Metropolia kierrättää käytöstä poistetut tietokoneet myymällä
niitä halukkaille. Myynnissä on käytettyjä tietokoneita, näyttöjä
ja videotykkejä. Lisäksi myynnissä on esim. kaiuttimia ja tulostimia.
Hinta määräytyy merkin, mallin ja toimivuuden mukaan.

Maksutapa:

  • Ainoastaan käteinen
  • Pyri ottamaan mukaan tasaraha, sillä emme voi taata vaihtorahaa.

Myynnit järjestetään:

  • Leppävaarassa 10.8.-12.8. Vanha maantie 6, Espoo (
  • Bulevardilla 7.9. Bulevardi 31, Helsinki

Tietokonemyyntien info-sivu

HUOMIOITAVAA:

  • videotykkejä ei riitä kaikille, ostaminen tapahtuu jonottamalla
  • paikalletulojärjestyksessä.
  • konepaketeissa ei tule käyttöjärjestelmää mukana
  • koneita myydään vain ilmoitettuina aikoina
  • laitteita ei voi varata etukäteen
  • mikäli ongelmia ilmenee, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä HelpDeskiin viikon kuluessa myyntitapahtumasta


Metropolian tietojärjestelmiä huolletaan viikonloppuna 15.–16.8. Huoltotöistä johtuen kaikissa
Metropolian tarjoamissa IT-palveluissa on käyttökatkoja alla olevan aikataulun mukaisesti.

Lauantai 15.8. klo 8-20

  • Sähköposti ja videoneuvottelu
  • Langaton verkko
  • Opetuksen ja projektien www-palvelut, mm. users, vhost, projects-palvelimet
  • Bulevardin toimipisteen lähiverkko (työasemille ei voi kirjautua)

Sunnuntai 16.8. klo 8-20

  • Yhteiset www-palvelut, mm. Tuubi, Peppi, Moodle
  • Talous-, henkilöstö-, kiinteistö- ja oppilashallinnon järjestelmät
  • Työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop)
  • Tukholmankadun toimipisteen lähiverkko (työasemille ei voi kirjautua)
Metropolian verkkolevyjen käyttökatkoksia ti 30.6. klo 9-18

Metropolian tallennusjärjestelmään suoritetaan huoltotöitä ti 30.6.2015 klo 9:00 -> 18:00 .

Huolto aiheuttaa pari noin 10 minuutin katkosta kaikkien verkkolevyjen käytössä.
Levyt palautuvat automaattisesti käyttöön katkon jälkeen.
Jos verkkolevyt eivät kuitenkaan näy koneellasi 15 minuutin kuluttua katkon alusta,
kokeile käynnistää kone uudelleen ennen palvelupyynnön tekemistä (http://hd.metropolia.fi/).

Huoltotyö aiheuttaa sen, että lähes kaikki Metropolian järjestelmät toimivat heikommalla suorituskyvyllä. Tästä johtuen IT -palveluita käyttäessä joutuu odottamaan tavallista pidempään.

Lyncin käyttökatkos ti 9.6. klo 16- 22

Lync 2013 palvelimet päivitetään Skype for Business versioon ja tästä johtuen Lync ei ole käytössä tiistaina 9.6.2015 kello 16:00 - 22:00.

Lisäksi lyhyitä katkoja tietoturvapäivityksistä johtuen seuraavissa IT-palveluissa:

  •   sähköposti ja a/v-palvelut
  •   talous-, henkilöstö- ja kiinteistöhallinnon järjestelmät
  •   oppilashallinnon järjestelmät
  •   koulutusohjelmakohtaiset opetuksen sekä projektien järjestelmät

Vmware View -etätyöpöytäjärjestelmään (desktop.metropolia.fi ja securedesktop.metropolia.fi) tehdään versiopäivitys ja huolto 01-03.06.2015.

Järjestelmä on kokonaan pois käytöstä 01-02.06.2015.

Tärkeimmät työpöydät pyritään saamaan toimintaan 02.06.2015 iltapäivällä. Kaikki työpöydät ovat käytössä jälleen 03.06.2015 iltapäivällä.

