Table of Contents |
---|
Info | ||
---|---|---|
| ||
We're here for you, just a quick contact away. You can reach out to us in your own style, and at your own convenience through a form, phone call, or email. So don't be scared of these instructions. They are designed to minimize your time and effort. |
Between the moment of submitting a service request and receiving a resolution, the longest time is often spent on additional information requests. The more carefully you follow the instructions below the service request, the more likely you are to receive the correct and prompt response. Each step is important, and the instructions are designed to save you unnecessary time and effort.
The helpdesk phone service is happy to assist you with both non-urgent and urgent matters. When your issue needs to be resolved within three business days, the best way to contact the helpdesk is by calling the phone service.
How do I create a written service request?
Background Color |
---|
It is recommended to create a written service request through the hd.metropolia.fi website whenever possible. If for some reason you cannot log in to the system, you can create a written service request via email at helpdesk@metropolia.fi. |
How do I create a service request at hd.metropolia.fi?
Background Color | ||
---|---|---|
| ||
Ennen palvelupyynnön tekemistä:
Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä: Ota valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta. | ||
Before making the service request:
If the problem is not resolved, proceed to create the service request: Take a full-screen screenshot of the problem situation in advance. |
- Go to the address Mene tietokoneesi tai mobiililaitteesi selaimella osoitteeseen https://hd.metropolia.fi.
- Voit halutessasi vaihtaa kielen sivun oikeasta yläkulmasta.
- If you want, you can change the language of the website from the top right corner of the page.
- Log in to the service with your Metropolia username (only the short username without the Kirjaudu palveluun Metropolian käyttäjätunnuksellasi (pelkkä lyhyt käyttäjätunnus ilman @metropolia.fi-päätettä extension).Täytä lomakkeelle kaikki tiedot. Tarkka kuvaus ongelmasta nopeuttaa palvelua.
- Fill in all the information on the form. Providing a detailed description of the issue will speed up the service.
Field Data Description Location Campus address. Room number If the problem occurs when using a device in a specific location (e.g. desktop computer, projector). Workstation name The name of your computer, if you are using a computer owned by Metropolia. Title Service or software The name of the service or software you are using.
Descriptive sentence NOT LIKE THIS: "Problem with computer".
Kenttä Tieto Selite Sijainti --"-- Kampuksen osoite Huonenumero --"-- Jos ongelma ilmenee tiettyn tilan laitetta käytettäessä (esim. pöytäkone, projektori). Työaseman nimi --"-- Tietokoneesi nimi, jos käytät Metropolian omistamaa tietokonetta. Otsikko Palvelun tai ohjelmiston nimi Käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi
Kuvaava lause EI NÄIN: "Ongelma tietokoneen kanssa".
VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa BUT THIS: "The browser version of Office 365 gives me an error message when I try to sign in at www.office.com"
Kuvaus Toimet ennen palvelupyyntöä Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.
Mitä? Kerro mitä ongelmaa yrität ratkaista tai mitä apua tarvitset. Milloin? Kerro milloin ongelma ilmeni ja onko sitä ilmennyt aikaisemmin.
Millä laitteella? Kerro jos ongelma esiintyy myös muilla kuin omalla koneellasi.
Selain- vai työpöytäsovellus? Kerro ilmenikö ongelma ohjelman selain- vai työpöytäversiolla vaiko molemmilla.
Virheilmoitus Kirjaa mahdollinen virheilmoitus virhekoodeineen.
Liitetiedostot Kuvakaappaus Liitä mukaan liitetiedostona aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta. Koko ruudun saaminen näkymään on tärkeää: selaimen osoiterivillä, työkalurivin ikoneissa ynnä muissa yksityiskohdissa on usein tärkeää tietoa, joka auttaa ongelman selvittämisessä.
- Lähetä pyyntö oikean alareunan Lähetä-painikkeella.
- Kirjaudu ulos painamalla nimeäsi sivun yläreunasta.
