Lukkarikoneen kirjautumisongelma on korjattu
Lukkarikoneelle kirjautuminen ei toimi tällä hetkellä

Lukkarikoneelle (http://lukkarit.metropolia.fi) kirjautuminen ei toimi tällä hetkellä.

Vikaa selvitetään parhaillaan toimittajan kanssa.

Peppi järjestelmää päivitetään tänään 13.2. klo 16

Peppi järjestelmä päivitetään versioon 1.0.1.8. to 13.2.2014 klo. 16.00-16.20. Päivityksen aikana voi esiintyä käyttökatkoksia.

Katko verkkolevyjen käytössä tiistaina 18.02.2014 klo 09.00-18.00

Metropolian tallennusjärjestelmään suoritetaan huoltotöitä tiistaina 18.02.2014 klo 9.00-18.00. Huolto aiheuttaa pari noin 10 minuutin katkoa kaikkien verkkolevyjen toimintaan. Levyt palaavat automaattisesti käyttöön katkon jälkeen. Jos verkkolevyt eivät kuitenkaan näy koneella 15 minuutin kuluttua katkon alusta, kone kannattaa käynnistää uudelleen ennen helpdeskin palvelupyynnön tekoa.

Tämän lisäksi huoltotyö aiheuttaa sen, että lähes kaikki metropolian järjestelmät toimivat heikommalla suorituskyvyllä. Tämä voi näkyä siten, että IT-palveluita käyttäessä joutuu odottamaan tavallista pidempään.

Lukkarikone (https://lukkarit.metropolia.fi/) päivitetään tänään klo 16. Päivitys aiheuttaa lyhyen käyttökatkon.

Katkon aikana http://ihana.metropolia.fi/ on käytettävissä.

Päivityksen yhteydessä muuttuvat ominaisuudet:

  • Viikonloput näytetään vain jos merkintöjä löytyy viikonlopulle.

  • Mahdollisuus hakea hyppytuntien aikana järjestettävää opetusta (klikkaa kalenterista hyppytunnin kohtaa niin haku aukeaa).

  • Opintojaksototeutusten sopivuus avoimena olevaan lukkariin näytetään käyttäjälle prosentteina -> jos päällekkäisiä tunteja ei ole, niin näytetään 100% ja niin edelleen.

  • Ryhmähaussa näytetään ryhmän koodin lisäksi ryhmän nimi.

  • XLS-exportti korvattu CSV-exportilla.

  • Ryhmän muut varaukset voidaan valita koriin asetukset sivulla.

  • Ilmoitus istunnon vanhenemisesta.

Jatkossa lukkarikoneen kehityksessä keskitytään erityisesti hakujen nopeuttamiseen ja parempiin hakujen suodatusominaisuuksiin.

Tuubissa on huoltokatkos tänään 5.2. klo 21 alkaen.

Tuubissa on  huoltokatkos tänään 5.2. klo 21 alkaen.

Korjauskohteet:

  • Työtilojen dokumenteissa Toiminnot, Lisätiedot toiminto
  • Työtilan poistaminen suosikeista
  • AHOT automaattiviestien lähetysten tarkistuksen parannus
  • Opintojaksopalautelinkit työtiloista osoittamaan Pakkiin
  • Yhteystietohaun päivitys

               -saapumisryhmän tunnukset isolla
               -saapumisryhmät ja koulutusohjelmat pilkulla eroteltuina omilla riveillään

  • AHOT hakemuksien toiminnallisuus tilanteessa, kun opiskelijalta on poistettu tarpeeton hakemus.


Tietohallinto

Monitoimilaitteisiin tulostaminen Mac OS X -koneista

Mac-koneista tulostaminen monitoimilaitteisiin Virtual Queue -jonoihin toimii nyt normaalisti niin,  että työt saa tulostettua paperille mistä tahansa monitoimilaitteesta.

 

Mac-työasemiin tulostusjonot muuttuvat.

 

Seuraavat vanhat tulostusjonot poistuvat koneilta:

Virtual Queue Black and White double-sided

Virtual Queue Color double-sided

 

Uudet tulostusjonot ovat:

Virtual Queue Black and White double-sided 2

Virtual Queue Color double-sided 2

 

Tulostusjonojen muutokset tulevat voimaan, kun Mac-kone on kytkettynä lankaverkkoon. Jos muutokset eivät ole tulleet voimaan n.  tunnin lankaverkossa olon jälkeen, voi ajaa päivitysohjelman polussa: /Applications/Utilities/Managed Software Update.app

Ohjelman ladattua uudet päivitykset ne on myös asennettava, jotta muutokset tulevat voimaan.

