Lukkarikone päivitetään to 16.2 klo 16–18.

Lukkarikone (http://lukkarit.metropolia.fi) päivitetään to 16.2. klo 16--18. Päivitys aiheuttaa katkoja Lukkarikoneessa ja TVJ:ssä (https://tvj.metropolia.fi).
Ulkoasu päivittyy Metropolian käyttöliittymien mukaiseksi.
Päivitetyn version myötä lukkarikoneeseen tulee uusia toimintoja:

Hakusivulla

  • Opintokorin ryhmien ja toteutusten värin valitseminen
  • Toteutuksien kaikki tulevat varaukset voi nähdä nopeasti suoraan hakusivulta klikkaamalla toteutuksen vierestä varaukset ikonia

Lukujärjestyssivulla

  • Mahdollisuus valita kalenteri-/listanäkymä
  • Kalenterinäkymässä klikkaamalla toteutuksen varausta voi nähdä varauksen tiedot ja toteutuksen tiedot
  • Listanäkymässä varaukset voi tallentaa esim. Excel-muotoon tai kopioida ne leikepöydälle
  • Listanäkymässä varauksia voi lajitella mm. päivämäärän mukaan tai hakusanalla
  • Listanäkymässä myös varausten piilottaminen mahdollista

Asetuksetsivulla

  • Mahdollisuus valita automaattinen lukujärjestys, joka perustuu käyttäjän ryhmä- ja opintojaksotietoihin sekä tilavarausjärjestelmän tietoihin
  • Tallennetun lukujärjestyksen pystyy kopioimaan käyttäjän omaan Metropolia sähköpostikalenteriin
  • Tallennetun lukujärjestyksen voi viedä iCal-tiedostoon
  • Lukujärjestystä on mahdollista koota erikseen myös tilavaraustietojen perusteella (käyttäjän itse rajaama versio automaattisesta kalenterista – lisämerkinnät omien ryhmien, toteutuksien tai muiden TVJ:ssä tehtyjen liitosten perusteella).
  • Tallennetulle lukujärjestykselle on suora url-linkki, jonka saa tallennettua asetukset sivulla (tähti-ikoni tallennetun lukujärjestyksen vieressä)

Agricolankadun auditorion äänentoistojärjestelmä on rikki, joten mikrofoneista, tietokoneelta ja mistään muualtakaan äänet eivät kuulu auditorion kaiuttimista.

Auditoriossa on nyt käytössä väliaikaisratkaisu, käyttöohjeet on kiinnitetty pöytään. Kuvan lähde vaihdetaan kaapissa sijaitsevasta valitsimesta ohjeen mukaan.

Auditorioon on tulossa muutaman kuukauden sisällä remontti, jossa koko laitteisto uusitaan. Kustannussyistä hiihtoloman ajaksi suunniteltua äänentoistojärjestelmän pikakorjausta ei toteuteta. Käyttäjäpalautteen mukaan tämän pituinen katkos äänijärjestelmän toiminnassa ei ole riittävän kriittinen verrattuna välittömän korjauksen kustannuksiin.

Pahoittelemme äänentoistojärjestelmän viasta aiheutuvaa haittaa.

Auditorion tarkemmasta aikataulusta ilmoitetaan myöhemmin.

Mahdolliset kysymykset ja palautteet: http://hd.metropolia.fi

E-lomake palvelu päivitetään pe 17.2. kello 8.00 alkaen.

Päivityksen aikana http://elomake.metropolia.fi on poissa käytöstä noin neljä tuntia.

Adobe Reader päivitys paikkaa sovelluksen aiemmissa versioissa olevia tietoturva-aukkoja ja lisäksi koko

henkilökunta saa käyttöönsä uuden version ja sen ominaisuudet. Lisätietoja uudesta versiosta löytyy:

http://www.adobe.com/fi/products/reader.html.

Jos sinulla on päivityksen aikana Adobe Reader auki, niin se sammutetaan pakotetusti. Sen jälkeen asennetaan

uusi versio ja hetken kuluttua uusi Adobe Reader on käytettävissä.

Jos sinulla on päivityksen jälkeen ongelmia PDF- tiedostojen avaamisessa, niin ota yhteyttä Helpdeskiin:

http://hd.metropolia.fi

Tutustu Metropolian tietoturvaohjeeseen. Ohjeen tarkoituksena on toimia jokaisen Metropolian palveluksessa olevan sekä Metropoliassa opiskelevan henkilön yleisohjeena tietoturvallisuuden perusasioissa. Noudattamalla näitä ohjeita huolehdit osaltasi tunnuksesi, tietojesi ja käyttämiesi järjestelmien suojaamisessa väärinkäytöksiltä tai vahingoittumiselta.

Ohjeistuksen sisältö seuraa pääpiirteissään Valtiovarainministeriön julkaiseman valtion viranomaisen tietoturvallisuustyön yleisohjeen rakennetta ja voimassaolevaa lain­säädäntöä.

Suora linkki sivulla Tietoturvaohje

Tietoturvaohje on myös ladattavissa pdf:nä täältä.