Peppi järjestelmään tehdään päivitys 12.5.2015 klo. 16.00 - 17.00 välisenä aikana. Päivityksen aikana järjestelmässä saattaa esiintyä käyttökatkoja. Järjestelmä päivittyy versioon 1.3. Päivitys sisältää seuraavat korjaukset:

Versio 1.3 Uudet ominaisuudet
Resurssien varauskalenteri

  • Näytetään ryhmän koko Varausten listaus ja massahallinta-näkymän hakutuloslistassa sekä Suunnittele ja tee opetuksen varauksia-näkymässä.
  • Ohjelmien tiedot varustenippuihin eräajona
  • Varauskutsun lähettaminen tallentajan nimissä, jos varattu henkilölle -kentässä on useampi kuin yksi henkilö.
  • Oikeusmatriisiin lisätty Ylläpitäjä-roolille oikeus muokata ja poistaa menneitä varauksia. Oikeutta ei voi liittää resurssikohtaiseen rooliin.
  • Varauslomakkeella valitun tilan kohdalla näytetään lisätietokuplassa varustenipun tiedot.
  • Haku useammasta varustenipusta kerralla.

Vuosisuunnittelu

  • Toteutuksen kopionti. Voidaan kopioidan aiemmalta lukuvuodelta ja ryhmältä tehtävät uudelle lukuvuodelle ja ryhmälle.
  • Vuosisuunnittelun näkymää muutettu niin, ettei se lataudu automaattisesti näkymään tultaessa. Käyttäjä voi valita näytettävät kaudet sekä suodatukset ja tämän jälkeen näkymä ladataan "Lataa yksikön koulutus" -painikkeesta.
  • Usean henkilön lisääminen varaukseen kerralla "Etsi henkilöitä" -toiminnon kautta.
  • Vanhan toteutuksen hakeminen laittamalla +-merkki toteutuksen nimen/koodin eteen.
  • Toteutuksen kustannuspaikan muokkaus lisätty "Kustannuspaikka"-välilehdelle.

Opetussuunnittelu

  • Opintojakson kopiointi. Kopioitu opintojakso ei sisällä aiempaa versiohistoriaa eikä sitä kiinnitetä automaattisesti mihinkään opetussuunnitelmaan tai tarjontakoriin. Kopioidessa annetaan kaksi ensimmäistä merkkiä.
  • Opintokokonaisuuden lisääminen rakenteeseen toisesta opetussuunnitelmasta.
  • Opetussuunnitelmien, opintojaksojen ja tarjontakorien haku %-merkkiä käyttäen.
  • Opetussuunnitelmien hakuehtoja lisätty.
  • Ajoitussuunnitelman kopiointi.

Yksikkö

  • Henkilöiden tunnit. Lisätty työaikasuunnitelmaan päivämäärä ja kellonaika, näytettävien sarakkeiden valinta sekä työaikasuunnitelminen näyttäminen tilan ja ajan mukaan.
  • Opetusryhmien lisäys hyväksyttyyn opetussuunnitelmaan suunnittelija-roolilla (peppi.planner + peppi.curriculumPlanner)
  • Ryhmien haku. Ryhmän kustannuspaikkatiedon muokkaaminen lisätty.
  • Työaikasuunnitelman allekirjoittajien lisääminen yksikön perustiedoissa.

Työaikasuunnitelma

  • Avataan oletuksena kirjautuneen käyttäjän työaikasuunnitelma.
  • Työaikasuunnitelman lisääminen pikalinkkeihin.
  • Opintopisteiden näyttäminen "Työaikasuunnitelma"-välilehden listausnäkymässä.

Exchange-synkronointi

  • ChangeKey:n hakeminen Exchange:sta. Pystytään synkronoimaan varauksia Peppi -> Exchange välillä, vaikka varausta olisi muutettu Outlookin puolella.

Muut korjaukset
Kieleistykseen liittyvät ongelmat

  • Lisätty muun työn ja projektin tehtävien lisääminen usealle henkilölle ikkunasta puuttuneet kieleistykset.
  • Resurssikalenterista korjattu käyttöliittymän asettelujen hajoaminen pitkillä sanoilla.

Näkymien oletusvalinnat

  • Ryhmien ja tilojen valinnassa ryhmät saa esivalituiksi suosikkilistalta.

Ongelmat tietojen syöttämisessä ja muokkaamisessa

  • Resurssien ylläpidon uusien resurssien lisäys korjattu.
  • Yksikkö-näkymä, Tutkinnot ja Tutkintonimikkeet: Rivin poisto korjattu.
  • Tilojen ja välineiden hallinta, resurssin muokkaus: Tagien poistaminen korjattu.