Miten luon palvelupyynnön sähköpostitse?
Actions before the service request Tell us if you have restarted the machine/device and tried the function with another browser and in an incognito/private window.
What?
Describe the problem you are trying to solve or what kind of help you need. When? Tell us when the issue occurred and if it has occurred before.
Which devices? Let us know if the issue occurs on machines other than your own.
Browser or desktop application? Let us know if the issue occurred on the program's browser version, desktop version, or both.
Error message Provide any error message along with error codes, if applicable.
Liitetiedostot Screenshot Always attach a full-screen screenshot of the issue. It is important to capture the entire screen, including the browser address bar, toolbar icons, and other details, as they often contain important information that helps in troubleshooting.
- Send your request by clicking the Send button at the bottom right corner.
- Log out by clicking your name at the top of the page.
How do I create a service request via email?
It is recommended to create a written service request through the hd.metropolia.fi website whenever possible. If for some reason you cannot log in to the system, you can create a written service request via email at helpdesk@metropolia.fiPalvelupyyntö kannattaa luoda hd.metropolia.fi-sivuston kautta aina kun mahdollista. Mikäli et jostain syystä pysty kirjautumaan järjestelmään, voit luoda kirjallisen palvelupyynnön sähköpostitse.
Background Color | ||
---|---|---|
| ||
Before making the service request:
If the problem is not resolved, proceed to create the service request: Take a full-screen screenshot of the problem situation in advance Ennen palvelupyynnön tekemistä:
Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä: Ota valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta. |
- Avaa uusi viesti sähköpostiohjelmallasi.
- Kirjoita osoite-kenttään Write the address helpdesk@metropolia.fi. in the recipient field.
- Write a brief sentence in the subject field that accurately describes your problem.
- Always include the name of the service or software you are using.
NOT LIKE THIS: "Problem with computer".
- Aina käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi.
- EI: "Ongelma tietokoneen kanssa".
- VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa BUT THIS: "The browser version of Office 365 gives me an error message when I try to sign in at www.office.com"
Kirjoita viesti-kenttään kaikki seuraavista:
AiheField TietoData SeliteDescription YhteystiedotContact details NimiName PuhelinnumeroPhone number Kampus
Kampuksen nimi Huonenumero Jos ongelma ilmenee tiettyn tilan laitetta käytettäessä (esim. pöytäkone, projektori). Otsikko Palvelun tai ohjelmiston nimi Käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi
Campus The name of the campus. Room number If the problem occurs when using a device in a specific location (e.g. desktop computer, projector).
Title Service or software The name of the service or software you are using.
Descriptive sentence NOT LIKE THIS: "Problem with computer".
Kuvaava lause EI: "Ongelma tietokoneen kanssa".
VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa BUT THIS: "The browser version of Office 365 gives me an error message when I try to sign in at www.office.com"
Kuvaus Toimet ennen palvelupyyntöä Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.
Mitä? Kerro mitä ongelmaa yrität ratkaista tai mitä apua tarvitset. Milloin? Kerro milloin ongelma ilmeni ja onko sitä ilmennyt aikaisemmin.
Millä laitteella? Kerro jos ongelma esiintyy myös muilla kuin omalla koneellasi.
Selain- vai työpöytäsovellus? Kerro ilmenikö ongelma ohjelman selain- vai työpöytäversiolla vaiko molemmilla.
Virheilmoitus Kirjaa mahdollinen virheilmoitus virhekoodeineen.
Liitetiedostot Kuvakaappaus Liitä mukaan liitetiedostona aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta. Koko ruudun saaminen näkymään on tärkeää: selaimen osoiterivillä, työkalurivin ikoneissa ynnä muissa yksityiskohdissa on usein tärkeää tietoa, joka auttaa ongelman selvittämisessä.
- Lähetä sähköposti.
Miten luon palvelupyynnön soittamalla helpdeskin palvelunumeroon?
