Peppi-järjestelmään tehdään päivitys perjantaina 02.05.2014 klo 09.00 - 09.30, jolloin järjestelmän käytössä voi esiintyä katkoksia. Järjestelmä päivittyy versioon 1.0.1.9.
Päivityksessä tulee mukana seuraavia uusia toiminnallisuuksia ja parannuksia (yli 50 eri kohtaa):
- Yleisesti Peppi
- Henkilöhakuun näkyviin myös henkilön sähköposti (pystyy paremmin erottamaan samannimiset henkilöt)
- Toteutusten arviointikriteerit näkyvyys eri käyttöliittymissä (mallipohjat, toteutusikkuna) on korjattu.
- Toteutusikkuna kertoo käyttäjälle, jos käyttäjä ei ole tallentanut muutoksia.
- Viestin lähettäminen opiskelijoille toteutusikkunalta.
- Mallipohjien kenttien nimet vastaavat toteutuksilla olevia.
- Vuosisuunnittelu
- Muissa töissä on ollut mahdollisuus tallentaa tehtävän päivämäärä virheellisesti. Tähän on tehty korjaus.
- Toteutusten kopioinnissa on päivämäärien käsittelyssä ollut virheitä, jotka on korjattu.
- Korjauksia:
- Toteutusten kopiointi
- Henkilöroolin voimassaoloajan korjaus
- Ryhmän tietojen tallennus
- Toteutuksien tallennettu haku
- Tehtävien päivämääräkentän koko
- Toteutusten massamuokkaus
- Vastuuhenkilökenttä toteutusikkunalla
- Muun työn ristiriitainen aikaväli
- Toteutushaun henkilövalintalaatikon koko
- Vuosisuunnittelun valittu aikaväli säilyy nyt kaikilla välilehdillä
- Työaikasuunnitelman tietojen järjestys aakkosjärjestyksen mukaan
- Henkilöiden listaus sukunimen mukaan yksikkö-palvelussa (henkilöiden tunnit)
- Iltaopetus kenttä otettu pois näkymästä
- Toteutuksien haun päivämäärä alkaa nyt maanantaista
- Toteutuksen paikkoja kenttiin (min-max) kenttään on lisätty tarkistus
- Vuosisuunnittelun projektit ja muut työt välilehdelle on lisätty samat napit raportteihin kuin esim. vuosisuunnittelu näkymissä
- Opetussuunnittelu
- Opintojakson lisääminen tarjontakorista korjattu.
- Hakukenttien trimmaus
- ‘Luo tarjontakori' näkymässä muutettu toimintopainikkeiden sijaintia selkeämmäksi
- Muokkaa opintokokonaisuutta ikkunan kokoa on suurennettu
- Ajoitussuunnitelmissa ajoittain esiintynyt järjestelmävirhe on korjattu
- Järjestelmä ilmoittaa nyt käyttäjälle, jos on lisäämässä opintojaksoa tarjontakoriin, joka on jo tarjontakorissa.
- Hyväksyttyä opetussuunnitelmaa (rakenne, ajoitussuunnitelma, jäsentelyt) pääsee muokkaamaan vain pääkäyttäjä.
- Opetussuunnitelman ajoitussuunnitelmaa ei voi enään tallentaa ilman nimeä
- Resurssivälineeseen liittyvät korjaukset:
- Partnereiden työpöytään liittyviä korjauksia, jotka ilmenivät mikäli käyttäjällä on sekä partner- että henkilökuntaroolit
- Varaukselle asetettua ulkopuolista tilaa ei ole pystynyt muokkaamaan. Tämä virhe on korjattu.
- Kustannuspaikkojen tallennuksen puute toistuvissa varauksissa on korjattu jo aiemmin ja tässä päivityksessä korjataan osa aiemmin ilman kustannuspaikkaa jääneistä varauksista massa-ajona
- Varausten listaus Excel sisältää nyt enemmän tietoa
- Ulkopuolisille lähetettävä varaus - varaajana näkyy henkilö, joka on merkitty ‘Varattu henkilöille' kenttään.
