Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 28.4. klo 8-14.30

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 28.4. klo 8-14.30 Käyttäjätuen kokouksen vuoksi.

Tarvittaessa tee palvelupyyntö: http://hd.metropolia.fi/

tai lähetä sähköpostia: helpdesk@metropolia.fi

Tuubissa huoltokatko ti 3.5. kello 16.00–16.15 (siirtynyt)

Tuubin päivitys  ti 3.5. klo 16.00–16.15.

Päivityksen jälkeen
- keskustelun tai tiedotteen kommentin poistosta jää jälki näkyviin (onko kommentoija itse vai ylläpito tehnyt poiston)
- haussa ei tuloksia materiaalipankista, joka vanhentunut
- järjestelmän lähettämät sähköpostit selkeämpiä

Tuubiin tehdään tämän jälkeen vain välttämättömiä korjauksia. Muun muassa Tuubin palvelut korvautuvat vähitellen OMAlla. Käy tutustumassa!

 

Kaj Kuusisto

Tietohallintopalvelut

Googlen pilvipalveluissa dokumenttien muokkaus ei toimi  Firefox ja Internet Explorer selaimilla.
Google Chrome-selaimella muokkaus toimii.

Ongelma johtuu päivittyneestä F-securen Browsing Protectection selainlisäosasta.
Vikaan on tulossa korjaus 2-4 viikon sisällä, kun Browsing Protectionin uusin versio on ilmestynyt.

Ti 19.4. Bulevardin tallennusjärjestelmää huolletaan klo 10-18 välisenä aikana.

Tämä aiheuttaa muutaman noin 5 minuutin katkoksen seuraavilla verkkolevyillä:

- share-courses   -projektien verkkolevyt
- media-students  - J-asema
- share-archive -tallennustila

Katkoksen aikana talennus ja lukeminen verkkolevyiltä aiheuttaa virheen.
Jos verkkolevy ei toimi viimeistään 10 minuutin kuluttua, niin käynnistä työasema uudestaan.

Jos ongelma ei korjaannu, ota yhteyttä Helpdeskiin.
Palvelupyynnön voit tehdä selaimella osoitteessa https://hd.metropolia.fi tai sähköpostilla osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi

Opiskelun ja sen suunnittelun työvälineet siirretään yhden osoitteen alle

Tietojärjestelmien kanssa puljaaminen päättyy! TuubiPeppi (henkilökunta),Pakki (opiskelijat) ja Winhan korvaava Perusrekisteri yhdistyvät OMAksi! Se toimii yhdellä kirjautumisella yhdenmukaisen käyttöliittymän ja yhden osoitteen alla.

Palvelut käyttöön vähitellen

OMA on jokaiselle räätälöity palvelukokonaisuus, jonka toiminnot avataan vaiheittainkevään, kesän ja syksyn 2016 aikana. OMA tulee kaikkien palvelujen osalta käyttöön alkuvuodesta 2017.

Katso, mitkä OMAn toiminnot on avattu jo nyt (15.4.2016).

OMA toimii osoitteessa https://oma.metropolia.fi. Voit käydä tutkimassa toimintoja sitä mukaa kuin niiden käyttöönotosta tiedotetaan. Suurinta osaa palveluista kehitetään vielä, ja ne näkyvät käyttöliittymässä pelkkinä kuvina (demoina). Käyttöönotettujen toimintojen kautta tekemäsi muutokset tallentuvat jo suoraan sen takana oleviin taustajärjestelmiin eli TuubiinPeppiinPakkiin ja Perusrekisteriin.

Eri käyttäjien toiminnoille ja sisällöille omat työpöytänsä

OMAn toiminnot ja sisällöt vaihtelevat käyttäjäroolin mukaisesti. Yleisen työpöydän lisäksi käyttäjille on tarjolla roolikohtaisia työpöytiä.  Käyttäjärooleja ovat opiskelija, opettaja, suunnittelija, korkeakoulupalvelut, johtaja/esimies, kumppani ja pääkäyttäjä. Jos käyttäjällä on useita rooleja, ovat kaikkien omien roolien palvelut tarjolla.

Käy vilkaisemassa OMAa ja kirjoita vaikutelmasi OMAn etusivun palautelaatikkoon.

 

Projektipäälliköt
Mika Lavikainen (Perusrekisteri)
Tapio Ekholm (Pakki)
Jaakko Rannila (Sähköiset työpöydät)


Lisätietoa
Sähköiset työpöydät
Perusrekisteri
Pakki/eHOPS

https://oma.metropolia.fi

Metropolian käyttäjähallinnossa esiintynyt vika on korjattu

Metropolian käyttäjähallinnossa http://amme.metropolia.fi

aamupäivällä 13.04.2016 esiintynyt vika on korjattu.

Järjestelmä toimii jälleen normaalisti.

