You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 3 Next »

Osallistujat

Jaakko Rannila

Petri Silmälä

Esa Suominen

Päivi Tenhunen-Marttala

Marjaana Hanki

Sonja Merisalo

Tiina Heikkinen

Pekka Perälampi

Mika Lavikainen

 Petri Silmälä


Ajankohtaiset asiat

  • Tuotanto on ollut päällä.
    • Vikoja on muutamia havaittu. Ne pitää ilmoittaa Eduix palvelupyyntöjärjestelmän kautta (hello.eduix.fi). Ilmoittakaa myös Jaakolle vioista joita huomaatte.
      • Varausten tekemiseen
      • Tehtävien tekemiseen
      • Työtilojen puuttumiseen omasta
      • Kaikki tiedotteet eivät vielä näy OMA:ssa

  • Staging ympäristö (testi) on valmis todennäköisesti tänään tai viimeistään huomenna.
  • Tätä seuraa demoympäristö, jossa sotkettua dataa ja osa henkilöihin liittyvistä tiedoista on kokonaan poissa.
  • Sonja valmistele yhdessä koodaritiimin kanssa uutta kirjautumissivua, jonka pohjat Veikkolainen on toimittanut
    • Tässä yhteydessä voi käyttää muutamia tunteja Heidiä apuna, mutta vain minun luvalla
    • Tehdään pääosin omana työnä. Helena on tarvittaessa apuna.
    • Tavoite on saada tehtyä tämä valmiiksi 14.10.
    • Veikkolainen toimitaa tämän viikon aikana livepalvelun, jossa tehtyjä kirjautumissivuja voi kokeilla. Tehdyt työt toimitetaan siis Jukalle, joka asettaa ne livepalveluun jotta tehtyä työtä voi demoilla.

Tiedottaminen

  • Tiimitiedote on julkaistu
  • Seuraava julkaisu on kysymys & vastaus tiedote.
    • HUOM! kaikki projektiryhmän jäsenet käyvät katsomassa onko vastaukset järkeviä ja ajantaisia. Petri lähettää linkin kaikille.
    • Mika, Tapio ja Jaakko tarkistavat vielä ennen julkaisua.
  • Jos Tuubin keskusteluihin tms. tulee kysymyksiä niin vastauksia annetaan seuravien periaatteiden mukaisesti:
    • Kaikki voivat tästä ilmoittaa jos huomaavat ettei kysymykseen tai kommenttiin ole reagoitu. Saa laitta ehdotuksen vastauksesta. Ilmoitetaan projektipäälliköille (Mika, Jaakko, Tapio) ja pääkäyttäjälle (Marjaana)
      • Jos asia koskee opiskelijan työpöytää niin Tapio vastaa
      • Jos asia koskee Peppi palveluita niin Marjaana
      • Jos koskee yleistä työpöytää niin Jaakko
      • Jos koskeee perusrekisteripalveluita niin Mika
      • Jos joku on kipeänä niin toiset sijaistaa.

Muistio

Kokouksen pääteemana oli tilannekatsauksen läpikäynti liittyen 9.9. tehtyyn Milestone 3 / Peppi 1.4 käyttöönottoon.
Käsiteltiin Jaakko Rannilan raportti:

Käyttöönoton toimet

OMA-kokonaisuuden välikäyttöönotto tehtiin suunnitellusti perjantaina 9.9.2016. Käyttöönotto sisälsi:
-Peppi järjestelmän uudelleenasennuksen uuteen palvelinympäristöön
- Palvelimien asenukset
- Verkkomuutokset
- Sertifikaatit yms
- Peppi tietokannat uusille tietokantapalvelimille ja vaihto MySQL:stä MariaDB tietokantaan.
- Peppi indeksit uuteen paikkaan

Koska Peppi vaihtoi paikkaa merkitsi tämä muutoksia kaikkiin järjestelmiin, jotka oli Peppiin integroitu. Näitä järjestelmiä olivat mm.
- Lukkarikone
- Koulutushaku
- Tuubi
- Työtilat
- OJP
- AHOT
- Pakki
- Amme
- Opinto-opas
- Ihana

Kaikkiin edellämainittuihin järjestelmiin piti tehdä muutokset käyttöönoton yhteydessä.

Lisäksi Pepillä itsellään on integraatioita, jotka piti asettaa uudelleen toimintaan ja tarkistaa mm. ip-rajoitukset:
- MS Exchange
- Winha

Pepistä asennettin lisäksi uusi versio. Aiemmin tuotannossa ollut versio oli yli vuoden vanha. 1.3 -> 1.4. Uudessa versiossa vanhaan verrattuna on uusia tai parannettuja ominaisuuksia yli 100.

