Anna palautetta Metropolian tietohallinto- ja tietotekniikkapalveluista. Vastaajien kesken arvotaan 2 Nokia Lumia -puhelinta, muistitikkujasekä opiskelijoille arvolippuja monitoimi-laitteiden käyttöä varten.

Tietohallintopalvelut kartoittaa asiakastyytyväisyyskyselyllä kokemuksia palvelujensa toimivuudesta ja käyttäjien tyytyväisyydestä niihin. Kyselyn tulokset antavat myös suuntaa uusimman teknologian hyödyntämiseen, muun muassa mobiililaitepalvelujen kehittämiseen, interaktiivisen tekniikan ja yhteisöllisen median käyttöön opetuksessa ja opiskelussa.

Kyselyyn voi vastata 19.04.-15.05.2013 välisenä aikana. Arvontaan voi halutessaan osallistua kirjoittamalla kyselylomakkeeseen sähköpostiosoitteensa. Kyselyn tulokset käsitellään luottamuksellisesti, eikä nimitietoja yhdistetä tutkimustuloksiin.

Kysely on täällä:
https://elomake.metropolia.fi/lomakkeet/8367/lomake.html

Metropolian tietohallinto vastaa ammattikorkeakoulun opetuksessa ja hallinnossa käytettävien tieto- ja tietoliikennetekniikan sovellusten ja laitteiston ajan tasalla pitämisestä sekä ylläpidosta ja uusien tietojärjestelmien suunnittelusta ja toteuttamisesta.

 

Metropolian tilanvarausjärjestelmä korvautuu Peppi resurssiensuunnittelu- ja varausjärjestelmällä 18-19.4.2013. Tämä aikana uusia tilavarauksia ei voi tehdä. Myös lukkarikoneessa on muutaman tunnin käyttökatko.

Uudistuksella yhdistämme tilavaraukset, lukujärjestykset ja muun opetuksen suunnittelun Peppi-kokonaisuuteen ja myöhemmin osaksi opiskelijan Peppiä (opiskelijan sähköistä työpöytää).

Uuden järjestelmän käyttöohjeita löytyy täältä

 Mitä tämä tarkoittaa kaikille käyttäjille?

- Uusi käyttöliittymä (katso ohjelinkki)

- Ei enää vahvistuskäytäntöä vaan varaukset vahvistuvat saman tien kun teet varauksen (pois lukien opetuksen varaukset, jotka pitää julkaista opettajan tai suunnittelijan toimesta tai muuten omassa yksikössä sovitulla tavalla).

- Helpompi käyttää kuin tilanvarausjärjestelmä 

Mitä tämä tarkoittaa opettajille?

- Kaikki tilavaraukset tehdään Pepin kautta

- Opetuksen varauksien teko ja lukujärjestyksien suunnittelu helpottuu

- Ei enää varausten vahvistuskäytäntöä vaan käyttäjä huolehtii itse (tai oman yksikön käytännön mukaisesti) varausten julkaisusta, jonka jälkeen ne näkyvät lukkarikoneessa.

Mitä tämä tarkoittaa opiskelijalle?

- Paremmin ajan tasalla olevat lukujärjestykset

- Lukujärjestykset saataville eri palveluiden kautta
(lukkarikone, mob.metropolia.fi, Kosketa-näytöt auloissa)

- Opiskelijoille tulee uusi kevyt käyttöliittymä tilavarauksia varten
(Ohjeissa "Tee muu varaus" -toiminto)

Mitä tämä tarkoittaa kumppaniorganisaatioille kuten Helsingin konservatorio ja Pop/Jazz konservatorio?

- Uusi kevyempi käyttöliittymä

- Nopeampi ja helpompi käyttää kuin entinen tilanvarausjärjestelmä

Peppi resurssien suunnittelu- ja varausvälineen koulutukset

- koulutusaikataulu täydentyy jatkuvasti!
Peppi-koulutukset Tuubin etusivun bannerin kautta tai
https://wiki.metropolia.fi/display/peppi3vaihe/peppi-koulutukset

Lisätiedot:

Tuubin etusivun Peppi-bannerin kautta tai
peppi-info@metropolia.fi

Tietoliikennepalveluissa katkoja 13.4.2013 ja 14.4.2013

Viikonloppuna la 13.4. ja su 14.4. klo 8:00-17:00 on Metropolian tietoliikennepalveluissa lyhyitä käyttökatkoksia johtuen huoltotöistä ja sähköpostijärjestelmän päivityksestä.

Käyttökatkoksia lauantaina 13.4. palveluissa:

  • Linux webbipalvelut (Ei koske Tuubia)
  • Opintohallinnon järjestelmät mm.  Winha, Primus, Wilma
  • Talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät mm. Workflow, TEM, HR, STTS
  • Opetusalakohtaiset järjestelmät mm. Tocoman, Smarteam, Nova, Eduplanner, Lean, Educrm, SAP, Zenon, Flash
  • Videoneuvottelujärjestelmät Lync ja ConnectPro

Käyttökatkoksia sunnuntaina 14.4. palveluissa:

  • Outlook WebApp -selainliittymä (mail.metropolia.fi)
  • Outlook 2010 -asiakasohjelma
  • Tuubi, Moodle ja desktop.metropolia.fi -järjestelmä

Pahoittelemme katkoksista aiheutuvaa haittaa.

