Ongelmatilanteissa ota yhteyttä Helpdeskin puhelinpalveluun puh. 020 783 6969, ma-to klo 8-16 ja pe 8-15

tai tee palvelupyyntö  osoitteessahttp://hd.metropolia.fi/


Kotihakemistoissa ja yhteisissä verkkolevyissä esiintyy muutamia n. 5 min mittaisia käyttökatkoja

laitteistopäivityksen takia keskiviikkona 04.04.2012 klo 9-14 välillä.

F-securen tietoturvaohjelmiston päivitykset henkilökunnan koneilla


F-securen tietoturvaohjelmiston päivitykset alkavat 27.03.2012 henkilökunnan koneilla.

Päivitykset pakottavat koneet käynnistymään uudelleen kahden tunnin kuluttua asennuksen

päättymisestä. Jos asennus ehtii käynnistyä ennen koneelle kirjautumista, ruudulle ei tule

uudelleenkäynnistymisilmoitusta, mutta kone käynnistyy joka tapauksessa.


Tämän takia keskeneräiset työt kannattaa tallentaa aina koneelta poistuttaessa, erityisesti,

jos tehtäväpalkissa ei näy F-securen kuvaketta.




Jos asennus käynnistyy koneelle kirjautumisen jälkeen, se pyytää käynnistämään koneen

uudelleen, minkä voi suorittaa heti.


Kun kone on käynnistynyt, se on hetken verkkokaranteenissa kunnes uusimmat viruskuvaukset

päivittyvät koneelle. Karanteenista johtuen verkkolevyt eivät yhdisty eivätkä Internet tai

sähköposti toimi.


Verkkokaranteeni kestää noin 5-15 minuuttia. Jos verkkolevyt eivät näy tämän jälkeen,

vaikka Internet toimii, kone kannattaa käynnistää uudelleen.


Ongelmatapauksissa voi ottaa yhteyttä Helpdeskin puhelinpäivystykseen 020 783 6969,

tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella

helpdesk@metropolia.fi.

Moodlessa käyttökatko sunnuntaina 18.03.2012 klo 09.00-10.00

Moodlessa on käyttökatko sunnuntaina 18.03.2012 klo 09.00-10.00 välisenä aikana

järjestelmän päivityksen ja palvelimen huollon takia.

Lukkarikoneessa on noin 30 min päivityskatko tänään 14.3. klo 16.00-16.30.

VMware View -järjestelmässä käyttökatkoksia 17-18.03.2012


VMware View -järjestelmä päivitetään versioon 5.0. Tästä aiheutuu katkoksia järjestelmään koko viikonlopun 

17-18.03.2012 ajan. Uusi versio parantaa järjestelmän suorituskykyä sekä tuettujen USB-oheislaitteiden toimivuutta.


Metropolian työasemien VMware View Client -sovellukset päivittyvät automaattisesti. Kannettavat tietokoneet päivittyvät

automaattisesti viikonlopun jälkeen, kun ne ovat kiinni Metropolian kiinteässä lankaverkossa.


Uusi VMware View -client on ladattavissa viikonlopun jälkeen osoitteista:

http://securedesktop.metropolia.fi (koulun verkon ulkopuolelta)

http://desktop.metropolia.fi (koulun sisäverkosta)


Huom! Ne, jotka tarvitsevat lauantaina WMware View -järjestelmää opetuksessa, voivat ilmoittaa siitä

tekemällä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettämällä sähköpostia osoitteella

helpdesk@metropolia.fi, jolloin heille pyritään järjestämään katkoton opetusmahdollisuus.

Langattomassa verkossa uudet sertifikaatit

metropolia-student- ja metropolia-guest -wlan-verkkoihin on vaihdettu sertifikaatit ja muutoksen myötä verkkoihin liittyminen onnistuu useimmilla käyttöjärjestelmillä aiempaa mutkattomammin. Uudet sertifikaatit on myöntänyt Sonera Class2 CA, tämä juurivarmenne löytyy oletuksena nykyisistä käyttöjärjestelmistä. eduroam-verkossa on ollut käytössä Soneran sertifikaatti jo aiemmin.

Langattoman verkon ohjeet

http://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/Langaton+verkko

Langattomaan verkkoon pääsyssä ongelmia

Joillakin käyttäjillä on tällä viikolla ollut ongelmia langattomaan verkkoon, WLAN:iin pääsyssä.

