Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Käyttäjän Zoom lisenssit ja niiden osallistujamäärät

HUOM! Kokousta EI VOIDA missään tilanteessa vaihtaa webinaariksi tai toisinpäin! Huolehdi, että luot alunperin oikean tyyppisen tapahtuman.

Kaikilla Metropolian Zoom-käyttäjillä on seuraavat lisenssit automaattisesti

  • Zoom Meeting (normaali kokous) - Max. 500 yhtäaikaista osallistujaa. Tämä lisenssi on jokaisella Metropolian Zoom käyttäjällä.
  • Zoom Webinar 500 (webinaari) - Max. 500 yhtäaikaista osallistujaa. Tämä lisenssi on jokaisella Metropolian Zoom käyttäjällä.

Ohjesivu kokouksen ja webinaarin eroista https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/115005474943-Meeting-and-webinar-comparison

Ohjeisivu webinaarista https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/200917029-Getting-Started-With-Webinar

Zoom Webinar 1000 -lisenssin käyttöönotto

Jos haluat pitää Metropolian Zoomissa Zoom Webinaarin tai Large Meetingin1000 hengen webinaarin, niin tee asiasta palvelupyyntö Helpdeskiin.  Helpdesk Helpdesk selvittää, että onko lisenssejä vapaana ja mikä tapa on paras tapa toteuttaa tilaisuus. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää osallistujamäärään, se yleensä määrittää millä tavalla tilaisuus kannattaa järjestää. Lisenssi kohdistuu aina sen henkilön tunnukseen, joka luo ja vastaa kokouksesta. Metropolialla on käytössä seuraavat lisenssityypit;

  • Zoom Meeting (normaali kokous) - Max. 300 yhtäaikaista osallistujaa. Tämä lisenssi on jokaisella Metropolian Zoom käyttäjällä.
  • Zoom Large Meeting 500 (suuri kokous, samat asetukset kuin normaalissa kokouksessa) - Max. 500 yhtäaikaista osallistujaa. Lisenssimäärä Metropoliassa riittävä.
  • Zoom Webinar 1000 (Webinaari) - Max. 1000 yhtäaikaista osallistujaa. Lisenssimäärä Metropoliassa 5kpl.

Lisenssit Isompi webinaari lisenssi voidaan aktivoida milloin tahansa, jos niitä on vapaana. Isompi lisenssi voidaan ottaa käyttöön jopa kesken kokouksen tai webinaarin, jos huomataan, että kaikki osallistujat eivät mahdukaan tapahtumaan. Tällaisessa poikkeustilanteessa tulee ottaa yhteyttä Helpdeskin puhelinpalveluun, joka selvittää lisenssin saatavuuden pääkäyttäjältä.

Kokouksen ja Webinaarin erot

https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/115005474943-Meeting-and-webinar-comparison

Large meeting -lisenssien käyttäminen

Lisenssi annetaan kokouksen hostin (eli kokouksen luojan) käyttäjätunnukselle ja välittömästi tämän jälkeen kyseisen käyttäjän kokousten (menneet, jatkuvat, uudet) osallistujaraja nousee 500 yhtäaikaiseen osallistujaan (normaalista 300:sta). Lisenssin käyttöönotto ei vaadi mitään toimenpiteitä käyttäjältä ja lisenssistä huolimatta kokous on kuin mikä tahansa muu kokous, siihen mahtuu vain enemmän osallistujia.

Zoomin Large Meeting ohje; https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362823-What-is-a-Large-Meeting-

Webinaari-lisenssien käyttäminen

Lisenssejä voidaan käyttää kahdella tapaa

...

Valittu tapa riippuu siitä, kuinka varattuja lisenssit on kyseisenä ajankohtana.Zoomin Webinaari ohje; https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/200917029-Getting-Started-With-Webinar

Pilvipalvelu-lisenssi

HUOMIOI! Tämä toiminto ei ole Metropolian Zoomin virallinen toiminto tai palvelu. Metropolian Zoom ei käytä pilvipalvelu-lisenssejä, vaan palvelu tapahtuu On-Prem-lisenssillä. Näistä syistä toiminnolle ei ole ohjeistusta, aktiivista tukea, eikä sen toimivuutta tai jatkuvuutta voida taata.

...