Osallistujat

Juhani Gurney

Jaakko Rannila

Esa Suominen

Pekka Perälampi

Katri Kesälahti

Petri Silmälä

Marjaana Hanki

Päivi Tenhunen-Marttala

Asialista

Kehitystilanne:

  • Tiedotteiden ja työtilojen kehitystilanne pilottia varten: vko 13 viimeistellään ne toiminnot, jotka laitetaan ajoon pilotissa
  • Janne ja Heidi hiovat teeman / käyttöliittymän 

Pilotti:

  • vko 13 Eduix rakentaa omassa testiympäristössä asennuksen
  • palvelinvalmistelut Metropoliassa
    • palvelimet, oma.metropolia.fi varmenne
    • kertakirjautuminen (vanhalla idp:llä)
  • identiteettidatan siirtäminen palvelukerrokseen (otetaan pohjaksi Perusrekisteriä varten tehty ohjaustietopalvelu-kanta), koska identiteetti-integraatiota tuskin mahdollista tässä aikataulussa toteuttaa
    • Jaakko selvittää Metropolian tilanteen / valmiuden käyttää uutta rajapintaa Ammeesta käsin.,
  • 3.4.X02 Kirjauduttaessa ensimmäistä kertaa palveluun - modali
    • Toteutetaan kahdessa vaiheessa: pilottiin versio, jossa vain Oman yleisen työpöydän modaali - jatkoversioon tuki useammalle modaalille halutuilla sivuilla + sisältöjen linkittäminen
      • Slidet: työpöytien konsepti, mikä tilanne (eli mitä tarkoittaa pilotti, miten korostettu asiat jotka protoja - esim. kuva kahdesta palvelusta joista toinen toimiva ja toinen proto), korostetaan ettei kyse ole testauksesta
  • Palautteen kerääminen: saisiko modaaliin (esim e-lomake), jossa lomake näyttäisi samalta kuin työpöydän ilme. Juhani selvittää.

Muutoshallintaan liittyviä päivityksiä:

    •  4.X.02 Työtilojen tiedotteiden ja keskusteluiden integrointi osaksi työpöytien ajankohtaista- ja keskustelualuetoimintoja
      • Tiedotteiden osalta päätetty (toimittajan puolella), että ehdottomasti järkevintä hyödyntää uutta tiedotepalvelua. Arvioitu lisätyömäärä koskee ainoastaan vanhojen tiedotteiden tuomista näkyviin työtiloissa (mihin päädyttiin?)
        • Helposti luettava lista (nappi, josta saa esim. modaalin auki, jossa tiedotteet pötkössä), Juhani: katso Jannen kanssa
      • Keskustelutoiminnallisuuden osalta harkittava vielä, mahdolliset skenaariot (kaikissa on hyviä ja huonoja puolia):
        • 1) tehdään kokonaan uusi oma keskustelu/kommentointipalvelu Peppi-ekosysteemiin
        • 2) integroidaan olemassa oleva forum-tuote osaksi omaa järjestelmää
        • 3) käytetään jotain pilvipalvelua, joka vain upotetaan osaksi sähköisiä työpöytiä ja työtiloja jne
        • Tarkennetut vaatimukset: 4.X.02 Työtilojen tiedotteiden ja keskusteluiden integrointi osaksi työpöytien ajankohtaista- ja keskustelualuetoimintoja
          • yksi vaihtoehto on vielä tehdä niin, että yleiset keskustelualueet taklataan jollain monipuolisella pilvipalvelulla, mutta kommentointi ja työtilojen keskustelut tehdään omalla yksinkertaisemmalla palvelulla.
      • Edetään tiedotteiden kanssa - Keskusteluissa vielä selvitettävää, tehdään jatkoselvityksiä (ei tarvitse olla ensimmäisten joukossa)
    • 4.X.04 Työtilassa toteutuksen kalenterin näyttäminen
      • Ehdotus:
        • Ei tehdä uutta kalenterinäkymää työtiloihin, vaan näytetään aina kalenteri Resurssivarausvälineen avulla. 
        • Resurssivarausvälineeseen tehdään uusi varauksen tyyppi (esim. TODO / Deadline)
        • Työtilojen tehtävistä luodaan automaattisesti tällä tyypillä varaukset (integrointi tapahtumapohjaisesti jonon avulla)
        • Kalenterin asetuksissa toiminto, jolla deadlinet saa pois näkyvistä / näkyviin - työtilasta avattaessa tehtävät aina näkyvissä
        • Esim. "aikataulut" toiminnallisuus saadaan jatkossa aina varauspalvelusta (ks. esim. Työpöytien etusivu)
        • Tehtävät sais Exchangesynkan piiriin?
        • Voiko TODO (tehtävien deadlinet) otsikot näkyä julkisesti toteutusten kalentereissa? Linkki kuitenkin vie työtilaan, jossa sitten työtilojen oikeustarkistus. 
          • Päätös: lähtökohtaisesti saa näkyä (Lukkarikoneessa, opendatassa jne nämä ei näkyisi)
        • Miten yleisessä työtilassa - eli jos yleisen työtilassa tehdään tehtäviä?
          • Juhani selvittää vaihtoehdot

