Tietotekniikkarikkomusten seuraamuskäytäntö
1) Yleistä tietoa tietotekniikkarikkomuksista ja tietomurrosta
Tietotekniikkarikkomuksina pidetään ammattikorkeakoulun tietojärjestelmien käytöstä annettujen sääntöjen tai määräysten vastaista toimintaa tai tietojärjestelmien käyttöä Suomen lakien vastaisesti.
Tässä dokumentissa kuvataan toimenpiteitä, joita henkilöön kohdistetaan, kun tietotekniikkarikkomus on havaittu tai sitä on perusteltua syytä epäillä. Seuraamukset tietotekniikkarikkomuksesta vaihtelevat riippuen, onko kyse käyttäjän huolimattomuudesta, tahallisuudesta vai rikoksentekoyrityksestä.
Tietomurto: määritelmä
Tietomurto on laissa kiellettyä, koska silloin yritetään luvatonta tunkeutumista tietojärjestelmään, palveluun tai laitteeseen, taikka sovelluksen luvatonta käyttöä haltuun saatujen tunnusten avulla.
Dokumentti keskittyy ensisijaisesti ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoihin ja henkilökuntaan.
Ammattikorkeakoulun järjestelmiin voi olla käyttäjätunnuksia myös mm.
- Sidosryhmien jäsenillä.
- Täydennyskoulutuksen ja avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoilla.
Ryhmän heterogeenisuudesta johtuen sen osalta käytetään enemmän tapauskohtaista harkintaa.
Kaikki havaitut tietotekniikkarikkomukset ja niistä aiheutuneet toimenpiteet on ilmoitettava ammattikorkeakoulun tietohallintojohtajalle.
2. Käyttöoikeuksien rajoittaminen selvitystyön ajaksi
Käyttöoikeuksia voidaan rajoittaa joko sulkemalla kaikki tai osa käyttäjän käyttäjätunnuksista tai muutoin estämällä jonkin tietojärjestelmän käyttö (esim. poistamalla tiedon muutosoikeus) selvitystyön ajaksi.
- Opiskelijalta pääsääntöisesti suljetaan käyttäjätunnukset ja hänet kutsutaan keskustelemaan tietohallintojohtajan tai järjestelmästä vastaavan henkilön kanssa
- henkilökuntaan kuuluvan käyttöoikeuksia rajoitetaan tarvittavassa määrin. Rajoituksena verkkohäiriötilanteissa voi olla myös työaseman kytkeminen irti verkosta.
Käyttöoikeuksia on rajoitettava aina, kun on perusteltua syytä epäillä, että käyttäjä on syyllistynyt väärinkäytökseen, ja on mahdollista, että käyttöoikeudesta on haittaa rikkomuksen selvittämiselle tai vahinkojen minimoimiselle.
Käyttöoikeuksien rajoittamisesta selvitystyön ajaksi päättää tietojärjestelmän omistaja, yksikön johtaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Rajoittamisen toteuttaa ylläpitäjä. Kiireellisissä tapauksissa ylläpitäjä voi omalla päätöksellään rajoittaa käyttöoikeuksia enintään kolmeksi arkipäiväksi, mistä tulee välittömästi ilmoittaa rajoituksista vastaavalle henkilölle.
3. Seuraamukset
Lievimmissä tapauksissa käyttäjälle huomautetaan asiattomasta toiminnasta.
Tietotekniikkarikkomuksen seurauksena käyttäjä on korvausvastuussa sekä väärinkäyttämistään resursseista, että väärinkäytön selvitystyöstä aiheutuneista kustannuksista.
3.1 Opiskelijat
Opiskelijalle kohdistettavia seuraamuksia voivat olla tietojärjestelmien käyttöoikeuksien rajoittaminen (käyttäjätunnusten sulkeminen) (Metropolian käyttösäännöt), ammattikorkeakoulun sisäiset hallinnolliset toimet (kirjallinen varoitus, määräaikainen erottaminen) (Ammattikorkeakoululaki 14.11.2014/932) sekä rikosilmoituksen tekeminen (laissa rangaistaviksi määritellyt teot).
Opiskelijoiden tietoturvarikkomuksien käsittelemisestä vastaavat opettaja tai korkeakoulun muu henkilökunnan edustaja, opettajan esimies tai tutkintolautakunta riippuen tietotekniikkarikkomuksen vakavuudesta. Lievemmissä tapauksissa ja huolimattomuudesta opiskelijalle huomautetaan suullisesti asiasta.
