Google terästi verkkoselaimella käytettävää Forms-kyselysovellustaan useilla päivityksillä helmikuun puolivälissä. Aikaa säästävät eritoten uudet templaatit eli vakiopohjat, jolloin samanmuotoista kyselyä ei tarvitse enää kirjoittaa uudestaan kerta toisensa jälkeen.

Edistyneimmät Formsin käyttäjät iloitsevat uudesta skriptituesta. Lomakkeisiijn pystyy nyt loihtimaan toiminnallisuuksia Googlen omilla skripteillä eli toimintoja toteuttavilla pienillä ohjelmanpätkillä.

Kyselyjen analysointityökaluja uudistettiin myös. Tilastoista näkee nyt muun muassa, ketkä ovat uteluun vastanneet. Kysymyspatteriin annetusta vastauksesta tulee myös nootti lomakkeen ylläpitäjälle.

Formsia käytetään esimerkiksi palautteiden keruussa ja tapahtumiinilmoittautumisessa. Muita pilvipohjaisia eli Metropolian ulkopuolisia kyselyohjelmia ovat muun muassa SurveymonkeySocrativeKahoot ja Microsoftin Pulse

Metropoliassa käytettävät pilvipalvelut

Forms sisältyy Google-yhtiön pilvipalvelukokonaisuuteen Google Apps for Education. Microsoftin vastaava tuote käyttää nimeä Office 365 Education. Kummankin paketin sovelluksia ovat Metropolian opiskelijat ja henkilökunta käyttäneet vuoden 2015 alusta lähtien Metropolia-tunnuksillaan.

Pilvipalveluihin pääsee käsiksi kattosivulta. Alasivut tarjoavat muun muassa ohjeet käyttöönotosta, vastauksia yleisiin kysymyksiin sekä sovelluskohtaisia oppaita. 

Funet Tiimin Adobe Connect -verkkokokousjärjestelmässä esiintyy edelleen häiriöitä, jotka aiheuttavat järjestelmän ajoittaista toimimattomuutta.

Verkkokokouksiin voi käyttää Metropolian vanhaaa käytöstä poistunutta connect.metropolia.fi-palvelua. Vanhaan järjestelmää ei kuitenkaan pidä tehdä nauhoituksia tai tallentaa materiaalia.

Henkilökunta voi käyttää kokouksiin myös Skype for Business -järjestelmää

Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan sähköisten työ- ja opiskeluvälineiden kokonaisuus uudistetaan ensi syksynä. Silloin avataan sähköiset työpöydät.

Projektipäällikkö Jaakko Rannila Metropolian tietohallinnosta vastaa työpöydistä esitettyihin yleisiin kysymyksiin:

 

Julkaistaanko työpöydistä myös mobiilisovellus?

Jaakko: Kaikki työpöydät toimivat myös mobiililaitteiden selaimilla, koska käyttöliittymät on responsiivisia. Tämä tarkoittaa, että käyttöliittymät mukautuvat päätelaitteen näytön kokoon sopivaksi. Erillisiä natiivisovelluksia ("Appseja") ei toteuteta tässä projektissa, mutta niiden toteuttaminen on täysin mahdollista avoimiin rajapintoihin perustuvaan arkkitehtuurin ansiosta.

Sähköisten työpöytien pilotointi alkaa siis huhtikuussa. Voivatko myös opiskelijat ryhtyä pilottikäyttäjiksi?

Jaakko: Kyllä voivat. Seuraa tiedotteita lopputalven aikana Tuubissa ja tietohallinnon sivustossa.

Järjestetäänkö henkilökunnalle koulutusta työpöytien käytöstä?

Jaakko: Kyllä. Koulutukset alkavat syyskaudella 2016. 

Mistä saa lisätietoa työpöydistä?

Jaakko: Projektin sivusto tarjoaa kaiken sen, mitä sähköisistä työpöydistä pitää tietää. Ajankohtaiset tiedotteet ilmestyvät myös Tuubissa ja tietohallinnon sivustossa.

 

Kaikki kysymykset ja vastaukset voit lukea myös sähköisten työpöytien projektisivustolta

Jos haluat tietää lisää, voit kirjoittaa kysymyksesi  kommenttikenttään tällä sivulla tai projektin sivustolla.

Soneran matkapuhelinverkossa on havaittu ongelmia maanantaina aamupäivällä 15.02.2016. Verkot saattavat kadota ja puhelut epäonnistua.

Vikaa selvitellään parhaillaan.

Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan sähköisten työ- ja opiskeluvälineiden kokonaisuus uudistetaan ensi syksynä. Silloin avataan sähköiset työpöydät.