    • 4.1.6.2 Tiedotteet (4.1.6. Työtilan toiminnot), Yhteen työtilaan laadittavan tiedotteen voi kohdistaa useampaan työtilaan.
      • Totetutettavissa, mutta käydään vielä käyttötapaus läpi (olisiko esim jonkinlaisesta template-toiminnosta apua - vai kopiointi ja hyvä käyttöliittymä, 4.2.28)
        • kopiointi sai kannatusta, linkit ja liitteet mukana.
    • 4.1. Ei-aktiivisen roolin oikeudet työtiloihin (METRO-98)
      • Työtilan ominaisuutena olisi, että vaatii myös roolin xx - tämä toteutettavissa
      • Työmääräarvioon palattava tarkemmin, kun toiminnallisuuksia saatu pidemmälle
        • Työtilan jäsenlistassa voisi näyttää jäsenten kohdalla myös heidän yleiset roolit
    • 4.1.6.3 Dokumentit ( OwnCloud integraatio)
      • Ei keretty arvioimaan
    • 4.1.6.3 Työtilaan pitää voida lisätä kokonaisen kansion omia dokumentteja
      • Ilman kansiorakennetta useamman tiedoston lataaminen toteutettavissa nykyisillä käyttöliittymäkomponenteilla pienellä työmäärällä -> näin tehdään

Muita asioita:

  • Etusivun toteutus/työtilalistaukset
    • Sisältö seuraavalla periaatteella:
    • opettaja:
      • työtila
      • toteutussuunnittelu
    • opiskelija:
      • työtila
      • toteutuksen tiedot
    • kaikille Moodle yms työkalut, jotka työtilassa linkitetty

  • Osasuoritukset työtilassa
    • " Vastaa Tuubin toiminnallisuutta Osa-suoritukset. Opintojakson arvointi  tehdään Winhaan (jatkossa Perusrekisteriin), mutta opintojakson toteutuksen  aikana esim. harjoitustehtävien arvioinnit julkaistaan täällä. Arviointitietoja ei  voi tallentaa pilvipalveluihin (vrt. Metropolian pilvipalveluehdot), joten tämä on  keskitetty paikka mihin osa-arviointeja voi tallentaa."
    • Sisältää siis tehtävien arvioinnit ja Perusrekisteristä toteutuksen osien arvioinnit

      • Muutetaan termi: Arvioinnit

        • kokonaisarviointi myös mukaan!

    • Arviointi-käsite: käytetään tapahtuma/viestipalvelussa käsitteenä "sinulle annettu arvosana..."

    • Tapahtumat ja viestit

 

  • No labels
You must log in to comment.