Pepin käyttämät alustat päivitettiin myös:
- Java 6->8
- Servicemix 4->5
- Tietokantamoottorin versio

Käyttökatkoksesta tiedotettiin sähköpostilla, Tuubin tiedotteilla ja Pepin ilmoituksilla käyttäjiä ahkerasti koko viime viikko
----

Käyttöönoton onnistuminen

Käyttöönotton varattu aika arvioitiin liian pieneksi. Tästä syystä johtuen töitä tehtiin myös viikonlopun aikana ja edelleen maanantaina ja tiistaina OMA kokonaisuuteen tehtiin korjaustoimenpiteitä mitä ei oltu huomattu käyttöönoton suunnittelussa tai järjestelmän testauksissa. Tämä toisaalta oli odotettavissa ja korjaustoimenpiteiden suorittamiseen varauduttiin henkilöresursseja varaamaalla.

Palvelinympäristö on toistaiseksi kestänyt kuormaa hyvin. Ainoat hetket jolloin ympäristö oli koetuksella oli hetket, jolloin järjestelmä putsasi monen vuoden aikana kertynyttä lokitietoa tietokannasta. Tämä aiheutti lyhyen järjestelmäkatkon, josta toivuttiin kuitenkin nopeasti. Muutoinkin lähes kaikki ilmoitetut viat saatiin ratkaistua alle vuorokaudessa, myös viikonloppuna.

Käyttöönoton aikana jouduttiin tekemään Pakin suhteen erilainen ratkaisu kuin alunperin suunniteltiin. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli tarkoitusena jaktaa nykyisen Pakin tuotantokäyttöä lokakuun loppuun saakka. Viikonlopun aikana ilmeni kuitenkin asioita, joiden vuoksi projektipäälliköt tekivät ratkaisun siirtää palvelut OMA:n opiskelijan työpöytään maanantain ja tiistain aikana siten, että uuden opiskelijan tuotanokäyttö voidaan aloittaa keskiviikkona tai viimeistään torstaina. Suurimpana syynä päätökselle oli se, että tehty työ halutiin tehdä uuteen ympäristöön ei vanhaan, joka kuitenkin poistuu käytöstä. Vanhaan Pakkiin olisi joutunut tekemään monia muutoksia, jotta se olisi toiminut uudistetun järjestelmäympäristön kanssa.

Lyhyesti:
- Käyttöönotto sujui sen suuresta koosta (lähes samaa kokoluokkaa kuin alkuperäisen Pepin käyttöönotto) ja suhteellisen tiukasta aikataulustaan huolimatta hyvin.
- Skype For Business tukikanavalle, joka oli auki koko maanantain ei tullut kuin muutama käyttäjä
- Samaan aikaan uutta kokonaisuutta käytettiin kuitenkin aktiivisesti. Esim. uusia outlook merkintöjä (varausmerkintöjä henkilöille) syntyi pe-ti välisenä aikana yli 80 000 kpl.
- Helpparitapauksia uudesta järjestelmästä ilmoitettiin yhteensä muutamia kymmeniä (pe-ti) joista suuri osa on tällä hetkellä ratkaisu. Lukumääräisesti eniten ilmoituksia aiheuttivat (nämä jo korjattu tällä hetkellä):
-popjazz opiskelijoiden kirjautumisongelmat. Tämä johtui siitä, että emme aluksi olleet määritelleet heille oikeutta järjestelmään.
-oulook merkintöjen siirtymättömyys ja ylipäätään ko. integraation toimimattomuus
-ahot järjestelmän toimimattomuus

Käyttöönoton jälkeisten huomioiden ja virheiden korjaamista voi seurata Huomatut puutteet sivulta.
Huom: jos jollain on ollut toimintoja, jotka kiinni suoraan Pepin tietokannoissa, niin tietokannat ovat muuttaneet uusille palvelimille: yhteydet tulee päivittää. 
Seuraavat askeleet:
  • Opiskelijan työpöydän julkistaminen tällä viikolla
  • Demo- ja stagingympäristöjen pystyttäminen
  • Perusrekisterikäyttöönotto Milestone 4:ssa
  • Työtilat milestone 5:ssa
  • 15.2. kaikki valmista
Muita pienempiä toimintoja/päivityksiä Oman yleisen työpöydän toiminnallisuuksiin voidaan tehdä matkan varrella mikäli mahdollista - näiden kanssa ei siis välttämättä odoteta tammikuuhun.
Päätettiin tässä kohtaa poistaa "käyttöliittymädemo" elementit yleiseltä työpöydältä. Muutenkin keskusteltiin tiedottamisen ja käyttäjien opastamisen haastavuudesta; tilanne on nyt täysin erilainen kuin aiemmin Omassa, koska käyttäjiä on paljon enemmän Peppi -käytön myötä. Käyttäjillä on hankalaa hahmottaa, mikä osa Omasta on kehityksen alla. Tarvitaan taulukko, jossa selkeästi kerrotaan palveluista ja milloin ne tulevat.
Työtilat ovat erityisesti kiinnostavat ja on huomattu, että Omassa ei näy kaikki työtilat (kohta 45 Huomatut puutteet -sivulla - korjaus tulossa). Lisätään myös työtilat -listauksen yläpuolelle teksti, jossa kerrotaan pilotointikäytöstä.
Keskusteltiin miten Omaa esitellään Tietohallinnon seminaarissa. 
  • No labels
You must log in to comment.