Vikaa tutkitaan parhaillaan ja se korjataan mahdollisimman pian.

Pahoittelemme häiriötä.

Ylimääräiset Toshiban tulostusjonot poistetaan


Metropolian työasemilla näkyy vielä ylimääräisiä, nimellä varustettuja Toshiban monitoimilaitteiden tulostusjonoja

Toshiba Virtual Queue on PAPERCUT --virtuaalijonon ohella.


Kaikki ylimääräiset tulostusjonot poistetaan maaliskuun aikana. Tämän jälkeen monitoimilaitteilla tulostamiseen

käytetään ainoastaan Toshiba Virtual Queue on PAPERCUT --virtuaalijonoa.


Lisätietoja Toshiban tulostusjonoista

Lukkarikoneessa päivityskatko tiistaina 28.02.2012 klo 16-17

Lukkarikoneessa on päivityskatko tiistaina 28.02.2012 klo 16-17.

Katkoja kaikissa IT-palveluissa viikonloppuna 03-04.03.2012

Kaikissa IT-palveluissa (Tuubi, sähköposti, työasemapalvelut yms.) esiintyy lyhyitä katkoja viikonloppuna 03-04.03.2012.

Katkoja yritetään välttää lauantaina opetuksellisena aikana klo 16 saakka.

ConnectPro ei ole käytettävissä to 16.2. klo 16–18

Selainongelmien takia ConnectPro https://connect.metropolia.fi päivitetään uusimpaan versioon ja ei ole käytettävissä to 16.2. klo 16--18.

Opseditorin tallennettujen arviointikriteerien näkyvyydessä on ilmennyt virhe. Virheestä ilmoitettiin 14.2. noin klo 10.30.

Virheen syytä selvitetään ja se pyritään korjaamaan pikaisesti.

Lisätietoja

Osmo Troberg

+358 50 350 4186

VmWare tuotteita on nyt saatavana mcp.metropolia.fi osoitteessa

Henkilökunnalla ja opiskelijoilla on nyt mahdollisuus saada vmware:n tuotteita opiskelutarkoituksiin mcp.metropolia.fi:stä.

Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja, kuten henkilö- tai tilitietoja, esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona.

Metropolian käyttäjille yleisimmin saapuneet phishing-viestit ovat olleet olevinaan Metropolian tietohallinnolta sähköpostitse tuleva salasanakysely liittyen jonkun järjestelmän vaihtumiseen.

Metropolian Tietohallinto (Järjestelmänylläpito, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut, Käyttäjätuki, Webmaster tms.) ei koskaan tiedustele käyttäjiltään sähköpostitse salasanoja tai muita vastaavia tietoja.

Poista ne sähköpostit välittömästi, joissa kysellään luottamuksellisia tietoja.

Jos ehdit jo lähettää tietojasi ko. viestiin vastauksena, vaihda salasanasi välittömästä ammeessa https://amme.metropolia.fi

Esimerkki uusimmasta tiedossa olevasta salasanakyselystä, joka tulee poistaa välittömästi:
From: System ITS Helpdesk helpdesk@metropolia.fi
Sent: 14. helmikuuta 2012 14:18
Subject: ATTENTION: Metropolia University user IDs

ATTENTION: Metropolia University user IDs,

We are currently conducting maintenance exercise to Increase the size of your Metropolia Mailbox Storage Quota/Limit which is 50GB to 120GB; you are currently using 47.9GB which may not allow message send to be delivered or receive new messages until your mailbox is upgraded.

To upgrade your mailbox account to 120GB, you are to click the following link to Increase your Mailbox Storage Quota/Limit automatically on host database, simply click on the upgrading link: linkki poistettu

If the upgrading link temporarily doesn't open on your allocation Server IP Address, you are advice to provide the following below details to our Information Techonology Support Helpdesk E-Mail: osoite poistettu

Upgrade Verification Form;
Full Names: ________________
Username: __________________
Password: __________________
Re-confirm Password: _______
Email: _____________________

NOTE: that the above requested information, will enable us manually increase your Mailbox size Storage Quota/Limit on our Parental Control Panel through your Host Database.

Thanks for your Cooperation,
System ITS Helpdesk

Authorised by: Maintained Director.
Updated: 14 February 2012. ABN 12 070 604 019
©2010 Metropolia