8–16) |
- Created by Samuli Tani, last modified on 11.7.2023
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 10 Next »
- No labels