Virheenhallinta käyttöliittymissä (esim. syötteiden oikeellisuuden tarkistukset)

  • Admin, Kuvaukset: päivämäärien ristiin syöttäminen korjattu.
  • Admin, Tulostuspohjat: Poistamiseen lisätty varmistus
  • Tilojen ja välineiden hallinta, resurssin tietojen päivämäärien ristiin syöttäminen korjattu.
  • Henkilöt, työaikasuunnitelma, vapaajaksojen päivämäärien ristiin syöttäminen korjattu ja kirjautuneen käyttäjän esivalinta lisätty.
  • Admin, Tagit: Tagien voimassaolon pakollisuus poistettu ja virheilmoituksen kieleistysongelma korjattu samalla.
  • Opetussuunnitelmat, opetussuunnitelman muokkaus, ajoitussuunnitelman välilehden varoitusteksti korjattu.
  • Tilojen ja välineiden hallinta, korjaus resurssin muokkausoikeuksien tarkistukseen.
  • Tilojen ja välineiden hallinta, korjattu käyttäjiltä näkyvistä resurssit, joiden ei kuuluisi "voimassaoloajan" mukaan olla aktiivisia.

Sisällön näyttämiseen liittyvät ongelmat

  • Yksikkö-näkymä, Perustiedot: vastuuhenkilön lisääminen, Lisätty rivin lisääminen käyttöliittymään sekä vastuuhenkilölle että työsuunnitelman allekirjoittajalle.
  • Yksikkö-näkymä, Toimipisteet: kiinteistö varauspalvelussa sarake poistettu
  • Yksikkö-näkymä: muokkauslomakkeilla vain Tallenna- ja Palaa-napit. Lisätty käyttäjälle huomautus, kun yksikkötiedon kuvauksen muokkaus ei ole voimassa.
  • Yksikkö-näkymä, Ryhmät: Opiskelijat-linkkiä klikkaamalla järjestelmävirhe. Toimii vain Winha-yhteyden kanssa, lisätty virheenkäsittelyä.
  • Henkilöt, Työaikasuunnitelma: Tehtäväkokonaisuudet-välilehden ikonit korjattu.
  • Toteutuksen tehtävien tarkemmat tiedot näkyviin / pois näkyviltä -linkkiteksti korjattu vaihtumaan näkymän mukaisesti.
  • Resurssien ylläpidosssa hinnasto-välilehti piilotettu.
  • Yksikkö-osion linkitys-ikkunaan lisätty otsikko.
  • Tilojen ja välineiden hallinta - Tunnisteet valikon tyyliongelma korjattu.
  • Opintojakson muokkauksen asettelu korjattu useamman säännön näyttämiseen.
  • Resurssien suunnittelu ja varaus, varauskalenterit. Rakennuksen tarkempien tietojen ikkunaan lisätty tietokenttiä.
  • Piilotettu välilehdet Opintojaksopalaute ja Oppimateriaalit portletin asetuksissa.

Muut muutokset 1.3

  • Poistettu luonnokseen viittaava teksti Määritä tapaamisajat kalenterista.
  • Korjattu opintokokonaisuuden tietojen tallennus IE11:ta.
  • Korjattu henkilöhakuun Tehtävät-valintojen näyttäminen. Alas aukeava valikko jäi piiloon.
  • Työaikasuunnitelma näkymään ei noussut toteutukset, jossa käytetty /-merkkiä. Muutettu näkymä näyttämään /-merkin omaavat opinnot.
  • Kalenterityöpöydän tallennuksen korjaus. Työpöydällä auki olevat kalenterit eivät tallentuneet.
  • Korjaus muu työ-tehtävän kopiointiin. Kopioitaessa muu työ-tehtävää, josta puuttui tehtävätyyppi muuttui tehtävä projektityyppiseksi.
  • Exchange-synkronointi. Korjaus varauksen käsittelyyn jos status muuttuu APPROVED -> "joku muu" -> APPROVED. Vanhaa merkintää ei päivitetty uusilla tiedoilla.
  • Lisäykset toteutussuunnitelman kenttiä indeksiin (arviointikriteerit, vastuuhenkilö, toteutuksen paikkamäärä, pienryhmien paikkamäärä)      

Päivitys vaikuttaa myös seuraaviin järjestelmiin:

  • Tuubi työtilat käyttämään peppi-clientit versiota 1.3
  • OJP-portlet - kuinka moni on antanut palautetta palautteenantoaikana

