How do I create a high-quality service request to ensure I receive a fast and accurate response?
Between the moment of submitting a service request and receiving a resolution, the longest time is often spent on additional information requests. The more carefully you follow the instructions below the service request, the more likely you are to receive the correct and prompt response. Each step is important, and the instructions are designed to save you unnecessary time and effort.
How do I create a written service request?
How do I create a service request at hd.metropolia.fi?
Ennen palvelupyynnön tekemistä:
- Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito/private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.
Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä:
Ota valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
- Mene tietokoneesi tai mobiililaitteesi selaimella osoitteeseen https://hd.metropolia.fi.
- Voit halutessasi vaihtaa kielen sivun oikeasta yläkulmasta.
- Kirjaudu palveluun Metropolian käyttäjätunnuksellasi (pelkkä lyhyt käyttäjätunnus ilman @metropolia.fi-päätettä).
Täytä lomakkeelle kaikki tiedot. Tarkka kuvaus ongelmasta nopeuttaa palvelua.
Kenttä Tieto Selite Sijainti --"-- Kampuksen osoite Huonenumero --"-- Jos ongelma ilmenee tiettyn tilan laitetta käytettäessä (esim. pöytäkone, projektori). Työaseman nimi --"-- Tietokoneesi nimi, jos käytät Metropolian omistamaa tietokonetta. Otsikko Palvelun tai ohjelmiston nimi Käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi
Kuvaava lause EI NÄIN: "Ongelma tietokoneen kanssa".
VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa www.office.com"
Kuvaus Toimet ennen palvelupyyntöä Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.
Mitä? Kerro mitä ongelmaa yrität ratkaista tai mitä apua tarvitset. Milloin? Kerro milloin ongelma ilmeni ja onko sitä ilmennyt aikaisemmin.
Millä laitteella? Kerro jos ongelma esiintyy myös muilla kuin omalla koneellasi.
Selain- vai työpöytäsovellus? Kerro ilmenikö ongelma ohjelman selain- vai työpöytäversiolla vaiko molemmilla.
Virheilmoitus Kirjaa mahdollinen virheilmoitus virhekoodeineen.
Liitetiedostot Kuvakaappaus Liitä mukaan liitetiedostona aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta. Koko ruudun saaminen näkymään on tärkeää: selaimen osoiterivillä, työkalurivin ikoneissa ynnä muissa yksityiskohdissa on usein tärkeää tietoa, joka auttaa ongelman selvittämisessä.
- Lähetä pyyntö oikean alareunan Lähetä-painikkeella.
- Kirjaudu ulos painamalla nimeäsi sivun yläreunasta.
Miten luon palvelupyynnön sähköpostitse?
Palvelupyyntö kannattaa luoda hd.metropolia.fi-sivuston kautta aina kun mahdollista. Mikäli et jostain syystä pysty kirjautumaan järjestelmään, voit luoda kirjallisen palvelupyynnön sähköpostitse.
Ennen palvelupyynnön tekemistä:
- Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito/private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.
Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä:
Ota valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta.
- Avaa uusi viesti sähköpostiohjelmallasi.
- Kirjoita osoite-kenttään helpdesk@metropolia.fi.
- Kirjoita otsikko-kenttään lyhyt lause, joka kuvaa ongelmaasi tarkasti.
- Aina käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi.
- EI: "Ongelma tietokoneen kanssa".
- VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa www.office.com"
Kirjoita viesti-kenttään kaikki seuraavista:
Aihe Tieto Selite Yhteystiedot Nimi Puhelinnumero Kampus
Kampuksen nimi Huonenumero Jos ongelma ilmenee tiettyn tilan laitetta käytettäessä (esim. pöytäkone, projektori). Otsikko Palvelun tai ohjelmiston nimi Käyttämäsi palvelun tai ohjelmiston nimi
Kuvaava lause EI: "Ongelma tietokoneen kanssa".
VAAN NÄIN: "Office 365 selainversio antaa virheilmoituksen yrittäessäni kirjautua sisään osoitteessa www.office.com"
Kuvaus Toimet ennen palvelupyyntöä Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.
Mitä? Kerro mitä ongelmaa yrität ratkaista tai mitä apua tarvitset. Milloin? Kerro milloin ongelma ilmeni ja onko sitä ilmennyt aikaisemmin.
Millä laitteella? Kerro jos ongelma esiintyy myös muilla kuin omalla koneellasi.
Selain- vai työpöytäsovellus? Kerro ilmenikö ongelma ohjelman selain- vai työpöytäversiolla vaiko molemmilla.
Virheilmoitus Kirjaa mahdollinen virheilmoitus virhekoodeineen.
Liitetiedostot Kuvakaappaus Liitä mukaan liitetiedostona aina koko ruudun kuvakaappaus ongelmatilanteesta. Koko ruudun saaminen näkymään on tärkeää: selaimen osoiterivillä, työkalurivin ikoneissa ynnä muissa yksityiskohdissa on usein tärkeää tietoa, joka auttaa ongelman selvittämisessä.
- Lähetä sähköposti.
Miten luon palvelupyynnön soittamalla helpdeskin palvelunumeroon?
Miten toimin kun kyseessä on asia, joka pitää selvittää kolmen arkipäivän kuluessa?
Ennen palvelupyynnön tekemistä:
- Käynnistä tietokoneesi ja laite, jossa vika ilmenee, uudelleen. Kokeile toimintoa vielä kerran.
- Jos yrittämäsi toiminto tapahtuu nettiselaimessa, yritä toimintoa uudestaan incognito/private-ikkunassa ja toisessa selainohjelmassa.
- Yritä etsiä ratkaisu usein kysyttyjen kysymysten sivulta.
Jos ongelma ei selvinnyt, siirry tekemään palvelupyyntöä puhelimitse:
Ota ongelmatilanteesta valmiiksi koko ruudun kuvakaappaus.
- Soita Helpdeskin puhelinpalveluun: Puh. +358 9 7424 6777 (klo 8-16).
- Anna perustiedot selkeästi puhelun alussa.
- Kerro nimesi ja sähköpostiosoitteesi.
- Kerro millä kampuksella olet.
- Kerro oletko käynnistänyt koneen/laitteen uudestaan ja selainpohjaisen ohjelman ollessa kyseessä kokeillut toimintoa toisella selaimella ja incognito/private-ikkunassa.
- Kuvaile ongelma lyhyesti. Kerro, että voit tarvittaessa lähettää tilanteesta kuvakaappauksen.
- Vastaa helpdeskin kysymyksiin ja noudata helpdeskin ohjeita.
Miten toimin kun kyseessä on välitön henkilökohtaisen avun tarve tietyssä tilassa kampuksella?
Mikäli tarvitset välitöntä apua aluetuelta, esimerkiksi kun laitteisto ei toimi luokassa ja luento on alkamassa:
- Soita Helpdeskin puhelinpalveluun: Puh. +358 9 7424 6777 (klo 8-16).
- Anna perustiedot selkeästi puhelun alussa.
- Kerro nimesi ja sähköpostiosoitteesi.
- Kerro millä kampuksella olet.
- Kerro luokan/tilan nimi.
- Kuvaile ongelma lyhyesti.
- Vastaa helpdeskin kysymyksiin ja noudata helpdeskin ohjeita.
- Mikäli ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan puhelimitse, yrittää helpdesk tavoittaa aluetuen työntekijän paikalle.
- Created by Samuli Tani on 7.6.2023
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
Version 1 Next »
- No labels