• Skip to main content
  • assistive.skiplink.to.breadcrumbs
  • assistive.skiplink.to.header.menu
  • assistive.skiplink.to.action.menu
  • assistive.skiplink.to.quick.search
  • Metropolia.fi
  • Curricula
  • Wiki
  • Moodle
Metropolia
Menu
    • Attachments (27)
    • Page History
    • Page Information
    • Resolved comments
    • View in Hierarchy
    • View Source
    • Export to PDF
    • Export to Word
  • Browse
    • Pages
    • Blog
    • Labels
    • Space Operations
  • Login
    • Metropolia Login
    • Haka Login
    • Visitor Login

Tietohallinto

  1. Dashboard
  2. Tietohallinto
  3. …
  4. Etusivu
  5. Ohjelmistot ja järjestelmät
  6. Etäyhteys
  7. VPN-palvelu
Print
Main navigation

VPN-yhteys GlobalProtect-palvelun kautta, PopJazz Konservatorio ja Helsingin Konservatorio

Tämä ohje on tarkoitettu vain PopJazz Konservatorion ja Helsingin Konservatorion henkilökunnalle heidän käyttäessään Metropolian tietohallinnon asentamia kannettavia tietokoneita.

Tarvitset VPN-yhteyttä tehdessäsi etätöitä, koska se korvaa toimipaikassa paikan päällä käytettävän langallisen verkon. Avaa VPN, kun haluat käyttää Z:-, U:- tai muita verkkolevyjä etätöitä tehdessäsi. Pidä VPN-yhteys käynnissä säännöllisin väliajoin, jotta Windowsin ja Microsoft 365 -työpöytäsovelluksen lisenssit sekä tietokoneen päivitykset pysyvät ajan tasalla.

PopJazz Konservatorion ja Helsingin Konservatorion henkilökunta käyttää Metropolian VPN-palvelua Metropolian toimittamilta, hallintaympäristöön liitetyiltä kannettavilta tietokoneilta.


Näin muodostat VPN-yhteyden ensimmäisen kerran (sis. authenticatorin käyttöönoton)

1. Koska kyseessä on Metropolian ylläpitämä tietokone, on GlobalProtect-apuohjelma asennettu siihen valmiiksi. Kuvakkeen ulkonäkö poikkeaa huomattavasti ennen käytetyn Cisco AnyConnectin kuvakkeesta, kuten alla olevasta kuvasta ilmenee. Jos et löydä kuvaketta, ota yhteyttä Helpdeskiin alla olevin yhteystiedoin.

2. Klikkaa Windows-tietokoneesi ruudun alareunasta löytyvää, pienen, harmaan maapallon näköistä GlobalProtect-kuvaketta. Mac-koneessa GlobalProtect-kuvake löytyy näytön yläreunasta.

3. Kirjoita avautuvan GlobalProtect-ikkunan Portal-tekstikenttään osoite vpn-partner.metropolia.fi (toimii vain PopJazz Konservatorion ja Helsingin Konservatorion henkilökunnan käyttäjätunnuksilla)

Näkymä Windows-koneella

Näkymä macOS-koneella



4. Kirjautumisikkuna aukeaa selaimeen. Kirjaudu Metropolian käyttäjätunnuksellasi.


5.  Jos et ole vielä ottanut käyttöön mitään authenticator-sovellusta GlobalProtect VPN-palvelua varten, ilmestyy tietokoneesi ruudulle alla oleva, QR-koodin sisältävä näkymä. Siinä tapauksessa ota authenticator-sovellus käyttöön alla olevan ohjeen "Authenticatorin käyttöönotto" mukaan. Jos QR-koodia ei ilmesty näkyville, olet jo todennäköisesti ottanut authenticatorin käyttöösi. Siinä tapauksessa toimi alla olevan ohjeen mukaan: Näin muodostat VPN-yhteyden, kun authenticator-sovelluksesi on jo määritelty.

Authenticatorin käyttöönotto

  1. Ota esille puhelimesi.
  2. Asenna puhelimeesi Google Authenticator, jos et ole jo asentanut. (Myös muut luotettavat authenticator-sovellukset, kuten Microsoft Authenticator, soveltuvat tarkoitukseen. Tässä ohjeessa käytetään esimerkkinä Google Authenticatoria.)
  3. Avaa Google Authenticator puhelimessasi. Jos sinulla on henkilökohtainen Google-tili (Gmail-osoite), voit kirjautua sillä Google Authenticatoriin. Jos et halua kirjautua henkilökohtaisella Google-tililläsi, valitse "käytä ilman tiliä".
  4. Paina Google Authenticatorin oikeassa alareunassa näkyvää plussan kuvaa.
  5. Jos puhelin kysyy lupaa kameran käyttöön, salli kameran käyttö.
  6. Google Authenticatoriin ilmestyy puhelimesi kameran näkymä. Skannaa sillä tietokoneesi näytöllä näkyvä QR-koodi.
  7. Google Authenticatoriin ilmestyy uusi authenticator-tili. Valitse uusi tili ja kirjoita 6-numeroinen koodi tietokoneesi näytöllä näkyvään "One-time code" -kenttään. 
  8. Kirjoita Device Name -kenttään "Metropolia VPN".
  9. Paina Submit-painiketta.

