Helpdeskin puhelinpalvelu ja palvelupisteet ovat suljettu 22.12.2016 - 03.01.2017 välisen ajan.

Helpdeskin poikkeavat puhelinpalveluajat löytyvät Tietohallinnon sivustolta.

 

                 

 

Tietoteknisissä ongelmissa voi tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella helpdesk@metropolia.fi.

Pyyntöjä käsitellään kuitenkin rajoitetusti joululomien aikana.

Tietojenkalastelua Nordean nimissä

Tietojenkalastelu eli Verkkourkinta (phishing) on tietotekniikassa esintyvää rikollista toimintaa. Sen avulla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja kuten henkilö- tai tilitietoja esiintymällä tiedon saantiin oikeutettuna tahona.

Metropolian käyttäjille yleisimmin saapuneet phishing-viestit ovat näyttäneet Metropolian tietohallinnolta tulevilta salasanakyselyiltä liittyen jonkin järjestelmän vaihtumiseen.

Metropolian Tietohallinto (Järjestelmäylläpito, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut, Käyttäjätuki, Webmaster tms.) ei koskaan tiedustele käyttäjiltään sähköpostitse salasanoja tai muita vastaavia tietoja.

Sähköpostiviestit, joissa kysellään luottamuksellisia tietoja, tulee poistaa välittömästi eikä viestien linkkejä saa avata.

Esimerkki salasanakyselystä:

Hei,
Tekniikan osasto tekee säännöllisiä ohjelmistopäivityksiä parantamaan palveluidemme laatua.
Ole hyvä ja seuraa ohjeita:
1) Kirjaudu pankkitililtä käyttämällä seuraavaa linkkiä.
2) Anna meille skannattu kopio Tunnuslukukortti .
·        Klikkaa tästä<http//clickconcurso.com.br/index2.php>
Jos vastausta ei saada seuraavan 48 tuntia, Tunnuslukukortti vanhentunut.
Kiitos luottamuksesta meihin ja edelleen käytettävissänne.
sydämellisesti
Nordea.fi

Soneran VIP-palvelua huolletaan viikonloppuna 10-11.12.2016

Soneran VIP-palvelua huolletaan viikonloppuna 10.12.2016 klo 18.00 - 11.12.2016 klo 5.00 välisenä aikana.

Tänä aikana palvelua voi käyttää normaalisti, mutta yli 15 minuuttia kestävät puhelut voivat katketa huollon aikana. Puheluliikenteessä saattaa esiintyä lyhyt 30s - 30min katko 1.12.2106 klo 00.00 - 04.00 välisenä aikana.

 

 

Windows 10 -pikaohje

Metropolian työasemiin on jo asennettu Windows 10 -käyttöjärjestelmä Leppävaaran toimipisteessä - lukuun ottamatta luokkia ETYA0135, ETYA0143, ETYB202 ja ETYB336.

Tässä pikaohje Windows 10:n perustoiminnoista:
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Windows+10+-pikaohje

Lisää tietoa ja oppaita on Metropolian tietohallinnon sivustossa:
https://tietohallinto.metropolia.fi
 

Ystävällisin terveisin

Tietohallinto

Kotihakemistoissa viime viikolla ilmennyt vika on saatu korjattua, joten kotihakemisto eli Z:-asema on taas käytettävissä kaikilla käyttäjillä.

Toimittajan kanssa jatketaan edelleen vikatilanteen syyn selvittämistä, jotta vastaavat katkokset voidaan tulevaisuudessa välttää.

Kaikissa verkkolevyissä on käyttökatkoja perjantaina 02.12.2016

Kaikissa verkkolevyissä on käyttökatkoja perjantaina 02.12.2016 järjestelmävian korjauksen vuoksi.

Kotihakemisto Z: ei toimi kaikilla tällä hetkellä johtuen verkkolevyjärjestelmässä olevasta viasta.

Vikaa selvitetään parhaillaan toimittajan kanssa.

 

Tietohallinto myy käytöstä poistettuja tietokoneita ja oheislaitteita. Hinta määräytyy merkin, mallin ja toimivuuden mukaan.

