Metropolian wikiohjelmassa (http://wiki.metropolia.fi) on käyttökatkos maanantaina 9. helmikuuta 2015 klo 16.00-16.30.

Katkos johtuu järjestelmän versiopäivityksestä.

Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

 

Vuodenvaihteen teknologiauutisissa ovat aiheina muun muassa Metropolian uudet pilvipalvelut, Google Appsien parannukset, Whatsappin työpöytäversio ja maailman ensimmäinen kahdella näytöllä varustettu älypuhelin.

https://wiki.metropolia.fi/display/socialmedia/2015.01

Google Apps for Education ja Microsoft Office 365 Education ovat oppilaitosten käyttöön tarkoitettuja, pilvipalveluperiaatteella toimivia sovelluspaketteja. Pilvipalvelu tarkoittaa karkeistaen tietojärjestelmää, jossa itse järjestelmä ja sinne tallennetut tiedot ovat Metropolian ulkopuolella. Niitä voi käyttää työaseman verkkoselaimella tai mobiililaitteen appseilla ja verkkoselaimella paikasta riippumatta. Pilvipalvelut mahdollistavat myös dokumenttien synkronoinnin omaan päätelaitteeseen. Välineet ovat Metropoliassalisäpalveluja. Ne eivät siis tässä vaiheessa korvaa olemassa olevia tietojärjestelmiä, ja niiden käyttö on vapaaehtoista.

Google Apps for Education

Googlen oppilaitospaketti Google Apps for Education on käytettävissä Metropoliassa. Opiskelija tai henkilökunnan jäsen saa sovellukset käyttöönsä seuraavasti:

1) Hyväksy Metropolian pilvipalvelujen käyttöehdot, joista selviää, mitä aineistoa pilvipalveluun ei saa tallentaa.
2) Odota 15 minuuttia (Google-tunnus aktivoituu).
3) Kirjaudu Metropolia-tunnuksella (muodossa tunnus@metropolia.fi) ja aloita käyttö.

Lisätietoja ja oppaita on Google Apps for Educationin infosivulla. Käyttäjätukea antaa Metropolian tietohallinnon Helpdesk.

Microsoft Office 365

Microsoftin oppilaitospaketti Office 365 Education on käytettävissä Metropoliassa. Ammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta voivat myös ladata ja asentaa ilmaisen Office-paketin eri päätelaitteille (Windows, Apple OSX, iPad, puhelinversiot) Office 365 Education -palvelusta.

Saat Office 365 Educationin käyttöösi seuraavasti:

1) Hyväksy Metropolian pilvipalvelujen käyttöehdot, joista selviää, mitä aineistoa pilvipalveluun ei saa tallentaa.
2) Odota noin 120 minuuttia (Microsoft-tunnus aktivoituu).
3) Kirjaudu Metropolia-tunnuksella (muodossa tunnus@metropolia.fi) ja aloita käyttö.

Käyttäjätukea antaa Metropolian tietohallinnon Helpdesk.

Metropolian opiskelijat ja henkilökunta voivat tästä päivästä lähtien ladata Office-paketin (Office 365 Pro Plus) maksutta. Heillä on oikeus asentaa Office viidelle omalle laitteelle. Ohjelmat ovat saatavilla Windows- ja OSX-koneille sekä iPadeille.

Latausohjeet ovat Tietohallinnon sivustossa. Ennen Office-paketin lataamista opiskelijan ja henkilökunnan jäsenen on hyväksyttävä Metropolian pilvipalveluehdot. Kirjautuminen lataussivustolle toimii noin kahden tunnin kuluttua pilvipalveluehtojen hyväksymisestä. Office on käytettävissä niin kauan kuin opiskelija on kirjoilla Metropoliassa tai henkilökunnan jäsen työsuhteessa Metropoliaan.

Mikä on Office-paketti (Office 365 Pro Plus)?

Office 365 Pro Plus on pöytätietokoneelle tai kannettavaan tietokoneeseen asennettava ohjelmisto, joka sisältää Word-, PowerPoint-, Excel-, Outlook-, OneNote-, Publisher-, Access- ja Lync-sovellukset. Se on käyttäjäpohjainen palvelu, jonka avulla Officea voi käyttää enintään viidellä PC- tai Mac-tietokoneella tai mobiililaitteella.

    Microsoft Word Microsoft PowerPoint Microsoft Excel Microsoft Outlook Microsoft OneNote Microsoft Publisher Microsoft Access Microsoft Lync

  

Office Mobile Android-älypuhelimille

Android-älypuhelimille on tarjolla ilmainen Office mobile. Sen voi asentaa Play-kaupasta. Android-tablet-versio on tulossa myöhemmin.

