Verkkolevy P:n käyttökatko tiistaina 23.08.2016 klo 12 alkaen

Verkkolevy P (share-p, tallennustila projects) ei ole käytössä tiistain 23.08.2016 klo 12 ja keskiviikon 24.08.2016 välisenä aikana. Katko johtuu tiedostojen siirrosta uuteen tallennusjärjestelmään.

Katkon aikana tarvittavat tiedostot kannattaa kopioida omalle koneelle.

P-levyn omissa kansioissa olevat tarpeettomat tiedostot on syytä poistaa ennen katkoa. Tarpeettomien tiedostojen poisto lyhentää katkon kestoa.

Monitoimilaitteet ja verkkotulostimet käytettävissä

Metropolian tulostusjärjestelmän päivitys on saatu valmiiksi ja monitoimilaitteet sekä verkkotulostimet ovat jälleen käytettävissä.

Arvolippujen sähköinen maksaminen toimii jälleen.

Mikäli monitoimilaitteille tulostaminen ei onnistu, katso ongelmaan liittyvä ohje täältä.

Jos tulostaminen monitoimilaitteille ei onnistu, vaikka yo. ohjeen korjaus on suoritettu, niin tee ystävällisesti asiasta palvelupyyntö täällä.

Pahoittelemme päivityksistä aiheutunutta haittaa.

Tietohallinto

Verkkolevyjen käyttökatko 10.-11.8.

Verkkolevyt T ja W eivät ole käytössä keskiviikon 10.8.2016 klo 16 ja torstain 11.8.2016 klo 14 välisenä aikana. Käyttökatko johtuu verkkolevyjen siirrosta uuteen järjestelmään.

Katkon aikana verkkolevyltä W käynnistettävät verkkosovellukset, kuten Winha-ohjelma, eivät ole käytössä. Internet-selaimella käytettävä Winhan versio toimii normaalisti katkon aikana.

Jos tarvitset T-levyn tiedostoja katkon aikana, kopioi tarvittavat tiedostot hyvissä ajoin ennen katkoa omalle tietokoneellesi.

Monitoimilaitteiden ja tulostimien käyttökatko 9. - 10.8.

Metropolian tulostusjärjestelmää päivitetään 9. - 10.8. välisenä aikana.

Päivityksen aikana monitoimilaitteita tai verkkotulostimia ei voi käyttää. Arvolippujen sähköinen maksaminen ei myöskään onnistu, sillä saman aikaisesti päivitetään myös maksujen käsittelyn taustajärjestelmää.

Mikäli on tiedossa, jokin erittäin tärkeä asia, mikä pitää saada tulostettua käyttökatkon aikana, niin pyydämme tekemään palvelupyynnön aiheesta osoitteessa https://hd.metropolia.fi.

Pahoittelemme päivityksestä aiheutuvaa haittaa.

Päivitämme tiedotetta tilanteen mukaan.


- keskustelun tai tiedotteen kommentin poistosta jäävään "jälkeen" pieni muutos

- korjaus "Luo tiedote tästä sivusta" -toimintoon

 

 

Tietohallinto myy käytöstä poistettuja tietokoneita ja oheislaitteita elokuussa.

Hinnat määräytyvät merkin, mallin ja toimivuuden mukaan.

Paikat ja ajat:

Albert ja Leppävaara, viikko 33 (15-19.08.2016)

Tarkemmat tiedot

 

Metropolian sähköpostijärjestelmä päivittyy Exchange 2016:een

Metropolian sähköpostijärjestelmä päivittyy Exchange 2016:een kesän aikana.

Postilaatikoiden siirto uuteen järjestelmään alkaa keskiviikkona 06.07.2016 ja kestää arviolta 31.08.2016 saakka. Sähköpostia voi käyttää normaalisti päivityksen aikana, mutta postilaatikon siirron jälkeen Outlook-asiakasohjelma tulee käynnistää uudelleen.


Postilaatikon siirron jälkeen osoitteessa http://mail.metropolia.fi on käytössä uudistunut selainliittymä. Jos asiakasohjelma ei toimi, on mahdollista käyttää selainliittymää.


Outlook ja mobiililaitteet: Outlook ja mobiililaite vaativat siirron jälkeen uudelleenkäynnistyksen. Joissain tapauksissa siirron jälkeen saattaa olla enintään 24 tunnin katko Outlookin ja mobiili-clientin yhteydessä sähköpostipalvelimeen.


IMAP-ohjelmat: Jos yhteyden muodostamisessa on ongelmia uudelleenkäynnistyksen jälkeen, IMAP-tili tulee luoda uudelleen.


Postilaatikon siirron jälkeen havaituista ongelmista voi tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella helpdesk@metropolia.fi. Helpdeskin puhelinpalvelu 09 7424 6969 päivystää jälleen 08.08.2016 alkaen.

 

Toimitusjohtajahuijauskampanja käynnissä

Viestintäviraston tiedossa on parhaillaan erittäin aktiivinen toimitusjohtajahuijauskampanja, jossa yrityksen henkilöstöä pyritään saamaan maksamaan valheellinen lasku.

Toimitusjohtajahuijauksessa rikolliset lähestyvät yrityksen taloushallintoa tai muuta laskunmaksuoikeudet omaavaa henkilöä esimerkiksi yrityksen toimitusjohtajan tai talousjohtajan identiteetillä. Huijauksessa valejohtaja pyytää suorittamaan pikaisen maksun ja kysyy mitä tietoja maksun suorittamiseen tarvitaan. Usein tilanteeseen liittyy jokin painostuskeino, kuten myöhässä olevasta maksusta johtuva kiire tai huijausyrityksen tekeminen perjantai-iltapäivän päätteeksi.