Yllä oleva kuvaa tietokoneen näytön näkymää, jossa näkyvä QR-koodi skannataan puhelimen authenticator-sovelluksella.


6. Klikkaa Open GlobalProtect -painiketta. Kun olet painanut Open GlobalProtect -painiketta, voit sulkea selaimen.


7. Odota hetki, kun GlobalProtect muodostaa VPN-yhteyden.  Kun GlobalProtect-ikkunassa on teksti "Connected", on VPN-yhteys muodostettu. 

Näkymä Windows-koneellaNäkymä macOS-koneella





8. Kun haluat katkaista VPN-yhteyden, klikkaa GlobalProtect-ikkunassa Disconnect-painiketta.


Näin muodostat VPN-yhteyden, kun authenticator-sovelluksesi on jo määritelty

Jos sinulla on jo authenticator käytössäsi VPN-yhteyttä varten, ei ruudullesi ilmesty edellisessä ohjeessa mainittua QR-koodia kirjautumisen yhteydessä. Siinä tapauksessa kirjaudu alla olevan ohjeen mukaan.

1. Klikkaa Windows-tietokoneesi ruudun alareunasta löytyvää, pienen, harmaan maapallon näköistä GlobalProtect-kuvaketta. Mac-koneessa GlobalProtect-kuvake löytyy näytön yläreunasta.

2. Kirjoita avautuvan GlobalProtect-ikkunan Portal-tekstikenttään osoite vpn-partner.metropolia.fi (toimii vain PopJazz Konservatorion ja Helsingin Konservatorion henkilökunnan käyttäjätunnuksilla)

Näkymä Windows-koneella

Näkymä macOS-koneella



3. Kirjaudu Metropolian käyttäjätunnuksellasi.


4. Avaa puhelimestasi authenticator-sovellus, johon olet määritellyt GlobalProtectin.

5. Puhelimesi authenticator-sovelluksessa näkyy yllä olevan ohjeen avulla luomasi tunniste.

6. Syötä puhelimesi authenticator-sovelluksessa näkyvä 6-numeroinen koodi tietokoneessa kenttään "One-Time code".


7. Paina tietokoneesi näytöllä näkyvää "Sign in" -painiketta.

8. Kilikkaa Open GlobalProtect -painiketta.


9. Odota hetki, kun GlobalProtect muodostaa VPN-yhteyden. Kun GlobalProtect-ikkunassa on teksti "Connected", on VPN-yhteys muodostettu.

Näkymä Windows-koneellaNäkymä macOS-koneella





10. Kun haluat katkaista VPN-yhteyden, klikkaa GlobalProtect-ikkunassa Disconnect-painiketta.

Miten toimin ongelmatilanteessa?

  1. Käynnistä uudelleen tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee. Kokeile toimintoa vielä kerran.
  2. Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito- eli private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
  3. Yritä etsiä ratkaisu tietohallinnon sivustosta käyttämällä seuraavia tiedonhakutapoja:
    1. sivuston vasemmanpuoleinen navigointivalikko
    2. wikin oma hakukone (oikea ylänurkka)
    3. yleinen hakukone, kuten Google Search
    4. aakkosellinen avainsanaluettelo
    5. UKK - Usein kysytyt kysymykset

Jos ongelma ei selvinnyt, ota yhteyttä helpdeskiin hyvän käytännön mukaisesti. Liitä kirjalliseen yhteydenottoon aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.


Ohjeet yhteydenottoonYhteystieto
Kysy Mikko-tekoälybotilta 24/7https://mikko.metropolia.fi
Lomakkeellahttps://hd.metropolia.fi
Sähköpostitsehelpdesk@metropolia.fi
Puhelimitse09 7424 6777 (arkisin klo 8–16)



  • Created by Janne Teräslahti, last modified on 21.10.2024
  • konservatorio
Overview
Content Tools
Apps
Pages
Blog
Labels
Space Operations
  • Powered by Atlassian Confluence 8.5.22
  • Printed by Atlassian Confluence 8.5.22
  • Report a bug
  • Atlassian News
Atlassian