Projektipäällikkö Jaakko Rannila Metropolian tietohallinnosta vastaa lisäkysymyksiin työpöytien tiimoilta:

 

Mitä tapahtuu Tuubin nykyisille info-sivuille (Opiskelijoille, Henkilökunnalle)?

Jaakko: Ne siirretään uuteen kokonaisuuteen sellaisenaan kuin ne Tuubissa ovat sähköisten työpöytien käyttöönottohetkellä.

Mitä tapahtuu Tuubin työtiloille ja niissä oleville dokumenteille?

Jaakko: Ne siirretään uuteen kokonaisuuteen sellaisenaan kuin ne Tuubissa ovat sähköisten työpöytien käyttöönottohetkellä.

Mitä palveluja on tarjolla esimerkiksi opiskelijan työpöydällä?

Jaakko: Suoritusote, lukujärjestykset, ilmoittautumiset, Kalenteri, Hops, Edistymisen seuranta, Sopimuspankki ja Ahot. Katso kaavio

Pitääkö opiskelijan työpöydän ja yleisen työpöydän välillä jotenkin surffailla?

Jaakko: Ei tarvitse. Käyttäjälle työpöytien joukko näyttäytyy yhtenä kokonaisuutena. Palvelut toimivat yhdessä osoitteessa.

Onko sähköisten työpöytien kokonaisuus personoitu?

Jaakko: Kyllä on. Eri käyttäjärooleille (esimerkiksi opiskelija, opettaja tai suunnittelija) näkyvät eri asiat ja toiminnallisuudet. Sähköisiä työpöytiä voi verrata esimerkiksi liikeyritysten verkkopalveluihin, joissa sisään kirjautumalla eri asiakasryhmät saavat heille kohdistettuja palveluja.  

Pitääkö tietokoneelle asentaa jotain ohjelmia, jotta työpöydät toimivat myös kotikoneella?

Jaakko: Ei tarvitse, ellei verkkoselainta oteta lukuun. Työpöydät ovat selaintoimisia eli toimivat kaikkialla, missä käytetään verkkoselainta tietokoneen ja tietoliikenneyhteyksien avulla.

 

Kysymysten ja vastausten seuraava osa julkaistaan tällä palstalla viikon kuluttua maanantaina 15. helmikuuta. Silloin käsitellään muun muassa sähköisten työpöytien käyttöä mobiililaitteilla. 

Tähänastiset kysymykset ja vastaukset voit lukea myös sähköisten työpöytien projektisivustolta

Jos haluat tietää lisää, voit kirjoittaa kysymyksesi  kommenttikenttään tällä sivulla tai projektin sivustolla.

Viestintävirasto on vastaanottanut ilmoituksia useista tietojenkalastelukampanjoista.

Kalasteluviestien suhteen on syytä olla erityisen tarkkaavainen. Huijausviestejä sekä viesteissä olevia linkkejä ei ole syytä avata. Jos olet syöttänyt pankkitunnuksesi tai luottokorttitietosi kalasteluviestin perusteella jollekin sivustolle, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi. Kalastelukampanjat ovat poliisitutkinnassa.

Pankki, Posti ja Poliisi eivät kysele verkkopankkitunnuksia sähköpostilla tai tekstiviesteillä.

Viestintävirasto on tiedottanut tällä viikolla useista tietojenkalastelukampanjoista. Huijausviestien teemat ovat liittyneet Postiin, poliisiin, Nordea ja Danske Bank -pankkeihin. Huijausviestien teemat voivat muuttua kampanjoiden edetessä. Huijausviestejä on lähetetty sähköpostiviesteinä ja tekstiviesteinä. Posti- ja poliisiteemaiset kalastelukampanjat ovat kohdistuneet kaikkien pankkienverkkopankkitunnusten käyttäjiin.

Helsingin poliisilaitoksella on tiedossaan tähän mennessä 40 käyttäjää, jotka ovat antaneet verkkopankkitunnuksensa tiedot huijaussivustolle viikon aikana. Tunnuksia on käytetty välittömästi pikalainojen nostoon.

Lisätietoa:

9.2. klo 15.00-15.30 huoltoikkunan aikana eAHOT päivittyy uuteen versioon ja Tuubissa tehdään pieni korjaus

Lisätietoja eAHOT-versiopäivityksestä Tuubin tiedotteissa:

eAHOT Käsittelijä/opettaja, pääkäyttäjä ja tarkistaja
eAHOT Opiskelija

Tuubin työtilat

Työtiloissa korjataan uuden tiedotteen näkymisongelma "Viimeisimmät muutokset" -listassa

Tapio Ekholm and Kaj Kuusisto
Tietohallinto

Tuubissa esiintynyt ongelma on nyt korjattu

Tuubissa esiintynyt ongelma on nyt korjattu.