- Outlook kalenterimerkintöihin lisää tietoa:
- ryhmät
- luokkatilan toimipisteen osoite
- Varauksen nimeksi/aiheeksi ehdotetaan toteutuksen opetuskielen mukaista nimeä (mikäli toteutus on valittuna kohtaan "resurssit joille teen varausta") - aiemmin ehdotettiin aina suomenkielistä nimeä.
- Raporttinäkymässä hakuehtona oleva luokittelukenttä tuotu näkyville
- Raporttinäkymään lisätty "Oletusvalinnat", joita voi käyttää oletusarvoina mallipohjien luomisessa
- Ulkopuolinen tila näkyy nyt varausta tarkasteltaessa
- Tallennettu henkilöhaku korjattu opetuksen varauksia suunniteltaessa
- Varustenippujen poistaminen on nyt mahdollista (admin toiminto)
- Keskitetyn lukkarinsuunnittelun toimintoon tehty parannuksia/korjauksia
Ei liitteitä
Microsoft Internet Explorer -selaimesta on löydetty haavoittuvuus, joka liittyy Flash-median hyväksikäyttömahdollisuuteen.
Haavoittuvuuteen ei ole vielä julkaistu korjausta.
Adobe Flash Player -lisäosasta on löydetty toinenkin haavoittuvuus, joka mahdollistaa työaseman hyväksikäytön.
Metropolian Tietohallinto ajaa työasemille keskitetyn eston, joka estää Flash-pohjaisen mediasisällön avaamisen Internet Explorer -selaimessa.
Flash toimii normaalisti Google Chrome, Mozilla Firefox ja Safari -selaimissa.
Tietohallinto suosittaa kotikäyttäjiä käyttämään vaihtoehtoista selainta ( esim. Google Chrome- tai Mozilla Firefox ) ja välttämään Internet Explorer –selaimen käyttämistä, kunnes korjaus haavoittuvuuteen on julkaistu ja asennettu koneelle.
Lisätietoja täältä:
http://www.mpc.fi/uutisia/viranomainen+kehottaa+valttamaaan+reikaista+internet+exploreria/a984820
Lisätietoja Viestintäviraston tiedotteissa 28.04.2014 ja 29.4.2014:
https://www.cert.fi/haavoittuvuudet/2014/haavoittuvuus-2014-061.html
https://www.cert.fi/haavoittuvuudet/2014/haavoittuvuus-2014-062.html
Tietohallinto
Helpdeskin puhelinpalvelu päivystää viikolla 28.04.-02.05.2014 seuraavasti:
Tiistai | 29.04.2014 | klo 08.00-17.30 |
Keskiviikko | 30.04.2014 | klo 08.00-14.00 |
Torstai | 01.05.2014 | suljettu |
Perjantai | 02.05.2014 | suljettu |
Muun muassa näitä aiheita käsitellään huhtikuun teknologiauutisissa, jotka niputtavat yhteen tapahtumat verkon uusien välineiden, opiskeluteknologian, yhteisöllisen median ja mobiilipalveluiden alalta.
https://wiki.metropolia.fi/display/socialmedia/2014.04
Muista tilata Tuubin aihealue Informaatioteknologia ja oppimisympäristöt:
Tuubin etusivu -> Omat asetukset -> Tiedotteiden tilaus
Helpdeskin puhelinpalvelu päivystää maanantaina 28.04.2014 kokouksen takia poikkeuksellisesti klo 08.00-10.00.
Tietohallintopalvelut on kerännyt palautetta palvelupyyntöjärjestelmän ratkaisuviestien linkin kautta 20.02.2014 alkaen.
Palaute on täysin anonyymiä, eikä yhdisty millään tavalla palvelupyyntöön tai palautteen antajaan.
Palautelomakkeella pyydetään arvioimaan palveluja viidellä kysymyksellä arvoasteikolla 1:stä 5:een. Arvioiminen ei ole pakollista, vapaata palautetta voi antaa pelkästään lomakkeen alaosassa
Vapaassa palautteessa annetut kiitokset välitetään mainituille henkilöille henkilökohtaisesti.
