Ongelmatilanteissa ota yhteyttä Helpdeskin puhelinpalveluun puh. 020 783 6969, ma-to klo 8-16 ja pe 8-15
tai tee palvelupyyntö osoitteessahttp://hd.metropolia.fi/
Kotihakemistoissa ja yhteisissä verkkolevyissä esiintyy muutamia n. 5 min mittaisia käyttökatkoja
laitteistopäivityksen takia keskiviikkona 04.04.2012 klo 9-14 välillä.
F-securen tietoturvaohjelmiston päivitykset alkavat 27.03.2012 henkilökunnan koneilla.
Päivitykset pakottavat koneet käynnistymään uudelleen kahden tunnin kuluttua asennuksen
päättymisestä. Jos asennus ehtii käynnistyä ennen koneelle kirjautumista, ruudulle ei tule
uudelleenkäynnistymisilmoitusta, mutta kone käynnistyy joka tapauksessa.
Tämän takia keskeneräiset työt kannattaa tallentaa aina koneelta poistuttaessa, erityisesti,
jos tehtäväpalkissa ei näy F-securen kuvaketta.
Jos asennus käynnistyy koneelle kirjautumisen jälkeen, se pyytää käynnistämään koneen
uudelleen, minkä voi suorittaa heti.
Kun kone on käynnistynyt, se on hetken verkkokaranteenissa kunnes uusimmat viruskuvaukset
päivittyvät koneelle. Karanteenista johtuen verkkolevyt eivät yhdisty eivätkä Internet tai
sähköposti toimi.
Verkkokaranteeni kestää noin 5-15 minuuttia. Jos verkkolevyt eivät näy tämän jälkeen,
vaikka Internet toimii, kone kannattaa käynnistää uudelleen.
Ongelmatapauksissa voi ottaa yhteyttä Helpdeskin puhelinpäivystykseen 020 783 6969,
tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella
Moodlessa on käyttökatko sunnuntaina 18.03.2012 klo 09.00-10.00 välisenä aikana
järjestelmän päivityksen ja palvelimen huollon takia.
Lukkarikoneessa on noin 30 min päivityskatko tänään 14.3. klo 16.00-16.30.
VMware View -järjestelmä päivitetään versioon 5.0. Tästä aiheutuu katkoksia järjestelmään koko viikonlopun
17-18.03.2012 ajan. Uusi versio parantaa järjestelmän suorituskykyä sekä tuettujen USB-oheislaitteiden toimivuutta.
Metropolian työasemien VMware View Client -sovellukset päivittyvät automaattisesti. Kannettavat tietokoneet päivittyvät
automaattisesti viikonlopun jälkeen, kun ne ovat kiinni Metropolian kiinteässä lankaverkossa.
Uusi VMware View -client on ladattavissa viikonlopun jälkeen osoitteista:
http://securedesktop.metropolia.fi (koulun verkon ulkopuolelta)
http://desktop.metropolia.fi (koulun sisäverkosta)
Huom! Ne, jotka tarvitsevat lauantaina WMware View -järjestelmää opetuksessa, voivat ilmoittaa siitä
tekemällä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettämällä sähköpostia osoitteella
helpdesk@metropolia.fi, jolloin heille pyritään järjestämään katkoton opetusmahdollisuus.
metropolia-student- ja metropolia-guest -wlan-verkkoihin on vaihdettu sertifikaatit ja muutoksen myötä verkkoihin liittyminen onnistuu useimmilla käyttöjärjestelmillä aiempaa mutkattomammin. Uudet sertifikaatit on myöntänyt Sonera Class2 CA, tämä juurivarmenne löytyy oletuksena nykyisistä käyttöjärjestelmistä. eduroam-verkossa on ollut käytössä Soneran sertifikaatti jo aiemmin.
Langattoman verkon ohjeet
http://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Langaton+verkko
Joillakin käyttäjillä on tällä viikolla ollut ongelmia langattomaan verkkoon, WLAN:iin pääsyssä.
