Metropolian palvelin- ja verkkolevyjärjestelmää päivitetään perjantaista 26.11.2021 klo 16.00 alkaen lauantaihin 27.11 klo 20.00 asti.

Päivitys saattaa aiheuttaa seuraaviin, levyjärjestelmää käyttäviin palveluihin hidastuksia:



Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi


Vuoden Digiteko -palkintoiSähköistä valintakoejärjestelmää kehittänyt tiimi Metropoliasta on saanut Suomalaisten Korkeakoulujen Vuoden Digiteko -palkinnon.

Tänä vuonna ensimmäisen kerran jaettu palkinto myönnettiin tällä viikolla Turussa pidetyillä korkeakoulujen IT-päivillä, jotka kokoavat vuosittain yhteen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tietohallintohenkilöstöä. 

Yhdenmukaistettu sähköinen valintakoeprosessi

“Sähköinen valintakoe on malliesimerkki hienosti hoidetusta palvelun digitalisoinnista”, toteaa palkintoraati perusteluissaan. “Aiemmin käytössä olleista lukuisista eri pääsykokeista on ammattikorkeakouluissa päästy yhdenmukaistettuun sähköiseen valintakoeprosessiin.  Sähköinen valintakoe tuo hakijalle samanlaisen hakukokemuksen alasta riippumatta. Hakijapalveluiden henkilöstöltä vapautuu työaikaa tietojen manuaalisesta käsittelystä, jolloin he voivat keskittyä hakijoiden kannalta tärkeämpien asioiden käsittelyyn. Metropolian valintakoetiimi on pystynyt erittäin tehokkaasti vastaamaan palvelun laajenemiseen myös yliopistosektorin käyttöön.”

Valintakoejärjestelmää käytettiin jälleen tänä syksynä

Metropolian kehittämää valintakoejärjestelmää käytettiin menestyksekkäästi Suomen ammattikorkeakoulujen valintakokeiden järjestämisessä jälleen syksyllä 2021.  Marraskuun ensimmäisellä viikolla pidettyyn kokeeseen osallistui lähes 14 500 hakijaa koko Suomessa. Koeviikko sujui sekä Metropoliassa että ympäri Suomen eri ammattikorkeakouluissa hyvin. AMK-valintakoe toteutettiin turvallisesti viranomaisten ohjeita ja rajoituksia noudattaen. 

Valintakoejärjestelmä-palvelua käytettiin myös 35:ssä yliopistojen pääsykokeessa keväällä 2021. Kokeen suoritti silloin yli 17 000 hakijaa. Palvelun käyttö laajee yliopistoissa kevään 2022 valintakokeissa.

Sähköisen valintakoeprosessin projektipäällikköinä ovat toimineet  Marko Borodavkin Metropolian opintoasiainpalveluista sekä Tuomas Orama ja Annamaria Ahonen Metropolian tietohallintopalveluiden tiedonhallinta- ja järjestelmäpalveluiden tiimistä 

Valintakoejärjestelmää ovat kehittäneet asiantuntijat Metropolian opintoasianpalvelujen lisäksi Metropolian tietohallinnon järjestelmäylläpidon sekä tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelujen tiimeistä.

Valintakoejärjestelmän ovat toteuttaneet Metropolia ja Eduix Oy.. 

Tuoreessa Tiedonhallintaa Metropoliassa -verkkojulkaisussa ovat aiheina muun muassa

  • Ammattikorkeakoulujen valintakokeet pidettiin syksyllä 2021 jälleen onnistuneesti Metropolian kehittämällä valintakoetietojärjestelmällä. 
  • Peppi (OMA) -järjestelmään tulossa uusia ominaisuuksia, mm. ristiinopiskelupalvelu 
  • Opinto-opas uudistuu.
  • E-lomake: Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin nyt saatavana.
  • Myllypuron tenttiakvaario otetaan pian käyttöön. 
  • Digiuutisia ja oppimisteknologiaa, mm. oppimisteknologian trendit 2021

Verkkojulkaisu kertoo kuulumiset Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttämistä sähköisistä työ- ja opiskeluvälineistä. Sen.toimittaa Metropolian tietohallinnon tiedonhallinta- ja järjestelmäpalveluiden tiimi. 

Ohjelmia kotikoneelle...

Lukujärjestykset...

Pilvisovellukset...

OMA...

Tiivis kokoelma henkilökunnan keskeisiä IT-palveluja Metropoliassa

Ilmainen Office-paketti, OMA, sähköposti, opintotoimisto, lukujärjestykset, käyttäjätunnukset, pilvisovellukset...

