Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.


Table of Contents

Warning
titleKoskee henkilökuntaa

Tämän vastauksen tiedot koskevat vain Metropolian työntekijöitä, eivät opiskelijoita.

Mikä on palvelupyynnön ja hankintapyynnön ero?

Palvelupyyntö tarkoittaa helpdeskille tehtävää kirjallisesti tai puhelimitse tehtävää pyyntöä, jonka tarkoitus on useimmiten selvittää jokin Tietohallinnon palveluihin tai työkannettavan käyttöön liittyvä ongelma. Hankintapyyntö  on erillinen digitaalisen hankintalomakkeen täyttämällä tehtävä pyyntö, jolla tilataan Metropolian työntekijälle jokin työväline, useimmiten kannettava tietokone tai matkapuhelin.

Joitain käytettyjä laitteita ja lainattavia tuotteita on tilattavissa palvelupyyntöjärjestelmän kautta (kts. seuraava kysymys). Muista työvälineistä tehdään hankintapyyntö.

Table of Contents

Mitä tuotteita voin tilata tekemällä palvelupyynnön?

Tee tarvitsemastasi tietoteknisestä hankinnasta aina hankintapyyntö alla kerrottuja poikkeuksia lukuunottamatta.

Seuraavia tuotteita voi saada suoraan hyllystä pysyvään käyttöön tai lainaan tekemällä palvelupyynnön:

  • Jokaiselle henkilökunnan jäsenelle kuuluu 1 kpl webbikamera + 1 kpl langallinen perusheadset.
  • Hyllytavarana on saatavilla myös seuraavia tuotteita käytettyinä:
    • Langalliset perusnäppäimistöt
    • Langalliset perushiiret
    • DisplayPort-kaapelit (ei miniDisplayPort)
    • Satunnaisia adadptereitaadaptereita, esim. DVI-DP
    • Erilaiset kaapelit ja adapterit.
    • Kokousmikrofonit (vain Myllypuron kampuksella)

...

Lainatessasi laitteita tai tilatessasi edellä mainittuja tuotteita, tee palvelupyyntö osoitteessa https://hankintalomakehd.metropolia.fi/.

Kirjastoista saa kirjastokortilla lainaan 2 viikon laina-ajalla:

  • Jabra-konferenssimikrofonit (kaiuttimet ja mikrofoni samassa)

...

Pitääkö minun aina tehdä uudesta ohjelmistosta hankintapyyntö? Entä jos ohjelmisto on ilmainen?

Lähtökohtaisesti uusista ohjelmistoista pitää aina tehdä hankintapyyntö, olivat ne ilmaisia tai eivät. Lue tarkemmat tiedot käytännöistä ja poikkeuksista OMAn tiedotteesta Kaikki ohjelmisto- ja järjestelmähankinnat Tietohallintopalveluiden kautta. Kiinnitä huomiota myös tiedotteen jäljessä oleviin tarkentaviin kommentteihin.

Tiivistelmä tiedotteesta:

  • Jos haluat ottaa käyttöön uuden tietokoneohjelman, mobiilisovelluksen tai IT-järjestelmän Metropoliassa, täytä hankintalomake osoitteessa https://hankintalomake.metropolia.fi -> Ohjelmistot ja järjestelmät.
  • Jos kyseisessä tietokoneohjelmassa, mobiilisovelluksessa tai IT-järjestelmässä käsitellään henkilötietoja, tutustu myös DPIA-ohjeisiin OMAssa ja täytä työväline-DPIA-lomake.
  • Metropolian johtoryhmän päätökseen perustuen minkään tyyppisiä, edes ilmaisia tietokoneohjelmia, mobiilisovelluksia tai IT-järjestelmiä ei ole sallittua ottaa käyttöön muulla kuin edellä mainitulla tavalla.

Pitääkö minun pyytää esihenkilöltäni hyväksyntä hankinnalle?

Hyväksytä hankintasi aina esihenkilölläsi ennen hankintalomakkeen täyttämistä, ellette ole sopineet eri käytännöstä.

...

Tavaran tai palvelun tilaaja ei voi olla laskun hyväksyjä. Hyväksyjänä toimivat vastuualueen hyväksymisoikeudet omaavat henkilöt.

...

Minkä palvelun kautta teen hankintapyynnön?

Hankintapyynnöt tehdään keskitetysti lomakkeella osoitteessa https://hankintalomake.metropolia.fi/.

Hankintalomakkeen täyttöön löydät lisätietoja lomakkeen lopusta lomakkeelta kohdasta Lisätietoa laitteista ja hankinnoista.

Kannettavan ja matkapuhelimen hankinnassa Tietohallintopalvelut maksaa jokaiselle päätoimiselle henkilökunnan jäsenelle vakioidun mallin. Vaihtoehtoiset ominaisuudet tulevat kokonaan käyttäjän kustannuspaikan maksettaviksi.

Yleiset menettelyohjeet IT-hankinnoista löydät täältä:

Menettelyohjeet IT-hankinnat

Ja tuotekohtaiset hankintaohjeet täältä:

Tuotekohtaiset hankintaohjeet




How do I make a procurement request?