Jotkut metropolialaiset ovat saaneet sähköpostiviestin, joka näyttää Metropoliasta lähetetyltä. Kyseessä on huijaus, joten älä avaa viestin sisältämää liitetiedostoa!

Viesti näyttää tältä:


Jos olet vain avannut liitetiedoston, mutta et kirjoittanut salasanaasi, toimi näin:
1. Vaihda salasanasi varmuuden vuoksi osoitteessa https://salasana.metropolia.fi

Jos olet kirjoittanut salasanasi
1. Vaihda salasanasi VÄLITTÖMÄSTI osoitteessa https://salasana.metropolia.fi
2. Ilmoita asiasta Helpdeskille soittamalla puhelinpalveluun 09 7424 6777 tai puhelinpalvelun ollessa kiinni tee palvelupyyntö osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi.


Ohjeita huijauksen tunnistamiseen

Lue ohjeet Tietohallinnon sivustolta

Kysy Helpdeskiltä

Jos olet epävarma jonkin viestin aitoudesta tai tarvitset apua aitouden tunnistamiseen, otathan yhteyttä Helpdeskiin (katso yhteystiedot tiedotteen alareunasta). On parempi olla varma asiasta kuin joutua huijauksen kohteeksi. Helpdesk auttaa erittäin mielellään näissä asioissa. Mahdollisimman aikainen ilmoitus tietojenkalastelusta auttaa Tietohallintopalveluita estämään tietojenkalastelun jatkumisen.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Tiivistetysti

  • Ehkäise työkannettavasi jäätyminen töidesi alkaessa tuomalla se etukäteen kampuksen työpisteeseen tai etänä pitämällä VPN-yhteyttä auki vähintään neljä tuntia.
  • Päivitä Microsoft Office versioon 365 tai 2019. Katso lisätiedot tiedotteesta.
  • OMAn yläreunassa on uusi IT-nappi, jonka avulla pääset Tietohallinnon nettisivuille. Katso video!
  • Henkilökuntamme työrauhan ja mahdollisimman tehokkaan työskentelyn varmistamiseksi emme vastaanota tukipyyntöjä ”hihastavetoina” emmekä työtiloihimme. Mahdollistathan keskittymisemme työtehtäviimme, ja otathan kaikissa tilanteissa yhteyttä Helpdeskiin vain soittamalla puhelinpalveluun 09 7424 6777, tekemällä palvelupyynnön osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai sähköpostitse helpdesk@metropolia.fi. Katso Helpdeskin mainosvideo!
  • Puhelinpalvelu on avoinna ark. klo 8.00-18.30 syyslukukauden kiireisimpänä aikana 16.8.2021 – 17.9.2021, ja sen jälkeen normaalisti ark. klo 8-16.


Kaikki Metropolian IT-palveluiden käyttäjät (opiskelijat, henkilökunta, sidosryhmät ynnä muut)

Näin löydät Helpdeskin OMAsta

OMAan on lisätty IT-nappi, jota klikkaamalla pääset suoraan Metropolian Tietohallintopalveluiden nettisivuille (osoite: https://tietohallinto.metropolia.fi).
Sivustomme sisältää runsaasti ohjeita ja tietoja eri aiheista. Katso videolta parhaat vinkit tarvitsemiesi ohjeiden ja tietojen löytämiseen.


Älä vedä Jannea hihasta – Yhteydenotot Helpdeskiin edelleen vain puhelinpalveluun ja palvelupyynnöillä

Tietohallintopalveluissa työskentelee tällä hetkellä kolme Jannea (ennen neljä, mutta yksi on lopettanut) sekä noin 45 muuta työntekijää, joista jokaisella on oma vastuualueensa.

Pyydämme ystävällisesti työrauhaa voidaksemme työskennellä tehokkaasti omien vastuualueidemme parissa, omia työjärjestyksiämme noudattaen.

Vastaanotamme tukipyyntöjä vain


Selkeä kokemuksemme on, että tällä tavalla pystymme tarjoamaan parempaa ja sujuvampaa palvelua kuin vastaanottamalla tukipyyntöjä "hihastavetoina".

Katso Helpdeskin mainosvideo, jossa Metropoliaa verrataan Harvardin yliopistoon.


16.8.2021 – 17.9.2021 puhelinpalvelu avoinna ark klo 8.00 – 18.30

Syyslukukauden alku on useimmille vuoden kiireisintä aikaa, ja silloin myös Helpdeskin palveluita tarvitaan kaikkein eniten. Puhelinpalvelu päivystää 16.8.2021 – 17.9.2021 tavallisesta klo 16:sta poiketen klo arkisin 18.30:een asti.
Maanantaina 20.9. palaamme takaisin normaaleihin aukioloaikoihimme: Ark. klo 8.00 – 16.00.


