Perusnäkymä ja kirjautuminen
Skype for Business on asennettu valmiiksi omalle Metropolian Windows-työasemallesi. Se löytyy Windowsin ohjelmien alta nimellä Skype for Business. Yleensä Metropolian Windows-työasemissa erillistä kirjautumista ei tarvita. Jos tietokone kuitenkin kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa, kirjaudu omalla Metropolian sähköpostiosoitteellasi, esim. matti.meikalainen(at)metropolia.fi.
Voit myös asentaa Skype for Businessin kotikoneellesi (Metropolian tietokoneiden asennuksista huolehtii Helpdesk). Jos teet näin, Skype kysyy kirjautumista varten käyttäjätunnusta ja salasanaa.
Kirjautuminen
- Kirjoita Käyttäjänimi (Username) -kenttään oma käyttäjätunnuksesi muodossa pk\omatunnus. Esim. pk\mattim
- Jos Skype for Business ilmoittaa, ettei palvelimeen saada yhteyttä (Error connecting to server), tarkista Skype for Businessin palvelinasetukset.
- Jos saat ilmoituksen uudesta yhteyden luomisesta ja sen luotettavuudesta, laita rasti kohtaan "luotettava palvelinyhteys".
- Skype-aloitusikkunassa voit määrittää reaaliaikaisena päivittyvän ja näkyvän tilan: oletko saatavilla, varattu tms.
- Huomaa, että Skype for Business -tilasi seuraa myös Outlook kalenteriasi; kalenterin ajanvaraukset muuttavat Skype for Business -tilasi automaattisesti varatuksi.
- Tavoitettavuustilaa voit kuitenkin säätää manuaalisesti niin halutessasi.
Käytettävissä olevat reaaliaikaiset tavoitettavuustiedot
Määrittelemällä tavoitettavuustiedon kerrot yhteyshenkilöillesi, oletko tavoitettavissa. Tavoitettavuustiedon voit määritellä joko ennen Skypeen kirjautumista (kuvassa) tai milloin tahansa Skypeä käyttäessäsi. Jos Outlook-kalenterissasi on tapahtuma, Skype for Business merkitsee sinut tapahtuman ajaksi automaattisesti varattu-tilaan. Jos olet kuitenkin merkinnyt Outlookissa tapahtuman näytettäväksi kalenterissasi vapaana, Skype ei muuta tilaasi varatuksi.
- Käytettävissä: Olet online-tilassa ja sinuun voi ottaa yhteyttä valitulla yhteystavalla: chat, puhelu, videopuhelu tms.
- Varattu: Puhut juuri puhelua tai olet kokouksessa. Tieto päivittyy myös Outlook kalenteristasi.
- Älä häiritse: Näet vain työryhmän yhteyshenkilöiden keskustelupyynnöt.
- Palaan pian: Olet poissa tietokoneesi ääreltä hetken.
- Ei töissä: Et ole töissä eikä sinuun voi ottaa yhteyttä.
- Näy poistuneena: Automaattinen tilanmuutos. Tietokoneesi on ollut käyttämättömänä hetken, ja näyt siksi Skypessä poistuneena.
Huom! Määrittelemällä tavoitettavuustietosi Skype for Business -ohjelmassa vältät turhat yhteydenottopyynnöt. Kun yhteyshenkilösi näkevät, ettet ole Skypen kautta tavoitettavissa, he voivat esimerkiksi lähettää sähköpostia tai soittaa sinulle.
Perusnäkymä: Skype For Business
- Alla on perusnäkymä Skype for Business -ohjelmasta. Kontaktien nimet on poistettu esimerkkikuvasta, ne näkyvät normaalisti jokaisen yhteyteshenkilösi kuvan vieressä.
- Skype for Business -asiakasohjelma antaa sinulle mahdollisuuden jakaa monenlaista tietoa reaaliajassa muille Skype for Business -käyttäjille.
- Esimerkkinä "What's happenig today" -kenttä.
- Voit myös kertoa muille käyttäjille sijaintisi "Set you location" -kentässä.
- Uusia kontakteja tai kontaktiryhmiä voit lisätä esimerkiksi painalla "NEW"-painiketta.
- Tämän jälkeen voit valita, onko henkilö omaa organisaatiota vai joku muu.
- Valinnan jälkeen kirjoita halukenttään etsimäsi henkilön nimi.
- Kontaktin löydyttyä voit lisätä sen omaan Suosikit-ryhmääsi tai esimerkiksi yleisiin yhteystietoihin, jolloin henkilö tilatietoineen tulee näkyviin kontaktiluetteloosi.
- Alla olevassa kuvassa olen etsinyt henkilön ja haluan lisätä sen suosikkilistalleni.
- Hiiren oikeaa nappia nimen päällä painettaessa saat auki lisätietoja ja toiminteita kyseiselle kontaktille.
- Created by Mika Pekkonen, last modified by Janne Teräslahti on 15.2.2017
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 21 Next »
- No labels