OMAn korjauskohteet:

Kaikki työpöydät

Kalenteri ja tilavaraukset/Resurssien suunnittelu ja varaus

  • Päällekkäisien varauksien ilmoitus
  • Varauksen tallentuminen päällekkäisen varauksen yhteydessä
  • Varausten listaus ja massahallinta

Yhteystietohaku

  • Esimies- ja yksikkötieto

Suunnittelijan ja opettajan työpöytien korjattavia toimintoja

  • Toteutukset, Toteutuksen ylläpitäjäkenttä moniarvoiseksi
  • Yksiköt, Yksikkölistaus, Pikahaku-kentän valintalista

Sopimuspankki

  • eAHOTin kautta tehtävä sopimus

 

Tietohallinto

Toimintahäiriö aiheutti tulostustilin virheellisiä veloituksia

PaperCut-tulostusjärjestelmässä oli eilen 4.10. katkos, joka joidenkin opiskelijoiden kohdalla aiheutti saldon vähenemisen, vaikka tulostus tai kopiointi epäonnistui. Katko johtui virheellisestä tulostustyöstä, joka aiheutti järjestelmän toimintahäiriön.

Jos tulostuksesi tai kopiointisi epäonnistui ja tulostustiliäsi veloitettiin, tee palvelupyyntö asiasta osoitteessa https://hd.metropolia.fi. Virheellisesti veloitettu summa palautetaan PaperCut-tilillesi.

Pahoittelemme katkosta aiheutunutta haittaa.

Tietohallinto

WinhaWille katoaa lopullisesti lokakuun 24. päivän jälkeen. Winhawillen mukana poistuu myös opintorekisteri nykyisessä muodossaan. Sen korvaavat marraskuun alussa avautuvat uudet OMA-palvelut, joiden testiversiot ovat olleet käytössä 9.9.2016 lähtien osoitteessa: https://oma.metropolia.fi.

Tarkista tietosi!

Tarvitsemme panostasi! Sinä pystyt selvittämään, kuinka opiskelutietojesi siirto uuteen palveluun on onnistunut! Mene osoitteeseen https://oma.metropolia.fi vertailemaan OMAssa ja WinhaWillessä olevia suoritustietojasi. Jos havaitset virheitä, kerro niistä Opiskelijan työpöydältä löytyvällä palautelomakkeella!

Huomaa, että OMAn opintosuoritusrekisteriin on luettu suorituksesi 24.8.2016. Sitä myöhemmin tulleet merkinnät eivät näy OMA-rekisteriotteessa. Vaihdossa suoritetut opinnot voivat puuttua OMA-rekisteristä. Edellä mainituista virheistä ei tarvitse raportoida.

Suoritukset siirretään uudestaan Winhasta OMA-rekisterin käyttöönoton yhteydessä.

Toimi näin!
 

 1 Mene osoitteeseen https://oma.metropolia.fi.

 2 Olet nyt OMA-palveluiden yleisellä työpöydällä. Klikkaa vasemmassa ylänurkassa olevaa Ratas-kuvaketta  ja vaihda käyttöösi Opiskelijan työpöytä .

 3 Jos sinulla on useampia tai historiallisia opiskeluoikeuksia, vie hiiri oikeaan ylälaitaan oman nimen kohdalle ja valitse avautuvasta valikosta nykyinen opiskeluoikeutesi, jotta näet viimeisimmät tietosi.

Screen Shot 2016-10-04 at 13.14.39.png

4 Klikkaa Opiskelijan työpöydällä Suoritukset-kuvaketta . Toiminnon takaa löydät sekä OMA-, että WinhaWille-suoritusotteesi. Vertaile rekistereitä. Jos huomaat virheitä tai puutteita, kerro se meille Opiskelijan työpöydän etusivun palautelomakkeella.

5 Kerro palautelomakkeella (OMAssa Opiskelijan työpöydällä)

  1. Opiskelijanumerosi

  2. Puuttuvan tai virheellisen opintojakson tunnus

  3. Voit myös laittaa liitteeksi OMAsta ja Winhasta otetun suoritusoteen.

 

Lisätietoja

Metropolian uusi verkkopalvelu OMA - vastauksia yleisiin kysymyksiin:
https://wiki.metropolia.fi/display/tyopoydat/Vastauksia+yleisiin+kysymyksiin

Soneran tietoliikenneverkossa 04.10.2016 ollut vika on nyt korjattu

Soneran tietoliikenneverkossa oli 04.10.2016 laaja vikatilanne, joka koski koko maata. Useat Soneran järjestelmät ja palvelut eivät toimineet normaalisiti. Vika saatiin korjattua iltaan mennessä.

Muun muassa näitä aiheita käsitellään syyskuun digiuutisissa, jotka niputtavat yhteen viime viikkojen kiinnostavimmat tapahtumat verkon uusien välineiden, oppimisteknologian, sosiaalisen median ja mobiilipalvelujen alalta. 


Laaja sähkökatko Lounais-Suomen alueella aiheutti lyhyen toimimattomuuden Metropolian järjestelmiin puolen päivän jälkeen keskiviikkona 28.09.2016.

Milloin nykyinen Tuubi poistuu käytöstä?

Mitä palveluja OMAssa on Opiskelijan työpöydällä?