Tietohallinto

Tuubissa käyttökatkos tänään 10.4.2013 klo 21.00-21.15

Tietohallinto

Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu ti 9.4. klo 8-13

Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu ti 9.4. klo 8-13 Käyttäjätuen koulutuksen vuoksi.

Tarvittaessa tee palvelupyyntö: http://hd.metropolia.fi tai lähetä sähköpostia: helpdesk@metropolia.fi

Java6 ajoympäristön päivitys

Ohjelmistotoimittaja ei tarjoa vanhemmille Java6 ajoympäristöille turvapäivityksiä 2013 helmikuun jälkeen. Tämän vuoksi viikolla 16 tietohallinto aloittaa vanhempien Java6-versioiden päivittämisen Java7-versioon. Päivitykset tehdään vaiheittain.

Päivityksen yhteydessä työasemilta suljetaan selaimet asennuksen ajaksi, poistetaan vanhemmat Java6-versiot ja asennetaan uusin Java7 versio vanhan tilalle.

Tietohallinto

Ammeessa on käyttökatkos ma 8.4. klo 16-17

Ammeessa (http://amme.metropolia.fi) on käyttökatkos päivityksen vuoksi ma 8.4. klo 16-17.

PaperCut asiakasohjelmiston levitys henkilökunnalle

Tietohallinto aloittaa tällä viikolla PaperCut asiakasohjelmiston asentamisen henkilökunnan työasemille. Asennus tehdään keskitetysti tietohallinnon toimesta.

Asiakasohjelmistolla pystyy seuraamaan omia tulostuskustannuksia.

Lisätietoja asiakasohjelmistosta löydät täältä:

http://tietohallinto.metropolia.fi/display/tietohallinto/PaperCut+-+Asiakasohjelmisto

 

Tietohallinto

Tallennusjärjestelmään tehtävästä kiireellisestä huollosta johtuen perjantaina 29.3 esiintyy katkoja Metropolian tietojärjestelmien käytössä.
Katkokset koskevat verkkolevyjä ja monia www-palveluita.

Katkot eivät vaikuta koneille kirjautumiseen, sähköpostiin tai
Tuubin käyttöön.

Pahoittelemme katkoksista aiheutuvaa haittaa.

Tietohallinto

Haka-kirjautuminen

Metropolian wikijärjestelmään (https://wiki.metropolia.fi) on lisätty Haka-kirjautuminen. Järjestelmään voivat nyt kirjautua Haka-tunnuksillaan sisään Suomen muiden ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen edustajat.  Wikijärjestelmä on myös lisätty kertakirjautumisen piiriin. Lisätietoja

Sähköpostihälytykset

Metropolian wikijärjestelmä on antanut tämän viikon maanantaista lähtien sähköpostilla tiedon niiden työtilojen päivityksistä, jotka käyttäjä on merkinnyt suosikeikseen. Tässä opas siitä, miten ominaisuuden saa pois päältä ja miten muita hälytyksen asetuksia pystyy säätämään.

Lisätietoa

Mikä wiki on ja miten sitä käytetään Metropoliassa.

 

Sähkökatko Leppävaarassa keskiviikkoaamuna 27.03.2013

Useat Metropolian palvelut olivat hetken saavuttamattomissa Leppävaaran alueella olleen sähkökatkon takia keskiviikkona 27.03.2013. Katko alkoi klo 9 jälkeen aamulla.

Agricolankadun opettajanhuoneen toinen Toshiban monitoimilaite on siirretty neljännen kerroksen käytävään (portaista vasemmalle, portaista vasemmalle).

Siirto on toteutettu yhteistyössä koulutusohjelman kanssa.

Käytävään siirretty monitoimilaite on nyt sekä henkilökunnan että opiskelijoiden käytössä. Opettajanhuoneeseen jää edelleen yksi monitoimilaite ainoastaan henkilökunnan käyttöön.

Metropolian wikijärjestelmässä (wiki.metropolia.fi) on käyttökatkos 25. maaliskuuta klo 13-15 uusien ominaisuuksien asentamisen vuoksi. 

Levypalveluissa käyttökatko keskiviikkona 27.3.2013

Kotihakemistopalveluissa ja yhteisissä verkkolevyissä on noin 10-15 minuutin käyttökatko keskiviikkona 27.3 klo 11:00 -11:30 levyjärjestelmätoimittajan tekemästä päivityksestä johtuen. Katkon aikana verkkolevyt eivät ole käytettävissä. Kun järjestelmä on päivitetty, levyt palaavat automaattisesti näkyviin. Jos näin ei tapahdu, kannattaa työasema käynnistää uudelleen.

Pahoittelemme katkoksesta aiheutuvaa haittaa.

Tietohallinto

Tuubissa käyttökatkos tänään 18.3.2013 klo 17.00-17.15.

Tietohallinto