 

Lisäksi on myös mahdollista tulostaa PaperCut Web Print -palvelun kautta, jossa voi ladata PDF-muotoisen dokumentin tulostettavaksi.

Macin OS X -järjestelmässä PDF-muotoisen dokumentin voi tehdä valitsemalla tulostusdialogin alareunan PDF-painikkeesta "Save as PDF…" tai "Save As Adobe PDF".

Mac OS X-koneissa tulostusongelmia monitoimilaitteille

Toistaiseksi tulostaminen Mac-koneista monitoimilaitteille ei toimi luotettavasti.

Asiaa tutkitaan ja ratkaisu ongelmaan yritetään löytää mahdollisimman pian.

Tilapäisesti tulostaminen onnistuu Papercutin Web Print-palvelun kautta jossa voi ladata pdf-muotoisen dokumentin tulostettavaksi.

Macin OS X-järjestelmässä PDF-muotoisen dokumentin voi tehdä valitsemalla tulostusdialogin alareunan PDF-painikkeesta "Save as PDF…" tai "Save As Adobe PDf"

Monitoimilaitteiden kirjautumisongelma ratkaistu

Monitoimilaitteet toimivat jälleen normaalisti.

Vika aiheutui uusien laitteiden käyttöönoton yhteydessä tapahtuneesta ennakoimattomasta ongelmatilanteesta.

Pahoittelemme aiheutunutta käyttökatkosta.

Helpdesk

Monitoimilaitteille kirjautumisessa ongelmia

Monitoimilaitteille kirjautumisessa esiintyy ongelmia, joita on havaittu mm. seuraavissa toimipisteissä:

  • Bulevardilla
  • Agricolankadulla
  • Albertin-/Kalevankadulla
  • Sofianlehdonkadulla

Vikaa selvitellään parhaillaan.

 

Helpdesk

Tuubi päivitetään keskiviikkona 8.1. klo 21. Päivitys kestää noin 15 minuuttia.

Uuden organisaation mukainen henkilöhaku otetaan käyttöön ja korjataan virheitä.

Tarkempi kuvaus tulossa.

Tietohallinto
Kaj Kuusisto

Helpdesk laajentaa palvelua pidentämällä puhelinpäivystysaikoja

Helpdeskin puhelinpalvelu päivystää 13.01.2014 alkaen opetuksellisina aikoina maanantaista torstaihin uusilla pidennetyillä ajoilla numerossa 09 7424 6969.

maanantai - torstai                   klo 08.00 - 17.30
perjantaiklo 08.00 - 15.00

Poikkeavista lyhyemmistä päivystysajoista mm. opetuksettomina aikoina tiedotetaan erikseen Tuubissa ja Tietohallinnon sivustolla http://tietohallinto.metropolia.fi.

Tietoteknisistä ongelmista voi tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi  tai lähettää sähköpostia osoitteella helpdesk@metropolia.fi.

Tietohallinnon sivustolta http://tietohallinto.metropolia.fi löytyy tietoa Metropolian käyttöympäristöstä sekä ohjeita erilaisiin ongelmatilanteisiin.

 

 

Helpdesk Service Availability Improved - Extended Phone Service Hours

Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu 21.12.2013-06.01.2014

Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu 21.12.2013-06.01.2014.

Tietoteknisissä ongelmatapauksissa voi tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella helpdesk@metropolia.fi.

Tietohallinnon henkilökunta viettää myös joululomaa, mutta kiireellisiä palvelupyyntöjä hoidetaan arkipäivinä normaalia pienemmällä miehityksellä.

 

Virtuaalityöasemat desktop.metropolia.fi ja securedesktop.metropolia.fi ovat pois käytöstä versiopäivityksen takia 02-03.01.2014 välisen ajan.

Päivitys parantaa henkilökunnan etäkäytön toimintaa ja mahdollistaa tulevaisuudessa Windows 8  ja Window 2008 -työpöytien tarjoamisen.