Huijauspuhelut- ja tekstiviestit
1. Huijauspuhelut
Huijauspuheluilla tarkoitetaan tilanteita, joissa soittaja väittää olevansa esimerkiksi IT-tuen edustaja tai Microsoftin teknisestä tuesta. Huijauksien tavoite on saada henkilö luovuttamaan tietoja tai dataa. Soittaja saattaa väittää esimerkiksi, että tietokoneessasi olisi jokin tietoturvaongelma, jonka hän haluaisi korjata. Syitä voi olla muitakin. Joissakin tilanteissa huijari haluaa päästä tietokoneellesi etäyhteydellä ja sitä kautta varastaa tietojasi tietokoneeltasi. Pahimmissa huijauksissa hyökkääjä on suunnitellut yhteydenottoa, jotta se kuulostaisi mahdollisimman uskottavalta. Tutustu Metropolian ohjeistukseen henkilön manipuloinnista.
Huijauspuheluista on ilmoitettava ainoastaan silloin helpdeskille:
- Jos olet joutunut huijauspuhelun uhriksi, eli olet luovuttanut tietoja huijarille.
- Jos soittaja on puhunut suomen kieltä
- Jos soitto on ollut niin sanotusti kohdistettu. Tarkoittaen sitä, että soittaja on tiennyt sinusta tietoa puhelun yhteydessä esimerkiksi koko nimesi, esihenkilösi nimen tai työtehtäväsi (tämä tarkoittaa, että huijauspuhelua on suunniteltu etukäteen).
- Huom. Tuntemattomaan numeroon vastaaminen ei itsessään aiheuta riskiä tietojen varastamisesta, joten kaikkiin puheluihin voi vastata. Ethän ikinä luovuta mitään tietoja puhelimitse, jos et ole täysin varma soittajan henkilöllisyydestä.
Muista:
- Älä luovuta mitään tietojasi tuntemattomalle henkilölle.
- Älä missään tilanteessa anna kenellekään ulkopuoliselle henkilölle lupaa päästä tietokoneellesi etäyhteydellä.
- Jos vähänkin epäilet soittajan henkilöllisyyttä, rauhoita tilanne.
2. Tekstiviestitse leviävät haittaohjelmat yleistyvät
Verkossa toimivat rikolliset etsivät jatkuvasti uusia tapoja saadakseen käsiin henkilöiden arkaluonteisia tietoja. Tällä hetkellä Suomessakin yleistyvät tekstiviestitse leviävät haittaohjelmat ovat aiheuttaneet monelle päänvaivaa. Viesteissä yritetään houkutella henkilö klikkaamaan viestin sisältämää linkkiä, jonka kautta mahdollinen haittaohjelma asentuisi uhrin puhelimelle. Viestien aiheena voi olla paketti-teemainen viesti esimerkiksi Postilta tai tällä hetkellä yleistyvä vastaaja-teemainen viesti. Kuvia klikkaamalla saat lisätietoa huijausviesteistä.
Muista:
- Virallinen toimija ei koskaan pyydä sinua lataamaan puhelimellesi mitään
- Posti ei lähetä kuvankaltaisia linkkejä
JOS OLET ASENTANUT HAITTAOHJELMAN LAITTEELLESI
- Palauta laite tehdasasetuksille. Varmuuskopiosta palauttamisessa pitää varmistaa, että laitteelle palautetaan varmuuskopio joka on luotu ennen haittaohjelman asentamista.
- Jos käytit pankkisovellusta tai käsittelit luottokorttitietoja saastuneella laitteella, ole yhteydessä pankkiisi.
- Tee rahallisista menetyksistä rikosilmoitus.
- Vaihda salasanat palveluihin, joita olet käyttänyt laitteellasi. Haittaohjelma on voinut varastaa salasanasi, jos olet kirjautunut palveluhin haittaohjelman asentamisen jälkeen.
- Ota yhteyttä operaattoriisi, sillä liittymästäsi on voinut lähteä maksullisia viestejä. Tällä hetkellä liikkeellä olevat Android-haittaohjelmat levittävät itseään eteenpäin saastuneista laitteista lähetettävillä tekstiviesteillä.
Jos olet joutunut huijauksen uhriksi, ota välittömästi yhteyttä Metropolian Helpdeskiin.
Puhelinpalvelu: 09 7424 6777
Palvelupyynnöt: https://hd.metropolia.fi / helpdesk@metropolia.fi
- Created by Unknown User (kimmosv), last modified on 13.6.2022