Tietohallinto

Helpdeskin puhelinpalvelu sulkeutuu maanantaina 01.02.2016 klo 12.00

Helpdeskin puhelinpalvelu sulkeutuu maanantaina 01.02.2106 klo 12.00 kokouksen takia.

Tietoteknisissä ongelmatilanteissa voi tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella helpdesk@metropolia.fi.

Funet Tiimin Adobe Connect -verkkokokousjärjestelmässä on edelleen ongelmia, joka aiheuttaa katkoksiä sen käytössä.

Ongelmaa korjataan parhaillaan.

Skype for Business toimii normaalisti ja tarvittaessa voi käyttää käytöstä poistunutta Metropolian vanhaa connect.metropolia.fi palvelua.
Sinne ei kannata tehdä nauhoituksia tai tallentaa materiaalia.

Funet Tiimin Adobe Connect -verkkokokousjärjestelmässä on vikaa

Funet Tiimin Adobe Connect -verkkokokousjärjestelmässä on vika, joka aiheuttaa järjestelmän ajoittaista toimimattomuutta.

Vika on paikallistettu ja sitä korjataan parhaillaan.

Soneran matkapuhelinverkossa ollut vika on korjattu

Soneran matkapuhelinverkossa oli tiistaina 19.01.2016 aamuyöstä alkanut häiriö,  joka esti puhelin- ja tekstiviesti- ja dataliikenteen. Vika saatiin korjattua iltapäivän aikana.

Vian tarkkaa syytä ei vielä tiedetä, mutta Soneran viestinnän mukaan häiriöt johtuivat mobiiliverkon muutostyöstä.

 

Ongelmia etätyöpöytien (desktop.metropolia.fi/securedesktop.metropolia.fi) käytössä
 
7.1.-8.1.2016 tapahtuneen etätyöpöytäjärjestelmän (VMware Horizon) päivityksen jälkeen osa käyttäjistä ei ole saanut yhteyttä etätyöpöytiin.
 
Todennäköisimmin ongelman aiheuttaa liian vanha versio asiakasohjelmasta VMware Horizon View Clientista tai selaimen vanhentuneet turvallisuusvarmenteet.

Metropolian ylläpitämiin tietokoneisiin uusi versio asiakasohjelmasta asennetaan automaattisesti verkon kautta lähipäivinä.
 
Voit myös ladata ja asentaa ohjelman itse seuraavasta linkistä löytyvillä ohjeilla.
 
Selainkäytön ongelmat voit korjata tyhjentämällä selaimen välimuistin.
Ohjeen löydät klikkaamalla seuraavaa linkkiä.

Jos ongelma ei korjaannu näillä ohjeilla, otathan yhteyttä Helpdeskiin.
Palvelupyynnön voit tehdä selaimella osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai sähköpostilla osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi

Tietojenkalasteluvaroitus!

Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esiintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja, kuten henkilö- tai tilitietoja, esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona. Metropolian käyttäjille yleisimmin saapuneet phishing-viestit ovat olleet olevinaan Metropolian tietohallinnolta sähköpostitse tuleva salasanakysely liittyen jonkun järjestelmän vaihtumiseen tai postilaatikon täyttymiseen.

Metropolian Tietohallinto (Järjestelmänylläpito, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut, Käyttäjätuki) tai webmaster ei koskaan tiedustele käyttäjiltään sähköpostitse salasanoja tai muita vastaavia tietoja.

Esimerkki uusimmista tiedossa olevasta viesteistä, joka tulee poistaa välittömästi:

Hei taas,

Liitteenä maksu neuvontaa annetaan pyynnöstä asiakkaamme.Neuvo on vain viitteellinen.

Kiitos,

Riitta Manninen

Talousjohtaja

Keskuskatu 14

86710 Kärsämäki 

puh.044-4456812

*********************************

[Spreadsheet]

You have a pending incoming docs shared with you via Google docs

Click to open:eDocument Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.

Kiitos,

Riitta Manninen

Talousjohtaja

Keskuskatu 14

86710 Kärsämäki 

puh.044-4456812

Jos ehdit jo lähettää tietojasi ko. linkin kautta, vaihda salasanasi välittömästä Ammeessa https://amme.metropolia.fi

Uutiset ja tiedotteet sekä muita vinkkejä ja oppaita Tietohallinnon sivuilla https://tietohallinto.metropolia.fi

Kyselyohjelma E-lomakkeessa on käyttökatkos tänään keskiviikkona 30. joulukuuta 2015 klo 14.00-15.00.

Katkos johtuu ohjelmistopäivityksestä.

Pahoittelemme häiriötä.


Metropolian tietohallinto
http://tietohallinto.metropolia.fi