You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Current »

Testi-ikkuna 2 - Yhteenveto ja palautteen vastine

Yleistä

 

Palautteen pääkohdat

  • Hakutoiminnallisuus
    • Hakuja täytyy pystyä tekemään hyvin monipuolisesti joko perushaussa tai edistyneessä haussa
    • Perushakujen hakuehdot tulee määritellä
  • Henkilötiedot vai opiskeluoikeustiedot
    • Kehitysvaiheen ratkaisu jakaa nämä erillisiin näkymiin nykyisillä rajauksilla ei ole palautteen perusteella onnistunut. Vaihtoehtoja ovat näkymien yhdistäminen tai prosessia tukeva selkeämpi rajaus.
    • Läsnäolotietojen osalta palvelu ei ollut sellaisenaan itsensä ulos selittävä; tarvitaan lisäohjeistusta tai muutoksia (huom. tehty jo testi-ikkunan aikana osittain)
  • Massamuokkaustoiminnallisuus
    • Todennäköisesti käyttökohteita lukuisia nykyisten toiminnallisuuksien lisäksi
  • Ryhmäpalvelu
    • Palvelussa testauksen aikana mukana vain saapumisryhmät - palvelun lopullisesta toiminnallisuudesta ja toimivuudesta ei tämän vuoksi saanut vielä kunnolla kuvaa
  • Koodistopalvelu
    • Ulkopuolisten koodistojen vs. omien koodistojen ylläpito ja oikeudet (esim. ulkopuolisen koodiston tai koodin poisto) otettava tarkasteluun
    • Koodistot eivät vielä läheskään joka paikassa järjestelmässä käytössä, minkä vuoksi käyttökokemus jäi vajavaiseksi
  • Käytettävyys
    • Tiiviimpi esittämistapa
    • Runsaasti visuaalisuuteen ja käytettävyyteen liittyviä kehityskohteita.
    • Responsiivisuudessa paikoin ongelmia

 

Palautteen vastine

  • Perusrekisteriprojekti ja erityisesti järjestelmätoimittaja kiittävät paneutuvasta palautteen antamisesta! Jo toimitusprojektin alkumetreille on sijoitettu asiantuntijatestausta varten testi-ikkunoita, jotta kehitettävä palvelu vastaisi käyttäjien tarpeita mahdollisimman hyvin. Palaute käsitellään projektin projektiryhmässä, ja projektin scopeen kuuluvat korjauspyynnöt aikataulutetaan ja toteutetaan muuhun kehitykseen niveltäen. Projektin scopen ulkopuoliset kehitystarpeet kirjataan ylös ja tilaajakorkeakoulut ottavat niihin sisäisesti kantaa.
  • Iteratiivisen kehitysmallin mukaisesti testattavissa osakokonaisuuksissa oli testauksen aikana vielä verrattain paljon puutteita; esimerkiksi migraation keskeneräisyyden vuoksi merkittävä osa prosessin toimivuuden arvioimisen näkökulmasta keskeisistä tiedoista puuttui testauksen aikana vielä järjestelmästä. Migraatio etenee hyvin, ja seuraavassa testi-ikkunassa palvelun kokonaisuudesta saa merkittävästi paremman kuvan.
  • Annetussa palautteessa suurin yksittäinen aihe oli eri näkymien hakutoiminnallisuudet (mm. henkilötiedot, opiskeluoikeustiedot, ryhmätiedot). Palautteesta on runsaasti hyötyä, kun 10. ja 11. kehityssprinteissä tarkennetaan perushakujen pakollisia hakukenttiä. Samanaikaisesti on tehty pohjatyötä myös ns. kehittyneen haun toiminnallisuuden toteuttamiseksi, mikä mahdollistaa nopean, personoidun haun eri näkymien yhteydessä.
  • Useissa palautteissa järjestelmän kehitysvaiheen ratkaisua erotella henkilötietojen näkymä ja opiskeluoikeuksien näkymä pidettiin sekavana; käyttäjälle ei ollut jokaisessa prosessinvaiheessa selvää, mistä työnkulun kannalta oleelliset tiedot löytyvät. Tilaajakorkeakoulut ja toimittaja käyvät palautteen tältä osin läpi, jonka jälkeen päätetään, tulisiko kyseiset näkymät yhdistää vai rajata työnkulullisesti toimivammalla tavalla.
  • Käyttäjät antoivat kaikista testattavista osakokonaisuuksista (henkilötiedot, opiskeluoikeustiedot, ryhmätiedot, koodistopalvelu, lokituspalvelu, käyttöoikeuksien hallinta) runsaasti palautetta sekä toiminnallisten vaatimusten että käytettävyyden näkökulmasta. Asiakaskorkeakoulut ja tilaaja käyvät muutosehdotukset läpi, ja ne otetaan huomioon joko toimitusprojektin aikana tai - mikäli ehdotukset ovat selkeästi nykyisen projektin scopen ulkopuolella - jatkokehityssuunnitelmissa.

 

Lauri Stigell
toimittajan projektipäällikkö 

 

  • No labels
You must log in to comment.