Microsoft Lync 2010 -ohjelma on asennettu henkilökunnan koneille

Metropolian henkilökunnalle on otettu käyttöön Microsoft Lync 2010 – ohjelmisto.   
Se mahdollistaa pikaviestinnän, ääni- ja videopuhelut henkilökunnan välillä. Lisäksi Lyncin avulla voi järjestää ääni- ja videoneuvotteluita, joihin myös Metropolian ulkopuoliset henkilöt voivat osallistua ilmaisen Lync-Attendee – ohjelman avulla.

Microsoft Lync 2010 -ohjelma asentuu Windows-työkoneille automaattisesti. Lync pyytää aluksi kirjautumistunnusta, joka on Metropolian sähköpostiosoite esim. matti.meikalainen@metropolia.fi. Ohjelman asetuksista voi säätää, käynnistyykö Lync Windowsiin kirjautumisen yhdeydessä automaattisesti.

Tietoa Lyncistä ja ohjeita: http://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/MS+Lync+2010

Perehdytystä Lyncin käyttöön on tulossa ja ajankohdat koulutuksista löytyvät Tuubin koulutuskalenterista loppuviikolla. Lisätietoja koulutuksista antaa Pekka Schering. Henkilöstöyksiköltä voi tarvittaessa pyytää erilliskoulutusta ryhmille.

Lyncin käyttöönottoa varten tarvitset ohjelman lisäksi kuulokemikrofonin ja mahdollisesti webkameran.

Kuulokemikrofonien ja web-kameroiden tilaus tehdään helpdeskistä hankintapyyntönä.

Mac käyttäjät saavat Lyncin käyttöönsä tekemällä helpdesk-pyynnön.


Microsoft Lync 2010 application installed on staff computers

Toshiba Virtual Queue -tulostimen käytössä ja monitoimilaitteiden käytettävyydessä on

katkoja lauantaina 04.02.2012 klo 8-18 järjestelmän päivityksen takia.


Windows 7 ja Office 2010 SP1-turvapäivitykset asennetaan henkilökunnan työasemille

Agricolankadun ja Bulevardin toimipisteissä maanantaina 06.02.2012 klo 20.45 alkaen.


Päivitysten asentamisen jälkeen koneet käynnistyvät uudelleen, mutta tästä varoitetaan

5 min ennen uudelleenkäynnistymistä. Kaikki keskeneräiset työt kannattaa tällöin

tallentaa.

Monitoimilaitteiden käyttö projekteissa

Projekteille, joissa on mukana ulkopuolisia jäseniä ja opiskelijoita on tarjolla väliaikainen tulostusratkaisu monitoimilaitteille. Lopullinen tulostusmenetelmä on vielä kehitteillä.

Projektipäällikkö tekee hankintapyynnön arvolipuista http://hd.metropolia.fi:ssä. Hän tilaa tarvittavan määrän arvolippuja ja jakaa ne projektin jäsenille. Projektipäällikkö pitää kirjaa arvolipuista.

Veloitus lipuista tapahtuu sisäisen laskutuksen kautta.

Projektin jäsenet saavat lipukkeet käyttöönsä seuraavan ohjeen mukaisesti:

http://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Arvon+lataaminen

Toimintaohjeita projektipäälliköille:

http://tietohallinto.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=40142964

http://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Arvoliput+monitoimilaitteille

Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja, kuten henkilö- tai tilitietoja, esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona.

Metropolian käyttäjille yleisimmin saapuneet phishing-viestit ovat olleet olevinaan Metropolian tietohallinnolta sähköpostitse tuleva salasanakysely liittyen jonkun järjestelmän vaihtumiseen.

Metropolian Tietohallinto (Järjestelmänylläpito, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut, Käyttäjätuki, Webmaster tms.) ei koskaan tiedustele käyttäjiltään sähköpostitse salasanoja tai muita vastaavia tietoja.

Poista ne sähköpostit välittömästi, joissa kysellään luottamuksellisia tietoja.

Esimerkkejä uusimmista tiedossa olevasta salasanakyselyistä, jotka tulee poistaa välittömästi:

From: Järjestelmänvalvoja <sähköpostiosoite poistettu>
Sent: Wednesday, February 01, 2012 5:11 PM
Subject: Huomaa järjestelmänvalvojaan

Postilaatikkosi on ylittänyt varastointi rajan 2GB joka on asetettu

ylläpitäjästä, tällä hetkellä käynnissä on 2.30GB, ei voi
voi lähettää tai vastaanottaa uusia viestejä ennen kuin voit tarkistaa postilaatikkosi
e-mail. Uudelleen vahvistaa postilaatikkoon.

TÄYDENTÄMISESTÄ tarvittavat tiedot Sähköposti ja lähetämme

(1) Email:
(2) Käyttäjän nimi:
(3) Salasana:
(4) Vahvista salasana:

<sähköpostiosoite poistettu>

ATTENTION,

Your mailbox has exceeded the storage limit which is 10GB as set by your administrator, you are currently running on 10.9GB,you may not be able to send or receive new mail until you re-validate your mailbox.To re-validate your mailbox  please send the following details
below:

Name::
Username::
Password::
Retype Password::
Email Address::

If you fail to re-validate your mailbox, your mailbox will be De-activated!!!

