Drive-FAQ - Vastauksia Google Driven tiedostonhallintaa koskeviin yleisiin kysymyksiin
A. My Driven ja Team Drivesin erot
1. Mitä eroa on My Drivella (Oma Drive) ja Team Drivesilla (Tiimin drivet)?
My Drive on henkilökohtainen pilvitallennusvarasto, jota hallitsee työtilan perustaja eli omistaja.
Team Drivesin hakemistot ja tiedostot taas omistaa organisaatio eli Metropolia.
2. Mitä merkitystä tiedostojen omistajuudella on?
My Drivessa olevia hakemistoja ja tiedostoja pystyy hallinnoimaan vain työtilan omistaja.
Team Drivesissa olevia hakemistoja ja tiedostoja kykenee hallinnoimaan myös ylläpito eli Metropolian tietohallinto.
3. Minkätyyppiset aineistot pitää tallentaa Team Drivesin puolelle?
Metropolian toimintaan liittyvät tiedostot, joissa ei ole asiakkaita mukana. Asiakkaita ei kannata ottaa mukaan Team Drivesissa oleviin työtiloihin, koska Driven käyttöoikeudet määritetään juuressa ja alakansioille ei sallita poikkeuksia.
4. Miksi esimerkiksi projektien työtilat pitää sijoittaa Team Drivesin puolelle?
Silloin työtilan tiedostot pysyvät Metropolian hallussa, vaikka työtilan omistaja vaihtaisi työpaikkaa. Team Drives -kansioiden omistus säilyy Metropolialla ja tietohallinto/työtilan ylläpitäjä pystyy sellaiseen kansioon määrittämään oikeudet.
B. Toimet, kun kansio Driveen on perusteilla
5. Mihin sijoitetaan Metropolian töihin liittyvät kansiot tai tiedostot?
Ne sijoitetaan Team Drivesin puolelle, ellei työtilaan liitetä asiakkaita. Jos työtilassa on asiakkaita, on harkittava kahta eri vaihtoehtoa:
- Työtila My Driveen, josta se siirretään projektin loppuvaiheessa Team Drivesiin
- Team Drivesiin asiakkaita varten erillinen tiedosto tai kansio
C. Toimet, jos projekti on jo alkanut ja dokumentteja on My Drivesin puolella
6. Mitä pitää tehdä, jos Metropolian toimintaan liittyviä dokumentteja on edelleen My Driven puolella?
Ne on siirrettävä välittömästi Team Drivesiin, ellei työtiloissa ole asiakkaita mukana.
7. Pystyykö kansioita siirtämään My Drivesta Team Drivesiin?
Ei pysty. Tiedostot on siirrettävä manuaalisesti yksi kerrallaan.
8. Kuka pystyy siirtämään tiedoston My Drivesta Team Drivesiin?
Kuka | Siirto onnistuu |
---|---|
My Drivessa olevan kansion/tiedoston omistaja (eli henkilö, joka on kansion/dokumentin avannut) | |
My Drivessa olevaan kansioon/tiedostoon liitetty henkilö, jolla on lukuoikeudet ("Vain lukuoikeudet") | |
My Drivessa olevaan kansioon/tiedostoon liitetty henkilö, jolla on muokkausoikeudet | |
My Drivessa olevaan kansioon/tiedostoon liitetty henkilö, jolla on kommentointioikeudet | |
My Drivessa olevaan kansioon/tiedostoon liitetty henkilö, jolle kansion/tiedoston alkuperäinen omistaja on luovuttanut omistusoikeuden ("Omistaja") |
9. Kun tiedosto siirretään My Drivesta Team Drivesiin, siirtyykö se vai kopioituu?
Siirtyy. Se tarkoittaa sitä, että Team Drivesiin siirretty tiedosto poistuu siirron yhteydessä My Drivesta eli My Driven puolelle ei jää kopiota.
D. Esimiesten ja projektipäälliköiden velvollisuudet
10. Mitä esimiesten pitää tehdä yksiköissä, joissa käytetään Google Drivea?
- Heidän pitää tiedottaa alaisilleen ja yksikköidensä uusille työntekijöille My Driven ja Team Drivesin eroista (alaotsikko A) ja jaettava tämän sivun linkki alaisilleen.
- Velvoittaa Google Drivea käyttäviä projektipäälliköitä tekemään tai teettämään ainakin alotsikoiden B ja C mukaiset toimet.
- Tähdentää Metropolian palveluksesta poistuville My Drive -kansioiden omistajille, että Metropolian toimintaan liittyvät dokumentit on siirrettävä My Drivesta Team Drivesiin.
11. Mitä projektipäälliköiden pitää tehdä projekteissa, joissa käytetään Google Drivea?
- Heidän pitää huolehtia siitä, että uusi työtila perustetaan Team Drivesin puolelle, mikäli työtilassa ei ole mukana asiakkaita.
- Siirtää tai siirrättää My Drivesissa olevat tiedostot Team Drivesiin, mikäli työtiloissa ei ole asiakkaita mukana.
- Tähdentää Metropolian palveluksesta poistuville My Drive -kansioiden omistajille, että Metropolian toimintaan liittyvät dokumentit on siirrettävä My Drivesita Team Drivesiin.
E. Mitä keinoja on palauttaa kadonneet tiedostot?
12. Mitä pitää tehdä, jos My Drivessa olevia tiedostoja on kadonnut?
Ensin on varmistettava, että "kadonneet" tiedostot eivät ole niin sanottuja orpotiedostoja. Kaikki työtilan tiedostot (siis myös orpotiedostot) saa esiin, kun työtilan omistaja kirjoittaa Google Driven Search-kenttään
is:organized owner:me
"Kadonnut" tiedosto voi olla myös Driven roskakorissa (Trash). Lisätietoa.
13. Entä jos työtila, josta tiedostoja on kadonnut, on My Drivessa, kysymys-vastaus-parin 12 toimet eivät tuota tulosta eikä työtilan omistaja ole enää Metropolian palveluksessa?
Silloin ei ole paljon tehtävissä. Tämän vuoksi Metropolian toimintaan liittyvät tiedostot on luotava Team Drivesin puolella tai ainakin ne on siirrettävä sinne viimeistään projektin lopussa.
14. Kuinka kauan poistettu tiedosto säilyy Driven roskakorissa eli Trashissa?
30 päivää.
Katso myös
Ketkä Metropoliassa käyttävät Googlen ja Microsoftin pilvipalveluja?
Miten kansioita/tiedostoja jaetaan Google Drivessa?
Nämä ja monet muut asiat selviävät pilvipalvelujen yleisestä Vastauksia kysymyksiin -koosteesta.
---
Mitä tietoa pilveen ei saa tallentaa?
Tämä selviää pilvipalvelujen käyttöehdoista.
---
Miten tiedostoja käytännössä jaetaan Google Drivessa?
Se ja muut Driven hallintaan liittyvät käytännön toimet selviävät opaskirjallisuudesta ja -videoista, joita on Google Driven infosivulla.
- Created by Petri Silmälä, last modified on 15.10.2018
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 46 Next »
- No labels