Henkilökunta ja muut Metropolian kannettavien käyttäjät

Kannettava jäässä lukukauden alussa?

Kun kannettavasi pääsee syyslukukauden alkaessa takaisin kampukselle ja liittyy pitkästä aikaa Metropolian sisäverkkoon, rupeaa se asentamaan kesällä asentumatta jääneitä päivityksiä. Lisäksi Windowsin lisenssi on saattanut vanhentua. Siksi tietokoneesi ei välttämättä ole välittömästi käytettävissäsi. Ennaltaehkäiseväksi ratkaisuksi olemme suositelleet ajoittaista VPN:n käyttöä (katso lisäksi: Huolehdi tietoturvastasi – avaa VPN välillä), mutta luonnollisesti tällaisia toimenpiteitä ei aina kiireen keskellä tai varsinkaan lomakauden aikana ole kaikilla ollut mahdollisuutta toteuttaa.



Älä hätäile jäätyneen läppärisi kanssa.


Usein paras ratkaisu juuri tähän syksyiseen jäätymiseen on kärsivällinen odottaminen.

  • Käynnistä kannettavasi suljetussa henkilökunnan tilassa sijaitsevassa työpisteeseessä ja pidä esimerkiksi rentouttava kahvi- tai lounastauko.
  • Jos tietokoneesi on käynnistynyt, mutta 1-4 tunnin kuluessa jossakin sen ominaisuudessa on vielä vikaa, voit käynnistää tietokoneesi uudelleen.
  • Uudelleen käynnistely kiireessä heti tämän vian ilmettyä ei useimmiten kannata.
  • Suosittelemme valmistautumaan ensimmäiseen työpäivään tuomalla kannettavan mahdollisimman hyvissä ajoin, vaikka jo edellisenä päivänä työpisteen telakkaan ja käynnistämään sen. Näin kannettavasi saa nauttia Metropolian sisäverkon virkistävästä vaikutuksesta ja on työpäiväsi alkaessa täynnä uutta puhtia.
  • Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tulla kampukselle etukäteen, voit myös avata VPN-yhteyden kotonasi. Sekin auttaa tietokonettasi heräämään kesähorroksesta.
  • Jos sinulla ei ole mahdollisuutta odottaa päivitysten asentumista, otathan yhteyttä Helpdeskin puhelinpalveluun 09 7424 6777 heti vian ilmettyä. Puhelinpalvelu auttaa sinua ottamalla etäyhteyden kannettavaasi tai järjestää käyttöösi tarvittaessa lainakannettavan siihen saakka, kunnes oma työkannettavasi taas toimii.


Microsoft Officen päivittäminen

Tiedotimme keväällä Microsoft Officen päivittämisestä versiosta 2016 versioihin 2019 tai 365. Suosittelemme päivittämään Officen mahdollisimman pian jompaankumpaan uudempaan versioon. Löydät lisätiedot OMA-tiedotteesta ja ohjeesta. Olemme päättäneet ”lähettää” Officen automaattisen päivityksen näin, jotta voit valita päivitykselle itsellesi parhaiten sopivan ajankohdan. Päivitykseen kuluu aikaa, ja emme halua sen keskeyttävän työskentelyäsi. Toisena hyötynä tällaisessa itsepalveluna käynnistettävässä päivityksessä on tietenkin se, että voit valita versioista 2019 ja 365 itsellesi parhaiten sopivan.



Henkilökunnan kannettavista tietokoneista ja projektiläppäreistä Office oli päivitetty 3.8. mennessä 32,87 prosenttiin eli 399/1214 kappaleeseen.



Liity Helpdesk tiedottaa -työtilaan

Jos haluat jatkossa Helpdeskin Oma-tiedotteet suoraan sähköpostiisi, voit liittyä Helpdesk tiedottaa -työtilaan.

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.
  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.
  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin:

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.
2. Valitse Haku (Liity/Eroa)
3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.
4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian tietoliikennejärjestelmiä huolletaan tiistaina 17.8 klo 16.00 alkaen, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja Metropolian tietoliikenneympäristöön.