Thanks
System Administrator

Tulostimien poisto luokista Myyrmäen toimipisteessä


Tulostimet poistetaan Myyrmäen toimipisteen ATK-luokista viikolla 8 eli 20-24.02.2012.


Tämän jälkeen ilmaiseen mustavalkotulostukseen käytetään tulostuspisteitä, jotka löytyvät

seuraavista tiloista:

  • A2072, kirjaston mikrotyötila (auki kirjaston aukioloaikoina)
  • A203:n vieressä oleva 2. kerroksen aula
  • B143, 1. kerroksen projektitila
  • B236, 2. kerroksen projektitila

Näiden tilojen tulostimissa opiskelijat käyttävät omia papereitaan.


Toshiban monitoimilaitteilla tulostaminen säilyy edelleen opiskelijoilla maksullisena palveluna.

Monitoimilaitteilla voi tulostaa, kopioida ja skannata sekä mustavalkoisena että värillisenä.

Tulostus ja kopiointi ovat maksullisia, mutta skannaus on ilmaista.


Leiritie 1:n monitoimilaitteet

Opiskelijoiden ohjeet monitoimilaitteiden käytöstä

Tulostuspisteisiin siirtyminen


Tietohallinnossa on tehty päätös luokkien tulostimien vähentämisestä ja niiden korvaamisesta erillisillä tulostuspisteillä.


Jokaiseen toimipisteiseen perustetaan opiskelijoiden käyttöön Toshiba-monitoimilaitteiden lisäksi 1 - 5 mustavalko-

tulostuspistettä toimipisteen koosta riippuen. Näihin tulostuspisteisiin opiskelijoilla on aina vapaa pääsy. Tulostus-

palveluita ei vähennetä ja opiskelijoiden ilmainen mustavalkotulostus säilyy kaikissa toimipisteissä.

Mustavalkotulostuksessa opiskelijat käyttävät omia papereitaan kuten aikaisemminkin.


Monitoimilaitteilla tulostaminen säilyy edelleen maksullisena palveluina. Monitoimilaitteilla voi tulostaa, kopioida

ja skannata sekä mustavalkoisena että värillisenä. Tulostus ja kopiointi ovat maksullisia, mutta skannaus on ilmaista.

Vuoden 2012 alusta opiskelijoiden käyttöön on tullut uusia monitoimilaitteita.


Monitoimilaitteiden sijainti toimipisteittäin

Opiskelijoiden ohjeet monitoimilaitteiden käytöstä


Aikataulu

Tulostuspisteisiin siirtymistä on jo kokeiltu Leppävaaran toimipisteessä, jossa n. 30 luokkien tulostinta on

korvattu kolmella opiskelijoiden tulostuspisteellä.


Seuraavaksi tulostuspisteisiin siirrytään Myyrmäen toimipisteessä, johon perustetaan 3 - 4 tulostuspistettä.


Muutosten aikatauluista tiedotetaan erikseen. Joidenkin toimipisteiden osalta toimintaratkaisuja kartoitetaan

kevään ja kesän 2012 aikana.


Toimintatavan muutokseen johtaneita asioita

Muutokseen ovat vaikuttaneet mm. asiakastyytyväisyyskyselyissä ilmennyt tyytymättömyys tulostimien

toimimattomuuteen, Green Office sekä nykyisen toimintamallin korkeat kustannukset. Keskitetyillä tulostusratkaisuilla

pystytään takaamaan parempi toimintavarmuus.

 

Päätavoitteet:

  • tulostimet aina käytettävissä
  • toimivat tulostimet
  • ympäristöystävällisyys
  • helppo ylläpito
  • kustannusten väheneminen


Metropolian tietokoneilla esiintynyt hitaan kirjautumisen ongelma on saatu korjattua

ja kirjautumisajat ovat nyt nopeutuneet.


Seurantaa kuitenkin jatketaan ja tarpeen vaatiessa tehdään uusia korjaavia toimen-

piteitä.

Moodlessa on käyttökatkos sunnuntaina 29.01. klo 09 - 10

Päivityksen vuoksi Moodle ei ole käytettävissä  su 29.01. klo 9 - 10


Verkkolevyt U:, T: ja W: siirretään uuteen levyjärjestelmään viikonloppuna 28-29.01.2012.


Katko alkaa lauantaiaamuna klo 15 jälkeen ja kestää maanantaiaamuun asti.


Katkon aikana verkkolevyt eivät ole käytössä työasemissa eivätkä Tuubissa.


Lisäksi T:-levyllä sijaitsevat projektit tullaan siirtämään P:-levylle muutoksen yhteydessä


Jos verkkolevyt eivät näy työasemassa maanantaiaamuna normaalisti, työasema

kannattaa käynnistää uudelleen.


Tuubissa näkyvät verkkolevyt T: ja U: muutetaan osoittamaan uuteen paikkaan viimeistään

maanantaina aamupäivällä.