Vikaa tutkitaan parhaillaan ja se korjataan mahdollisimman pian.
Pahoittelemme häiriötä.
Metropolian työasemilla näkyy vielä ylimääräisiä, nimellä varustettuja Toshiban monitoimilaitteiden tulostusjonoja
Toshiba Virtual Queue on PAPERCUT --virtuaalijonon ohella.
Kaikki ylimääräiset tulostusjonot poistetaan maaliskuun aikana. Tämän jälkeen monitoimilaitteilla tulostamiseen
käytetään ainoastaan Toshiba Virtual Queue on PAPERCUT --virtuaalijonoa.
Lukkarikoneessa on päivityskatko tiistaina 28.02.2012 klo 16-17.
Kaikissa IT-palveluissa (Tuubi, sähköposti, työasemapalvelut yms.) esiintyy lyhyitä katkoja viikonloppuna 03-04.03.2012.
Katkoja yritetään välttää lauantaina opetuksellisena aikana klo 16 saakka.
Selainongelmien takia ConnectPro https://connect.metropolia.fi päivitetään uusimpaan versioon ja ei ole käytettävissä to 16.2. klo 16--18.
Opseditorin tallennettujen arviointikriteerien näkyvyydessä on ilmennyt virhe. Virheestä ilmoitettiin 14.2. noin klo 10.30.
Virheen syytä selvitetään ja se pyritään korjaamaan pikaisesti.
Lisätietoja
Osmo Troberg
+358 50 350 4186
Henkilökunnalla ja opiskelijoilla on nyt mahdollisuus saada vmware:n tuotteita opiskelutarkoituksiin mcp.metropolia.fi:stä.
Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja, kuten henkilö- tai tilitietoja, esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona.
Metropolian käyttäjille yleisimmin saapuneet phishing-viestit ovat olleet olevinaan Metropolian tietohallinnolta sähköpostitse tuleva salasanakysely liittyen jonkun järjestelmän vaihtumiseen.
Metropolian Tietohallinto (Järjestelmänylläpito, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut, Käyttäjätuki, Webmaster tms.) ei koskaan tiedustele käyttäjiltään sähköpostitse salasanoja tai muita vastaavia tietoja.
Poista ne sähköpostit välittömästi, joissa kysellään luottamuksellisia tietoja.
Jos ehdit jo lähettää tietojasi ko. viestiin vastauksena, vaihda salasanasi välittömästä ammeessa https://amme.metropolia.fi
Esimerkki uusimmasta tiedossa olevasta salasanakyselystä, joka tulee poistaa välittömästi:
From: System ITS Helpdesk helpdesk@metropolia.fi
Sent: 14. helmikuuta 2012 14:18
Subject: ATTENTION: Metropolia University user IDs
ATTENTION: Metropolia University user IDs,
We are currently conducting maintenance exercise to Increase the size of your Metropolia Mailbox Storage Quota/Limit which is 50GB to 120GB; you are currently using 47.9GB which may not allow message send to be delivered or receive new messages until your mailbox is upgraded.
To upgrade your mailbox account to 120GB, you are to click the following link to Increase your Mailbox Storage Quota/Limit automatically on host database, simply click on the upgrading link: linkki poistettu
If the upgrading link temporarily doesn't open on your allocation Server IP Address, you are advice to provide the following below details to our Information Techonology Support Helpdesk E-Mail: osoite poistettu
Upgrade Verification Form;
Full Names: ________________
Username: __________________
Password: __________________
Re-confirm Password: _______
Email: _____________________
NOTE: that the above requested information, will enable us manually increase your Mailbox size Storage Quota/Limit on our Parental Control Panel through your Host Database.
Thanks for your Cooperation,
System ITS Helpdesk
Authorised by: Maintained Director.
Updated: 14 February 2012. ABN 12 070 604 019
©2010 Metropolia