Hd.metropolia.fi

Palvelupyyntöjärjestelmän (http://hd.metropolia.fi) päivityksen seurauksena saattaa osoitteesta hd.metropolia.fi tulla virheilmoitus:

HTTP Status 404

Virhe korjataan tyhjentämällä välimuisti. Ohje tyhjennykseen:

Välimuistin tyhjennys

Tietohallinto

IT-palveluissa oli lyhyt häiriö tiistaina 20.01.2015 n. klo 14.00

IT-palveluissa oli lyhyt häiriö tiistaina 20.01.2015 n. klo 14.00 palomuuriongelman takia.

 

Muun muassa näitä asioita käsitellään vuoden ensimmäisessä Tiedonhallintaa Metropoliassa -verkkojulkaisussa.

Se tarjoaa uutisia ja vinkkejä uusista sähköisistä työ- ja opiskeluvälineistä, jotka nykyisin koskettavat jokaista opiskelijaa ja henkilökunnan jäsentä. 


Tiedonhallintaa Metropoliassa ilmestyy lukukausien aikana 1-2 kuukauden välein, ja sen toimittaa Metropolian tietohallintopalveluiden tiedonhallinta- ja järjestelmäpalveluiden tiimi. 

Mannerheimintien toimipisteen tietoliikenneyhteyksissä on lyhyt katko tiistaina 20.01.2015 klo 12.00 johtuen muutostöistä. Katkon aikana kaikki IT-palvelut ovat pois käytöstä.

 

Requesten ja Moodlen päivitys tiistaina 20.01.2015

Requeste (http://hd.metropolia.fi) ja Moodle (http://moodle.metropolia.fi) päivitetään uuteen versioon tiistaina 20.01.2015.

Päivityksen aikana Requeste ja Moodle eivät ole käytettävissä.

-Requeste klo 16-18

-Moodle klo 18-19

Requesten uusi client päivittyy työasemiin automaattisesti. Clientin päivitys on mennyt läpi, kun työpöydällä näkyy Requesten clientin uusi kuvake.

 

 

 

Alkuperäinen tavoitteemme oli saada Microsoftin pilvipalvelut ja opiskelijoiden ilmainen Office-ohjelmisto käyttöön syksyllä 2014, mutta valitettavasti asia ei ollutkaan niin yksinkertainen kuin aluksi oletettiin. Pahoittelemme viivästymistä.

Tilanne tällä hetkellä:

  • tekniikka ja valmiudet synkronoida opiskelijoiden tietoja pilveen ovat olemassa
  • lakimiehiltä tarkennetaan muutamia asioita tietojen sykronoinnista pilveen, joten aikataulua ei valitettavasti vielä uskalleta tarkentaa
  • Metropolian hallitukselta saadaan rehtorille valtuutus allekirjoittaa uusi Microsoft EES kampus -sopimus tammikuun puolessa välissä

Kun ylläolevat asiat ovat kunnossa, voimme julkistaa palvelun opiskelijoille.

Tiedotamme välittömästi Tuubissa ja Tietohallinnon sivustolla, kun Office-ohjelmiston lataus on mahdollista.

 

Hyvää ja rauhalllista joulua sekä onnellista uutta vuotta!

Tietohallintopalvleut

Mannerheimintien toimipisteen tietoliikenneyhteyksissä on lyhyt katko perjantaina 19.12.2014 klo 11.30 johtuen tietoliikenneyhteyksien muutostyöstä. Katkon aikana kaikki palvelut ovat pois käytöstä.

 

Soneran matkapuhelinverkko toimii jälleen

Soneran 2G- ja 3G-verkossa oli valtakunnallinen häiriötilanne puhe- ja datayhteyksissä

aamupäivällä.


Vika on nyt korjattu ja yhteydet toimivat jälleen. Jos puhelin ei toimi, se kannattaa
käynnistää uudelleen.

Tuubissa on ollut tänään tiistaina 09.12.2014 odottamaton häiriö.

Järjestelmätoimittaja selvittää vikaa parhaillaan.

HR-järjestelmässä on käyttökatko maanantaina 08.12.2014 klo 07-10

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 4.12. klo 12-16.30

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 4.12. klo 12-16.30 Tietohallinnon seminaarin vuoksi.

Tarvittaessa tee palvelupyyntö: http://hd.metropolia.fi/

tai lähetä sähköpostia: helpdesk@metropolia.fi