Ominaisuuden kuvaus:
Opettajat ovat toivoneet ominaisuutta/toiminnallisuutta, josta he näkisivät kuinka moni toteutuksen opiskelijoista on vastannut opintojaksopalautteeseen palautteenantoaikana. Ehdotus on, että tieto näkyisi Tuubin & Pepin etusivun OJP-portletissa opettajalla otsikon "Palautetta opiskelijoilta" alla. Tämä otsikon alla listautuisi kaikki ne toteutukset (palautteen päättymispäivämääräjärjestyksessä) koodin ja nimen kanssa, joissa palauteaika on käynnissä tai päättynyt. Sen jälkeen samalla rivillä kerrotaan, kuinka moni opiskelijoista on vastauksen antanut (esim. 7) ja tämän jälkeen päivämäärä, jolloin palautteenantoaika päättyy. Jos toteutuksen palautteenantoaika ei ole päättynyt ei opettaja pääse näkemään nykyistä koostetta opintojaksopalautteista. Ts. toteutuksen nimi ja koodi ei näy linkkinä, mutta opettaja näkee kuinka moni on vastannut opintojaksopalautteeseen ko. toteutuksen osalta. Jos palautteenantoaika on päättynyt toimii ko. portletti kuten nyt, eli toteutuksen nimestä ja koodista pääsee avaamaan palautteen koosteen.

  • Identity-service: HRID:n lisääminen ja päivittäminen käyttäjän tietoihin

Päivitys aika: 12.5.2015 klo 16 - 17

  • Ensin päivitetään Tuubin työtilaportlet (15 min käyttökatko Tuubissa)
  • Tämän jälkeen päivitetään Pepin ominaisuudet ja OJP (Lyhyitä käyttökatkoja Pepissä voi esiintyä välillä 16-17)

 

Peppi pääkäyttäjät & Tietohallinto

Tuubin Yhteystiedot valikko ei toimi tällä hetkellä.

Tuubin Yhteystiedot valikko ei toimi tällä hetkellä.

Vikaa selvitetään parhaillaan.

Muun muassa näitä aiheita käsitellään huhtikuun teknologiauutisissa, jotka kokoavat yhteen kuluneen kuun kiinnostavimmat tapahtumat verkon uusien välineiden, opetus- ja opiskeluteknologian, sosiaalisen median sekä mobiilipalvelujen alalta.

Teknologiauutiset toimittaa Metropolian tietohallinto yhteistyössä Metropolian kirjaston ja Metropolian oppimisympäristöjen kehittämistiimin kera.

https://wiki.metropolia.fi/display/socialmedia/2015.04

 

Langaton verkko toimii jälleen normaalisti

Langattoman verkon vika on korjattu, langaton verkko toimii jälleen normaalisti.

 

Langattoman verkon suorituskyky alentunut

Langattoman verkon suorituskyky alentunut teknisen vian takia.

Vika on paikannettu ja se pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti.

 

Tietohallinto

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 23.4. klo 12-16

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 23.4. klo 12-16 Käyttäjätuen kokouksen vuoksi.

Tarvittaessa tee palvelupyyntö: http://hd.metropolia.fi/

tai lähetä sähköpostia: helpdesk@metropolia.fi

Muun muassa näitä aiheita käsitellään Tiedonhallintaa Metropoliassa -verkkojulkaisun huhtikuun numerossa.

Se tarjoaa uutisia ja vinkkejä uusista sähköisistä työ- ja opiskeluvälineistä, jotka nykyisin koskettavat jokaista opiskelijaa ja henkilökunnan jäsentä.

Tiedonhallintaa Metropoliassa ilmestyy lukukausien aikana 1-2 kuukauden välein, ja sen toimittaa Metropolian tietohallinnon tiedonhallinta- ja järjestelmäpalveluiden tiimi.

Metropolian tietojärjestelmiä huolletaan viikonloppuna 25-26.04.2015, mistä seuraa käyttökatkoja

useisiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin oheisen aikataulun mukaan:

 

Lauantai 25.04.2015 klo 8-20

- opetuksen ja projektien www-palvelut, mm. users, vhost, projects-palvelimet

- Lync

- kirjautumisissa tietokoneille/Tuubiin/Peppiin yms. järjestelmiin voi olla lyhyitä katkoja

 

Sunnuntai 26.04.2015 klo 8-20

- työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop)

- yhteiset www-palvelut, mm Tuubi, Peppi, Moodle

- talous-, henkilöstö-, kiinteistö- ja oppilaitoshallinnon järjestelmät

- työasemapalveluissa lyhyitä häiriöitä

- sähköposti

Tuubin huoltokatkos to 16.4. klo 12.00–12.15

Huoltokatkos alkaen kello 12.00 ja arvioitu kesto enintään 15 minuuttia.

Korjataan tehtävien palautuksessa oleva ongelma. 

 

Tietohallinto