You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 14 Next »

Perusrekisteriprojektin ja OTM-projektin yhteistyöpaja

Aika: 17. - 18.6.2014
Paikka: Porthania (Yliopistokatu 3), tila P667, 6. krs sekä ryhmätöitä varten P669

Osallistujat: 

Tiistai

Perusrekisteri (Metropolia, TAMK)OTM (Aalto, HY, TaY)ROTI (JY)
Mika LavikainenSami HautakangasPetri Heinonen
Jaakko RannilaInka PaukkuMari Ikonen
Virve PeltoniemiPekka ÄikäsTuula Maijanen
Lauri Stigell...Panu Wetterstrand (ip)
Anna-Liisa Karjalainen... 
 ... 

Keskiviikko

Perusrekisteri (Metropolia, TAMK)OTM (Aalto, HY, TaY)ROTI (JY)
Juhani GurneySami HautakangasPetri Heinonen
Mika LavikainenInka PaukkuMari Ikonen
Jaakko RannilaPekka ÄikäsPanu Wetterstrand
Virve Peltoniemi... 
Lauri Stigell... 
Anna-Liisa Karjalainen... 
   


Työpajan tavoitteet

  • Laatia kuva, jossa on opintohallinnon tietojärjestelmän toiminnallinen kenttä jaettuna osiin, mitä kuuluu osapuolten skooppiin yhteensä.
    • Syntyvän kuvan perusteella arvioidaan, mitä yhteistyössä voitaisiin tuottaa.
  • Identifioida kysymykset, jotka pitää ratkaista, jotta yhteistyötä voidaan tehdä.
    • Jos on ratkaisuehdotuksia, kirjataan niitä.
    • Jos on idea, miten vastaus voitaisiin saada aikaan ja mitä pitäisi tehdä sen eteen, kirjataan niitä.
    • Jos on avoimia kysymyksiä, joihin ei vielä ole näkemystä, niin nämäkin pitää kirjata.

Agenda

Tiistai 17.6.: Sisältöpainotteinen päivä (n.15 henkeä)

Tavoitteet
  • Kuvan tekeminen 
  • Sisältöön, tietomalliin liittyvät kysymykset (ja mahdolliset ratkaisuehdotukset)
  • Yhteistyön tekemiseen ja työtapoihin liittyvät kysymykset (ja mahdolliset ratkaisuehdotukset).
Menetelmät
Työjärjestys
  • 9:00 – 9:30
    • Johdon terveiset ja toimeksianto
    • Alkukatsaus, kuvan pohjan esittely 
  • 9:30 – 10:30
    • Rinnakkaista työskentelyä, painotus siinä, että kuvaan saadaan kaikki oleelliset tarpeet näkyviin.
  • 10:30 – 11:00 Yhteenveto ja yhteisen kuvan päivittäminen
  • 11.00 - 11.40 lounastauko
  • 11.40 - 12.40 painotus sisältöön liittyvissä kysymyksissä ja niiden ratkaisuehdotuksissa
  • 12.40 - 13.00 yhteenveto-osuus
  • 13.00 - 14.20 painotus menetelmiin, työskentelytapoihin, aikatauluihin ym. liittyvissä kysymyksissä.
  • 14.20 - 14.45 yhteenveto, esittelymateriaalin koostaminen = kuva + muutama kalvo, mitä asioita jää keskiviikolle
  • 15.00 - 16.00, johtoryhmien yhteinen ACP-kokous, jossa katsaus tilanteesta. Esittely Porthaniasta ACP:lla, jolloin koko porukka läsnä.
  • 16-> Debriefing Kaislassa halukkaille

 

18.6. Teknispainoitteinen päivä, jatketaan myös edelliseltä päivältä rästiin jääneitä tehtäviä (n. 20 henkeä) (sisältöluonnos, LS 14.6.)

Tavoitteet
  • Tunnistaa ja kirjata osapuolten teknisen arkkitehtuurin keskeiset komponentit ja niissä olevat yhtäläisyydet ja erot

    • Missä järjestelmäarkkitehtuurin kerroksessa erot ovat (tietokanta, tiedonvälitys, käyttöliittymä…)
    • Mitä epäselvyyksiä rinnakkaisprojektin teknologisissa valinnoissa toiselle osapuolelle on?
      • Akronyymitalkoot
      • Tarvittavat perustelut valinnoille
    • Mitä arkkitehtuuriperiaatteita valintoihin liittyy (avoin lähdekoodi jne.)?
      • Missä tilanteissa (jos jossain) arkkitehtuuriperiaatteista voidaan joustaa?

  • Arvioida erojen merkitystä eri näkökulmista

    • Arvio projektikolmion (aika, laatu, kustannukset) näkökulmasta esimerkiksi luokittelulla
      • Estävä
      • Vaikeuttava
      • Merkityksetön
    • Yhteistyön aikajänteen näkökulmasta
      • Nykyisten projektien (Perusrekisteri+PAKKI+PEPPI / OTM) toteutuksessa
      • Pidemmän aikavälin yhteistyön näkökulmasta
  • Tulevat valinnat
    • Ovatko tulevat valintatilanteet yhteistyön näkökulmasta prosessina
      • Yhteisiin valintoihin tähtääviä
      • Konsultatiivisia
      • Tiedottavia
      • Jotain muuta, mitä?
    • Miten prosessi tulisi hoitaa
      • Miten kysymykset nostetaan esiin?
      • Miten käsitellään?
      • Miten päätetään?

Lisäksi keskiviikkona jatketaan tarvittaessa tiistain sisältötyöpajan työskentelyä avoimiksi jääneiden kysymysten osalta

Työjärjestys (tekninen track)
  • 9.00 - 9.15 Avaus, johtoryhmien tahtotila ja päivän tavoitteet
  • 9.15 - 10.15 Projektien teknisten valintojen ja niiden perusteiden esittely (á 20 min)
    • Peppi/Perusrekisteri
    • OTM
    • ROTI
  • 10.15 - 11.30 Edellisen työvaiheen esityksiin pohjautuen
    • yhtäläisyyksien ja erojen identifiointi ja dokumentointi
    • valintaperusteiden dokumentointi
    • arkkitehtuuriperiaatteiden kirjaaminen ja mahdollisten niistä poikkeamisedellytysten kirjaaminen
  • 11.30 - 12.15 Lounas
  • 12.15 - 14.00 Havaittujen erojen arviointi ja dokumentointi
    • projektikolmion näkökulmasta
    • yhteistyön aikajänteen näkökulmasta
  • 14.00 - 15.00 Tulevien valintatilanteiden hallinnointi prosessina
    • Prosessin suunnittelu: vaihtoehtoiset toimintatavat

 

Työjärjestys (substanssitrack)
  • Tarvittaessa jatketaan tiistain työskentelyä omassa ryhmässä; sisältö ja aikataulu riippuvainen edellisen työpäivän aikaansaannoksista
  • No labels
You must log in to comment.