Paikka ja aika:
Leppävaara: 8.12.2016, 14.00 - 18.00

Lisätietoja

Helpdeskin puhelinpalvelu päivystää torstaina 01.12.2016 poikkeuksellisesti vain aamupäivällä klo 8-10 välisen ajan Tietohallintopalvelujen seminaarin takia.

Tietoteknisistä ongelmista voi tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteella helpdesk@metropolia.fi.

Virtuaalitodellisuus etenee vauhdikkaasti: 360 asteen kuvat pystyy jo upottamaan selaimeen ja Googlen Tilt Brushilla kykenee ei vain piirtämään kolmiulotteisesti vaan myös kulkemaan vaikkapa oman taideteoksensa läpi.

Google uudisti viimeinkin Sites-julkaisujärjestelmänsä, jolla tehdään WWW-sivuja. 

Mate 9:stä ennustetaan seuraavaa huippuluuria. 

Muun muassa näitä aiheita käsitellään marraskuun digiuutisissa, jotka niputtavat yhteen verkon uuden toimintaympäristön kiinnostavimmat tapahtumat viime viikkojen ajalta.  

 

Maintenance break on IT systems and services on Tuesday

Maintenance break on IT systems and services on Tuesday 29 of November during 4 pm and 12 am

The maintenance break will cause interruptions on the following IT services:

  • Email and Skype for Business
  • Billing, HR and Facilities department systems
  • Single Sign-On
  • Securedesktop and desktop.metropolia.fi virtual desktops
  • Teaching and project www-services such as users, vhost and projects-servers
  • Common www-services such as Tuubi, www.metropolia.fi, Peppi, Moodle and ezproxy
Tiistaina käyttökatkoja useissa järjestelmissä

Metropolian tietojärjestelmiä huolletaan tiistaina 29.11.2016 klo 16.00 - 24.00, mistä seuraa käyttökatkoja useisiin Metropolian tarjoamiin IT-palveluihin oheisen listan mukaisesti:

  • talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmät
  • sähköposti
  • Skype For Business
  • Kertakirjautumispalvelu (uudet kirjautumiset eivät toimi)
  • Työpöytävirtualisointi (lyhyitä katkoja desktop- ja securedesktop -etätyöpalveluissa)
  • Opetuksen ja projektien www-palvelut mm. users, vhost ja projects-palvelimet
  • Yhteiset www-palvelut mm. Tuubi, Peppi, www.metropolia.fi, Moodle ja ezproxy
Helpdeskin puhelinpäivystys suljettu torstaina osan päivää

Helpdeskin puhelinpäivystys on suljettu torstaina 24.11.2016 klo 10.30 lähtien käyttäjätuen koulutuksen takia.

Tarvittaessa voit tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi

Tiedonhallintaa Metropoliassa -verkkojulkaisun marraskuun numero tarjoaa jälleen ajankohtaiset uutiset talossa käytettävistä sähköisistä työ- ja opiskeluvälineistä:

  • OMAssa avattiin marraskuun alussa uusia palveluja etenkin Opiskelijan työpöydällä. Tuoreessa tilannekatsauksessa valotetaan myös sitä, mitä on vielä tulossa. 
  • Maksullisen koulutuksen projektin tuotokset tulevat käyttöön kahdessa vaiheessa vuonna 2017.
  • Virtuaalikampus etenee demovaiheeseen.
  • Parhaat oppimisteknologiset työvälineet.
  • Uusia pilvipalveluja Metropolian opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön.

Tiedonhallintaa Metropoliassa ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja sen toimittaa Metropolian tietohallinnon tiedonhallinta- ja järjestelmäpalveluiden tiimi. 

Opiskelijan työpöydällä pystyt muun muassa tekemään opintosuunnitelman ja ilmoittautumaan toteutuksille.

Video

 

 

Projektipäälliköt

Tapio Ekholm 
Mika Lavikainen 
Jaakko Rannila 


 

Lisätietoa

Sähköiset työpöydät
Perusrekisteri
Pakki/eHOPS

Vastauksia yleisiin kysymyksiin
Tiedotearkisto

https://oma.metropolia.fi