 

Metropolian käyttäjähallinnossa on vikaa

Metropolian käyttäjähallinnossa http://amme.metropolia.fi on parhaillaan vikaa.

Mm. vierailijatunnusten luonti ei onnistu tällä hetkellä.

Pahoittelemme häiriötä.

Muun muassa näitä aiheita käsitellään maaliskuun uutiskoosteessa, jossa niputetaan yhteen kuluneen kuun kiinnostavimmat tapahtumat verkon uusien välineiden, oppimisteknologian, sosiaalisen median ja mobiilipalvelujen alalta. 

Opettajia, muuta henkilökuntaa ja opiskelijoita rohkaistaan kokeilemaan ennakkoluulottomasti uusia digitaalisia välineitä ja menetelmiä sekä raportoimaan hyvistä käytänteistä Metropolian keskustelupalstoille ja sosiaalisen median kanaviin.

Palvelimien huoltotöistä johtuen Metropolian IT-palveluissa on käyttökatkoksia alkaen ke 30.3. ja päättyen to 31.3. aamupäivän aikana.
Samassa yhteydessä asennetaan myös tietoturvapäivityksiä.

Lisäksi Helen Sähköverkko on ilmoittanut sähkökatkosta Bulevardin kiinteistössä 30.3. klo 21 – 31.3. 02 välisenä aikana.
Sähkökatkoksesta johtuen osa Metropolian IT-palveluista joudutaan sammuttamaan.
 
Käyttökatkot eivät vaikuta opiskelijahauissa käytettyihin palveluihin www.metropolia.fi, e-lomake ja opinto-opas.


IT-palvelut, joissa häiriöitä ke 30.3. klo 16 alkaen

  • Sähköposti ja videoneuvottelupalvelut
  • Langaton verkko
  • Opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, mysqlproj, vhost, projects-palvelimet
  • Yhteiset www-palvelut mm. Tuubi, Peppi, Moodle, ezproxy

IT-palvelut poissa käytöstä ke 30.3. klo 20 alkaen

  • Bulevardin alueen työasemat
  • Työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop)
  • Projektien verkkolevyt share-courses sekä media-students (J-asema)
  • Popjazzin ja Konservatorion oppilas- ja taloushallinnon palvelut Primus, Kurre, Wilma, Econet, IMS
  • Koulutusohjelmien palvelut: Flash, Helmi, Innova, Mes, Promeda, Smarteam, Tocoman, Transsrv, Smart Bridgit
  • Seuraavat lisensoidut työasemasovellukset: Aplac, Pads, Matlab, Adams, SlimDesigner, Neplan, Delcam, Avix


Yksittäisissä palveluissa saattaa esiintyä häiriöitä vielä to 31.3. aamupäivän aikana.

Internet-yhteyksiä huolletaan 22.-23.3. välisenä aikana.

Huoltotyöt aiheuttavat lyhyitä, enintään muutaman minuutin mittaisia häiriötä www-selailuun.

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 10.3. klo 11-17.30

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 10.3. klo 11-17.30 Käyttäjätuen kokouksen vuoksi.

Tarvittaessa tee palvelupyyntö: http://hd.metropolia.fi/

tai lähetä sähköpostia: helpdesk@metropolia.fi

Raportointipalveluissa on käyttökatkos ma 7.3.2016 kello 13:00-18:00.

Katkos vaikuttaa esim. Tuubin ja Pepin linkkeihin, jotka ovat riippuvaisia palveluista osoitteissa raportointi.metropolia.fi ja rapodb.metropolia.fi/reports.

Muun muassa näitä aiheita käsitellään uutiskoosteessa, joka niputtaa yhteen helmikuun kiinnostavimmat tapahtumat 

  • verkon uusien välineiden,
  • oppimisteknologian,
  • sosiaalisen median ja 
  • mobiilipalvelujen alalta. 

 

 

Metropolian tietojärjestelmiä huolletaan tiistaina 01.03.2016 klo 16.00-24.00, mistä seuraa käyttökatkoja useisiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin oheisen listan mukaan:

 

Sähköposti & Skype For Business

Talous-, henkilöstö-, kiinteistö- ja oppilashallinnon järjestelmät

Langaton verkko

Työpöytävirtualisointi (desktop ja securedesktop)

Opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, mysqlproj, vhost, projects-palvelimet

Yhteiset www-palvelut mm. Tuubi, Peppi, Moodle, ezproxy

 

 

Helpdeskin puhelinpalvelu viikolla 8, 22-26.02.2016

Helpdeskin puhelinpalvelussa ei ole iltapäivystystä viikolla 8, 22-26.02.2016.

Puhelinpalvelu päivystää seuraavan aikataulun mukaan:

Maanantai - torstaiklo 8.00 - 15.30
Perjantaiklo 8.00 - 15.00