Tietohallintopalvelut kiittää saamastaan palautteesta ja odottaa lisää palautetta jatkossa. Linkki löytyy edelleen palvelupyyntöjen ratkaisuviestien yhteydestä.
Palautteet käydään läpi säännöllisesti, arvioinnit julkaistaan ja palautteita kommentoidaan tarvittaessa Tietohallinnon sivustolla.
Monitoimilaitteiden tulostusjonojen nimet vaihdetaan nykyisiä selkeämmiksi.
Toshiba-Print-A4
– oletusjono mustavalkoinen, 2-puolinen
Toshiba-Color-Print-A4
– värillinen, 2-puolinen
Toshiba-Print-A3
– A3-laitteilta mustavalkoinen, 2-puolinen
Toshiba-Color-Print-A3
– A3-laitteilta värillinen, 2-puolinen
Tulostusjonojen asetukset säilyvät ennallaan.
Muutokset eivät vaadi käyttäjiltä toimenpiteitä.
Tietohallinto
Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esiintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja, kuten henkilö- tai tilitietoja, esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona.
Metropolian käyttäjille yleisimmin saapuneet phishing-viestit ovat olleet olevinaan Metropolian tietohallinnolta sähköpostitse tuleva salasanakysely liittyen jonkun järjestelmän vaihtumiseen tai postilaatikon täyttymiseen.
Metropolian Tietohallinto (Järjestelmänylläpito, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut, Käyttäjätuki) tai webmaster ei koskaan tiedustele käyttäjiltään sähköpostitse salasanoja tai muita vastaavia tietoja.
Esimerkki uusimmasta tiedossa olevasta viestistä, joka tulee poistaa välittömästi:
Van: Stam, M. van der (Martijn)
Verzonden: dinsdag 22 april 2014 9:34
Aan: Stam, M. van der (Martijn)
Onderwerp: IT SERVICE
Voit lisätä postilaatikon kiintiö koko automaattisesti (linkki poistettu) ja täytä tarvittavat vaatimukset automaattisesti lisätä postilaatikon koko kiintiötä.
TÄRKEÄÄ: Et voi lähettää ja vastaanottaa postia 480MB.
ITS Helpdesk
ADMIN TEAM
Jos ehdit jo lähettää tietojasi ko. linkin kautta, vaihda salasanasi välittömästä Ammeessa https://amme.metropolia.fi
Uutiset ja tiedotteet sekä muita vinkkejä ja oppaita Tietohallinnon sivuilla https://tietohallinto.metropolia.fi
Tuubissa katkos tänään 16.4. 17.00–17.15. Arvioitu kesto on 15 minuuttia.
Tehtävät muutokset:
- Tiedotteiden kohdennuksen muutokset (erillinen tiedote asiasta tulossa)
- Työtilan Dokumentit -välilehdelle linkin luomiseen lisätään tarkistus, joka estää väärämuotoisten URL:ien tallentamisen.
Tietohallinto
Viime viikolla (vk 15) otettiin käyttöön uusia monitoimilaitteita useissa toimipisteissä. Lisälaitteet hankittiin kevään aikana mm. alkuperäishankinnan jälkeisten palautteiden perusteella.
Lisäksi Arabiankadun toimipisteessä monitoimilaitteet on vaihdettu uusiin. Nämä laitteet ovat käytettävissä 17.4. lähtien.
OpenSSL on yleisesti käytössä oleva avoimen lähdekoodin protokollatoteutus sekä salauskirjasto. Sitä käytetään viestiliikenteen salaamisessa asiakaskoneen ja palvelimen välillä. Lue lisää
Haavoittuvuustilanne Metropoliassa:
- Ei haavoittuviin palveluihin kuuluvat Metropolian tärkeimmät ja talonlaajuisessa käytössä olevat palvelut esim. Tuubi, Peppi, Moodle, Wiki
- Haavoittuviin palveluihin kuuluivat esimerkiksi mcp.metropolia.fi ja opintotoimisto.metropolia.fi sekä yksittäiset projektien palvelut.