Käyttäjätunnusten sulkemisesta päättää rehtori tai hänen nimeämänsä henkilö. Käytön rajoitusaikaan ei lasketa mukaan tunnusten sulkemista selvitystyön ajaksi.
Kirjallisen varoituksen antamisesta opiskelijalle päättää ammattikorkeakoulun rehtori ja määräaikaisesta erottamisesta ammattikorkeakoulun hallitus. Käyttöoikeus korkeakoulun tietopalveluissa evätään erottamisen ajaksi.
Tietohallintopalvelut ei ole kurinpitopalvelu, vaan opiskelijoiden tietotekniikkarikkomukset käsitellään opiskelijoiden kurinpidollisten käsittelyohjeiden mukaisesti.
Opiskelijan lievä tietotekniikkarikkomus: määritelmä
Opiskelija loukkaa tai kiusaa muita opiskelijoita, henkilökuntaa, vierailijoita tai muita henkilöitä, joiden kanssa hän toimii opintojen tai harjoittelun kautta, tai paljastaa näiden henkilötietoja kolmansille osapuolille tai muutoin toimii tietosuojaohjeiden ja -säännösten vastaisesti. Opiskelija tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella vahingoittaa Metropolian, harjoittelupaikan tai yhteistyökumppanin omaisuutta.
Opiskelijan vakava tietotekniikkarikkomus: määritelmä
Opiskelija uhkaa yleistä turvallisuutta tai aiheuttaa merkittävää vahinkoa Metropolialle. Opiskelija toistuvasti tai tavalla, jota voidaan pitää tahallisena tai muutoin törkeänä, paljastaa muiden opiskelijoiden, henkilökunnan, vierailijoiden tai muiden henkilöiden, joiden kanssa hän toimii opintojen tai harjoittelun kautta, henkilötietoja ml. arkaluontoiset tiedot kolmansille osapuolille tai muutoin toimii tietosuojaohjeiden ja - säännösten vastaisesti. Opiskelija tunkeutuu tietoverkossa luvattomalle alueelle, uhkaa tietoturvaa tai aiheuttaa vahinkoa tietojärjestelmälle.
Esimerkkejä opiskelijoiden tietotekniikkarikkomusten skaalasta
3.2 Henkilökunta
Henkilökuntaa koskevia seuraamuksia voivat olla ammattikorkeakoulun työoikeudelliset toimet (kirjallinen varoitus, irtisanominen, palvelussuhteen purku) (Työsopimuslaki 26.1.2001/55, 7luku, 2§ & 8luku, 1§) sekä rikosilmoituksen tekeminen (laissa rangaistaviksi määritellyt teot). Varoituksen antaa yksikön johtaja tai hallintojohtaja. Käyttöoikeudet yksittäisiin järjestelmiin voidaan väärinkäytöksestä johtuvan luottamuspulan synnyttyä evätä määräajaksi tai pysyvästi. Seuraamuksia määriteltäessä tutkitaan yhdessä rikkomuksen tahallisuuden aste ja vakavuus.
Esimerkkejä henkilökunnan tietotekniikkarikkomusten skaalasta
4. Esimerkkejä rikkomuksista
Rikoslain alaisen materiaalin oikeudeton levittäminen kuten:
- Raaka väkivalta, rasistinen aineisto ja kansan kiihottamiseen tarkoitettu materiaalit.
Tekijänoikeuslain alaisen materiaalin oikeudeton levittäminen kuten:
- Musiikki, videot, sarjakuvat, elokuvat, pelit ja ohjelmistot.
Tunnuksen luovuttaminen toiselle käyttäjälle
- Tunnuksen luovuttamista on esim. salasanan kertominen toiselle käyttäjälle tai istunnon auki jättäminen niin, että joku toinen pääsee valvomattomasti käyttämään toisen tunnusta.
Tiedon luottamuksellisuuden vaarantaminen, esim.
- Ei-julkiseksi luokitellun tiedon luovuttaminen henkilölle, jolla ei ole oikeutta saada sitä, esim. palvelinten käyttäjätietojen luovutus
- Ei-julkiseksi luokitellun tiedon tietoturvan laiminlyönti, esim. puutteelliset suojaukset järjestelmässä, jossa tietoa käsitellään
- Salassapitorikokset
- Tietosuojalain rikkominen
- Henkilökohtaisen tietoturvan laiminlyönti, esimerkiksi salasanan jättäminen näkyviin.
Rikkomuksen vakavuuden skaala
- Created by Unknown User (jukkatv), last modified by Roope Rannikko on 7.2.2024
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 25 Current »
- No labels