Lue tiivis kooste opiskelijan tarvitsemista sähköisistä palveluista

Huollon kohde: Metropolian tietoliikenne- ja palvelinjärjestelmät

Huoltotyö alkaa: Pe 22.10.2021 klo 16.00

Huoltotyö päättyy: Su 24.10.2021 klo 23.59

Vaikutukset:

  • Lyhyitä käyttökatkoja koko Metrpoolian tietoliikenneympäristöön
  • Lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin, kuten esimerkiksi


Tarkemmat tiedossa olevat palvelukatkokset:

Lauantaina 23.10.:

Sunnuntaina 24.10. Oma-järjestelmässä pidempiä katkoksia palvelimien huoltotöiden takia.

Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Lisää selaimesi kirjanmerkkeihin 

Opas tulee esille myös Googlella tai muulla yleisellä hakukoneella esimerkiksi hakulausekkeella

  • tulostaminen metropolia

Tietohallinnon sivustolla oppaaseen pääsee käsiksi myös käyttämällä sivuston

Metropolian opiskelijat ja henkilökunta voivat ladata Microsoftin Office-sovelluspaketin (Office 365 Pro Plus) omistamalleen tietokoneelle maksutta.


Lisätietoa kotikäyttöön tarkoitetuista Microsoftin ohjelmista:

Metropoliassa käytetään projektinhallintaan ja yhteistoimintaan muun muassa seuraavia julkaisualustoja:


Confluence-wiki. Tehokas joskin askeettinen yhteistoiminta-alusta, joka tallentaa tiedot Metropolian palvelimelle.

Google Sites. Helppokäyttöinen mutta toiminnoiltaan vielä rajallinen WWW-sivuston rakentaja, joka säilöö tiedot vieraalle palvelimelle eli niin sanottuun pilveen. Käyttäjien on noudatettava Metropolian pilviehtoja.

Microsoft Office 365 Sharepoint, joka yhdessä yhtiön muiden sovellusten Teamsin, Plannerin ja Onenoten kanssa muodostaa projektin työtilan. Sharepoint tallentaa pilveen, joten Metropolian pilviehtoja on noudatettava. 

Wordpress.org. Suosittu ja toiminnoiltaan runsas julkaisualusta, joka varastoi datan Metropolian konesaliin. 


 

Funet Tiimi eli Adobe Connect -videoneuvottelupalvelu sulkeutuu 31.12.2021. Palveluntarjoaja CSC lopettaa palvelun, koska kaikki jäsenorganisaatiot ovat ilmoittaneet luopuvansa palvelusta tai irtisanoneet sopimuksen. Adobe Connectin käyttömäärät ovat romahtaneet asiakkaiden siirryttyä käyttämään Zoomia ja Teamsia Adobe Connectin sijasta.


Jos olet käyttänyt Adobe Connectia, ota talteen tärkeä materiaalisi!

HUOM: Jos et ota talteen tärkeää materiaaliasi 31.12.2021 mennessä, ei palveluntarjoaja CSC ole luvannut palauttaa sitä jälkeen päin. On omalla vastuullasi, että materiaalisi on sinulla tallessa.

Tärkeää materiaalia voivat olla esimerkiksi videotallenteet tai palveluun ladatut tiedostot (PowerPoint, PDF, yms.). Katso ohjeet materiaalisi talteen ottamiseen alla olevista linkeistä:

Jos kohtaat vaikeuksia tallentaessasi materiaalia ohjeiden mukaan, niin otathan yhteyttä Helpdeskiin soittamalla puhelinpalveluumme 09 7424 6777, tekemällä palvelupyynnön osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai sähköpostitse osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi.

Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian palvelinjärjestelmiä huolletaan lauantaina 2.10.2021 klo 9.00 – 19.00.

Huoltotyöstä voi aiheutua käytön hidastumista Metropolian IT-palveluissa. Huollon ei odoteta aiheuttavan katkoksia palveluihin. Hidastukset pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

Metropolian Digiuutiset kertoo syyskuussa 2021 muun muassa seuraavista asioista:

  • Googlen julkaisujärjestelmä Sitesiin entistä paremmin muokattavat ulkoasuteemat
  • Microsoft Teamsiin webinaaritoiminto
  • Applen uusi kännykkä iPhone 13 ilmestynyt, kuten myös mobiilikäyttöjärjestelmä iOS 15
  • Digitaalisen oppimisen ja opetuksen trendit 2021
  • Parhaat oppimisteknologiset sovellukset maailmalla


Olemme tiedottaneet syksystä 2020 alkaen, että vastaanotamme yhteydenotot keskitetysti puhelinpalvelun kautta ja palvelupyyntöinä. Kaksi esimerkkiä aihetta koskevista tiedotteistamme löydät alta:


Kiitämme lukuvuoden aikana saamastamme, runsaasta palautteesta, josta suurin osa on ollut erittäin positiivista. Olemme saaneet paljon kehuja palvelumme sujuvuudesta ja yhteydenoton helppoudesta.