Background Color |
---|
Kun asiasi täytyy selvittää kolmen arkipäivän kuluessa, on paras tapa luoda palvelupyyntö soittaa helpdeskin palvelunumeroon. |
...
Actions before the service request Tell us if you have restarted the machine/device and tried the function with another browser and in an incognito/private window.
What?
Describe the problem you are trying to solve or what kind of help you need. When? Tell us when the issue occurred and if it has occurred before.
Which devices? Let us know if the issue occurs on machines other than your own.
Browser or desktop application? Let us know if the issue occurred on the program's browser version, desktop version, or both.
Error message Provide any error message along with error codes, if applicable.
Liitetiedostot Screenshot Always attach a full-screen screenshot of the issue. It is important to capture the entire screen, including the browser address bar, toolbar icons, and other details, as they often contain important information that helps in troubleshooting.
- Send email.
How do I create a service request by calling the helpdesk phone services?
Background Color |
---|
The phone service is happy to assist you in both non-urgent and urgent matters. Many things can be handled during the first phone call, utilizing remote desktop connection if needed, to your computer provided by Metropolia. |
How can I contribute to the quick resolution of my issue?
Background Color | ||
---|---|---|
| ||
Ennen palvelupyynnön tekemistä:
Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä puhelimitse: Ota ongelmatilanteesta valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus. | ||
Before making the service request:
If the problem is not resolved, proceed to create the service request by phone. |
- Call the Helpdesk phone service: TelSoita Helpdeskin puhelinpalveluun: Puh. +358 9 7424 6777 (klo 8-16).
- Anna perustiedot selkeästi puhelun alussa.
- Kerro nimesi ja sähköpostiosoitteesi.
- Kerro millä kampuksella olet.
- Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja selainpohjaisen ohjelman ollessa kyseessä kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.
- Kuvaile ongelma lyhyesti. Kerro, että voit tarvittaessa lähettää tilanteesta kuvakaappauksen.
- Vastaa helpdeskin kysymyksiin ja noudata helpdeskin ohjeita.
Miten toimin kun kyseessä on välitön henkilökohtaisen avun tarve tietyssä tilassa kampuksella?
Mikäli tarvitset välitöntä apua aluetuelta, esimerkiksi kun laitteisto ei toimi luokassa ja luento on alkamassa:
- weekdays from 8 am to 4 pm).
- Provide basic information clearly at the beginning of the call.
- State your name and email address.
- Mention which campus you are located at.
- Specify whether you have restarted the computer/device, and in case the issue is related to a browser-based program, whether you have tried the function on a different browser or in an incognito or private window.
- Briefly describe the problem.
- Answer the Helpdesk's questions and follow their instructions.
What should I do when I need immeadiate assistance?
If you require immediate assistance, for example, when the hardware is not functioning in the classroom and a lecture is about to start:
- Call the Helpdesk phone service: TelSoita Helpdeskin puhelinpalveluun: Puh. +358 9 7424 6777 (klo 8-16).
- Anna perustiedot selkeästi puhelun alussa.
- Kerro nimesi ja sähköpostiosoitteesi.
- Kerro millä kampuksella olet.
- Kerro luokan/tilan nimi.
- Kuvaile ongelma lyhyesti.
- Vastaa helpdeskin kysymyksiin ja noudata helpdeskin ohjeita. Mikäli ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan puhelimitse, yrittää helpdesk tavoittaa aluetuen työntekijän paikalle.
- weekdays from 8 am to 4 pm).
- Provide basic information clearly at the beginning of the call.
- State your name and email address.
- Mention which campus you are located at.
- Specify whether you have restarted the computer/device, and in case the issue is related to a browser-based program, whether you have tried the function on a different browser or in an incognito or private window.
- Briefly describe the problem.
- Answer the Helpdesk's questions and follow their instructions.
- If the issue cannot be resolved over the phone, we will arrange on-site assistance as soon as possible.
Miten luon hyvän palvelupyynnön, johon saan varmiten nopean ja oikean vastauksen?