Metropolian verkkolevyjä huolletaan tiistaina 17.10.2017 klo 11.00 alkaen. Huolto aiheuttaa muutaman noin 1-5 minuutin käyttökatkoksen verkkolevyjen toimintaan.

Katkon jälkeen verkkolevyt palautuvat käyttöön automaattisesti. Jos verkkolevyt eivät kuitenkaan tule näkyviin, tietokone kannattaa käynnistää uudelleen.

Jos verkkolevyt eivät näy uudelleenkäynnistyksen jälkeenkään, apua saa soittamalla Helpdeskin puhelinpalveluun, 09 7424 6969, tekemällä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen helpdesk@metropolia.fi.

Tietohallinnon sivusto kertoo yksityiskohtaisten ohjeiden kera, miten Metropoliassa tulostetaan, kopioidaan ja skannataan

Syyskuun digiuutiset

Syyskuun digiuutiset raportoi verkon uuden toimintaympäristön kiinnostavimmista tapahtumista:

  • uudet iPhonet
  • virtuaalitodellisuus
  • Microsotin Teamsiin kaavaillut muutokset vuonna 2018 






Muun muassa näitä asioita käsittelee tuore Tiedonhallintaa Metropoliassa -e-julkaisu, jonka toimittaa Metropolian tietohallinnon tiedonhallinta- ja järjestelmäpalveluiden tiimi:

Opiskelijan IT-vinkit

Tietojärjestelmiä huolletaan tiistaina 12.9.2017 klo 16.00-24.00, mistä seuraa lyhyitä käyttökatkoja useimpiin Metropolian tarjoamiin palveluihin mm. talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmiin, sähköpostiin, Skype for Business -järjestelmään, verkkolevyihin (yhteiset ja oma Z-asema), opetuksen ja projektien www-palveluihin mm. users, vhost, projects-palvelimet ja www.metropolia.fi.

Moodle päivitetään klo 22.00 alkaen.

Huollot eivät vaikuta OMA-palvelun toimintaan.

Metropoliassa käytetään myös Googlen ja Microsoftin pilvipalveluja. Kummankin yhtiön selainkäyttöiset sovelluskokoelmat tarjoavat välineitä muun muassa

- yhteiskirjoitukseen
- julkaisemiseen (WWW, blogi, video)
- tiedonhallintaan (digitaaliset muistikirjat, kyselyt)
- tiedostojen jakamiseen

Pilvipalvelujen kattosivulta ((https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Pilvipalvelut)

- selviää, miten pilvipalvelujen käyttäjäksi kirjaudutaan Metropoliassa
- pääsee eteenpäin itse sovelluksiin sekä niiden infosivuille, jotka tarjoavat opaskirjallisuutta ja -videoita.

Lisää pilvipalvelujen linkki (https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Pilvipalvelut) Suosikit ja linkit -osastoon OMAssa:

1. Mene OMAn Yleiselle työpöydälle (klikkaa Metropolian logoa OMAn vasemmassa yläkulmassa)
2. Suosikit ja linkit (oikea yläkulma)
3. Näytä suosikit
4. Lisää

Käyttäjätunnukset...
langaton verkko...
ilmainen Office...
OMA... 

Oleellisimmat asiat, jotka opiskelijan pitää tietää sähköisten opiskeluvälineiden käytöstä Metropoliassa


Lisää selviytymisoppaan linkki (https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=132854332) Suosikit ja linkit -osastoon OMAssa:

1. Mene OMAn Yleiselle työpöydälle (klikkaa Metropolian logoa OMAn vasemmassa yläkulmassa)
2. Suosikit ja linkit (oikea yläkulma)
3. Näytä suosikit
4. Lisää

Muun muassa näitä aiheita käsitellään elokuun digiuutisissa, jotka niputtavat yhteen verkon uuden toimintaympäristön kiintoisimmat tapahtumat viime viikkojen ajalta:
https://wiki.metropolia.fi/display/socialmedia/2017.08

Mukana ovat myös tärpit eli kaksi (2) merkittävintä poimintaa kiireisimmille.

 

VPN-etäyhteyspalvelu uudistuu perjantaina 1.9.2017

Uusittu VPN-etäyhteyspalvelu otetaan käyttöön perjantaina 1.9.2017.

Jatkossa VPN-etäyhteys tarjotaan kaikille käyttäjille, ja palvelua käytetään AnyConnect-clientilla. Henkilökunnan käytössä ollut VPN-portaali poistuu käytöstä.

Sisäisiä palveluita käytetään avaamalla ensin VPN-etäyhteys Anyconnect-clientilla, minkä jälkeen palvelut toimivat tietyin rajauksin kuten Metropolian toimipisteistä. VPN-yhteyden kautta käytettävissä olevat palvelut määräytyvät käyttäjän roolin ja päätelaitteen perusteella. Ohjeet palvelun käyttöön ovat nähtävillä 1.9.2017 alkaen tietohallinnon sivustolla.

Opiskelijoille tiedotetaan palvelusta syyskuun alussa, kun se on ensin todettu toimivaksi henkilökunnan osalta.

Henkilökunnan osalta etätyöpöydät säilyvät edelleen toisena tapana sisäisten palveluiden etäkäyttöön. Ohjeet tietohallinnon sivustolla.

 

 

Aikaisemmin ilmoitettu verkkolevypalvelimen huolto tiistaina 22.08.2017 on peruttu ja siirretty myöhempään ajankohtaan.

Verkkolevyt ja OMAn tiedostot toimivat normaalisti.

Helpdeskin puhelinpäivystys palvelee perjantaina 18.08.2017 poikkeuksellisesti vain klo 8.00-11.00.

Puh. 09 7424 6969

Normaaleihin päivystysaikoihin palataaan jälleen 21.08.2017 alkaen.

Maanantai - torstai klo 8.00-15.30

Perjantai klo 8.00-15.00

 

Tietoteknisissä ongelmatilanteissa voi tehdä palvelupyynnön osoitteessa http://hd.metropolia.fi tai lähettää sähköpostia ositteella helpdesk@metropolia.fi

Ohjeita löytyy tietohallinnon sivustolta http://tietohallinto.metropolia.fi.

Käyttäjähallinnossa olleesta häiriöstä johtuen opiskelijat (mm. vaihto-opiskelijat) ovat saaneet aiheettomia viestejä tunnusten lukittumisesta. Viesteistä ei tarvitse välittää, ellei tunnuksen voimassaoloaika ole oikeasti päättymässä.

Pahoittelemme häiriötä!

Verkkolevypalvelinta huolletaan tiistaina 22.08.2017 klo 11.30-16.00 välisenä aikana.

Huolto vaikuttaa OMAn tiedostojen saatavuuteen sekä share-courses-, media-students-, ja share-archive-verkkolevyihin.

Ym. aikana on n. 2-3 katkosta, jotka kestävät n. 5-15 minuuttia.