Huoltotöiden kohteena ovat Metropolian infrastruktuurin verkkolaitteet, mistä johtuen käyttökatkoja esiintyy niin kampusten kiinteissä yhteyksissä että langattomissa verkoissa.
VPN-palvelut sen sijaan toimivat myös huoltokatkon aikana.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian palvelinjärjestelmiä huolletaan ma 5.7. klo 8.00 – pe 9.7.2021 klo 16.00.

Huollosta aiheutuu lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin, joita ovat esim.

  • talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät,
  • sähköposti, Skype For Business, verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P),
  • kirjautumispalvelut (Microsoft Office 365 ja Metropolian kertakirjautuminen (SSO)),
  • työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop),
  • opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, vhost, mysql, mysqlproj, projects-palvelimet, wiki.metropolia.fi, tietohallinto.metropolia.fiwww.metropolia.fi ja Moodle.

Varaudu katkoksiin kaikissa Metropolian IT-palveluissa.

Suunniteltuja ajankohtia:

5.7.2021 8.00-16.00 Kampusverkkojen palveluiden huolto. Kampusten langattomiin verkkoihin aiheutuu katkoja.

8.7.2021 8.00-16.00 Konesaliverkkojen huolto. Konesaliverkoissa tuotettuihin palveluhiin aiheutuu katkoja.

8.7.2021 8.00-16.00 VPN-palvelun huolto. VPN-palvelussa käyttökatkoja.

Oletko huomannut OMAn yläreunassa uuden IT-painikkeen?

Painiketta klikkaamalla pääset suoraan tietohallinnon nettisivuille, joilta löydät runsaasti erilaisia ohjeita ja muuta tärkeää tietoa.

Olemme tehneet aiheesta myös videon, josta voit löytää yllättävän monta hyvää vinkkiä tarvitsemiesi ohjeiden löytämiseen. Katso video!


Helpdeskin kesätiedote

Lue myös Helpdeskin kesätiedote, josta löydät Helpdeskin kesäaukioloajat sekä monta hyödyllistä vinkkiä kesään valmistautumista varten: ATK = Autamme Teitä Kesälläkin


Helpdesk tiedottaa -työtila OMAssa

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian palvelinjärjestelmiä huolletaan lauantaina 12.6.2021. klo 9.00 alkaen klo 24.00 asti, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja koko Metropolian ja palvelinympäristöön.

Huollosta seuraa käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin mm. talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät, sähköposti, Skype For Business, verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P), O365-kirjautumiset, työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop).

Katkoksiin myös muissa kuin yllä mainituissa palveluissa tulee varautua.

Huoltotyön aiheuttamat katkot ja hidastukset pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä.

Pahoittelemme lyhyttä varoitusaikaa. Ilmoitamme katkoista aina niin pian kuin saamme itse tiedon niiden tarpeesta.


Helpdesk tiedottaa -työtila OMAssa

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Valmistaudu kesään

Huolehdi varmuuskopioistasi ennen lomaasi, ja lomaile huoletta. Lue lisätiedot OMA-tiedotteesta: Vältä romahdus – ota varmuuskopiot nyt!



Kuvan henkilö ei liity tapaukseen.


Pidä myös VPN käynnissä vielä ennen kesälomaasi tiedotteessa neuvomallamme tavalla. Jos teet töitä kesällä, muista pitää VPN auki 1-2 tuntia kerrallaan 2-3 kertaa viikossa mieluiten silloin, kun et tarvitse tietokonettasi muuhun (HUOM: VPN:ää ei tule käyttää etäkokousten aikana!). Näin toimittuasi tietokoneesi toimivuus syksyn alkaessa on todennäköisempää. Jos tietokone on liian kauan poissa Metropolian sisäverkosta tai VPN:stä, se voi lakata toimimasta.


Kaikki ohjelmisto- ja järjestelmähankinnat Tietohallintopalveluiden kautta

Uusien ohjelmistojen ja järjestelmien käyttöönottoon tarvitaan pitkän tähtäimen suunnittelua. Älä nojaudu syksyn opetusta suunnitellessasi sen varaan, että uusia ohjelmistoja olisi mahdollista käyttää heti syyslukukauden alkaessa. Meillä ei ole esim. lomiemme ja syksyn palvelupyyntöpiikin vuoksi kesällä tai heti syksyllä aikaa ottaa niitä käyttöön, ellei asiasta ole sovittu muuta jo aikaisemmin. Lisäksi pitkäjänteisyyttä tarvitaan ohjelmisto- ja järjestelmähankintoja koskevassa, lainsäädännön edellyttämässä prosessissa. Lue aiheesta tarkemmin OMA-tiedotteesta: Kaikki ohjelmisto- ja järjestelmähankinnat Tietohallintopalveluiden kautta.


