Tuubissa lyhyt käyttökatko tiistaina 01.04.2014 klo 16.00-16.15

Tuubissa on lyhyt n. 15 min käyttökatko tiistaina 01.04.2014 klo 16.00-16.15 pävityksen takia.

Päivityksessa korjataan työtilojen näkyvyysongelma Avustaja-ryhmissä oleville työtilojen jäsenille.

Haavoittuvuus Microsoft Word -ohjelmassa

Microsoft Word -ohjelmasta on löydetty haavoittuvuus, joka liittyy rtf-tiedostojen hyväksikäyttömahdollisuuteen.

Haavoittuvuuteen ei ole vielä julkaistu korjausta.

Metropolian Tietohallinto ajaa työasemille keskitetyn "eston", joka estää rtf-tiedostojen sisällön avaamisen Microsoft Word -ohjelmassa.

Lisätietoja Viestintäviraston tiedotteessa 25.03.2014

 

IT-palveluissa on käyttökatkos to 27.3. klo 8 alkaen

To 27.3. klo 8 on Metropolian infran kiireellisestä huoltotyöstä johtuen noin viiden minuutin katkos kaikissa Metropolian tarjoamissa IT-palveluissa.
 
Katkos ei vaikuta Internet-yhteyteen.

Tuubi päivitettiin tiistaina 25.3

Tuubi päivitys tiistaina alkaen kello 16.00 kesti 16.20 saakka.

Päivityksessä korjattiin Tuubin tehtävänpalautuksen virheitä ja AHOT:in turha sähköpostin lähetys, kun pohjaa ei ole määritelty.

Tuubissa katkos tänään 25.3. 16.00–16.15.

Tuubi päivitetään tänään alkaen kello 16.00. Arvioitu kesto on 15 minuuttia.

Päivityksessä korjataan:

  • Tuubin tehtävänpalautuksen virheitä
  • AHOT:in turha sähköpostin lähetys, kun pohjaa ei ole määritelty.

Tähän ja moniin muihin opiskelijoiden esittämiin kysymyksiin vastaavat Metropolian tietohallinnon päälliköt sivulla 

Vastauksia kysymyksiin

Uusin verkkohuijaus veronpalautuksista

Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esiintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja, kuten henkilö- tai tilitietoja, esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona.

Uusin sähköpostilla tullut verkkohuijaus koskee veronpalautuksia, viesti tulee poistaa välittömästi:

Ilmoitus veronpalautuksesta!

Viimevuotisen taloudellisen toimintasi perusteella olet oikeutettu saamaan 767,00 € veronpalautusta.

Palauta alla oleva veronpalautusanomus. Käsittelemme sen 3 päivässä

*Pääset veronpalutusanomukseen tästä*

Linkki ohjautuu huijaussivustolle, joka näyttää aidolta veroviranomaisten sivustolta.

Älä avaa linkkiä!

Tuubin ongelma on ratkaistu ja kirjautuminen onnistuu jälleen.
Tuubi ei toimi tällä hetkellä.

Tuubi (http://tuubi.metropolia.fi) ei toimi tällä hetkellä.

Vikaa selvitetään parhaillaan.

Metropolian tietojärjestelmiä huolletaan tiistaina 18.03.2014 klo 16.00–22.00, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin  (mm. sähköposti, talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät, Winha, Lync, ConnectPro, koulutuskalenteri, SMART Bridgit, Konservation ja Pop & Jazz Konservatorion Wilmat, virtuaalityöpöytäpalvelut securedesktop.metropolia.fi ja desktop.metropolia.fi, VmWare-päivitykset, MySQL-palvelimien päivitykset, Linux-palvelimien päivitykset, PHP:n päivitykset, Moodle, Tuubi, ja Peppi).

Huoltokatkolla ei ole vaikutusta kevään yhteishaun palveluihin (www.metropolia.fi ja elomake.metropolia.fi).

Metropolian wikipalvelussa (https://wiki.metropolia.fi) on käyttökatkos torstaina 27. helmikuuta 2014 klo 16.00-16.02.

Katkos johtuu järjestelmän tietoturvapäivityksestä.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Suomenkielisen Office 2010:n Talleta ja Lähetä -toiminnon käyttö johtaa MAPI-virheeseen eikä tiedostoa saa lähetettyä postin liitteenä suoraan Wordistä, Excelistä, PowerPointista tai Accessista.

Jos Officen kielen vaihtaa englanniksi, lähetys onnistuu. Liitteiden lähetys onnistuu myös perinteisesti eli liittämällä dokumentti sähköpostiviestiin Outlookissa.

Officen kielen saa vaihdettua Tietohallinnon sivuston ohjeiden avulla.

Ongelmaan ei ole tällä hetkellä tiedossa olevaa ratkaisua. Lync-päivitykset henkilökunnan koneilla on toistaiseksi keskeytetty.

Tarvittaessa Lyncin uuden version saa käyttöön tekemällä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi. Palvelupyyntö kannattaa tehdä myös, jos kielenvaihto ei ratkaise ongelmaa tai liitteiden lähetys sähköpostilla ei onnistu.

 

Helpdeskin puhelinpalvelu on suljettu tiistaina 25.02.2014 klo 08.00-13.00 kokouksen takia.

Puhelinpalvelu palvelee normaalisti klo 13.00-17.30

 

Peppi järjestelmässä on käyttökatkos tänään klo. 17.00-17.10. Käyttökatkoksen aikana muutetaan palvelimen konfigurointia.

 

 

Palvelupyyntöjärjestelmän asiakasliittymässä (http://hd.metropolia.fi) Lisää tapaus valikossa Helpdesk -linkki on pois käytöstä ke 19.2. muutostöiden vuoksi.

Muiden toimintojen linkit toimivat normaalisti katkoksen aikana.

  • Kampusprojekti 2013-2016
  • Läheltäpiti- tai vaaratilanne
  • Turvallisuusilmoitus
  • Kiinteistöpalvelu
  • Kirjastopalvelu

Tietoteknisistä ongelmista voi laittaa sähköpostia osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi. Sähköpostilla tulleita ongelmia voidaan ratkoa vasta  to 20.2.

Kiireellisissä tapauksissa palvelevat:

  • HelpDeskin puhelinpäivystys puh. 09 7424 6969 (lyhytvalinta 6969) klo 8.00 - 16.00.
  • Helpdeskin palvelupisteet (aukioloajat)

Helpdesk -ilmoituksen muutokset:

  • Asiakasliittymän Heldpeskille tehtävästä tapausilmoituksesta poistetaan "Palvelupyyntöliittyy" ja "Tarkenna aihealuetta" -valikot.
  • Automaattivastauksissa suora linkki ko. ilmoituksen tietoihin.
  • Ratkaisun mukana automaattiviestissä on myös linkki e-lomakkeelle, jossa voi antaa saamastaan palvelusta anonyymiä palautetta.
  • Suurimmat muutokset koskevat ilmoitusten käsittelypuolta.