Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents

Palvelupyynnön lähettämishetken ja ratkaisun saamisen välillä pisin aika kuluu usein lisätietopyyntöihin. Mitä huolellisemmin täytät palvelupyynnön alla olevien ohjeiden mukaan, sitä varmemmin saat asiaasi oikean ja nopean vastauksen. Jokainen vaihe on tärkeä ja ohje on suunniteltu säästämään itseäsi turhalta ajankäytöltä ja vaivalta.

Miten luon kirjallisen palvelupyynnön?

Background Color
Palvelupyyntö kannattaa luoda hd.metropolia.fi-sivuston kautta aina kun mahdollista. Mikäli et jostain syystä pysty kirjautumaan järjestelmään, voit luoda kirjallisen palvelupyynnön sähköpostitse.

Miten luon palvelupyynnön osoitteessa hd.metropolia.fi?

Background Color
coloryellow

Ennen palvelupyynnön tekemistä:

  1. Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
  2. Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito/private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
  3. Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.

Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä:

Ota valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.

  1. Mene tietokoneesi tai mobiililaitteesi selaimella osoitteeseen https://hd.metropolia.fi.
  2. Voit halutessasi vaihtaa kielen sivun oikeasta yläkulmasta.
  3. Kirjaudu palveluun Metropolian käyttäjätunnuksellasi (pelkkä lyhyt käyttäjätunnus ilman @metropolia.fi-päätettä).
  4. Täytä lomakkeelle kaikki tiedot. Tarkka kuvaus ongelmasta nopeuttaa palvelua.

    KenttäTietoSelite
    Sijainti--"--Kampuksen osoite
    Huonenumero--"--Jos ongelma ilmenee tiettyn tilan laitetta käytettäessä (esim. pöytäkone, projektori).
    Työaseman nimi--"--Tietokoneesi nimi, jos käytät Metropolian omistamaa tietokonetta.
    OtsikkoPalvelun tai ohjelmiston nimi

    Käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi


    Kuvaava lause

    EI: "Ongelma tietokoneen kanssa".

    VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa www.office.com"

    KuvausToimet ennen palvelupyyntöä

    Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.


    Milloin?

    Kerro milloin ongelma ilmeni ja onko sitä ilmennyt aikaisemmin.


    Millä laitteella?

    Kerro jos ongelma esiintyy myös muilla kuin omalla koneellasi.


    Selain- vai työpöytäsovellus?

    Kerro ilmenikö ongelma ohjelman selain- vai työpöytäversiolla vaiko molemmilla.


    Virheilmoitus

    Kirjaa mahdollinen virheilmoitus virhekoodeineen.

    LiitetiedostotKuvakaappaus

    Liitä mukaan liitetiedostona aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta. Koko ruudun saaminen näkymään on tärkeää: selaimen osoiterivillä, työkalurivin ikoneissa ynnä muissa yksityiskohdissa on usein tärkeää tietoa, joka auttaa ongelman selvittämisessä.


  5. Lähetä pyyntö oikean alareunan Lähetä-painikkeella.
  6. Kirjaudu ulos painamalla nimeäsi sivun yläreunasta.

Miten luon palvelupyynnön sähköpostitse?

Palvelupyyntö kannattaa luoda hd.metropolia.fi-sivuston kautta aina kun mahdollista. Mikäli et jostain syystä pysty kirjautumaan järjestelmään, voit luoda kirjallisen palvelupyynnön sähköpostitse.

Background Color
coloryellow

Ennen palvelupyynnön tekemistä:

  1. Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
  2. Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito/private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
  3. Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.

Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä:

Ota valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.

  1. Avaa uusi viesti sähköpostiohjelmallasi.
    1. Kirjoita osoite-kenttään helpdesk@metropolia.fi.
    2. Kirjoita otsikko-kenttään lyhyt lause, joka kuvaa ongelmaasi tarkasti.
      1. Aina käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi.
      2. EI: "Ongelma tietokoneen kanssa".
      3. VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa www.office.com"
  1. Kirjoita viesti-kenttään kaikki seuraavista:

    AiheTietoSelite
    YhteystiedotNimi

    Puhelinnumero

    Kampus

    Kampuksen nimi

    HuonenumeroJos ongelma ilmenee tiettyn tilan laitetta käytettäessä (esim. pöytäkone, projektori).
    OtsikkoPalvelun tai ohjelmiston nimi

    Käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi


    Kuvaava lause

    EI: "Ongelma tietokoneen kanssa".

    VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa www.office.com"

    KuvausToimet ennen palvelupyyntöä

    Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.


    Milloin?

    Kerro milloin ongelma ilmeni ja onko sitä ilmennyt aikaisemmin.


    Millä laitteella?

    Kerro jos ongelma esiintyy myös muilla kuin omalla koneellasi.


    Selain- vai työpöytäsovellus?

    Kerro ilmenikö ongelma ohjelman selain- vai työpöytäversiolla vaiko molemmilla.


    Virheilmoitus

    Kirjaa mahdollinen virheilmoitus virhekoodeineen.

    LiitetiedostotKuvakaappaus

    Liitä mukaan liitetiedostona aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta. Koko ruudun saaminen näkymään on tärkeää: selaimen osoiterivillä, työkalurivin ikoneissa ynnä muissa yksityiskohdissa on usein tärkeää tietoa, joka auttaa ongelman selvittämisessä.


  2. Lähetä sähköposti.

Miten luon palvelupyynnön soittamalla helpdeskin palvelunumeroon?

Background Color
Kun asiasi täytyy selvittää kolmen arkipäivän kuluessa, on paras tapa luoda palvelupyyntö soittaa helpdeskin palvelunumeroon.

Miten toimin kun kyseessä on välitön henkilökohtaisen avun tarve tietyssä tilassa kampuksella?

Mikäli tarvitset välitöntä apua aluetuelta, esimerkiksi kun laitteisto ei toimi luokassa ja luento on alkamassa:

  1. Soita Helpdeskin puhelinpalveluun: Puh. +358 9 7424 6777 (klo 8-16).
  2. Anna perustiedot selkeästi puhelun alussa.
    1. Kerro nimesi ja sähköpostiosoitteesi.
    2. Kerro millä kampuksella olet.
    3. Kerro luokan/tilan nimi.
  3. Kuvaile ongelma lyhyesti.
  4. Vastaa helpdeskin kysymyksiin ja noudata helpdeskin ohjeita.
  5. Mikäli ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan puhelimitse, pyytää helpdesk aluetuen työntekijän paikalle.

Miten toimin kun kyseessä on kiireinen asia, joka pitää selvittää kolmen arkipäivän kuluessa tai nopeammin?


Background Color
coloryellow

Ennen palvelupyynnön tekemistä:

  1. Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
  2. Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito/private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
  3. Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.

Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä puhelimitse:

Ota ongelmatilanteesta valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus.


  1. Soita Helpdeskin puhelinpalveluun: Puh. +358 9 7424 6777 (klo 8-16).
  2. Anna perustiedot selkeästi puhelun alussa.
    1. Kerro nimesi ja sähköpostiosoitteesi.
    2. Kerro millä kampuksella olet.
  3. Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja selainpohjaisen ohjelman ollessa kyseessä kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.
  4. Kuvaile ongelma lyhyesti. Kerro, että voit tarvittaessa lähettää tilanteesta kuvakaappauksen.
  5. Vastaa helpdeskin kysymyksiin ja noudata helpdeskin ohjeita.