Mistä OMAssa pääsee Opettajan työpöydälle?

Muun muassa näitä asioita valaistaan Vastauksia OMAsta esitettyihin yleisiin kysymyksiin -koosteessa, jonka päivitetty versio ilmestyi 26. syyskuuta.

Metropolian tietojärjestelmiä huolletaan tiistaina 27.09.2016 klo 16.00–24.00, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin  (mm. talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät, Winha, Lync, Koulutuskalenteri, SMART Bridgit, Konservation ja Pop & Jazz Konservatorion Wilmat,  securedesktop.metropolia.fi,  MySQL-palvelimien päivitykset, Linux-palvelimien päivitykset, PHP:n päivitykset, Moodle, Tuubi, ja Peppi).

Mail.metropolia.fi:n käytössä on useita lyhyitä katkoja, joten www-selaimella postia kirjoittaessa kannattaa posti välitallentaa useasti, jos on pakko käyttää postia katkojen aikana.

 

Pidemmät katkot seuraavilla:


Opiskelijoiden mysql-palvelin, mysql.metropolia.fi:n huolto kestää useamman tunnin alken klo 16.00.

Moodle-järjestelmässä on klo 22.00 alkaen pidempi katko, joka kestää arviolta noin tunnin.

Desktop.metropolia.fi-palvelussa on noin klo 22.00 alkaen pidempi katko, joka kestää arviolta noin tunnin.

Apple Mac OS X-käyttäjiä on haitannut ongelma, jossa Z-verkkolevylle eli kotihakemistoon ei ole voinut kopioida tiedostoja.

Levyvalmistaja ei ole valitettavasti saanut korjattua ongelmaa, mutta Mac-tuki on kehittänyt vaihtoehtoisen ratkaisun tilanteeseen.

Kaikkin ylläpidon alaisiin Mac-koneisiin asentuu lähipäivinä CopyHelper-apuohjelma, jonka avulla on mahdollista kopioida tiedostoja Mac-koneelta Z-verkkolevylle.

Ohjelman käyttöohjeet

Tuubiin tehdään nykyään vain välttämättömiä korjauksia. Muun muassa Tuubin palvelut korvautuvat vähitellen OMAlla. Käy tutustumassa!

Tietohallinto

Muun muassa näitä aiheita käsitellään Tiedonhallintaa Metropoliassa -verkkojulkaisun syyskuun numerossa:
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/2016.09+-+Tiedonhallintaa+Metropoliassa 



Tietohallinto myy käytettyjä tietokoneita ja oheislaitteita

Paikat ja ajat:
Leppävaara: 5.10.2016, 14.00 - 18.00
Albert: 12.10.2016, 14.00 - 18.00

Tietohallinto myy käytöstä poistettuja tietokoneita ja oheislaitteita. Hinta määräytyy merkin, mallin ja toimivuuden mukaan.

Lue tarkemmat tiedot:  http://tinyurl.com/oto8lep

Opiskelijan työpöytä on avattu OMAssa (oma.metropolia.fi)! Palveluita, joita voit nyt käyttää:

  • Winhan opintosuoritusote
  • Sopimuspankki
  • Tilavaraukset
  • Tapaamisajat

Pakki-palvelut löytyvät jatkossa OMAsta opiskelijan työpöydältä. 

Lisäksi opiskelijan työpöydällä ovat tarjolla linkit seuraaviin palveluihin:

  • Opinto-opas
  • Koulutushaku
  • Lukkarikone
  • AHOT

Lisäksi saat testattavaksesi marraskuun alussa käyttöön tulevia uusia palveluita: eHOPSin, joka on henkilökohtaisen opintosuunnitelma digitaalisessa muodossa sekä palveluita, jotka korvaavat WinhaWillen (WinhaWille poistuu käytöstä marraskuun alussa):

  • Henkilökohtainen opintosuunnitelma (eHOPS):
    • opintojen hakeminen ja valitseminen opintosuunnitelmaan
    • opintojen ajoituksen luominen
    • ohjaajien kanssa viestittely
    • opintojakson toteutuksille ilmoittautuminen
  • Omien opintojen tavoiteseuranta
  • Omat opiskelutiedot

OMAn käytöstä saa teknistä tukea Metropolian Helpdeskistä

Palautetta OMAsta pystyy antamaan OMAn etusivulla vasemmassa yläkulmassa olevan palautelaatikon kautta. 

 

Projektipäälliköt

Jaakko Rannila (sähköiset työpöydät)
Mika Lavikainen (Perusrekisteri)
Tapio Ekholm (eHOPS/Pakki)

 

Lisätietoa

Sähköiset työpöydät
Perusrekisteri
Pakki/eHOPS

oma.metropolia.fi

Apple iOS 10, älä päivitä vielä!

Apple on julkaissut uuden iOS 10 -käyttöjärjestelmän iPhone- ja IPad-laitteille.

Käyttäjät ovat raportoineet päivityksen jälkeisestä laitteiden jumiutumisesta, jonka jälkeen laitteet ovat käyttökelvottomia.

Tätä pävitystä ei kannata asentaa mihinkään tärkeässä käytössä olevaan iOS-laitteeseen ennen kuin ensimmäinen korjauspävitys on julkaistu.