Kesä 2021

Puhelinpalvelu on avoinna 28.6. – 30.7. ark. klo 9 – 15.

Puhelinpalvelun puhelinnumero on 09 7424 6777

Vuodenajasta riippumatta otamme vastaan yhteydenottoja ainoastaan

Käsittelemme viikon jokaisena arkipäivänä edellä mainituilla tavoilla meille saapuneet yhteydenotot ja vastaamme niihin vuodenajasta riippumatta.

Käyttökatkoja heinäkuussa: Ennakkotiedote: Metropolian tietohallinnon IT-palveluissa huoltokatkoja 5. - 9.7.2021


Syksy 2021

Puhelinpalvelu on avoinna lukukauden ensimmäisillä viikoilla klo 18.30 saakka ao. taulukon mukaisesti.

28.6. – 30.7. kesän aukiolo

ark. klo 9 – 15

2.8. – 13.8. lyhennetty aukiolo

ark. klo 8.30 – 15.30

16.8. – 17.9. pidennetty aukiolo

ark. klo 8.00 – 18.30

20.9. alkaen paluu normaaleihin aukioloaikoihin

ark. klo 8.00 – 16.00


Vuodenajasta riippumatta otamme vastaan yhteydenottoja ainoastaan

Käsittelemme päivittäin edellä mainituilla tavoilla meille saapuneet yhteydenotot ja vastaamme niihin vuodenajasta riippumatta.


Kaikki yhteydenotot syksylläkin vain puhelinpalveluun ja palvelupyyntöinä

Vaikka Metropolian työskentely kampuksilla jatkuisi normaalisti syksyllä, pyydämme edelleen käyttämään vain alla mainittuja yhteystietoja kampuksella tapahtuvien, suorien yhteydenottojen sijaan. Näin myös Helpdesk saa työrauhan, ja jokainen meistä kykenee keskittymään täysipainoisesti omaan vastuualueeseensa.

Yhteydenottojen vastaanotto ja esikäsittely on puhelinpalvelutiimin tehtävä, ja siksi otamme yhteydenottoja vastaan ainoastaan


Katso hauska ja jännittävä Helpdeskin mainosvideo, jossa Metropoliaa verrataan Harvardin yliopistoon.


Helpdesk tiedottaa -työtila OMAssa

Liity työtilaan näin

  1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.
  2. Valitse Haku (Liity/Eroa)
  3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.
  4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Tiivistettynä

  • Jos haluat ottaa käyttöön uuden tietokoneohjelman, mobiilisovelluksen tai IT-järjestelmän Metropoliassa, täytä hankintalomake osoitteessa https://hankintalomake.metropolia.fi -> Ohjelmistot ja järjestelmät.
  • Jos kyseisessä tietokoneohjelmassa, mobiilisovelluksessa tai IT-järjestelmässä käsitellään henkilötietoja, tutustu myös DPIA-ohjeisiin OMAssa ja täytä työväline-DPIA-lomake.
  • Metropolian johtoryhmän päätökseen perustuen minkään tyyppisiä, edes ilmaisia tietokoneohjelmia, mobiilisovelluksia tai IT-järjestelmiä ei ole sallittua ottaa käyttöön muulla kuin edellä mainitulla tavalla.



Lue koko tiedote OMAsta:
https://oma.metropolia.fi/tiedotteet?p_p_id=AnnouncementPortlet_WAR_announcementportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=5&_AnnouncementPortlet_WAR_announcementportlet_struts.portlet.action=%2Fannouncement%2Fread_announcement%20&announcementId=189402

Metropolian palvelinjärjestelmiä huolletaan ma 5.7 klo 8.00 – pe 9.7.2021 klo 16.00.

Huollosta aiheutuu lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin, joita ovat esim.

  • talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät,
  • sähköposti, Skype For Business, verkkolevyt (Z, U, W, T, S, P),
  • kirjautumispalvelut (Microsoft Office 365 ja Metropolian kertakirjautuminen (SSO)),
  • työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop),
  • opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, vhost, mysql, mysqlproj, projects-palvelimet, wiki.metropolia.fi, tietohallinto.metropolia.fiwww.metropolia.fi ja Moodle.

Varaudu katkoksiin kaikissa Metropolian IT-palveluissa.

Suunniteltuja ajankohtia:

5.7.2021 8-16.00 Kampusverkkojen palveluiden huolto. Kampusten langattomiin verkkoihin aiheutuu katkoja.