Haavoittuvuus julkistettiin 7.4. ja Metropolian palvelut päivitettiin 13.4. mennessä.
Tietoa haavoittuvuuden hyväksikäytöstä ei ole, mutta sen mahdollisuutta ei voida poissulkea.
Metropolian joidenkin omien palveluiden lisäksi haavoittuvia ovat olleet lukuisat internetissä yleisesti käytetyt palvelut. Näiden palveluiden salasana kannattaa vaihtaa.
Tärkeää:
- Eri palveluissa kannattaa käyttää eri salasanoja
- Metropolian tunnuksia ja salasanoja ei tule käyttää missään ulkoisissa palveluissa
Papercut -palvelimelle tehdyt muutokset poistavat Mac-koneilla ilmenneen tulostusongelman. Tulostettaessa Toshiban monitoimilaitteille tulostyö saattoi jumittaa tai kadota kokonaan.
Huomioitavaa:
- Mac-koneelta tulostettavien dokumenttien tiedostonimissä ei saa olla ääkkösiä tai muita erikoismerkkejä. Nämä saattavat aiheuttaa ongelmia tulostettaessa monitoimilaitteille.
- Erikoismerkit voi korvata välilyönnillä tai tavuviivalla.
Jos tulostuksessa ilmenee edelleen ongelmia, niin tee palvelupyyntö osoitteessa hd.metropolia.fi
Tietohallinto
Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esiintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja, kuten henkilö- tai tilitietoja, esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona.
Metropolian käyttäjille yleisimmin saapuneet phishing-viestit ovat olleet olevinaan Metropolian tietohallinnolta sähköpostitse tuleva salasanakysely liittyen jonkun järjestelmän vaihtumiseen tai postilaatikon täyttymiseen.
Metropolian Tietohallinto (Järjestelmänylläpito, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut, Käyttäjätuki) tai webmaster ei koskaan tiedustele käyttäjiltään sähköpostitse salasanoja tai muita vastaavia tietoja.
Esimerkki uusimmasta tiedossa olevasta viestistä, joka tulee poistaa välittömästi:
Rakas Tilaaja,
Olemme paraikaa prosessi-ylläpito kaikista tileistä sähköpostitse. saattamaan tämän, sinun täytyy vastata tähän viestiin välittömästi ja käytä alla olevaa linkkiä vahvistamaan tilisi vastaan ??spy-ware ja Roskapostin.
Klikkaa tästä päivittää
-linkki poistettu-
Tämä prosessi auttaa meitä torjumaan roskapostia. Epäonnistuminen päivittää huomioon yllä olevaa linkkiä, tekee sähköpostiosoitteesi inaktiivinen meidän tietokantaan.
Kiitos ymmärrystä
Ystävällisin terveisin,
mail.metropolia.fi
Kiitos yhteistyöstä.
Jos ehdit jo lähettää tietojasi ko. linkin kautta, vaihda salasanasi välittömästä Ammeessa https://amme.metropolia.fi
Uutiset ja tiedotteet sekä muita vinkkejä ja oppaita Tietohallinnon sivuilla https://tietohallinto.metropolia.fi
Metropolian IT-palveluissa on la 12.4. ja su 13.4. käyttökatkoksia Metropolian tietojärjestelmien huollon takia.
Lauantai 12.4. klo 8-18
Langaton verkko
Opetuksen ja projektien www-palvelut, mm. users, vhost, projects-palvelimet
Työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop)
Lync
Sunnuntai 13.4. klo 8-18
Tuubi (poissa käytöstä vähintään aamupäivän)
Moodle
Peppi
Työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop)
Sähköposti
Monitoimilaitteiden tulostusjärjestelmä on käynnistetty uudelleen perjantaiaamuna 04.04.2014 esiintyneen ongelman takia.
Jos monitoimilaitteille tulostettaessa esiintyy edelleen ongelmia, kannattaa työasemalle kirjautua uudelleen tai käynnistää työasema uudelleen, minkä jälkeen tulostaminen toimii jälleen normaalisti.