Viestintäviraston tiedote asiasta

 

Ohjeita huijauksen ennaltaehkäisyyn ja tunnistamiseen:

Älä luota sokeasti sähköpostin lähettäjätietoihin.

Varmista puhelimitse lähestyvän soittajan henkilöllisyys.

Älä anna käyttäjätunnusta tai salasanaa puhelimitse.

Älä anna mitään organisaation tietoja tuntemattomalle soittajalle.

Noudata organisaation laskujen maksamis- ja tarkastuskäytäntöjä

Jaa havainnot huijausyrityksistä organisaation sisällä ja tee tarvittaessa rikosilmoitus.

 

Uusi Windows 10 -etätyöpöytä on avattu henkilökunnalle

Nykyisen Staff-etätyöpöydän (securedesktop) rinnalle on avattu uusi Windows 10 -käyttöjärjestelmään pohjautuva Staff-W10-etätyöpöytä.

Staff-W10:n avulla voi tutustua Windows 10 -käyttöjärjestelmään ja Office 2016 -toimisto-ohjelmiin. Toistaiseksi etätyöpöytä on testikäytössä, eikä sisällä vielä kaikkia ohjelmia ja asetuksia. Suorituskyvyssä ja toiminnallisuudessa on myös puutteita.

Staff-W10 tulee valmiina korvaamaan nykyisen Windows 7:ään pohjautuvan Staff-etätyöpöydän. Tästä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

Etätyöpöytä on käytettävissä samoin kuin nykyinen Staff-etätyöpöytä.

Staff-W10-etätyöpöydän ohjeet

Staff-W10-etätyöpöydän kehityssivut

Metropolian tietojärjestelmiä huolletaan ti 24.5.2016 klo 16.00-24.00.
Huoltotöistä johtuen seuraavissa Metropolian tarjoamissa IT-palveluissa on käyttökatkoja:

  • Sähköposti & Skype For Business
  • Talous-, henkilöstö-, kiinteistö- ja järjestelmät
  • Opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, vhost, projects-palvelimet
  • Yhteiset www-palvelut mm. Tuubi, Peppi, Moodle, ezproxy
  • IP-pöytäpuhelinjärjestelmä
  • Securedesktop- ja desktop.metropolia.fi -etätyöpöydät


Valmistumiseen liittyen katkot eivät vaikuta Winhaan eivätkä 2. asteen Primukseen ja Wilmaan.
Allekirjoitus- ja valmistumisjärjestelmässä käyttökatko on enintään muutamia minuutteja alkaen klo 18.

Helpdeskin puhelinpalvelu siirtyy lyhyempiin päivystysaikoihin

Helpdeskin puhelinpalvelun pidennetty iltapäivystys on päättynyt toistaiseksi.

                  09 7424 6969

 

Kesällä päivystysajat on lyhyemmät ja heinäkuussa päivystys on kokonaan suljettu.

Päivystysajat toukokuun loppuun saakka ovat seuraavat:

 

maanantai - torstaiklo 8.00 - 15.30
perjantaiklo 8.00 - 15.00

 

Huom!

Maantaina 16.05.2016 päivystys on kokonaan suljettu Tietohallintopalvelujen seminaarin takia.

 

Muut kesän poikkeavat päivystysajat löytyvät Tietohallinnon sivustolta.

 

Tietoteknisissä ongelmatilanteissa voi tehdä palvelupyyntöjä osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella helpdesk@metropolia.fi

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu ma 16.5.

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu ma 16.5. tietohallinnon seminaarin vuoksi.

Tarvittaessa tee palvelupyyntö: http://hd.metropolia.fi/

tai lähetä sähköpostia: helpdesk@metropolia.fi

Tietojärjestelmien huoltotyö ti 10.5. ja ke 11.5.

Tiistaina 10.5. klo 16 aloitetaan tietojärjestelmien huoltotyö, joka jatkuu seuraavaan päivään klo 12 asti.
 
Huoltotyöstä johtuen voi tietokoneen käynnistyksessä keskiviikkona esiintyä ongelmia. Jos tietokone ei käynnisty normaalisti, vaan jää käynnistymisvaiheeseen näytön pysyessä mustana, paina näppäimistön ESC-näppäintä.

Jos Windows ei edelleenkään käynnisty, tee palvelupyyntö helpdeskiin.

Helpdesk

http://hd.metropolia.fi
helpdesk@metropolia.fi

Puh. 09 7424 6969

ma-to 8-17.30
pe 8-15

Tikkurilan yksikössä on verkko pimeänä pe 29.4.

Siellä eivät toimi langalliset eivätkä langattomat lähiverkkoyhteydet. Tästä syystä pois käytöstä ovat internet-yhteys, verkkolevyt, tulostuspalvelut ja kaikki muut verkon kautta toimivat palvelut.
---

Vika oli palveluntarjoajan verkossa ja se saatiin korjattua saman illan aikana.  

 

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 28.4. klo 8-14.30

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu to 28.4. klo 8-14.30 Käyttäjätuen kokouksen vuoksi.

Tarvittaessa tee palvelupyyntö: http://hd.metropolia.fi/

tai lähetä sähköpostia: helpdesk@metropolia.fi