Myös oma kokemuksemme muutoksen jälkeisestä ajasta on ollut erinomainen. Olemme kyenneet työskentelemään entistä keskittyneemmin, organisoidummin ja tehokkaammin.

Jatkamme samaan malliin

Otamme yhteydenottoja vastaan vain

Em. tavoilla meille osoitetut yhteydenotot

  • ratkaisemme heti tai
  • selvitämme asian ja otamme yhteyttä sinuun mahdollisimman pian.

Henkilökohtaisiin puhelinnumeroihimme tai sähköpostiosoitteisiimme, Teamsin kautta, työtiloihimme tai tavatessamme kampusten käytävillä emme vastaanota tukipyyntöjä. Kiitos, että kunnioitat työrauhaamme. Työskentelemme jatkuvasti palvellaksemme kaikkia Metropolian IT-palveluiden käyttäjiä, ja jokaisella henkilökuntamme jäsenellä on tämän palvelun tuottamisessa oma roolinsa. 


Missä tahansa Metropolian IT-asiassa otathan yhteyttä 1) Helpdeskiin soittamalla puhelinpalveluun 09 7424 6777, 2) tekemällä palvelupyynnön osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai 3) lähettämällä sähköpostia osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi. Puhelinpalvelutiimi ratkaisee asiasi välittömästi tai ohjaa sen eteenpäin oikealle tiimille, joka ottaa sinuun yhteyttä mahdollisimman pian työtilanne ja asian kiireellisyys huomioiden.


Mainosvideo

Katso hauska ja jännittävä Helpdeskin mainosvideo, jossa Metropoliaa verrataan Harvardin yliopistoon.


Kiire? Soita!

Puhelinpalvelu palvelee yhtä lailla sekä kiireettömissä että kiireellisissä asioissa. Jos asiallasi on kiire, suosittelemme soittamaan puhelinpalveluun palvelupyynnön tekemisen sijasta. Seuraamme järjestelmällisesti meille saapuvia palvelupyyntöjä, mutta saamme tiedon kiireestäsi nopeammin puhelimitse. 


Yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa

Metropolian Käyttäjätuki tekee yhteistyötä pääkaupunkiseudun ammatillisten oppilaitosten kanssa. Yhteistyön tavoitteena on tarjota laadukasta palvelua Metropolian IT-palveluiden käyttäjille ja samalla tarjota oppimista tukeva työssäoppimispaikka ammattikoululaisille.

Ammattioppilaitosten opiskelijat suorittavat opintoihinsa liittyvän työssäoppimisjakson Helpdeskin puhelinpalvelutiimissä. Heidät on perehdytetty tehtäväänsä, ja heidän työtään ohjataan jatkuvasti.


Helpdesk tiedottaa -työtila Omassa

Työtilan jäsenenä

  • Saat Oman etusivulla julkaistavat Helpdeskin tiedotteet suoraan sähköpostiisi.

  • Saat ajankohtaista tietoa Tietohallintopalveluiden toiminnasta ja palveluista.

  • Voit keskustella ja antaa palautetta Tietohallintopalveluiden toiminnasta (keskustelu-osio). (Työtilaan ei oteta vastaan palvelupyyntöjä – yhteydenotot Helpdeskiin vain alla mainittujen yhteystietojen kautta.)

Liity työtilaan näin

1. Valitse Oman yläreunan vaikosta Työtilat.

2. Valitse Haku (Liity/Eroa)

3. Kirjoita Tekstihaku-kenttään Helpdesk tiedottaa.

4. Valitse Helpdesk tiedottaa -työtilan oikealla puolella sijaitsevaa painiketta Liity työtilaan.


Ystävällisin terveisin
Helpdesk

Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
Tietoa ja ohjeita: https://tietohallinto.metropolia.fi

OMA ja oppaat 2021

OMA (https://oma.metropolia.fi) on Metropolian sisäinen verkkosivusto, johon on keskitetty opiskelijoiden ja henkilökunnan tarvitsemia sähköisiä palveluja.

OMAn infosivulta pääset etenemään lisätietoihin ja käyttöoppaisiin.

Metropolian Confluence-wikissä on käyttökatkos perjantaina 27. elokuuta 2021 klo 15-16.

Katkos johtuu ohjelmiston päivityksestä. 

Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Metropolian tietohallinto
https://tietohallinto.metropolia.fi