8.7.2021 8-16.00 Konesaliverkkojen huolto. Konesaliverkoissa tuotettuihin palveluhiin aiheutuu katkoja.

8.7.2021 8-16.00 VPN-palvelun huolto.  VPN-palvelussa käyttökatkoja.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Viimeisetkin vanhentuneet Windows 7 -pohjaiset etätyöpöydät poistuvat käytöstä 4.6.2021. Tämä koskee seuraavia etätyöpöytiä sekä niiden HomeUsage-loppuisia versioita:

  • Automaatio (käytä jatkossa Automaatio-W10:ntä)
  • Koneauto (käytä jatkossa Koneauto-W10:ntä)
  • QT (osa ohjelmista löytyy jatkossa Automaatio-W10:stä)
  • Talotekniikka (käytä jatkossa Talotekniikka-W10:ntä)

Ohjeita


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Moodle.metropolia.fi:ssä ja moodle2.metropolia.fi:ssä on käyttökatkos Moodlen päivityksen ja palvelimen huollon takia seuraavasti:

Moodle2: 17.5.2021 klo 18.00 – 19.30.

Moodle: 17.5.2021 klo 19.30 – 21.00.


Ylläpito pahoittelee nopeaa aikataulua ja katkoksen mahdollisesti aiheuttamaa haittaa.

Julkaistu ensimmäisen kerran OMAssa 17.3.2021


Uusi Microsoft Office on vihdoin saatavilla Windows-tietokoneisiin.

Ennen kuin asennat, tutustu huolellisesti vaihtoehtoihin (2019 tai 365) ja lue asennusohjeet välttyäksesi ylimääräiseltä vaivalta.

Tee ensin päätös haluamastasi vaihtoehdosta:


Office 2019

  • Microsoftin pilveen tallentaminen mahdollista.
  • Perustoiminnot samanlaiset kuin Office 365:ssä.


Office 365 (ns. pilvioffice)

  • Pilvipalveluehdot hyväksyttävä ennen käyttöä: https://amme.metropolia.fi/cloud
  • Asiakirjojen reaaliaikainen yhteismuokkaus mahdollista.
  • Microsoftin pilveen tallentaminen mahdollista.
  • Perustoiminnot samanlaiset kuin Office 2019:ssä.
  • Vain Metropolian henkilökunnalle, ei kumppaniorganisaatioille (esim. Helsingin konservatorio ja PopJazz-konservatorio).
  • Office 365 voi olla samalla käyttäjällä vain viidessä eri tietokoneessa yhtä aikaa mukaan luettuna Metropolian ylläpitämät tietokoneet sekä omat tietokoneesi.


Molempia vaihtoehtoja ei voi asentaa samalle tietokoneelle.

Ennen asennuksen aloittamista lue ohjeet Tietohallintopalveluiden internetsivuilta:


Muista varmuuskopioida tiedostosi säännöllisesti. Erityisen tärkeää se on ennen tietokoneellesi tehtäviä muutoksia, kuten nyt ennen uuden Microsoft Officen asennusta. Lisää tietoa varmuuskopioinnista löydät Tietohallintopalveluiden internetsivuilta.

Käynnistä asennus silloin, kun et tarvitse tietokonettasi. Toivomme sinun aloittavan asennuksen mieluiten jonakin iltana, jos mahdollista.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian henkilökunta sekä joidenkin Metropolian yhteistyökumppanien henkilökunta voivat luoda Microsoft Teamsiin usean tyyppisiä tiimejä. Katso ohjeet Tietohallintopalveluiden nettisivuilta.

Olemme huomanneet, että jotkut edellä mainittuihin ryhmiin kuuluvat henkilöt eivät ole tiimiä luodessaan voineet valita tiimityyppiä, vaan voivat luoda vain yhden tyyppisiä tiimejä. Jos sinulta puuttuu em. ohjeessa mainittu Select team type -ikkuna, ilmoitathan asiasta meille alla olevin yhteystiedoin. Vaihdamme käyttöösi lisenssin, jonka ominaisuuksiin sisältyy tiimityypin valinta.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi


OMAn päivitys tiistaina 20.4.2021 klo 16.30 alkaen. Kesto noin 30 min.


Tietohallinto

Etäkokouksia rikastavia uusia suuntauksia, valikoituja eväitä verkkotapaamisten tehostamiseen sekä nippu alan hyviä käytänteitä.

Tuoreutettu, vuoden 2021 versio artikkelista